Toon posts:

[Backup] Op zoek naar goede offsite backup software...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 22:29
Voor een klant ben ik al een tijd op zoek naar goede maar niet te dure offsite backup software. Bij flink google-en kom je veel online backup providers tegen die natuurlijk ook offsite backup software gebruiken maar deze gaat naar hun eigen servers/datacentra. Ze bieden dus meer offsite backup diensten aan.

Ik ben dus op zoek naar offsite backup software voor in dit geval een Windows 2000 server waarvan enkel bestanden moeten worden gebackupped naar een server (Win 2008 SBS) van hetzelfde bedrijf op een andere locatie.

Ik heb nu een probeerversie van Handy Backup 6.9.4 draaien waarmee ik een incremental backup via FTP doe naar de Win 2008 server. Echter is deze software toch wel erg beperkt (vooral kwa functionaliteiten en logging) en niet erg stabiel.
Wel heb ik Ahsay backup software gevonden (bestaande uit AhsayOBM en Ahsay OBS) die de taak ook prima moet kunnen doen en professionele software lijkt die ook niet erg duur is. Enig probleem is dat de recente versies van AhsayOBM geen Windows 2000 Server meer ondersteund. Ik zou dus wel terug kunnen vallen op een oude versie van Ahsay.

Mijn vraag is echter of er tweakers zijn die nog goede tips hebben voor Offsite backup software die via FTP werkt maar bij voorkeur nog via een eigen en sneller (backup) protocol dan FTP met duidelijke en goede logging? Of tweakers die hier ervaring mee hebben of ervaring hebben met de software van Ahsay?

Alvast _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
1 woord : Rsync.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat voor eisen heb je aan de software? Je kan het met rsync oplossen, dat is heel eenvoudig. Voldoet dat niet aan je eisen zijn er meer dan genoeg programma's die kunnen synchroniseren en backuppen, dat hangt echt compleet af van welke wensen je er bij hebt.

Edit: zie ook Wikipedia: rsync

[Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 24-05-2011 23:45]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik gebruik Crashplan voor offsite backups naar een vriend. Kost niks, en hij backupped zijn data bij mij. Data in de backup is encrypted en dus niet te bekijken door de ander. Tevens kan je per backup meerdere destinations instellen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iets wat je absoluut niet wilt dus, een eigen formaat van een bedrijf waarvan het absoluut niet zeker is dat ze over een paar jaar nog bestaan. Voor thuisgebruik kan zoiets wel, voor zakelijk gebruik wil je gewoon open standaarden en niet afhankelijk zijn van een enkel bedrijf om toegang tot je data te krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-06 09:55

Ed_L

Crew Council
>CSA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urk
Tsurany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:43:
Wat voor eisen heb je aan de software? Je kan het met rsync oplossen, dat is heel eenvoudig. Voldoet dat niet aan je eisen zijn er meer dan genoeg programma's die kunnen synchroniseren en backuppen, dat hangt echt compleet af van welke wensen je er bij hebt.

Edit: zie ook Wikipedia: rsync
Dank voor de snelle reacties!
Eisen die noem ik grotendeels al in mijn startpost volgens mij. Goede logging en notificaties (SMTP) vindt ik belangrijk en liever niet via FTP (via Handy Backup lijkt dat toch niet heel snel en stabiel te werken).
Bedankt voor de Rsync tip! Kende ik nog niet, ga ik eens naar kijken. Zie wel dat Rsync een protocol is en niet direct software, in het Wiki artikel staan wel GUI Windows clients genoemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urk
Tsurany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:51:
Iets wat je absoluut niet wilt dus, een eigen formaat van een bedrijf waarvan het absoluut niet zeker is dat ze over een paar jaar nog bestaan. Voor thuisgebruik kan zoiets wel, voor zakelijk gebruik wil je gewoon open standaarden en niet afhankelijk zijn van een enkel bedrijf om toegang tot je data te krijgen.
Je hebt een punt natuurlijk, maar toch vindt ik dat niet heel belangrijk. Symantec Backup EXEC is ook een eigen formaat van Veritas/Symantec. Zolang je de software setup hebt kun je de software altijd installeren en gebruiken (met uitzondering wellicht van compatibiliteit met nieuwere OSen).

Symantec Backup EXEC gebruik ik trouwens erg veel bij klanten voor tape backup en die interface en functionaliteiten zijn naar mijn mening fantastisch!

• Urk
redfoxert schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:50:
Ik gebruik Crashplan voor offsite backups naar een vriend. Kost niks, en hij backupped zijn data bij mij. Data in de backup is encrypted en dus niet te bekijken door de ander. Tevens kan je per backup meerdere destinations instellen.
Kijk, dat ziet er super uit! Dank voor je tip! Daar ga ik eens induiken!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Crashplan gebruiken in een professioneel bedrijf? Dat lijkt mij echt een slecht idee. Investeer dan gewoon in fatsoenlijke software. Crashplan Pro voor laptops kan ik nog enigsinds begrijpen, echter om een server te backuppen?
Kijk eens naar HardlinkBackup, heeft ook e-mail rapportage functionaliteit, gebruikt het rsync protocol en heeft goeie logging. Je betaalt wel wat maar dat is een klein bedrag.

[Voor 50% gewijzigd door Tsurany op 25-05-2011 00:15]

• Urk
Tsurany schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 00:11:
Crashplan gebruiken in een professioneel bedrijf? Dat lijkt mij echt een slecht idee. Investeer dan gewoon in fatsoenlijke software. Crashplan Pro voor laptops kan ik nog enigsinds begrijpen, echter om een server te backuppen?
Waarom niet? Ik zat inderdaad te kijken naar Crashplan Pro, maar het lijkt wel of dat vanaf 5 licenties gaat en heb er maar 1 nodig. Professioneel valt ook wel mee, er hoeft in dit geval bijv. geen Exchange of SQL server te worden gebackupt.
Tsurany schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 00:11:
Kijk eens naar HardlinkBackup, heeft ook e-mail rapportage functionaliteit, gebruikt het rsync protocol en heeft goeie logging. Je betaalt wel wat maar dat is een klein bedrag.
Ehmm.... wat is de website van HardlinkBackup? Kan m niet vinden via Google |:( En is dat ook geschikt voor Windows Server en beschikt over een GUI?
Betalen is prima, zolang het maar onder de paar honderd euro blijft.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

http://www.lupinho.net/hardlinkbackup
Website is wel in het Duits, programma in het Engels en het ziet er op eerste gezicht wel aardig uit. Er zijn vele van dat soort programma's die gewoon rsync onder de motorkap gebruiken. DeltaCopy ziet er goed uit op papier, qtdSync ook en Grsync ook, heb me daar zelf niet in verdiept (ga ik morgen wel effe bekijken) maar het ziet er op papier goed uit, voldoen aan je wensen.

Wat ik heb tegen programma's zoals Crashplan is dat je zelf geen enkele invloed hebt op het terughalen van je bestanden, je moet alles via hun programma doen. Ik gebruik het zelf ook voor thuis, alle pc's worden er mee gebackupped naar mijn server en dat werkt perfect over het internet en het thuisnetwerk. Echter zorg ik er wel voor dat ik daarnaast gewoon een backup heb waar ik zelf bij kan zonder dat ik afhankelijk ben van een extern programma. Dat ik gewoon zelf bij de bestanden kan via Windows Explorer, zelf door de backup versies kan bladeren en zelf de inhoud van bestanden kan uitlezen.

• Urk
Tsurany schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 00:41:
http://www.lupinho.net/hardlinkbackup
Website is wel in het Duits, programma in het Engels en het ziet er op eerste gezicht wel aardig uit. Er zijn vele van dat soort programma's die gewoon rsync onder de motorkap gebruiken. DeltaCopy ziet er goed uit op papier, qtdSync ook en Grsync ook, heb me daar zelf niet in verdiept (ga ik morgen wel effe bekijken) maar het ziet er op papier goed uit, voldoen aan je wensen.
Grappig want die site had ik gezien na jouw post over rSync, zowel website als software (zie screenshots) zijn in het duits, er is ook geen engelse site, die had ik dus al gelijk afgeschreven.
Bovendien noem jij weliswaar dat ze rSync onder de motorkap gebruiken maar ik neem aan dat je Hardlink Backup ook als software nodig hebt om te backuppen en te restoren, dus dan zit je ook vast aan de software en dan komt CrashPlan (PRO) mij meer professioeneel over dan deze duitse software.
Ik zal wel eens kijken naar die rSync varianten.
Wat ik heb tegen programma's zoals Crashplan is dat je zelf geen enkele invloed hebt op het terughalen van je bestanden, je moet alles via hun programma doen.
[niet lullig bedoeld]Ja...dus...?[/niet lullig bedoeld] Dat is bij Symantec Backup EXEC ook zo, en dat is wel de meest professionele backup software die ik ken. Daar vindt je je backup set ook niet terug in losse files die je via explorer kan doorbladeren, als de catalog goed is kun je daar via de software prime snel doorheen bladeren en restoren.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Urk schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 00:54:
Grappig want die site had ik gezien na jouw post over rSync, zowel website als software (zie screenshots) zijn in het duits, er is ook geen engelse site, die had ik dus al gelijk afgeschreven.
Bovendien noem jij weliswaar dat ze rSync onder de motorkap gebruiken maar ik neem aan dat je Hardlink Backup ook als software nodig hebt om te backuppen en te restoren, dus dan zit je ook vast aan de software en dan komt CrashPlan (PRO) mij meer professioeneel over dan deze duitse software.
Ik zal wel eens kijken naar die rSync varianten.
Je hebt de software nodig om te backuppen, om te restoren niet. Je kan gewoon de mappen benaderen en daar direct de bestanden uit vissen. Je hebt de volledige controle over je bestanden en verliest die nergens.
[niet lullig bedoeld]Ja...dus...?\[/niet lullig bedoeld] Dat is bij Symantec Backup EXEC ook zo, en dat is wel de meest professionele backup software die ik ken. Daar vindt je je backup set ook niet terug in losse files die je via explorer kan doorbladeren, als de catalog goed is kun je daar via de software prime snel doorheen bladeren en restoren.
Bij een groot bedrijf zoals Symantec zou ik dat sneller doen dan bij bedrijven zoals Crashplan. Symantec is al vele jaren actief en levert zo'n groot scala aan diensten dat continuïteit wel gewaarborgd is. Bovendien heb je dan ook daadwerkelijk professionele software en kan je via SLA's een hoop afdwingen. Denk niet dat Crashplan daar zo flexibel mee is. Maar goed, dat is een keuze die je zelf moet maken. Ik denk leuk voor thuis gebruik maar voor een bedrijf zou ik niet naar zoiets als Crashplan kijken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee