Toon posts:

RAID0 probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:30
Hallo mede-Tweakers,

Omdat de opslagruimte van mijn NAS iets te beperkt werkt heb ik een servertje in elkaar gezet. Hierin heb ik een 40GB S-ATA schijf met Windows 7 32-bit in zitten en 2x een Samsung Spinpoint F4EG voor opslag. De laatste 2 zijn aangesloten op een Adaptec PCI-E RAID controller. Nu wil ik deze schijven in RAID0 laten draaien, ik heb ze dus geformatteerd en een Array aangemaakt:

In het BIOS staat de RAID controller als 2nd boot device ingesteld:

Ik zou nu dus verwachten dat ik in 'Deze Computer' gewoon een C: schijf zie (40GB Windows) en daarnaast D: schijf Storage (2x2TB RAID0). Ik zie echter alleen het eerste.

Ik moet toegeven dat ik een leek ben op het gebied van RAID dus ik zal vast iets (stoms) verkeerd doen, ik hoop dat jullie mij op die fout kunnen betrappen zodat ik het kan corrigeren.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr Michiel

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Formatteren doe je ná het aanmaken van je RAID array, niet ervoor. Dus dat moet je waarschijnlijk nog doen.

Klik op start
Klik met de rechterknop op My Computer, klik op Manage (beheren in NL)
Klik dan op Disk Management / Schijfbeheer
En daar zou je RAID volume moeten staan, klaar om te formatteren en een drive letter te geven.

Overigens kun je veel beter Software RAID0 in Windows zelf gebruiken dan die Adaptec FakeRAID drivers, maar dat staat los van de manier van formatteren.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 24-05-2011 18:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Het is wel nodig om onder schijfbeheer de Raidset even te partioneren en te formatteren, anders zie je hem niet. Ook dien je een GPT partitie aan te maken, een MBR partitie zal niet gaan werken (2TB limiet van MBR).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiBe
Daar was ik dus nooit opgekomen. Als ik jullie toch niet had... :)
Bedankt voor de snelle reacties, ik ga er weer even mee aan de slag! :D

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiBe

Top, het werkt. Nogmaals bedankt!
Hier mag een slotje op :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee