Toon posts:

AS rock moederbord Fan speed

Pagina: 1
Acties:

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
Ik heb net een pc in elkaar gezet, met de volgende specs.
Nu heb ik een vraagje over de fan, de cpu fan maakt een verschrikkelijke herrie. het lijkt wel alsof er een 45 km/h auto volgas door de huiskamer rijd, en dat de hele tijd. nu had ik in de bios de cpu van van full on, naar automatisch gezet. Aleen nu snap ik die settings niet helemaal. Bij "Target CPU Temp" moet ik dus invullen, hoeveel graden de temp moet worden, om erna zijn "Target Fan speed" te activeren? of zit dit anders?
Ik heb ondertussen al een hoge/lage temp ingesteld, en daarbij een hoge/lage fan speed. dit werkt wel. maar als ik dan in windows even een cpu stress test doe, dan blijft de fan vrolijk laag of hoog draaien, maar niet variabel. Wat zou dit kunnen zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 62,50€ 62,50
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1Thermaltake V3 Black Edition€ 39,50€ 39,50
1Konig HDMI 1.4 Kabel, 20m€ 31,40€ 31,40
1XFX Pro 450W€ 41,03€ 41,03
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,50€ 35,50
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 89,60€ 89,60
1Asrock 870 Extreme3€ 69,86€ 69,86
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZNFC)€ 148,26€ 148,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 535,15

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Target CPU Temperatuur = doel qua temperatuur.
Target fan speed = doel qua fanspeed en dus stilte. Of dit oploopt of afloopt bij hogere waarden weet ik niet, even experimenteren.

Zet de target temperature op het hoogste wat je comfortabel vind, bijvoorbeeld 50°C.
Zet de target fanspeed zo laag mogelijk. Soms wil een fan niet gaan draaien bij een te lage fanspeed. Als je het verschil niet hoort tussen stap 1 en 2 kan je m net zo goed op stap 2 zetten, de CPU blijft zo koeler.

Pas als je temperatuur oploopt en over de 50°C heen gaat, zal je fan sneller gaan draaien. Nadat de CPU weer voldoende is afgekoeld, zal deze weer een stapje terug doen. Dus met kort naar de 100% gaan, zal je CPU-fan niet persé noodzakelijk aanslaan, hier kan best even tijd overheen gaan. Bij mijn systeem (AMD X640 op 880G chipset en Coolermaster Hyper 212 Plus) gaat bij normaal gebruik (Photoshop, Visual Studio etc.) de fan nooit hoger draaien dan het minimum wat ik heb ingesteld (bijna uit, de streeftemperatuur bij mij is 45°C). Pas na een meer dan 20 minuten continue stresstest (op 4 cores, ook belangrijk) liep de fanspeed op. Dus waarschijnlijk had je m goed staan toen de fan continue op laag tempo bleef, al helemaal gezien je streeftemperatuur op 55 staat.

[Voor 20% gewijzigd door noes op 25-05-2011 11:58. Reden: verduidelijking]

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• Dacuuu
Bedankt voor je reactie!

Dus als ik het goed begrijp, stel ik bijvoorbeeld de taget cpu temp in op 50 graden, en als ik dan de fan speed op 3,(1 is langzaam draaien, 10 is snelst) dan draait de fan langzaam. maar als hiij dan een tijdje de 50 graden aantikt( op alle cores) dan gaat de fan sneller draaien, maar dit heb je dan dus niet in de hand?

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-01 19:17
Volgens mij niet, en ene kant klinkt dat ook logisch. Als hij sneller gaat draaien komt doordat je CPU te warm wordt. En om je CPU te beschermen gaat tie dan autormatisch draaien.

Waarschijnlijk zodra die weer onder de 50 komt, zal de fan weer stil zijn..

Ik vergelijk het met een videokaart die te warm wordt. Zodra de videokaart weer afgekoeld is, gaat de fan ook minder draaien, en dit heb je ook niet in de hand (mits je het niet in stelt natuurlijk)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Anoniem: 318843

Target Fan Speed duidt op de agressiviteit van het programmaatje, op level 9 begint hij meteen als een dolle te draaien en op level 1 doet hij het heel voorzichtig aan.
Daarmee is level 1 dus veeel stiller dan level 9.
Het is een tijdje geleden dat ik de Asrock van mams onder handen had. Het kan precies andersom zijn als ik het beschrijf. Dat moet je even uitproberen.

• Dacuuu
Ik blijf het nog apart vinden. als ik in de bios de fan op 9, of 10 zeg. begint hij meteen als een gek te draaien, maakt niet uit welke target temp je invoert. dus lekker op 3 zetten, zodat de fan stil is. en dan de target temp op bijvoorbeeld 50 graden?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dacuuu schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:41:
Ik blijf het nog apart vinden. als ik in de bios de fan op 9, of 10 zeg. begint hij meteen als een gek te draaien, maakt niet uit welke target temp je invoert. dus lekker op 3 zetten, zodat de fan stil is. en dan de target temp op bijvoorbeeld 50 graden?
Exact, dat zijn prima waarden. Je kan m ook gewoon op 1 zetten: mocht je CPU in de buurt van de 50°C komen, geeft ie vanzelf extra prik aan de fan. Dit gebeurt automatisch, maar je kan het e.e.a. wel in de gaten houden met programma's als speedfan, coretemp enz.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee