• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Van een computer die gebruikt word om muziek af te spelen heb ik de luidruchtige standaard voeding vervangen door een stille OCZ Voeding StealthXStream 2 500w voeding. Dat scheelt heel wat lawaai!

Maar nu hoor ik andere dingen. Als de PC aanstaat hoor ik een cyclisch hum ... hum ... hum ... geluid. Als er muziek speelt word het overstemt, maar als er geen muziek aan staat of heel zacht, is het uiterst irritant.

De harde schijf en de casefan loskoppelen leert dat die het niet zijn. Blijft over de nieuwe voeding en de CPU cooler. De CPU cooler is een Arctic Cooling Copper Silent 3. Ik kan niet horen of het nou van de voeding of de CPU cooler komt.
De CPU cooler durf ik ook niet los te koppelen om alleen de voeding te horen want ik wil natuurlijk niet de CPU laten doorbranden.

Hoe zoek ik verder? Kan het de nieuwe voeding zijn? Van de CPU cooler kan ik het me moeilijk voorstellen. Als het de voeding is, wat kan dan de oorzaak zijn? De grote fan? Is het een reden om terug te gaan naar de winkel?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Opstarten naar het bios en dan de CPU koeler lostrekken, snel stil zetten, even luisteren en weer inpluggen. Een tiental seconden zonder fan moet hij echt wel overleven als hij idle in het BIOS is. Of anders met een potlood of iets dergelijks de cpu van zachtjes af remmen (niet direct potlood erin rammen), dat kan ook echt geen kwaad. Wat ik vaak doe is m'n vinger op het midden stuk van de fan leggen, dan rem je hem daar mee af, weet niet of dat schadelijk is maar eenmalig kan dat wel.

Een hum hum hum kan ook van de hardeschijf komen afhankelijk van het soort hum hum hum, daar al naar geluisterd? Kan best zijn dat die lekker aan het resoneren is, is een hobby van hardeschijven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03
Het zou ook een trilling van een deurtje of zijpaneel kunnen zijn. Als je tegen de deur of zijpaneel aandrukt en het gaat weg, dan zit het paneel wellicht iets te los of je hoort de resonantie van bijvoorbeeld een fan met versleten lagers.

[Voor 3% gewijzigd door Cobalt op 25-05-2011 21:41]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:29

SA007

Moderator Tweaking
@Tsurany
De BIOS lijkt mij eerder een uitermate slechte plek.
BIOS'en zijn erg beperkt geprogrammeerd en zetten vrijwel zeker de processor niet in sleep modus etc.
Ik zou het eerder doen op het login scherm ofzo.

Verder kan een paar seconden je CPU stilzetten geen kwaad, het duurt ff voor de processor echt warm wordt.

Overigens kan je ook de voeding los testen door de stekkers allemaal los te trekken en dan in de moederbordstekker de PS_ON draad te verbinden met een zwarte draad (meestal is deze draad groen)

Klok is stuk :(

• Obelink
Aha PS_ON# zet de voeding aan en de zwarte of groene draad is de - begrijp ik?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SA007 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:18:
@Tsurany
De BIOS lijkt mij eerder een uitermate slechte plek.
BIOS'en zijn erg beperkt geprogrammeerd en zetten vrijwel zeker de processor niet in sleep modus etc.
Ik zou het eerder doen op het login scherm ofzo.
Zullen de processor wel niet in sleep modus zetten maar je weet zeker dat er geen intensieve processen draaien waardoor hij hard aan het werk moet en warmte opwekt. In het BIOS kan je hem prima even stil zetten en bovendien direct aflezen hoe warm hij is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Obelink
Met deze tips ga ik wanneer ik even tijd heb aan de slag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Obelink
De truc met het bios werkte goed. De processor werd maar langzaam warmer, er was genoeg tijd met ontkoppelde CPU fan te luisteren.
De oorzaak bleek ook de CPU fan te zijn. Ik kon de fan vrij eenvoudig van de koeler halen en hoorde dan ook een heel lichte zweving in het geluid. Dat werd dus via de koeler en het moederbord overgedragen op de behuizing.
Na het loshalen en opnieuw bevestigen van de fan is het hummen verminderd. Eens een paar dagen luisteren hoe het zo gaat. Ik heb ook geprobeerd de fan op lagere snelheid te laten draaien via een molex-adapter-kabeltje maar dan liep de temperatuur gestaag op dus dat is geen oplossing.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee