Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 19:51
Vier jaar geleden heb ik de pc afgezworen als gameplatform vanwege de krankzinnige devaluatie van onderdelen en ben ik overgestapt op console-gaming. Nadat mijn grafische kaart een maand geleden overleden is (Ati X1800XL) begon het echter weer te kriebelen en ben ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zouden zijn om het oude bakbeest te vervangen. Momenteel game ik hier op een systeem bestaande uit een Xbox 360, Playstation 3, Sony 40W4500, B&W 685, 686 en HTM62 aangestuurd door een Marantz SR5003. Ik zit op 2.5 meter van mijn tv. Idealiter zou ik een mogelijke nieuwe pc op mijn set-up willen aansluiten.
Als test heb ik dus mijn huidige pc aangesloten op mijn HDTV (na het vervangen van de grafische kaart door een 7900GTX). MW2 op 1920*1080 op medium settings no-AA gedraaid (wat de 7900GTX verbazingwekkend genoeg nog best redelijk trok). Daar liep ik dus al meteen tegen het eerste probleem aan: mijn TV accepteerd geen Full RGB signaal waardoor er - voor mij - onaccepteerbare black-crush ontstaat.
Lang verhaal kort - naast een nieuwe pc moet er dus ook nog een nieuwe tv komen. Ergens ook niet zo erg, want ik was mij al een tijdje aan het storen aan de moeite die mijn tv heeft met het scherp houden van het beeld bij snelle bewegingen.
Mijn oog is gevallen op de nieuwe Panasonic P46G30. 3D wil ik eigenlijk nog niet aan omdat 3D TVs nog steeds niet perfect zijn, de rekenkracht vereist om de nieuwste games in 1080p60 3D te draaien bizar is en de huidige Panasonic 2D TVs nu erg aantrekkelijk zijn. Voor deze aanschaf moet ik alleen nog even in de winkel gaan kijken of ik niet gevoelig ben voor phosphor-trails.
Als ik nu een nieuwe pc aanschaf dan wil ik dat het ding nog redelijk lang meekan en dus zat ik te denken aan een Core i-7 2600K i.c.m. een GTX580 met de mogelijkheid tot uitbreiding naar 2 x een GTX580. En toen kwam de GTX590 uit...
Dan nu mijn vraag: ik heb nu dus het idee om unholy veel geld uit te geven voor mijn doen (ben nog een arme thuiswonende student) aan en een tv en een pc. Ga ik dit terugzien in beeldkwaliteit op 2.5 meter afstand? Ik merk nu al dat ik soms naar voren ga zitten op mijn bed om details beter te zien - gaat dit verholpen worden door een 6 inch grotere tv? Ik merkte ook bijvoorbeeld bij MW2 dat ik anti-aliasing totaal niet mistte, gaat dit veranderen met de 46 inch? Kortom: heeft er iemand ervaring met een soortgelijke situatie en hoe bevalt dit? En trouwens ook niet geheel onbelangrijk: ondersteund de P46G30 uberhaupt full RGB?
Daarnaast: ik woon waarschijnlijk nog maar zo'n 2 jaar in dit huis (daarna ben ik klaar met mijn studie); hoe handig en future-proof zou deze aanschaf zijn? Heb op het moment redelijk wat geld over i.c.m. een half jaar extra werken door studiepauze, maar ben van plan de hardware pas over een maand of 3 aan te schaffen als alles doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:12

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Toverwoorden voor het gebruik van een tv als gaming monitor: input lag. Google er maar eens op of (beter) gebruik de GoT search.

Edit: overigens, als je meer details wil zien, koop dan geen groter scherm, maar een scherm met een hogere resolutie.

[ Voor 32% gewijzigd door Edmin op 25-05-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
Edmin schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:53:
Toverwoorden voor het gebruik van een tv als gaming monitor: input lag. Google er maar eens op of (beter) gebruik de GoT search.

Edit: overigens, als je meer details wil zien, koop dan geen groter scherm, maar een scherm met een hogere resolutie.
Heb al wat afgezocht maar zocht eigenlijk naar ervaringen met deze specifieke situatie.
De details van 1920 bij 1080 vind ik persoonlijk meer dan genoeg; vraag is of je ze ook allemaal kunt zien op een afstand van 2.5 meter en of een 46 inch daarbij verbetering brengt. Overigens ben ik niet bekend met plasmaschermen in deze maat en groter die een hogere resolutie hebben dan 1920 bij 1080 en ook nog eens met mijn budget haalbaar zijn. Is zowiezo de vraag of een nog hogere resolutie op deze afstand voordelen biedt. Idee is dat ik de voordelen van pc gaming wil combineren met de immersie van mijn home theater set-up. Idealiter zou ik een 30 inch 1080p monitor driekwart meter voor mijn snufferd willen hangen terwijl ik nog steeds naar mijn geluidsinstallatie kan luisteren maar dat is niet echt een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:35

mr.paaJ

generatie cmd+z

En nog een toverwoord: inbranden...
Inputlag en beeldkwaliteit zit wel goed met Panasonic, maar als je er naast gamen (dat is geen probleem) ook op wil gaan internetten en werken kun je beter voor een LCD gaan.
46" is best erg groot op zo'n afstand maar voor games zal het prima gaan.

Wat je kunt doen als je ook een laptop hebt, is gewoon zelf in de winkel testen hoe goed het werkt.

Full hd is trouwens maximaal in TV gebied (behalve misschien Japan) en scherp genoeg voor je afstand denk ik. 42" op een meter ziet er ook erg strak uit :)

[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 25-05-2011 23:18 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
mr.paaJ schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:15:
En nog een toverwoord: inbranden...
Inputlag en beeldkwaliteit zit wel goed met Panasonic, maar als je er naast gamen (dat is geen probleem) ook op wil gaan internetten en werken kun je beter voor een LCD gaan.
46" is best erg groot op zo'n afstand maar voor games zal het prima gaan.

Wat je kunt doen als je ook een laptop hebt, is gewoon zelf in de winkel testen hoe goed het werkt.
Heb helaas geen laptop. Zowiezo is een winkel nou niet echt de meest ideale testruimte gezien het feit dat de TVs daar meestal op Teletubbie-stand staan. Vind het ook erg naar om een half uur in een winkel te gaan staan kloten met instellingen terwijl ik mijn tv toch online zal gaan kopen. Ben voor mijn huidige tv wel 'ns met een usbstick met hoge resolutie beelden naar de winkel gegaan maar is toch niet hetzelfde als bewegend materiaal.
Verder zal ik gaan werken met een dualboot waarbij ik Windows 7 als gameplatform zal gebruiken aangesloten op de TV en Windows XP als alledaags surf en werk platform aangesloten op mijn oude 19 inch Samsung. Had het idee dat burn-in tegenwoordig niet zo'n probleem meer was bij plasma of moet ik me daar toch nog zorgen over maken?
Punt is dat ik gewoon erg veel geld wil uitgeven en dat ik dan niet van een koude kermis wil thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
Edmin schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:53:

Input lag, zou dit getal hoger liggen met een PC dan de console? Ik meen dat een TV hier zelf voor verantwoordelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:35

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je toch online koopt moet je inderdaad niet gaan prutsen in de winkel, anders kan het prima hoor. Doehetzelf klanten heb je als verkoper erg weinig last van.
Inbranden is geen probleem maar kan nog steeds, puur voor games moet het goed gaan tenzij je echt maar een game speelt.

Inputlag komt idd van de TV.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
sm1ley schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:24:
[...]

Input lag, zou dit getal hoger liggen met een PC dan de console? Ik meen dat een TV hier zelf voor verantwoordelijk is..
Dat is voor beide hetzelfde. Dus ook als je met een PS3 of XBox wil gamen, ga je input lag tegenkomen met bepaalde tragere tv's en allerlei beeldverbeteraard ingeschakeld :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
Grrrrrene schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 08:00:
[...]

Dat is voor beide hetzelfde. Dus ook als je met een PS3 of XBox wil gamen, ga je input lag tegenkomen met bepaalde tragere tv's en allerlei beeldverbeteraard ingeschakeld :)
Dit is wat hdtvtest te melden heeft over de input lag van de G30: "Compared to a lag-free CRT monitor, the Panasonic TX-P42G30 lagged by only around 24ms in the [Game] picture mode, and indeed, the TXP42G30 provided a highly responsive gaming experience with almost no delay inbetween the user and the game world on screen". Offer ik dingen op in deze [Game] mode? Hoe zijn de ervaringen met input lag buiten deze mode?
En hoe zit het trouwens met de nu al breuchte "floating blacks" op dit model?

[ Voor 5% gewijzigd door Mark__89 op 26-05-2011 11:18 ]

Pagina: 1