Toon posts:

Autoradio ISO A4 en A7 wisselen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Oude autoradio was stuk dus er moest een nieuwe komen. Een Akai aangeschaft die aan alle eisen voldeed (USB, AUX, SD kaart) en deze vervolgens ingebouwd. Het probleem is nu dat hij geen zendervoorkeuren onthoud, volgens de handleiding komt dit omdat de A4 en de A7 pin in de ISO stekker omgedraaid zijn. De vorige radio van JVC had een adapter van die twee ISO stekkers naar een eigen stekker en daar werkte alles wel prima.

Nu moeten we waarschijnlijk die twee pinnen wisselen, maar hoe doe je dat? Ze zitten muurvast in die ISO stekker volgens mij? Moet je dan gaan solderen, een andere (tussen)stekker monteren of is er een speciale truuk?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Losknippen en een paar kabelschoentjes aan vast knijpen... Kun je ze zo wisselen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan de pennetjes uit de ISO stekker klikken door het borgpalletje in te drukken en de pen eruit te drukken.
Lukt dat niet; zie hierboven :)

Wise enough to play the fool

• Baseboy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 13:08

Baseboy

No better Chat as IRC CHAT

Zover ik weet heeft de gele kabel een extra uitgang Y stekker en de Rode een koppeling.
zodat je de continu plus op 1 van de 2 kan zetten!

Better to burn out, than fade away

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Er zit wel op een van de twee kabels een extra dikke kabel aangesloten, zou dit het kunnen zijn? Dat zit overigens niet met een koppeling maar is gewoon gesoldeerd vermoed ik, er zit zwart tape overheen.

Maar in principe moet je die borgpalletjes dus in kunnen drukken? Gaat dat het beste met een pincet?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 13:40

SeatRider

Hips don't lie

Ikzelf gebruik daar altijd een scherpe priem of de pennen van een multimeter voor. Je moet een beetje kracht kunnen zetten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Zal morgen dan even kijken als er weer wat meer licht is, even tactisch te werk gaan met wat voorwerpen.

• Baseboy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 13:08

Baseboy

No better Chat as IRC CHAT

Hier een handige site http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html
Dan weet je precies wat welke kleur is!

De reden dat het geheugen wegvalt is dat je memory niet continu stroom heeft. Vroeger toen ik nog met car audio bezig was had ik op A4 en A7 continu +12V. Had er zelf een hekel aan dat me radio uitging op contact :)

Suc6 morgen :)

Better to burn out, than fade away

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Thnx, ja het stond ook al in het boekje maar dan zonder kleuren, puur wat welk stuk deed op basis van locatie in het blok. Zal morgen effe laptop meenemen naar de auto, kan ik het direct terugzien.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Net gekeken maar ik krijg die pinnetjes er niet uit. Het viel me wel op dat verderop in de kabekluwen twee aansluitingen zitten waarmee je het zou kunnen wisselen zoals MikeyMan voorstelde om zelf te maken, echter dit wisselen lost ook niks op.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:48
Wat ik me meen te herinneren, is dat geel die uit de auto komt(dus continu 12v) op rood en geel op de radio moet. Dan onthoud hij het geheugen, maar gaat dus ook niet uit als je de auto van het contact haalt.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Maar ik wil juist wel dat hij uit gaat zodra ik het contact uit zet, hij moet enkel het geheugen onthouden. In dit geval is het trouwens oranje draad volgens mij, althans de gele draad zit op een totaal andere plek dan waar een van de twee 12v lijnen moet.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 13:40

SeatRider

Hips don't lie

Tsurany schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 17:24:
Net gekeken maar ik krijg die pinnetjes er niet uit. Het viel me wel op dat verderop in de kabekluwen twee aansluitingen zitten waarmee je het zou kunnen wisselen zoals MikeyMan voorstelde om zelf te maken, echter dit wisselen lost ook niks op.
Hoe heb je dat geconstateerd? Aanzetten, een zender programmeren, uitzetten, en dan kijken?

Anders moet je even aan de gang met een multimeter, wellicht dat 1 van de 2 helemaal nooit stroom krijgen (zekeringetje doorgebrand?).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Inderdaad op die manier getest. Ik heb zelf geen multimeter dus dat gaat hem niet worden. We zitten er nu aan te denken gewoon ergens langs te rijden waar ze even er naar kijken, wij komen er niet zo een twee drie uit en ik heb ook zelf de gereedschappen niet om uitgebreid te testen. Er zit namelijk een enorme kabelhoop achter waarvan ik geen idee heb welke kabel voor wat zorgt, welke kabel uberhaupt waarheen gaat en wat er wel en niet mis kan gaan, ga er liever niet zelf teveel aan klooien. Snap niet dat zo'n chaos in moderne auto's ingebouwd kan worden, maar kennelijk kan dat wel.

[Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 26-05-2011 21:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
als het goed is gewoon de geschakelde voeding en de constante voeding omdraaien.
Dus rood en geel om draaien.
Dan moet je radio uit gaan op het contact, en toch zijn zenders onthouden.
Anders eventjes bij iemand een multimeter lenen want meten is weten.

Anoniem: 52211

Tsurany schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:11:
Snap niet dat zo'n chaos in moderne auto's ingebouwd kan worden, maar kennelijk kan dat wel.
Je kan je beter afvragen waarom men wel een autoradio met USB / SD maakt maar dan te gierig is om er een paar kB aan flash in te stoppen om de presets op te slaan als de spanning wegvalt. :X
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee