Toon posts:

Performance P8400 bij winrar & grabit

Pagina: 1
Acties:

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:20
Ik als niet tweaker maar wel als fervent downloader heb net redelijk geinvesteerd in een HP server met Xeon 8400P processor, 4gb intern geheugen en windows xp voor server 32bit.

Voorheen deed ik al download en uitpak werk via een normaal desktopje. Ik had dan ook goede hoop dat ik met de upgrade naar de server een stuk hogere performance zou hebben maar dit valt vies tegen. Een simpel dvdtje met winrar uitpakken kan zo een half uur duren (normaal max 5min?) en het simpelweg decoden van een grabitfile duurt tijden terwijl normaal max 10sec duurde. Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? Het lijkt me niet logisch dat deze redelijke server een stuk langzamer is dan een desktopje van 4 jaar oud.

Het valt me hierbij op dat de CPU load nooit boven de 20% komt tijden het winrarren. Zijn het misschien de instellingen of is zo'n server hier niet voor gemaakt?

[Voor 5% gewijzigd door Malt007 op 25-05-2011 21:43]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Volgens mij zijn harddisks meestal de beperkende factor bij dat soort dingen en niet de cpu.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
sowieso haal je veel profijt uit 64 bit windows. vooral winrar heeft hier een hoop aan.

hoe ziet het verderm et de specs van die server. wat voor cpu is een 8400P, ik vind deze niet op de intel website..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nielson schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 00:03:
Volgens mij zijn harddisks meestal de beperkende factor bij dat soort dingen en niet de cpu.
Mee eens, mijn C2D E6750 komt ook nooit boven de ~20% uit bij parren en rarren, maar de HD gaat tekeer als een idioot.
Wellicht dat je het daar moet zoeken, heb je andere hd's, schone OS install gedaan?

[Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 26-05-2011 07:30]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• Malt007
Het is een verse install van een of andere server editie dus daar zal het niet aan liggen. De processor is een Xeon zie link: pricewatch: Intel Core 2 Quad Q8400

De schijven die erin zitten komen uit mijn oude desktop. 2x 1TB 7200RPM, merk en overige specs weet ik niet. Maar een jaar of 2 geleden waren dit behoorlijk snelle schijven en zeker geen budget 'green versies'.

Ik denk dat ik de oorzaak weet. Het schijnt dat HP servers 1 of andere ingebouwde veiligheid hebben die de schrijfsnelheid gigantisch beperken. Heeft waarschijnlijk te maken met het 'ontbrekende' cache geheugen of de raidcontroller. Maar eerlijk gezegd weet ik niet eens of de schijven in raid staan.
Ik ben in ieder geval geadviseerd om een nieuwe raidcontroller met nieuwe schijven te kopen. Maar ik kan nog steeds niet geloven dat er zo'n enorme bottlenek zit ingebouwd. Zal wel weer richting de 1000 euro gaan voor een fatsoenlijk performance.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 19:50

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ten eerste, een Core 2 Quad is geen Xeon. Ten tweede, Windows XP voor servers bestaat niet, dat is nog steeds gewoon Windows XP, en dat is niet primair gemaakt voor servers. Windows Server 2003 is vlak na XP uitgekomen als server-besturingssysteem, en zo is daar een hele serie van tot de laatste 2008 R2 versie.

Verder ben ik het met de rest eens, kijk naar je HDD performance, zelfs als je een RAID kaart gebruikt zonder eigen cache moet de performance minstens vergelijkbaar met een workstation zijn. Het woord "server" is maar een naam, elke computer kan prima server zijn, het is maar net waar je hem voor gebruikt. Als je twee PC's pakt met dezelfde specificaties, en je noemt er 1 server, dan wordt deze niet automatisch sneller natuurlijk. ;) I'm stating the obvious, maar uit je TS maakt ik op dat je daar misschien verschil in ziet wat er niet is.

In ieder geval is het eerste wat ik zou doen sowieso eens kijken hoe de schijven nu ingesteld staan voor je onnodig geld gaat spenderen.

[Voor 22% gewijzigd door --MeAngry-- op 26-05-2011 09:54]

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Anders draai even een paar hdd benchmarkjes om te kijken of daar echt iets afwijkends naar voren komt, paar veelgebruikte zijn dacht ik HDTune, CrystalDiskMark en ATTO diskbenchmark.

• Malt007
Ok geen Xeon dus en geen XP, maar dus windows server 2003. Ik noem hem de server omdat het echt zo'n grote HP kast is die ook door bedrijven gebruikt wordt.

Die Atto heb ik toevallig gisteren gedraaid. Read snelheden zijn prima maar de write is om te huilen.

Zal dus aan de instellingen of de hardware liggen. Aangezien ik toch meer TB's nodig ga hebben zal het wel een 8TB in raid5 gaan worden. Iemand nog tips over goede controllers voor een normale prijs.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:59
nedernakker schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 07:13:
sowieso haal je veel profijt uit 64 bit windows. vooral winrar heeft hier een hoop aan.

hoe ziet het verderm et de specs van die server. wat voor cpu is een 8400P, ik vind deze niet op de intel website..
C2D P8400 is een mobile cpu, heb ik ook in m'n laptop zitten, 3 jaar oud ofzo. Mag toch hopen dat daar niet teveel voor betaald is voor die server 8)7

nvm

[Voor 11% gewijzigd door FastFred op 26-05-2011 10:26]

• Malt007
Is het nou wel of niet een gare processor? Ik heb er sowieso niet teveel voor betaald aangezien ik alles tegen groothandels inkoopprijs krijg.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

post eens wat plaatjes van je benchmarks en plaats eens de complete specs

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
zonder dat je ons exacte specs geeft is er nog steeds niets te zeggen..

je XEON p8400 is nu al een core 2 quad Q8400 geworden.. zit dit alles op een standaard S775 moederbord, draait het geheugen wat er in zit wel op dual channel? staan je huidige schijven in RAID 0 of RAID 1.

je TS voldoet niet echt aan de verwachtingen.. nu is het alleen maar koffiedik kijken..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee