Toon posts:

HDMI kabel slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 183950

Topicstarter
Ik heb een HDMI kabel besteld, maar eerlijk gezegd ben ik niet erg bekend in de HD wereld.

Normaal gebruik ik een vga kabel op resolutie 1680x1050. De HDMI kabel wou ik voor betere kwaliteit bij het kijken naar films etc. Vandaag dus aangesloten, maar ik krijg erg slechte kwaliteit, helemaal wazig. Terwijl de vga kabel scherpe kwaliteit geeft.

Met HDMI kabel:

Normaal met vga:

Heb hier op got rondgekeken en google rondgezocht de hele dag, maar niks bruikbaars gevonden.
Het scherm dat ik gebruik is zogenaamd 'Hd ready' , Samsung 2032MW. Windows 7, HD 5770 kaart.

Ook bij CCC rondgekeken en de resoluties verzet naar 720p, 1000p etc, maar nog steeds geen scherp beeld.

Iemand een idee hoe ik via de hdmi kabel scherp beeld kan krijgen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:42
Op je TV: zijn VGA en HDMI 2 verschillende 'sources'? Indien ja: dan kan bij beide de instellingen anders zijn. Staan bij de HDMI alle trucjes als scaling, beeldverbetering etc. uit?
En valt de HDMI kabel met een ander apparaat te testen (gameconsole oid)? Misschien ook nog van invloed: welk merk HDMI kabel heb je?

[Voor 10% gewijzigd door ShitHappens op 24-05-2011 16:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En in je video drivers staat underscan/overscan uit?

Wat is je native resolutie van je monitor ?

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ten eerste de resolutie instellen op de native resolutie van het scherm dat je gebruikt. En vervolgens op het scherm alle beeldverbeteraars uitschakelen en vaak moet je bij HDMI ook de scherpte op 0 zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:18
fish schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:49:
Resolution 1.680 x 1.050

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:44
Probleemje met 1:1 pixel mapping?
Overscan zou je resolutieprobleem op kunnen lossen, maar niet het probleem van wazigheid.
Ondersteunt de monitor DVI over HDMI ?

[Voor 195% gewijzigd door SniperGuy op 24-05-2011 16:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:49:
En in je video drivers staat underscan/overscan uit?

Underscan/overscan staat uit ja.

Natieve resolutie : 1680x1050

Bij de instellingen kan ik trouwens kiezen tussen HDTD en basis. Ookal kies ik bij basis voor 1680x1050, krijg ik nog steeds wazig beeld(met hdmi kabel).

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 183950 op 24-05-2011 16:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 14:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als ik in de manual kijk

http://downloadcenter.sam...453_BN59-00625A-01Eng.pdf
P.MODE, M/B (MagicBright™)
Press to select a pre-defined Picture Mode of the monitor or to change the picture
atmosphere as required.
When you press this button, current mode is displayed on the lower center of the screen.

TV / AV / Ext. / S-Video / Component / HDMI : P.MODE
The monitor has four automatic picture settings that are preset at the factory.
Then press the button again to circle through available preconfigured modes.
( Dynamic → Standard → Movie → Custom )

PC / DVI Mode : M/B ( MagicBright™ )
MagicBright™ is a new feature providing the optimum viewing environment depending on
the contents of the image you are watching.
Then press the button again to circle through available preconfigured modes.
( Entertain→ Internet → Text → Custom )
Behandeld hij PC/DVI als PC bron, en gaat hij HMDI als movie bewerken. Heb je ook nog ergens een DVI kabel?

Volgens de manual zou hij op 1680x1050x50Hz moeten worden ingesteld, er zou ook een driver moeten zijn die ik niet kan vinden. (maakt niet zoveel uit denk ik)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-05 23:45
Ik heb ook een Samsung Monitor/TV gehad (een 2333HD), en die moest je idd eerst op PC mode zetten voordat je fatsoenlijk beeld via Hdmi kreeg. Is een poging waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
accountabc schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:03:
Ik heb ook een Samsung Monitor/TV gehad (een 2333HD), en die moest je idd eerst op PC mode zetten voordat je fatsoenlijk beeld via Hdmi kreeg. Is een poging waard.
Waar moet ik dat dan doen? In CCC vind ik nergens iets over PC mode en ook niet bij de instellingen van het scherm.

Verder zie ik bij de instellingen van het scherm staan: 1920x1080p 67.5 kHz / 60Hz,
ik dacht dat de max resolutie van mijn scherm 1680x1050 was, kan het misschien hieraan liggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

Ja natuurlijk, als je max resolutie 1050 is dan zou 1080 niet eens mogelijk moeten zijn, er zal dus gescalled (opmaat gemaakt) moeten worden door of het scherm of door windows. Test eerst een paar resoluties en lukt dat niet kom dan terug. heb je al gekeken naar een monitor driver? of naar de instellingen van de monitor kwa game, desktop of video instellingen dit kan nogal verschillen

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-05 23:45
Ik geloof dat je bij de inputs/het intputmenu/sources inputs een naam kan geven, en bij Hdmi kan je o.a. PC selecteren. Je zou verwachten dat dat alleen maar de naam wijzigt naam is, maar bij mijn TV veranderde ie ook de inputinstellingen waardoor ik wel fatsoenlijk beeld kreeg over hdmi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dat heb ik al gedaan,

zelfs als ik 1680x1050 kies uit de basis resoluties, krijg ik onscherp beeld. Wat bij vga niet het geval is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:05
Anoniem: 183950 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:08:
[...]

Waar moet ik dat dan doen? In CCC vind ik nergens iets over PC mode en ook niet bij de instellingen van het scherm.

Verder zie ik bij de instellingen van het scherm staan: 1920x1080p 67.5 kHz / 60Hz,
ik dacht dat de max resolutie van mijn scherm 1680x1050 was, kan het misschien hieraan liggen?
Bij mijn Samsung TV moest ik op de TV zelf instellen dat hij HDMI moest behandelen als een PC/DVI-ingang en toen werd een beeldkwaliteit meteen een stuk beter, overscan verdween toen ook meteen automatisch.

Dus probeer is of er zo'n soort optie op het scherm zit, misschien dat het helpt.

Edit: ik typ te traag :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@accountabc , ja dat naam veranderen al geprobeerd, helpt niet :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:03
Ik heb drivers van de monitor gevonden: hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Drivers waren al geinstalleerd, nog eens gedaan, heeft niet geholpen..

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:20
Volgens mij zit jouw probleem in cleartype... ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn HD5770 icm een LG W2442PA 1920x1080... het zit als het goed is ook voornamelijk in de tekst etc. afbeeldingen lijken wel beter?

Open start-menu en tik in de zoekbalk. cttune.exe... dan opent er een dialoogvenster waar je cleartype kan afstellen. Dat had de vage tekst e.d. in windows7 voor mij opgelost... toen had ik er nog last van vage tekst in mijn browser FF4... dat kon ik oplossen door hardwareversnelling even uit te schakelen... herstarten en dan weer inschakelen. Vanaf dat moment was alles weer scherp bij mij.

[Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 25-05-2011 06:05]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54

Mojo

The Power Within

Het lijkt erop dat je monitor het beeld van de HDMI kabel niet helemaal lekker weergeeft. Zoals al eerder gezegd, dit ligt niet aan je PC (want die stuurt het beeld hoogstwaarschijnlijk wel netjes op 1680x1050 door) maar aan je monitor zelf. Probeer 1:1 pixelmapping / just scan / alleen scannen / etc. in te stellen op je scherm zelf. Dan zul je zien dat het beeld als het goed is beter is. Overscan e.d. moet op je PC volledig uit staan.

Deze opties kan je vinden in het menu van je scherm!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• MicGlou
Mojo schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:39:
Het lijkt erop dat je monitor het beeld van de HDMI kabel niet helemaal lekker weergeeft. Zoals al eerder gezegd, dit ligt niet aan je PC (want die stuurt het beeld hoogstwaarschijnlijk wel netjes op 1680x1050 door) maar aan je monitor zelf. Probeer 1:1 pixelmapping / just scan / alleen scannen / etc. in te stellen op je scherm zelf. Dan zul je zien dat het beeld als het goed is beter is. Overscan e.d. moet op je PC volledig uit staan.Deze opties kan je vinden in het menu van je scherm!
Ik weet niet hoe het met jouw scherm zit... maar zodra ik mijn scherm via hdmi aansluit, dan wordt vrijwel alles automatisch afgeregeld en zijn de meeste afregel opties niet eens beschikbaar. Okay, scaling is nog beschikbaar, maar 1:1 mapping wordt grijs op native resolutie. Dat behoort ook het voordeel te zijn van digitaal aansluiten; de apparaten schudden elkaar zogezegd de hand en begrijpen elkaar.

Het moet volgens mij toch echt bij de videokaart gezocht worden, of beter gezegd de instellingen die daar invloed op hebben... ik heb het al een paar replies terug gezegd... die afbeeldingen zien er EXACT hetzelfde uit als het probleem wat ik had en dat zat em puur in cleartype en hardwareversnelling.

Eerst even alle vormen van hardwareversnelling uitschakelen in CCC en je browser, opnieuw opstarten. Cleartype-tuner draaien en de hardwareversnellingen weer inschakelen en het zou opgelost moeten zijn.

Topicstarter
Wat bedoel je precies met 'harwareversnellers', welke opties zijn dat precies?

Topicstarter
De oplossingen die tot nu toe zijn genoemd, hebben helaas niet geholpen, iemand een oplossing?

• MicGlou
Anoniem: 183950 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 19:15:
Wat bedoel je precies met 'harwareversnellers', welke opties zijn dat precies?
In CCC heb je allerlei instellingen voor 2D en 3D weergave... uitzetten is ook wat banaal gezegd, maar je zou met die instellingen kunnen gaan spelen. Browsers hebben vaak de optie om hardwareversnelling uit of aan te schakelen, dat betekent dat de videokaart bepaalde renderings van de cpu overneemt zoals tekst... en doet dat niet altijd op de juiste manier. Ik gebruik zelf in principe altijd FF gebaseerde browsers en daar kan je vrij eenvoudig via tools-options-advanced de hardwareversnelling in of uit schakelen. Gek genoeg moest ik dat dus ook uitschakelen voor het gewenste effect.. hierover tips gevonden op diverse fora.

Maar ik zou graag daarin nog een kleine bevestiging horen... het is ook bij jouw in principe alleen tekst wat vaag is toch? Als je een foto oid opent dan is die wel scherp?

Topicstarter
Nee, alles is onscherp. Ook menubalk, plaatjes etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Iemand nog een idee waarom ik onscherp beeld krijg?

Cleartype heeft niet geholpen. Menubalk etc. zijn ook onscherp.

[Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 183950 op 30-05-2011 19:31]

Topicstarter
Iemand een oplossing voor het probleem? Wanneer ik de pc aansluit met de hdmi kabel aan mijn monitor krijg ik ook een zwarte balk onder en boven+onscherp beeld.

Ook al ik dan bij resolutie 1680x1050 kies, krijg ik de zwarte balken en dus geen vol scherm(ook onscherp).

Kan iemand me verder helpen?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Kabel is goed? heb je het probleem ook met DVI (of heb je geen DVI aansluiting)?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Topicstarter
DVI aansluiting heb ik wel, die gebruik ik nu, maar met een converter.
Dus videokaart heeft een dvi aansluiting, daarin zit een converter van DVI->VGA, en de vga kabel gaat in mijn scherm. Zo heb ik gewoon goed beeld.

Topicstarter
Kan het een probleem met mijn videokaart zijn? ik heb denk ik nog garantie namelijk
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee