Toon posts:

CPU, Mobo gaar? Experts nodig

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 202979

Topicstarter
Hallo allen,

Eerst maar even mijn specs:

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.6ghz
Moederbord: Gigabyte GA-X38-DQ6
Geheugen: Team Xtreem 2GB DDR2-1200 kit @ 5-5-5-15 @ 1200mhz
Videokaart: 2x Sapphire/Club3d ATI Radeon HD3870
Harddisk: 3x Samsung SpinPoint T166 500G
2x Western Digital Raptor 36GB
Optische drive: ASUS DVD-E161A3T
Lite-On DVDRW LH-20A1S
Geluidskaart: Creative X-Fi Platinum
Voeding: Tagan TG600-U35 (600W)
CPU-koeler: Scythe Mugen

Toch zeker alweer dik 2,5 jaar oud waarvan twee periodes van 5/6 maanden totaal geen gebruik.

Probleem:

Gister nog lekker kunnen computeren, ook lekker aan mijn thesis gezeten. Gelukkig als een "wijze"
man mijn thesis op 3 verschillende locaties opgeslagen, je weet maar nooit! Vanmorgen mijn systeem op proberen te starten, slaat aan, loopt 3-4 seconden door en kapt er mee, slaat vervolgens weer aan, 3-4 seconden en kapt er weer mee etc.

Je hebt wellicht gezien dat de CPU licht overgeclocked is. Zo heeft ie sinds dat ik deze rig heb gelopen. Temperaturen waren nooit aan de extreem hoge kant. Max wat ik gehaald heb is z'n 60 graden onder load tijdens een warme zomerdag. Nu heb ik dit wel eens eerder gehad, maar dat was tijdens mijn overclock avonturen (iets te enthousiast), dan slaat ie ook een stuk of 3 keer af maar reset vervolgens de bios waarna die gewoon opstart.

Handelingen tot nu toe:

Heb uiteraard een CMOS reset geprobeerd, geen succes. Zoveel mogelijk hardware ontkoppeld, oa 2e videokaart, geluidskaart, 1 geheugen balkje, hardeschijven (in verschillende combinaties ontkoppeld en allemaal). Ga zaterdag a.s maar even de hele plank uit mijn kast halen en dan kijken hoe ver ik kom. Nu momenteel geen tijd voor vanwege thesis. Toch dacht ik post maar alvast op tweakers om te kijken of jullie nog wat licht op de zaak kunnen schijnen.

Vreemde is dat wanneer ik de ATX_12v_2x ontkoppel het hele systeem vrolijk doorblaast zonder te resetten, krijg echter geen beeld of wat dan ook. Heb die ook nog ff doorgemeten en ik krijg daar netjes 2x 12v op.
Zoals ik het nu bekijk ben ik bang dat ofwel mijn mobo het heeft opgegeven of mijn CPU brak is.

Groetjes

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:50
Het kan ook de PSU zijn, die niet meer voldoende stroom levert. Dan wil het systeem wel een poging doen, maar krijgt het neit genoeg stroom om op te starten.

LinkedIn
BlackIntel

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
(jarig!)
Heb je de andere videokaart ook al geprobeerd? Mijn eerste suggestie zou ook de voeding zijn, niet toevallig een ander liggen die je even kunt proberen?

Desktop | Server | Laptop

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

Klinkt als een voeding inderdaad. Als je er zelf geen hebt kun je een V&A ad plaatsen, wellicht is er een vriendelijke tweaker die je een handje wilt helpen?

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zover

Hm nee helaas geen andere voeding liggen. Maar heb het id dat het de voeding niet is. Net ff alle kabels van
de voeding los gehaald behalve die van het moederbord en de videokaart en getimed hoe lang het duurde voordat ie reboot, dit vervolgens vergeleken met de timing tot reboot met alle voeding kabels verbonden. Geen verschil, op de kop 11 seconden. Als het de voeding zou zijn, waarom zou die dan niet rebooten wanneer de ATX 2X 12v niet aangesloten is? Als het zou liggen aan de hoeveelheid prik die ie krijgt, zou het aannemelijk zijn dat met 12v minder danwel eerder reboot of helemaal niet aan zou slaan. :?

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:59
Anoniem: 202979 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 19:55:

Hm nee helaas geen andere voeding liggen. Maar heb het id dat het de voeding niet is. Net ff alle kabels van
de voeding los gehaald behalve die van het moederbord en de videokaart en getimed hoe lang het duurde voordat ie reboot, dit vervolgens vergeleken met de timing tot reboot met alle voeding kabels verbonden. Geen verschil, op de kop 11 seconden. Als het de voeding zou zijn, waarom zou die dan niet rebooten wanneer de ATX 2X 12v niet aangesloten is? Als het zou liggen aan de hoeveelheid prik die ie krijgt, zou het aannemelijk zijn dat met 12v minder danwel eerder reboot of helemaal niet aan zou slaan. :?
Begrijp ik hieruit dat hij gewoon opstart zonder de 12 volt kabel?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 202979 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 19:55:

Koop je iets voor "aannemelijk"? Nee...

Echt, je zult voor uitsluitsel gewoon met andere onderdelen moeten testen. Voeding voorop, gevolgd door moederbord en VGA; alle overige onderdelen heb je als het goed is al los.

Hoe je dat regelt is jouw zaak, maar er is echt geen shortcut als je dat even niet voor elkaar kan krijgen. Probeer gewoon even langs te gaan bij een kennis met vergelijkbare PC, dan kun je zelfs zonder PCs te demonteren testen.

Soittakaa Paranoid!

• Jouster-Patrick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07-2021
Om er achter te komen of het de CPU is haal je gewoon cpu er uit en start je hem op.
En dan kijken of hij voorbij de 3/4 seconden komt (was bij mij het geval) Suc6.

Topicstarter
boers706 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 14:18:
[...]

Begrijp ik hieruit dat hij gewoon opstart zonder de 12 volt kabel?
Opstarten is een groot woord, heb geen beeld. Maar wat niet gebeurd is dat ie om de haverklap uitvalt
wat het geval is wanneer ik diezelfde 2x 12v lijn aansluit.
dion_b schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 14:43:
[...]

Koop je iets voor "aannemelijk"? Nee...

Echt, je zult voor uitsluitsel gewoon met andere onderdelen moeten testen. Voeding voorop, gevolgd door moederbord en VGA; alle overige onderdelen heb je als het goed is al los.

Hoe je dat regelt is jouw zaak, maar er is echt geen shortcut als je dat even niet voor elkaar kan krijgen. Probeer gewoon even langs te gaan bij een kennis met vergelijkbare PC, dan kun je zelfs zonder PCs te demonteren testen.
Gelijk heb je. Dat ga ik dan ook zeker doen wanneer ik de tijd ervoor heb. Mijn post was puur om te kijken of iemand daar een antwoord op had, waarom, als het mijn voeding is, die zonder de 2x 12v lijn niet uit valt. Het antwoord daarop moet mij nog verschuldigd blijven maar wellicht krijg ik daar een antwoord op wanneer ik de voeding ga testen op een ander systeem.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
Anoniem: 202979 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 16:55:

Gelijk heb je. Dat ga ik dan ook zeker doen wanneer ik de tijd ervoor heb. Mijn post was puur om te kijken of iemand daar een antwoord op had, waarom, als het mijn voeding is, die zonder de 2x 12v lijn niet uit valt. Het antwoord daarop moet mij nog verschuldigd blijven maar wellicht krijg ik daar een antwoord op wanneer ik de voeding ga testen op een ander systeem.
Rede kan zijn dat de CPU zonder de de 2x12volt NIET opgestart wordt, deze stekker is tenslotte puur voor de CPU bedoelt, waardoor het hetzelfde effect heeft als de CPU er uit halen.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:15
Jouster-Patrick schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 15:40:
Om er achter te komen of het de CPU is haal je gewoon cpu er uit en start je hem op.
En dan kijken of hij voorbij de 3/4 seconden komt (was bij mij het geval) Suc6.
En dan? Dan heb je aangetoond dat de pc niet zonder Proc start. Om uit te sluiten of het de proc is, zou het vervangen moeten worden door een andere. Zinloze tip dus!

• Jouster-Patrick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07-2021
Nee dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het niet de voeding is :P Toen ik cpu verwijderde start hij Doh natuurlijk niet maar bleef het systeem wel draaien. En viel niet uit na 3/4 sec, Toen heb ik de cpu vervangen tada was die weer ;)

Zo los je toch een hardware probleem op. Stap voor stap dingen uitsluiten tot dat je bij de storing bent ;)

[Voor 20% gewijzigd door Jouster-Patrick op 26-05-2011 17:17]

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 22:28
Heb je al een boot geprobeerd met:
1. Stock setting
2. 1 Reepje ram / 1 HDD / 1 VGA
3. Heb je het reepje ram hierna vervangen en stap 2 herhaald? => wat was het resultaat?
4. CMOS reset
5. Andere VGA (bijv. VGA 2 in slot 1 en VGA1 uit je pc)

Je draait een redelijk uitgebreid systeem. Ik zou echt terug gaan naar de basis. Als je PC start met alleen Mobo/CPU/Mem/VGA. Zou ik de losse onderdelen 1 voor 1 testen. Met in je achterhoofd dat als bijv, je VGA crappy is geworden, dat hij ook te veel spanning kan trekken, en je weer uitkomt op je voeding.

Denk dat als je de bovenstaande stappen probeert, of aangeeft wat het resultaat was, dat dat meer diagnostieke waarde heeft, dan tellen of het langer op korter duurt. (Bijv. Stel plugt alles af, en je gaat tellen, en het lijkt langer te duren, kan het ook de detectie van het bios van de randapperatuur zijn, Tijd is iets wat in computers anders loopt dan voor ons mensen he ;))

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Topicstarter
Kan er eindelijk eens flink mee aan de slag, scriptie goedgekeurd en geslaagd, weer een diploma rijker :9

Heb ondertussen heel het systeem uit elkaar gedraaid, één VGA, één streepje ram en een HDD. Deze ook afgewisseld maar dat mocht niet baten, nog steeds hetzelfde probleem. Heb heb mijn PSU aangesloten op een andere desktop, startte gewoon op zonder problemen. Ook ff mijn CPU onder de loep genomen, ziet er allemaal normaal uit. Eindoordeel, moederboord brak?

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Anoniem: 202979 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:29:
Kan er eindelijk eens flink mee aan de slag, scriptie goedgekeurd en geslaagd, weer een diploma rijker :9

Heb ondertussen heel het systeem uit elkaar gedraaid, één VGA, één streepje ram en een HDD. Deze ook afgewisseld maar dat mocht niet baten, nog steeds hetzelfde probleem. Heb heb mijn PSU aangesloten op een andere desktop, startte gewoon op zonder problemen. Ook ff mijn CPU onder de loep genomen, ziet er allemaal normaal uit. Eindoordeel, moederboord brak?
Ook die PSU van die andere kast op jouw computer aangesloten?

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

Anoniem: 275666

Ik heb ook een keer dat probleem gehad. Ik had wel voedingen uitgewisseld, dus die had ik al uitgesloten. Bij mij was de aansluiting van de cpu voeding 2x12volt aan de onderkant van het mobo bruin gekleurd oftewel gefrituurd.

Nieuw mobo was de oplossing.

Topicstarter
Nou wat er nu dan gebeurd is slaat echt alles. Ik alles nogmaals van mijn mobo gehaald, flink zitten klooien met mijn CPU cooler, die nare pinnetjes wilden niet mee werken.... Toen begonnen met opstarten zonder ook maar iets aangesloten te hebben m.u.v. CPU, geen resultaat, i.c.m. één streepje ram, geen resultaat, één streepje ram met VGA kaart, geen resultaat, VGA kaart gewisseld en opeens sloeg ie niet af..... ik die vorige kaart er win ingedaan en 't systeem sloeg nog steeds niet af. Beide kaarten erin + extra HDD's en hij doet 't nog steeds vrolijk...... uhmmmmmmmmmmmmm wat?!?!? Heel leuk dat ie het weer doet maar heb echt geen id wat er nu aan de hand was...... lol

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49

Kraz

Saving the world

Ik heb exact hetzelfde probleem!
Heb ook een E6850 maar gewoon op stock MHz.

Heb inmiddels nieuwe set besteld. Weet niet wat het is/was. :(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee