Verhaal achter het project (skip indien geen interesse) :
Welk systeem is echter aan te raden voor als radius te gebruiken (in 1 van de jeugdhuizen zal oude laptop/desktop draaien met de nodige software dan, voorlopig heb ik Freeradius op het oog draaiend op een Debian-systeem) en zijn er gratis systemen die kunnen zorgen voor de interactie met deze radius via web (de website die de gebruiker ziet om in te loggen, alsook de webpagina voor admins om nieuwe tickets aan te maken/geldigheid te geven, logboeken te bekijken (verbruik), ...)
De reden dat we gratis verkiezen heeft puur met budget te maken. Iets van software dat eenmalig te betalen is is ook mogelijk als de prijs meevalt. (gewoon geen abonnementen).
Qua hardware had ik alvast een aantal routers op het oog. De Linksys E1000, E2000 en E3000 (voor de grote(re) jeugdhuizen). Hierop dd-wrt geplaatst (voor onder andere de hotspot-functionaliteit). Deze worden dan via de WAN poort aangesloten aan de reeds aanwezige routers (van de ISP).Sinds kort zijn we bezig met de modernisering van het jeugdhuis, daar is ook ter sprake gekomen om misschien een hotspot te overwegen (ligt voor bij de raad van bestuur). Voorlopig is de meerderheid voor, maar dan kwam de gedachte naar boven om een hotspot netwerk aan te leggen tussen de jeugdhuizen (je bent lid van jeugdhuis 1, je kan automatisch ook online in jeugdhuis 2).
Ik weet dat het mogelijk is, daar systemen als hotspotsystems.com via een soortgelijk systeem werken. Het probleem bij deze systemen is echter de kostprijs. Qua budget krijgt het ene jeugdhuis al meer dan het andere, maar het is onvoldoende om een maandelijks abonnement te betalen op zo diensten. Daarom dacht ik, waarom niet zelf iets in elkaar steken, daar ik volgend jaar netwerken wil studeren lijkt het mij een leuk project voor deze zomer.
Het project is nog in de beginfase (lees bespreekfase), maar het is handiger om iets concreet (zeker qua bedragen) te kunnen voorleggen.
Welk systeem is echter aan te raden voor als radius te gebruiken (in 1 van de jeugdhuizen zal oude laptop/desktop draaien met de nodige software dan, voorlopig heb ik Freeradius op het oog draaiend op een Debian-systeem) en zijn er gratis systemen die kunnen zorgen voor de interactie met deze radius via web (de website die de gebruiker ziet om in te loggen, alsook de webpagina voor admins om nieuwe tickets aan te maken/geldigheid te geven, logboeken te bekijken (verbruik), ...)
De reden dat we gratis verkiezen heeft puur met budget te maken. Iets van software dat eenmalig te betalen is is ook mogelijk als de prijs meevalt. (gewoon geen abonnementen).