Toon posts:

Problemen met antiek programma op (semi)recente hardware

Pagina: 1
Acties:

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 15:32
Hoi,

ben niet zeker waar ik dit moet plaatsen, gezien ik niet zeker weet waar het probleem vandaan komt.

Een klant van ons heeft software om fabrieksmachines aan te sturen. Dit draait nog onder NT4, de software kan wel lopen op XP maar dat geeft problemen met de artikelnummers die ze hier hebben (14 karakters, onder XP gaat het mis als ze langer dan 8 karakters zijn).

Het programma loopt op bare-metal NT4 op een Pentium 3 prima. Het gebruikt overigens 2 COM poorten om de machine en de robot aan te sturen.

We hebben geprobeerd de NT4 bakken te virtualiseren (om met recentere hardware overweg te kunnen) en om NT4 bare-metal op een Pentium 4 te zetten. In beide gevallen zien we dezelfde problemen. De klok in het monitor programma loopt niet mee (dit is niet de gewone tijd, maar de tijd dat de machine loopt sinds een job gestart is). Deze tijd wordt wel eens in de zoveel tijd bijgewerkt (dit kan soms 1,5 uur duren voor hij bijspringt), terwijl op de NT4 machines op een P3 dit netjes iedere seconde mee loopt.

Verder zien we een probleem dat de software tussen 23:30 en 24:00 vast loopt. Dit gebeurt alleen op de P4's (al dan niet virtueel) en niet op de P3 machine.

Ik heb zelf het idee dat het los staat van de COM poort hardware. De P4 systemen hebben maar 1 COM poort, hierdoor is getest met een USB COM poortje en een PCI 2 poorts serieele kaart. Iemand wist te melden dat met testen door de vorige systeembeheerder e.e.a. beter liep als de CPU vertraagd werd. Heb dit met CPUkiller3 geprobeerd, behalve dat het retetraag wordt zien we echter geen verschil.

Heeft iemand enig idee waar het vandaan kan komen? Heb zelf het idee dat er iets verandert is de systeemklok oid op de P4, of wellicht bus frequenties oid, waar de software last van heeft. Dit is ook de reden dat ik het in dit forum post.

Heb helaas geen P3 systemen over om te testen hoe het daar virtueel op zou lopen. Puur om te zien of het virtueel dan wel werkt. Gezien NT4 bare-metal op een P4 dezelfde problemen vertoond acht ik de kans erg groot dat het dan wel zou werken (als vmware player/workstation uberhaupt iets wil doen op een P3 :D).

De optie in vmware om polling op de COM poort te doen ipv interrupts maakt ook geen verschil.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

SeatRider

Hips don't lie

Hoe erg is het om die machines op echte hardware te laten draaien? Er is toch nog zat te vinden, vast ook server hardware (Compaq/HPtjes ofzo).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 15:14
freaky schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 11:05:
...
Iemand wist te melden dat met testen door de vorige systeembeheerder e.e.a. beter liep als de CPU vertraagd werd. Heb dit met CPUkiller3 geprobeerd, behalve dat het retetraag wordt zien we echter geen verschil.
...
CPUkiller3 vertraagt je PC, maar niet je CPU zelf, die blijft rustig op zn snelheid lopen, je kan ze proberen te downklokken, en anders zijn er nog ergens wel bedrijven die speciale mobo's en pentiums 3 verkopen. Al kosten ze wrs wel immens veel geld...

No Gillette, No Minette

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Misschien is een poging met Windows 2000 te wagen?

Ik geloof dat hier tegen hetzelfde probleem wordt aangelopen. Lijkt een multi-core probleem te zijn, dus misschien dat 1 van de 2 cores uitschakelen op die bare-metal P4 helpt?

[Voor 79% gewijzigd door Dreamvoid op 26-05-2011 12:56]

specs

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dreamvoid schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:52:
Misschien is een poging met Windows 2000 te wagen?

Ik geloof dat hier tegen hetzelfde probleem wordt aangelopen. Lijkt een multi-core probleem te zijn, dus misschien dat 1 van de 2 cores uitschakelen op die bare-metal P4 helpt?
Sinds wanneer hebben P4's meer dan één core? De TS vermeld niet welke P4 hij gebruikt, dus afhankelijk van het type kan het uitzetten van HyperThreading wellicht werken.

Rail Away!

• dion_b
  • Laatst online: 15:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het lijkt me handig om in eerste instantie te focussen op de problemen bij een bare-metal install op een P4, allicht dat de oplossingen die je daar vindt ook bij virtualisatie kunnen helpen.

Wat in mij opkomt zijn de verschillen tussen 'oude' meuk en nieuwere op gebied van timing en interrupts: denk aan HPET (High Precision Event Timer). Allicht dat die uitschakelen en de default event timer gebruiken de timing issues kan verhelpen. IO-APIC is ook eentje om mee te spelen. Heb je dat al geprobeerd?

Soittakaa Paranoid!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

SeatRider

Hips don't lie

Wat bedoelen we hier overigens met bare metal? Mijn definitie zegt puur de hardware, zonder OS en software. Met standaard installatie van een OS spreekt men wel over "plain vanilla".

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 15:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is ook wat bedoeld wordt - NT4 op de bare metal (en dus niet een VM oid) geinstallleerd.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky
  • Laatst online: 15-04 15:32
Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Zal inderdaad eens kijken naar opties voor Hyper Threading, HPET (goede kanshebber denk ik) en IO-APIC. Dit zijn allemaal dingen die de P3's niet hebben voor zover ik weet. Maar hopen dat e.e.a. uberhaupt uit te schakelen is in de HP werkstations. Meestal hebben die van die 'eindgebruiker' vriendelijke BIOS'en :(.

Met bare-metal installatie bedoel ik idd dat NT4 rechtstreeks op de P4 geinstalleerd is. Dat was nog niet zo makkelijk :D. Veel drivers ontbreken.

Een ander vermoeden waar ik later op kwam is dat het formaat / layout / conversie van de klok mss verandert is ivm het y2k probleem. Het duurt wel even voor ik weer bij de klant ben, dus het zal even duren voor ik meer weet.

Windows 2000 geeft overigens dezelfde problemen als XP.

Fijn weekend in ieder geval :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 21:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je gekeken welke Service Pack er op de oude hardware geinstalleerd stond?

Heb hier laatst eenzelfde probleem gehad en dat kwam omdat ik alleen een Windows 2000 Pro SP4 CD had.
De oorspronkelijke versie was SP3.

Als ik extra Com poortjes nodig heb gebruik ik kaartje met een Moschip erop (MCS9835CV) omdat hiervoor nog W2K drivers zijn.

De computers die ik niet meer kon redden heb ik allemaal vervangen door wat simpele i945 bordjes met een Celeron erop (430/440) en toen liepen ze weer, heb wel zoveel mogelijk dingen uitgezet in de bios om problemen te voorkomen.

[Voor 98% gewijzigd door prutser001 op 27-05-2011 14:22]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Doe Control-F, "timer" op deze pagina en loop elke optie eens langs in je BIOS. Omdat je met COM poorten werkt zou ik ook vooral alle IRQ timing opties proberen (idd, als ze in t BIOS zitten...)

[Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 27-05-2011 15:12]

specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee