Toon posts:

subwoofer tegelijk met receiver aan- en uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 100386

Topicstarter
Hallo mensen,

ik post niet vaak in het elektronica deel van GoT, simpelweg omdat ik er weinig vanaf weet. Maar juist omdat ik er weinig vanaf weet, zit ik nu toch met een vraag, en post ik dus nu hier ;)

Ik ben voornemens een subwoofer te gaan kopen. Maar deze subwoofer heeft geen mechanisme om hem 'automagisch' aan en uit te schakelen, wanneer ik mijn receiver aanzet. Ik heb lang getwijfeld of dit gebrek een deal-breaker zou zijn, maar voordat ik beslis wil ik het volgende aan jullie voorleggen.

Mijn receiver heeft een 'swiched power out'. Dat wil zeggen dat er achterop een 'stopcontact' zit waarop ik randapparatuur kan aansluiten, die dan via de receiver stroom ontvangt. De receiver schakelt die stroom in op het moment dat je de receiver zelf aanzet, zodat de randapparatuur tegelijk aan en uit gaat met de receiver. Deze powersupply is niet robuust genoeg om de subwoofer van stroom te voorzien, maar biedt vlgs mij wel de mogelijkheid om een relais aan te sturen, die op zijn beurt de subwoofer dan weer aanstuurt.

Ik had het idee om een 12-volt adaptertje (of minder volt als nodig) aan te sluiten op deze swiched output, en de uitgang daarvan op een relais aan te sluiten die de stroomvoorziening van de subwoofer aan-en uitzet. Tot zover kan ik het volgen, maar ik heb hulp nodig bij het volgende;

Ik zou graag willen dat er een soort van vertraging zit in het 'aan,- en uitgaan van de sub. Met andere woorden, de sub moet een een paar seconden later aangaan dan de receiver, maar ook weer een paar seconden later uitgaan.

Kan iemand mij helpen met een schakeling die ik tussen de adapter en het relais plaats (ik meen me iets te herinneren van parallel geschakelde Elco's, maar meer herinner ik me ook niet ;) ).

Ik hoop dat mn vraag duidelijk is en dat iemand me kan helpen / eea kan tekenen. Mn plan uitvoeren en eea in elkaar solderen zal vervolgens wss wel lukken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom zou je die vertraging willen?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:33:
Waarom zou je die vertraging willen?
De receiver zelf heeft een vertraging in zich. Je schakelt hem aan, en 2 seconden later 'klikken' de relais pas de uitgangen aan. Dit kan leiden tot een soort van 'plof'-geluid als de subwoofer dan al aan staat vrees ik.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-05 22:51

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Wat voor subwoofer is het dan? Een beetje receiver kan toch wel 1A leveren op zn geschakelde uitgang, en dat is nog altijd zo'n 230W

Heeft je versterker ook een zwakstroom-schakeluitgang?

Een ouderwets relais kan, maar ik zou eerder kijken naar een solid-state oplossing.

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:42
Als je dan toch met relais wilt werken, waarom dan niet meteen een 230v relais? Scheelt je een adapter

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 18:28:
Wat voor subwoofer is het dan? Een beetje receiver kan toch wel 1A leveren op zn geschakelde uitgang, en dat is nog altijd zo'n 230W

Heeft je versterker ook een zwakstroom-schakeluitgang?

Een ouderwets relais kan, maar ik zou eerder kijken naar een solid-state oplossing.
Nee, jammer genoeg werkt de 12V trigger alleen als ik (powered !)zone 2 ook aanzet. En ik heb geen zone 2, dus het aanzetten van de daartoe geintegreerde eindversterker is niet echt efficient ;)

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-04 11:35
Justin013 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 18:31:
Als je dan toch met relais wilt werken, waarom dan niet meteen een 230v relais? Scheelt je een adapter
Dat lijkt mij ook het verstandigst.
Bijvoorbeeld deze bij conrad ofzo. Die is wel voor DIN-rail montage, maar ik kon zo snel geen kant-en-klare oplossing vinden die als opbouw o.i.d. kunt vastmaken.

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom niet een Subwoofer die zelf een ingang detecteerd en aan de hand daarvan aan of uit gaat :?

Mijn subwoofer (relatief goedkoop prutding) doet dat vanzelf. Geen omkijken meer naar.

M'n magische bol werken.

Topicstarter
Jism schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 03:29:
Waarom niet een Subwoofer die zelf een ingang detecteerd en aan de hand daarvan aan of uit gaat :?

Mijn subwoofer (relatief goedkoop prutding) doet dat vanzelf. Geen omkijken meer naar.
Omdat het een goede subwoofer is, en een vergelijkbare (met auto-stand) veel duurder of veel groter is.

Het betreft overigens deze.

Maar je hebt gelijk, andere overwegingen moet ik ook maken.
/me gaat weer ff naar hifi deel van GoT ;-)

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 26-05-2011 08:38]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee