Autoradio en een sub out

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 02:14
op mijn radio, de kenwood KDC-W4044UA , zit een sub pre-out

het enige probleem is dat ik niet precies weet wat deze nou doet als ik hem activeer:

Mogelijkheid 1 is dat hij als een soort cross over werkt en de lage tonen enkel en alleen nog naar de subwoofer stuurt

Mogelijkheid 2 is dat hij alleen de lage tonen doorstuurt naar de sub maar ook nog naar de normale boxjes.

Opzich is dit niet zo heel erg als je de lage tonen dan alleen uit de speaker uitgangen kan draaien, niet dat hij ze dan ook uit de sub gedraait worden.

Ik wil namelijk mijn speakertjes ontlasten van de lage tonen en deze

Ik heb de gebruiksaanwijzing al doorgespit, ben naar diverse zaken gegaan en niemand weet nu echt hoe het zit/ ze begrijpen me niet.

Verder loop ik ook tegen het probleem aan dat niemand me kan vertellen hoe groot een klank kast nou moet zijn.. Ik heb nu 13 cm TSE speakers van pioneer ingebouwd in mijn ax maar de kwaliteit valt een beetje tegen, snel vervormen e.d. Zou dit kunnen komen door een te kleine klank kast (heb eigenlijk de hele deur volgedaan met foam), of met een te kleine afstand tussen de magneet en het plaatwerk?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Ik heb het op mijn Sony radio, voordeel is dat ik in een menu, het niveau van de subwoofer kan regelen (naast low/mid/high, fader, balance, ook sub). Tevens kan ik instellen of ik een LowPass filter op de radio wil gebruiken (doe ik niet, dat wordt op de versterker geregeld).

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je sub out gaat alleen de lage frequenties doorlaten die je hebt ingesteld in je radio (LPF). Meetal is dit standaard tot 80Hz maar zou hem al gouw op 60 en lager zetten omdat ie nog uit deint en veel te hoog nog gaat spelen (bij 80 gaat ie nog door tot 100Hz).

Normaal als je je sub out activeert met je nog steeds je LPF op je versterker inschakelen en laag isntellen, moest je HU flippen dat ie de sub ineens niet overstuurd (te hoge frequenties).

Euhm je speakers oversturen? Staan die rechtstreeks op je HU dan overstuur je je HU = speakers zijn te zwaar voor je HU.

Ikzelf zit in de wagen met een 3 weg +sub systeem en voor elke stand een aparte versterker. Ook zit ik nog eens met een DSP om alles deftig te laten spelen en mooi in het center te laten klinken.
Tweets: Dynaudio ND20FA-6 (6E) op een Kenwood KAC-528 (2x35Wrms@4E)
Mids: TangBand W4-1337SD (8E) op een Kenwood KAC-821 (2x75Wrms@4E)
Kick: Pearless SLS-213 (8E) op een ZED Audio Crunch 600 (2x300Wrms@4E)
Sub: (momenteel nog een) Hertz ES-300 ronde center op een AudioSystem F2-500

ps. de speakers zijn home audio speakers behalve de sub :)
*E = Ohm, HU = Head Unit/radio, DSP = Digital Sound Processor, LPF = Low Pass Filter

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 02:14
low pass filter= filter dat zorgt dat alles boven die frequenties wordt afgekapt, dat snap ik:)

Nou mijn boxjes zitten gemod in een citroen ax wat inhoud dat als je de bas van de speakers te hoog zet alles gaat trillen. echter als ik achterin een box leg dan heb je er geen last van. mijn idee is dus om een subwoofer te pakken voor alle lage tonen en de boxjes alleen te gebruiken voor hoog/mid (en dus het bass level op de boxjes zo laag mogelijk te houden.

Ik ben echter bang dat als ik met de ingebouwde equalizer de bas er wat uitdraai (op de boxjes die op de HU zitten) dat hij ze dan ook uit het line out/ sub out kanaal draait.

Of begrijp ik nu goed dat dit helemaal los van elkaar is?

dus heeft de Speaker EQ invloed op de sub pre out ?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb een Peugeot 106 Rallye, ook enkel plaats voor 13cm speakers in de voordeuren. Had een Alpine headunit met Sub out, en ik kon zowel het niveau van de bass, als het niveau van de subwoofer LOS van elkaar aanpassen. Nu heb ik een Pioneer headunit zonder sub out en 2 extra JVC 6x9" op de hoedenplank liggen, en geloof me, dat is al een heel verschil. Vergeet niet dat je met een subwoofer ook weer een aparte versterker moet regelen, en stroomkabels door de auto moet trekken. Ik raad aan, probeer eens 6x9" ;) of 15x24cm, nog leuker :)

Daarbij zul je altijd bass houden op alle speakers, anders heb je alleen vanuit achter bass en dat klinkt niet mooi als je voorin alleen maar mid en hoog hebt.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25

GaMeOvEr

Is een hork.

Speeddragon schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 00:57:
low pass filter= filter dat zorgt dat alles boven die frequenties wordt afgekapt, dat snap ik:)

Nou mijn boxjes zitten gemod in een citroen ax wat inhoud dat als je de bas van de speakers te hoog zet alles gaat trillen. echter als ik achterin een box leg dan heb je er geen last van. mijn idee is dus om een subwoofer te pakken voor alle lage tonen en de boxjes alleen te gebruiken voor hoog/mid (en dus het bass level op de boxjes zo laag mogelijk te houden.

Ik ben echter bang dat als ik met de ingebouwde equalizer de bas er wat uitdraai (op de boxjes die op de HU zitten) dat hij ze dan ook uit het line out/ sub out kanaal draait.

Of begrijp ik nu goed dat dit helemaal los van elkaar is?

dus heeft de Speaker EQ invloed op de sub pre out ?
Over het algemeen als je een sub-out hebt, heb je in je radio ook een aanpasbaar LPF voor die subout. Als je een luxere radio hebt, heb je ook een HPF voor je andere kanalen, zo kun je dan inderdaad instellen dat je sub gefilterd wordt op bijvoorbeeld 80Hz Low pass en je fronts en rears bijvoorbeeld op 60Hz High pass. Als je geen specifieke instellingen hebt voor de andere kanalen dan je sub, betekend dit dat je andere speakers ook gewoon het volledige signaal weergeven. Als je je bass terug gaat draaien heeft dit ook invloed op je sub, de toonregeling gaat altijd op voor alle speakers. (Bas niet te verwarren met uitgangsniveau van je sub-out)

Mijn Becker heeft bijvoorbeeld volledig instelbare HPF's voor de front en rears, en een instelbare LPF voor de sub.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1