Toon posts:

Hoeveel videogeheugen voor monitor met 2560x1440 resolutie?

Pagina: 1
Acties:

• Argantonis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 05:10
Ik vraag me erg af hoe de relatie is tussen anti-aliasing, videogeheugen en resoluties, wanneer heb je nu genoeg videogeheugen voor een bepaalde resolutie met een bepaalde hoeveelheid anti-aliasing.

Mijn specifieke geval gaat om dit:

Monitor native resolutie: 2560x1440.
Bij aanschaf nieuwe pc twijfel ik tussen een MSI GTX 560 Ti kaart (twin frozr) met 1 GB geheugen en een 6950 (ook twin frozr) met 2 GB geheugen. Ik zou graag een beargumenteerde keuze kunnen maken tussen deze 2, maar ik kan zelf helemaal niet inschatten of 1 GB nu genoeg is om nieuwe games op deze resolutie met alles op hoge settings te draaien.

Dus hoe bereken je dit, hangt dit heel erg af van het spel of is dit redelijk constant met een bepaalde resolutie, anti-aliasing en textures op 'high' (dat zal per spel wel wat verschillen, iedereen heeft natuurlijk z'n eigen definitie van 'high' maar hoeveel scheelt dat dan bij spellen die in dezelfde periode uitkomen?)

[Voor 88% gewijzigd door Argantonis op 25-05-2011 13:46]

• Argantonis
-The_Mask- schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:26:
Een HD6950 2GB is denk ik idd een betere koop, maar je kunt het beter posten in [BBG aanschaf] Videokaarten
Bedankt voor de tip, alleen ik ben ook wel erg nieuwsgierig naar de techniek erachter en hoe ik dan eventueel een redelijk inschatting kan maken van hoeveel geheugen nou nodig is voor een bepaalde resolutie met anti-aliasing op een bepaald niveau. De 6950 is sowieso iets sneller dan de 560 maar ook weer wat duurder (als ik ook voor de twin frozr ga) en lawaaieriger dus ik zou 't graag op een bepaalde manier meetbaar maken.

Ik zal deze post wat herformuleren en mijn specifieke geval in die andere thread posten, misschien is dat handiger.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tot 1680x1050 voldoet 1GB meestal nog wel. Vanaf 1920x1xxx gaat de load daar wel eens overheen en kan je voordelen gaan zien met 2GB. Hoe hoger de reso, hoe meer winst dan.

Bronnetje: http://www.hardocp.com/ar..._1gb_performance_review/4
Since both video cards use the same GPU the end-result was the same. Playing at 4X AA at 1920x1200 yielded no performance differences in any of the games.

It was only at the highest setting of 2560x1600 with 8X MSAA did we start to see differences. The 2GB Radeon HD 6950 clearly allowed 8X MSAA in some games to be playable, and in others allowed us to use Transparency Antialiasing at 2560x1600. The 1GB Radeon HD 6950 struggled with these higher settings. Still, in some cases performance was the same as long as the AA setting was lower at 2560x1600.

[Voor 72% gewijzigd door Jejking op 25-05-2011 13:34]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De pricewatch: Sapphire HD 6950 2 GB GDDR5 PCI-E zal ook een stille kaart zijn en dat scheelt maar 20 euro met de GTX 560 Ti Twin Frozr, dan valt in mijn ogen best mee.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Argantonis
Jejking schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:33:
Tot 1680x1050 voldoet 1GB meestal nog wel. Vanaf 1920x1xxx gaat de load daar wel eens overheen en kan je voordelen gaan zien met 2GB. Hoe hoger de reso, hoe meer winst dan.

Bronnetje: http://www.hardocp.com/ar..._1gb_performance_review/4

[...]
Bedankt, da's wel precies de link die ik niet kon vinden :)
Even samengevat: boven de 1920x1200 resoluties is de 2 GB 6950 wel aan te bevelen als je ook nog hoge anti-aliasing wil. Maar ze hebben het hier wel over 8x anti-aliasing en ik denk persoonlijk dat ik dan maar gewoon naar de 4x drop, dat moet ook nog steeds prima kunnen op dat soort resoluties. Maar ik ga het nog even overwegen.

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 10:25
Met een beetje geluk valt een HD6950 ook nog te unlocke naar een HD6970 ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee