Anoniem: 266958

Topicstarter
Sinds een jaar ben ik in bezit van een D300, een 35mm prime, een 70-300VR en een SB-600 flitser. Ik ben nu op zoek naar uitbreiding van mijn set, maar kom er maar niet uit wat ik eigenlijk graag wil hebben.

De lens die ik nu als walk-around gebruik, de 35mm is in sommige situaties gewoon te krap. Daarom ben ik op zoek naar een lens, dan wel een toestel met een groothoeklens.

Nu twijfel ik tussen het aanschaffen van een nieuwe compact, of een (groothoek) lens om mijn set uit te breiden.

Nieuwe lens:
+ uitbreiding op mijn huidige set, waardoor ik alle gemakken van mijn d300 behoudt, ik kan hem gebruiken in combinatie met mijn flitser.
- duurder dan een los toestel kopen, en de set is minder goed draagbaar, mijn vriendin schiet er minder makkelijk mee. Ik kan eigenlijk niet de lens kopen die ik écht graag wil hebben, namelijk een 17-55 nikon of een 14 mm prime.

Nieuwe compact:
+ makkelijk mee te nemen naar werk, vakantie etc. (relatief) goedkoop.
- minder goede prestaties en instelmogelijkheden.

Qua compact twijfel ik tussen verschillende modellen, zoals de p7000 en p300 van Nikon, de LX5 en LX3 van Panasonic en de S95 van Canon. Ook deze toestellen hebben allemaal hun voor een nadelen, zoals draagbaarheid en een eventuele hotshoe, zodat ik mijn flitser kan gebruiken.

*Ik kreeg een mailtje dat de Olympus EP-2 tijdelijk in de aanbieding, was, namelijk 399 euro, is dat eventueel wat? Dit toestel heeft in ieder geval geen interne flitser, ook vraag ik me af of dat niet weer het begin van het eind is, met lenzen kopen etc.

Qua lenzen weet ik niet direct wat ik wil hebben. Ik wil meer groothoek, zoveel is zeker, de 14mm van Samyang lijkt me ideaal, hoewel deze geen autofocus heeft, en aangezien ik ook graag wil dat anderen eventueel de lens kunnen gebruiken wil ik dat toch graag. Ik wil liever geen Sigma-lens, daar hoor je vrij veel narigheid over, dus daar wil ik liever niet aan beginnen (hoewel ik er zelf niet of nauwelijks ervaring mee heb). Anders had de 24mm van Sigma een optie geweest.

Op dit moment neig ik naar de LX3, deze camera heeft veel instelmogelijkheden en de mogelijkheid om er een externe flitser op te zetten. Het schijnt dat ik ook de SB-600 hier zelfs eventueel op zou kunnen gebruiken. Daarnaast is hij betaalbaar. Zijn jongere broertje, de LX5 heeft misschien betere iso prestaties, maar voor lowlight situaties zal ik toch naar mijn D300 grijpen. De Canon s95 lijkt me ook prima, die is nog wat beter draagbaar, maar ik blijf dan toch eventueel liever bij Nikon (de P300), omdat ik dat makkelijk kan laten repareren mocht dat nodig zijn.

Een heel verhaal dus, maar ik vraag af wat nu eigenlijk wijsheid is.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:13
Doe je huidige set weg en ruil het in voor een high-end compact. Dan vallen je minpunten (beperkte kwaliteit en instelmogelijkheden) weg en houd je de voordelen (o.a. draagbaarheid).
Welke compact je dan moet hebben is weer een tweede. Je zou o.a. kunnen denken aan een Canon G12, Nikon P7000 of Panasonic LX5. Allemaal goed en de verschillen zitten in de details, dus reviews lezen en eens mee spelen.
Succes ermee!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04 09:44
Nikon 14-24? Schijnt een erg goede lens te zijn. [gearsletmodus]en ziet er vet uit[/gearsletmodus]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
Ik denk dat je ook moet kijken hoe serieus je met fotograferen bezig bent.
Als je het Point & Shoot type bent wat vooral leuke herinneringen wilt vastleggen, dan zou ik gaan voor de compact. Ben je echter wat serieuzer bezig met fotografie en doe je ook veel moeite om mooie plaatjes te krijgen, dan zou ik gaan voor de lens.

Uiteraard wegen de voor- en nadelen van beide optie's ook mee, maar ik zou in eerste instantie goed nadenken wat je er mee gaat doen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Topicstarter
@Fnoff, mijn huidige set weg doen is niet aan de orde, ik zoek echt een uitbreiding. Daarvoor gebruik ik mijn D300 nog te veel.
@Scirocco, tsja daar heb ik aan gedacht, maar die is helaas way out of my league! Dan moet ik eerst de lotto winnen ;)

@Chojinz, mijn gebruik verschilt per keer enorm. De ene keer ben ik puur bezig met vastleggen, de andere keer ben ik bezig met het maken van goede platen.

Thanks in ieder geval, ik ga er nog even over na denken!

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 266958 op 25-05-2011 19:21]

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:02

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Je kunt 't probleem ook andersom benaderen. :P

Haal voor een paar tientjes een 18-55 op marktplaats en kijk welk deel van dat bereik je gebruikt. Uiteraard, qua beeldkwaliteit is dat niet te vergelijken met de 17-55. Maar het maakt op goedkope wijze de vervolgkeuze qua bereik al wat makkelijker.

Gebruik tegelijkertijd je telefoon als "kiekjes-apparaat".

Dan denk ik dat je na een maand of wat wel weet wat je nu écht wilt.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:18

Milo.

klik

Een compact voor erbij lijkt me sowieso wel handig. En wat hierboven gezegd wordt, een kitlensje op MP erbij en je kan weer even door.
Die combie lijkt me wel leuk, nieuwe compact en gewoon een kitlensje erbij voor de groothoek.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 22:04
Mocht je voor een compactcam gaan, vlak dan de Olympus XZ1 uit niet. DpReview heeft 'm als beter getest dan de LX5, de directe tegenstander. Samen met de VF-2 is het gewoon een perfect ding en een waardige vervanger van de dSLR. :)

Strava

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties hier kan ik zeker wat mee! Ik heb hiervoor een D40 gehad met een kitlens, wat dat betreft weet ik wat voor bereik deze lens heeft. Een kitlensje aanschaffen is op zich geen slecht idee.

@APCIII, mijn telefoon gebruiken om foto's te maken vind ik niet prettig werken. De kwaliteit is redelijk dramatisch en ik vind het niet prettig werken. Daarnaast maak ik ook met enige regelmaat op mijn werk gebruik van het toestel, ik werk in het onderwijs, en om daar met mijn mobieltje rond te lopen is niet helemaal zoals het hoort.

@Milo, thanks!

@Krylinck, dankjewel, ik heb (had) het niet zo op Olympus, maar dit lijkt me een heel interessant toestel!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33
Ik zou voor de kitlens gaan. Het is goedkoper en levert betere resultaren dan een compact

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Anoniem: 176826

Houd er bij de aanschaf van een compact rekening mee dat je je flitser alleen op een Nikon met Hotshoe kan gebruiken. Een Nikon flitser op een Canon werkt "niet zo supper".

Ik zou inderdaad zeggen, haal een 18-55 of 18-70 van marktplaats, dan kan je eens lekker spelen met het bereik.

• PageFault
  • Laatst online: 09:24
Of haal een Tamron 17-50mm f/2.8 of Sigma 18-50mm f/2.8, al dan niet 2e hands. Evt. de 18-105mm of 16-85mm van Nikon.

Qua compact cameras: Als je panasonic kiest, kies de LX5, groter bereik. Anders de Canon S95 of een Ixus 210 of zo. Ik ben zelf niet zo kapot van de Nikon compact cameras.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:59

Metten

ik hou het graag simpel

Vind je overlap met je huidige lenzen een 'must' of mag er best een gat tussen zitten? De Tokina 12-24 of de Nikon 10-24 bieden een mooi bereik van 'ultra' wide tot 'mild' wide (16-18 tot 35mm equivalent). De Tokina kost ongeveer hetzelfde als bovengenoemde compacts als ik het me goed herinner..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 09:24
knip

[Voor 88% gewijzigd door PowerUp op 27-05-2011 09:47. Reden: Geen V&A op het forum]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:55
Ik zou in jou geval denk ik niet voor de EP-2 gaan. Daar blijf je toch ook zitten met dat lenzenvraagstuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-05 21:49
Zoals andere advisren gezegd zou ik voor een paar tientjes een 18-50 proberen te scoren op MP.

Optisch is die lens gewoon goed.

[Voor 32% gewijzigd door yzf1kr op 27-05-2011 10:20]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berry.dekruijff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 08:35
Goedkoopste optie blijft toch om voor een goede zoomlens te gaan met een leuk bereik.

Je hebt het voordeel dat er op de nikon 2dehands markt veel te krijgen is.

Wil je wel naar een compactere camera dan kun je gewoon de EP2 kiezen, hierbij de 14-42 kitles is omgerekend een 28-84 kbe lens, wat een leuk bereik is. (Kun je er nog leuk mee filmen ook.) Jpeg kwaliteit rechtstreeks uit de camera is absoluut perfect. Iso bereik is wat minder.

Sigma lenzen heb ik zelf geen slechte ervaringen mee. Ja ze zijn minder "vaak" minder dan de pro of super pro lenzen volgens velen. (Uitzonderingen daargelaten).... Maar vaak wel veel beter dan de standaard kitlenzen van veel merken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt iedereen! Voor komende week heb ik een kitlens te leen van een maatje van me. Dan kan ik in ieder geval weer even proeven aan het bereik dat deze lens heeft.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee