Toon posts:

Wireless snelheid beroerd*

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 408045

Topicstarter
Hallo allemaal.
Gisteren zijn ze bij ons een nieuw netwerk van ziggo komen installeren.

De monteur was ook weer binnen een half uurtje weg en alles werkte naar behoren.

Echter toen ik achter de pc kroop en naar speedtest.net ging. Kwam uit de test maar 4/6 mb.
Toen ik het op mijn macbook deed, schoot de teller gelijk naar de 39 mb.

Nu heb ik even rondgevraagd en nu hoor ik van alle kanten dat het internet op een pc wat trager is dan op een mac. maar zo enorm groot verschil kan toch niet gezond zijn?

MVG,
Rob van Vliet.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:20

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat internet trager/sneller zou zijn op een mac vs pc. Ik zou het zeker niet zoeken in die hoek dus :)

Vertel eens iets meer over je setup. Hoe is de mac/pc aangesloten (wired/wireless), staan ze op dezelfde locatie, wat voor hardware zit er eventueel nog tussen.

Tevens, wat voor pc betreft het. Weet je zeker dat er geen andere programma's daarop draaien die internet verkeer gebruiken?

[Voor 17% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-05-2011 12:13]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Topicstarter
Oke ze staan allebij wireless op de zolder.
Met een flinke afstand vanaf de router.

De specs van me macbook:
2 gig geheugen.
2.4GHz Intel Core 2 Duo processor
160 gig HDD
Laatste mac os x.

Specs van me pc:
Windows 7
4 Gig geheugen
Core i5
1tb HDD

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:51

InFamous

excommunicado

Kan zijn dat er een betere wireless kaart in de mac zit als in de windows pc? Geef even merk en type door.

Formerly known as Ragdoll

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:38
Je mac heeft waarschijnlijk een N-kaart en je pc een B/G-kaart. N heeft veel beter bereik en een hogere bandbreedte.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 16:38
Pak eerst eens een fatsoenlijke testsite zoals speedtest.ziggo.nl. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• blub84
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12-2013
Ik denk dat je een 54mbit ( G ) of zelfs nog een 11mbit ( B ) wireless netwerkkaart in je pc hebt zitten terwijl je mac een 300mbit ( N ) kaartje heeft.

Op een pc is het niet trager of iig niet merkbaar. zelf heb ik ook 40mbit van ziggo en met mijn lenovo laptop met win 7 en wireless N door 2 plafonds heen haal ik zonder problemen 40mbit.

[Voor 40% gewijzigd door blub84 op 26-05-2011 12:26]

euh....

Topicstarter
blub84 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:22:
Ik denk dat je een 54mbit ( G ) of zelfs nog een 11mbit ( B ) wireless netwerkkaart in je pc hebt zitten terwijl je mac een 300mbit ( N ) kaartje heeft.
Ik heb zelfs helemaal geen kaart in me pc zitten maar een old school veels te groot USB ding aan de achterkant erin gestopt, Nu ik er over ga na denken toch wel slim om een nieuwe kaart aan te schaffen.

Bedankt voor de snelle reacties mensen :)

• blub84
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12-2013
Anoniem: 408045 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:24:
[...]

Ik heb zelfs helemaal geen kaart in me pc zitten maar een old school veels te groot USB ding aan de achterkant erin gestopt, Nu ik er over ga na denken toch wel slim om een nieuwe kaart aan te schaffen.

Bedankt voor de snelle reacties mensen :)
dan is dat je probleem haal een intern wireless N kaartje en het zal waarchijnlijk snel zijn :). kwaliteit van het kaartje en de plaats/richting van de antenne kan ook voor behoorlijke snelheidsverschillen zorgen.

iig succes er mee.

euh....

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 11:42
Ballebek schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:20:
Hoewel speedtest.ziggo heel goed is voor het testen van je modem snelheid (altijd volle bak omdat je binnen het ziggo netwerk blijft) bewijst hij niets van wat er gebeurd op internet. Zo kun je soms goed merken dat speedtest.net lagere snelheden aangeeft. (waaruit blijkt dat OF ziggo knijpt, OF de gateway van ziggo overbelast is op dat moment).

Beetje off topic, maar het is nu niet zo dat speedtest.ziggo.nl per definitie "fatsoenlijk" is, want hij verdoezelt wel de werkelijkheid, niemand internet binnen het Ziggo netwerk)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

tiguan schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:20:
Je mac heeft waarschijnlijk een N-kaart en je pc een B/G-kaart. N heeft veel beter bereik en een hogere bandbreedte.
SImpel te zien door de eigenschappen van de netwerkverbinding op te vragen. Maar dan nog, een wireless G verbinding hoort meer te draaien dan 4 a 6Mbit/sec. Over G (54Mbit) hoor je makkelijk tot een Mbit of 20 te kunnen gaan. Een goede draadloze netwerkkaart is aan te raden, maar dan nog klopt er iets niet helemaal. Toevallig overactief webschild van Avast aan staan? Scheelde bij mij ook een bult :)
Ballebek schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:20:
:X
Als er 1 testsite is die niet representatief is, is het die wel. Die meet alleen de link naar het netwerk van de provider, niet daarbuiten (zoals speedtest wel doet).

Beste test is nog altijd met wget een 1000Mb file ophalen en zo meten, al moet ik toegeven dat speedtest.net redelijk representatief begin te worden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of nog simpeler: bij vaste verbindingen horen vaste aansluitingen. Gewoon een draad trekken dus. 'Vroeger' deden we niet anders en hadden we allemaal internet op zolder. Nu roept iedereen hard dat dat niet kan - onzin :o

WiFi is nooit voor vaste infrastructuur bedoeld en dat merk je als je het als zodanig gaat gebruiken. Misschien dat je het tijdelijk een beetje fatsoenlijk aan de praat krijgt, maar zodra een van je buren van kanaal wisselt is het weer raak. Kijk voor de grap eens met een app als InSSIDer hoeveel WiFi netwerken er bij jou in huis te detecteren zijn. Tenzij je in een totale gat woont is de kans op een vrij kanaal nihil (ik detecteer er 35 op zolder...)
rdfeij schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:33:
[...]

Hoewel speedtest.ziggo heel goed is voor het testen van je modem snelheid (altijd volle bak omdat je binnen het ziggo netwerk blijft) bewijst hij niets van wat er gebeurd op internet. Zo kun je soms goed merken dat speedtest.net lagere snelheden aangeeft. (waaruit blijkt dat OF ziggo knijpt, OF de gateway van ziggo overbelast is op dat moment).
Of dat die server van Speedtest.net gaar is. Ooit daaraan gedacht :?

Kijk voor de grap eens op verschillende Speedtest.net servers. Het verschil tussen willekeurige twee is vaak 50% of meer. Dat ligt zeker ook aan Ziggo?:z
Beetje off topic, maar het is nu niet zo dat speedtest.ziggo.nl per definitie "fatsoenlijk" is, want hij verdoezelt wel de werkelijkheid, niemand internet binnen het Ziggo netwerk)
Ik ben niet eens Ziggo klant en ik ben er al blij mee. Het is namelijk wel een server die met voldoende bandbreedte aan het netwerk hangt, wat je van sommige andere servers niet kunt zeggen.

www.upc.nl/speedtest is trouwens ook eentje om mee te testen - juist als je *GEEN* UPC klant bent - het argument dat het "alleen binnen eigen netwerk" zou zijn gaat daar niet op als Ziggo je netwerk is. Omgekeerd vind ik als UPC-klant de test van Ziggo nuttig, maar eerlijk gezegd ontlopen die van UPC en Ziggo elkaar weinig wanneer ik (met m'n 120Mb/s verbinding) test.

Soittakaa Paranoid!

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad maar 2 kabels naar zolder trek ;)

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:39
Wat denk je van 1 kabel naar zolder, en dan een fatsoenlijke switch?

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

• The Eagle

The Eagle

Even voor de zekerheid: wat heb je voor wireless router staan? Als ik me niet vergis is Ziggo laatst begonnen met het uitleveren van modems met WLAN. Heb je een modem en WLAN router in 1, of een los kabelmodem en een aparte WLAN router?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Topicstarter
Modem en WLAN in 1 ;)

• The Eagle

The Eagle

In dat geval zou ik idd een kabel naar boven trekken er een switch tussen hangen. En dan hoop ik dat je geen problemen krijgt met het uitdelen van IP's, maar dat zou niet mogen volgens mij (aangenomen dat die nieuwe WLAN dingen van Ziggo een router +DHCP server aan boord hebben).

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Over welke test, heel veel providers bieden tests aan. Die zijn allemaal betrouwbaar, tenzij je bij de test van je eigen provider test. Bij niet ziggo klanten doe ik vaak ziggo, bij ziggo klanten vaak die van UPC. En zelf wget van mijn eigen server 250MB downloaden:D

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tazmaniankoala schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:56:
Pff ik heb er gelijk 6 getrokken dan ben je even klaar. een switch is ook weer een adaptertje erbij.
ik gebruik er 4, van

subnet 1 subnet 2, printer telefonie

[Voor 6% gewijzigd door Fish op 26-05-2011 16:04]

Iperf

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 16:38
rdfeij schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:33:
[...]
Als mijn snelheid binnen het Ziggo netwerk goed is (speedtest.ziggo.nl staat in Groningen en ik zit in Den Haag) dan kan ik uitsluiten dat het bij mij binnen zit. Speedtest.net geeft regelmatig waardes die totaal niet representatief zijn (zoals dion_b al schreef).
dion_b schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:38:
Of dat die server van Speedtest.net gaar is. Ooit daaraan gedacht :?

Kijk voor de grap eens op verschillende Speedtest.net servers. Het verschil tussen willekeurige twee is vaak 50% of meer. Dat ligt zeker ook aan Ziggo?:z

[Voor 18% gewijzigd door Uberprutser op 26-05-2011 17:08]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

fish schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 16:03:
[...]

Pff ik heb er gelijk 6 getrokken dan ben je even klaar. een switch is ook weer een adaptertje erbij.
ik gebruik er 4, van

subnet 1 subnet 2, printer telefonie
Je bent klaar totdat je nog een verbinding wilt, en dan? Nog een kabel trekken? :P
1 kabel en een switch is igg veel makkelijker (a).
Tenzij dat trekken zo gedaan is, then I stand corrected!

😆 - Denk ook eens om ;)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

tazmaniankoala schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:56:
Meestal is het gelijk leggen van 2 kabels maar een klein beetje meer moeite als 1, terwijl later een extra kabel aanleggen meer moeite kost. Over grotere afstanden leg ik altijd minimaal twee kabels, heel plezierig als er later wat met de kabel aan de hand blijkt te zijn.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bensimpel schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 17:35:
[...]

Je bent klaar totdat je nog een verbinding wilt, en dan? Nog een kabel trekken? :P
1 kabel en een switch is igg veel makkelijker (a).
Tenzij dat trekken zo gedaan is, then I stand corrected!
Mja als je toch moet trekken dan trek ik liever wat extra als er ruimte voor is, helemaal als die kabel praktisch niets kost. het zou zonde zijn als je het werk 2x moest doen om een of ander stomme reden

In mijn geval was het bij oplevering. gewoon in de meterkast een gat geslagen naar achteren naar de stijgleidingen naar zolder die achter het schot uitkomen. en ook nog 220 meegelegd, just incase.

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
2 kabels getrokken met het resultaat:

Voor een pakket van 40mb ben ik dus hier zeer tevreden mee.

Groetjes Rob.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

The Eagle schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 15:40:
[...]

In dat geval zou ik idd een kabel naar boven trekken er een switch tussen hangen. En dan hoop ik dat je geen problemen krijgt met het uitdelen van IP's, maar dat zou niet mogen volgens mij (aangenomen dat die nieuwe WLAN dingen van Ziggo een router +DHCP server aan boord hebben).
Uiteraard. Als er een WiFi-AP inzit zit er ook een router in. Als dat niet het geval zou zijn zou je maar met 1 PC verbinden mogen/kunnen maken met de router via WiFi.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Compizfox schreef op zondag 29 mei 2011 @ 19:00:
[...]

Uiteraard. Als er een WiFi-AP inzit zit er ook een router in. Als dat niet het geval zou zijn zou je maar met 1 PC verbinden mogen/kunnen maken met de router via WiFi.
Je hebt helemaal gelijk, maar het zou echt niet de eerste keer zijn dat er een apparaat met custom firmware en daarmee halve functionaliteit als proprietary wordt uitgeleverd door een ISP.
Kunnen onze Vlaamse medetweakers zonder twijfel over meepraten ;)

Magoe, da's offtopic, probleem is namelijk opgelost :)
Oorzaak dus simpelweg een kwestie van bekabeld werken en een zwak wireless signaal.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee