Toon posts:

ODBC koppeling met MDB

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 369472

Topicstarter
Ik ben bezig met een koppeling vanuit QlikView (Business Intelligence software) naar een MDB access database.

Deze access database kan ik gewoon openen in Microsoft Access en kan ik de tabellen lezen. Nu wil ik echter vanuit een andere programma deze gegevens kunnen lezen.

Ik heb al vanuit meerdere programmas zoals Excel en QlikView geprobeerd om de database te benaderen, deze geven echter de foutmelding dat er niet voldoende rechten zijn om de gegevens te lezen. Zou het niet zo moeten zijn dat als ik gewoon de mdb file in access kan openen ook deze gegevens te lezen moeten zijn met een ander programma?

Ik voer als Gebruikersnaam Admin en wachtwoord laat ik leeg en dan doe ik ook nog verbinding testen. Vervolgens geeft hij aan dat de verbinding geslaagd is, echter met echt lezen van gegevens niet.

Ik heb beide OLE DB en ODBC protocols gebruikt voor het benaderen van de database, echter behoud ik dezelfde fout.

Bij het benaderen van een zelf aangemaakte MDB file heb ik dit probleem echter niet.

Anoniem: 378449

Anyone?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Binnen 24 uur kicken vinden de meeste hier niet nodig / leuk.

Geen ervarnig met mdb bestanden. Op het eerste gezicht zou ik gewoon zeggen dat de rechten voor de gebruiker waarmee je inlogd niet toereikend zijn voor datgene wat je wilt bereiken.
Een test connectie maken met een database is namelijk iets heel anders dan daadwerkelijk lezen en schrijven.

Alles kan stuk.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Anoniem: 369472 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 17:01:
Zou het niet zo moeten zijn dat als ik gewoon de mdb file in access kan openen ook deze gegevens te lezen moeten zijn met een ander programma?
Op het eerste gezicht wel. Enkele vragen:
- het mdb bestand wordt door een andere applicatie aangemaakt?
- staat de mdb file op een share?
- is er een speciaal mdw bestand meegeleverd?
- welke odbc driver gebruik je?
- welke bestandsversie heeft het mdb bestand?
- kun je de gegevens importeren in een nieuw mdb bestand en daarmee verbinden?
- kun je het bestand bewerken als je het opent in Access?

[Voor 17% gewijzigd door Lustucru op 26-05-2011 20:59]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 378449

Aantal antwoorden op jouw vragen:

- het mdb bestand wordt door een andere applicatie aangemaakt?
Klopt, het is een administratie van Snelstart. Een boekhoudpakket. Zij melden dat de administratie gewoon middels odbc benaderd moet kunnen worden.
- staat de mdb file op een share?
Nee, ik heb bestand lokaal gekopieerd zodat ik er alleen zelf in zit.
- is er een speciaal mdw bestand meegeleverd?
Nee, er is geen MDW bestand aanwezig.
- welke odbc driver gebruik je?
Ik heb zowel Microsoft Jet 4.0 OLE DB Provider als Microsoft ACE OLE DB Provider 12.0 als een ODBC gegevensbron aangemaakt naar het bestand, maar dan krijg ik bij allen de melding:
ErrorSource: Microsoft Access Database Engine, ErrorMsg: Kan de record(s) niet lezen. U hebt geen machtiging voor tblRelatie om de gegevens te lezen.
SQL SELECT *
FROM tblRelatie
- welke bestandsversie heeft het mdb bestand?
Het betreft een 2003 versie mdb bestand
- kun je de gegevens importeren in een nieuw mdb bestand en daarmee verbinden?
Ik heb getest of ik bij een nieuw accdb bestand de gegevens kan importeren en dit blijkt inderdaad het geval te zijn en daarnaast kan ik met qlikview ook de gegevens dan inlezen. Wat raar. Waarom ik dan niet direct in het bestand die gegevens kan uitlezen...
- kun je het bestand bewerken als je het opent in Access?
Bewerken kan ik niet in het originele bestand. Als ik de gegevens heb geimporteerd in een nieuw bestand kan ik ze wel bewerken.

Het inladen van de gegevens vanaf qlikview kan alleen als ik gegevens in een andere database heb geimporteerd, een koppeling met de originele database geeft deze mogelijkheid niet. Dit betekent dus momenteel dat ik nog een tussenhandeling moet doen voordat ik gegevens kan analyseren en uiteindelijk dus niet realtime gegevens kan bekijken. Of heb jij nog enig idee hoe ik het probleem met authorisatie kan omzeilen?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee