Toon posts:

Oude computer geschikt voor freenas?

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-08-2022
Ik heb op dit moment een vrij oude computer (ongeveer uit 2002). Een oude compaq is het met de volgende onderdelen:

Processor: Intel Pentinum 4 @ 2.4Ghz
Intergeheugen: 512Mb ram geheugen
Internet: 100 Mbit lan poort (zit erop volgens mij)
Grafische kaart: Een onboard grafische processor
Externgeugen: 1,5Tb externe hardeschijf
Interne hardeschijf: 320 Gb interne harde schijf (muziek)
40 Gb interne hardeschijf (Windows en programma's)
Pci sloten: 2 vrije pci sloten. (1 is bezet met een modemkaart denk ik er zit een telefoonstekkertje input aan)

Nu is mijn eerste vraag, kan ik hier een Sata/raid controller via pci inzetten en zo nieuwe sata schijven met 2Tb geheugen erinzetten om een NAS te creeeren.

Mijn 2e vraag is kan ik met deze systeem eisen ook freenas zonder problemen draaien?

Kan iemand mij hierop antwoord geven en eventueel helpen met freenas instaleren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11
Je 1e vraag kan ik geen antwoord op geven.

Je 2e vraag:

op google:
freenas requirements

1e link:
http://dailycupoftech.com...m-and-skill-requirements/

Er word op GoT wel enige inzet verwacht van de TS, bovenstaande was 10 secs op google :P .

[Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 24-05-2011 16:34]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymeister
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04-2021
michelv5 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:31:
I
Nu is mijn eerste vraag, kan ik hier een Sata/raid controller via pci inzetten en zo nieuwe sata schijven met 2Tb geheugen erinzetten om een NAS te creeeren.
2TB geheugen kan je vergeten. Harde schijven van 2TB zou wel moeten kunnen mits een goeie controller.
Installatie van freenas is die niet te vinden op de site zelf?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michelv5
Raymeister schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:37:
[...]

2TB geheugen kan je vergeten. Harde schijven van 2TB zou wel moeten kunnen mits een goeie controller.
Installatie van freenas is die niet te vinden op de site zelf?
Is dit een goede of niet?
pricewatch: Delock Controller SATA, 4 port with Raid

[Voor 10% gewijzigd door michelv5 op 24-05-2011 16:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:23
Prima voeding, maar veels te overdreven.
edit: ah.. je heb het al gefixed :)

Wat die sata controller betreft. Tja, het doet wat het moet doen. Je pc geschikt maken voor sata.
Voor 1 of 2 HD's voldoet hij gewoon.

[Voor 78% gewijzigd door job op 24-05-2011 16:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michelv5
job schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:48:
Prima voeding, maar veels te overdreven.
Ja sorry dat heb ik verkeerd gekopieerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-05 23:45
dat Sata kaartje ondersteund geen Sata300. Niet dat je het verschil gaat merken over 100mbit (of 1Gbit for that matter), maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michelv5
accountabc schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:53:
dat Sata kaartje ondersteund geen Sata300. Niet dat je het verschil gaat merken over 100mbit (of 1Gbit for that matter), maar wel iets om rekening mee te houden.
Maar het is een oude pc die nog geen PCI E heeft alleen maar pci dus kan ik wel sata300 nemen dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• accountabc
Ik zou niet weten waarom niet ;). Ik gok alleen dat het vrij weinig uitmaakt, aangezien de bandbreedte van PCI ik dacht max 125MB/s is, en in de praktijk max 100MB/s. Sata-150 gaat daar al overheen in theorie :P. Zou prima moeten werken denk ik.

Mocht je iets anders dan softraid willen gaan draaien dan zou ik wel een ander kaartje halen als ik jou was.
offtopic:
*heeft slechte ervaringen met onboard raid controllers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michelv5
accountabc schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:08:
Ik zou niet weten waarom niet ;). Ik gok alleen dat het vrij weinig uitmaakt, aangezien de bandbreedte van PCI ik dacht max 125MB/s is, en in de praktijk max 100MB/s. Sata-150 gaat daar al overheen in theorie :P. Zou prima moeten werken denk ik.

Mocht je iets anders dan softraid willen gaan draaien dan zou ik wel een ander kaartje halen als ik jou was.
offtopic:
*heeft slechte ervaringen met onboard raid controllers
Ik heb ook geen onboard raid, ik heb alleen ide (pata kabels in mijn oude systeem), daarom wil ik een sata kaartje erin zetten omdat een 2tb ide schijf niet bestaat. Het gaat ook niet echt om pure snelheid maar gewoon veel geheugen in dat ding zetten, het is neit dat het heel traag mag zijn maar gewoon lekkere snelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• accountabc
Ik bedoelde eigenlijk de raidcontroller van dat kaartje ;). Is zeer waarschijnlijk niet veel soeps. Maar als je die niet gaat gebruiken maakt het eigenlijk ook niet zo veel uit wat erop zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michelv5
accountabc schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:59:
Ik bedoelde eigenlijk de raidcontroller van dat kaartje ;). Is zeer waarschijnlijk niet veel soeps. Maar als je die niet gaat gebruiken maakt het eigenlijk ook niet zo veel uit wat erop zit.
Het gaat mij ook meer om de opslag dan echt raid te gaan gebruiken, omdat het puur een server word met opslag van films en muziek en die streamen door het huis heen. Niet voor backups daar gebruik ik nogsteeds dvd's voor en externe hardeschijf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zal vast wel gaan werken, vraag me alleen af of je stroomrekening ook zo blij is met een P4 als NAS :X

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 335279

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:02:
Zal vast wel gaan werken, vraag me alleen af of je stroomrekening ook zo blij is met een P4 als NAS :X
helemaal mee eens:). ga opzoek naar een goedkoop energie vriendelijk systeempje. Iets van een Atom of in die richting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:34

M2M

medicijnman

Zet dus even de verwachte looptijd van het apparaat (of werktijd), samen met de energiekosten per kilowattuur tegenover de (2ehands) aanschaf kosten van een apparaat dat veel minder power vreet maar wel wat aanschafkosten heeft.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Een ouderwets P4 systeem verbruikt aardig wat stroom. Zit je aan 100W, dan zit je aan 200 euro per jaar. Met die cijfers is het al snel goedkoper een nieuw systeem te kopen, bijvoorbeeld een Zacate systeem met 6x SATA/600 en gigabit onboard. Veel sneller, veel leuker en ook nog eens stil.

Mocht je voor zo'n laatste oplossing gaan, raad ik dit bordje aan:
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I/
(staat overigens niet in de PW)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymeister
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04-2021
een P4 24/7 aan laten staan kost idd een paar duiten. Dan zal zeer waarschijnlijk een nieuw atom systeempje in the end goedkoper zijn. Misschien kan je ook nog in het bios van dat systeem de optie Wake On Lan activeren. Scheelt ook weer iets in stroomverbruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Atom is minder geschikt dan Zacate, daarom dat ik bovenstaand bord aanraadt. Dan heb je PCI-express 2.0, 6x SATA/600 in AHCI, DDR3 met max 16GiB (ipv 4GiB cap bij Atom) en ook nog eens tot de helft minder energieverbruik van Atom. Dat laatste betekent wel dat je aan de PicoPSU moet, anders zul je nauwelijks verschil kunnen meten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-05 21:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het juiste antwoord op je vraag is:

1. gooi die oude computer bij het grof vuil.
2. koop een kant-en-klare NAS•

• Als je meent hulp nodig te hebben bij het installeren van FreeNAS dan moet je er niet aan beginnen, dan zijn dit soort projecten niet voor jou. Hoe ga jij je redden als er wat mis gaat?

Koop gewoon een kant-en-klaar NAS systeem. Dat is wat jij nodig hebt.

reviews: Vier nas-systemen getest

[Voor 12% gewijzigd door Q op 24-05-2011 22:58]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sorry, maar dit is een onderwerp die veel vuldig is besproken hier op GoT, met een beetje zoekwerk zijn hier genoeg topic's over te vinden waaruit je kunt bepalen of de hardware die jij hebt liggen voldoet om een NAS te bouwen. Op GoT wordt toch enige eigen initiatief verwacht, wat ik in dit topic mis, dit is dan ook de reden waarom het topic op slot gaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee