Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:08
Hallo iedereen,

Ik ben voor school bezig aan een groot project waarvoor we een gratis boekhoudprogramma aan het maken zijn. Nu vroeg ik mij af of er richtlijnen zijn waaraan een dergelijke applicatie moet voldoen. Ik heb al redelijk wat tijd gestoken in het googlen hiernaar, maar tot dusver heb ik het nog niet kunnen vinden. Wel heb ik de Wet op omzetbelasting gevonden waar het een en ander genoemd wordt. Wij zijn echter een internationale applicatie aan het bouwen, dus ik kan me voorstellen dat andere landen hier anders over denken.

Verder gaat de Wet op omzetbelasting niet in op de technische aspecten, denk aan kwaliteitseisen waaraan een boekhoudprogramma moet voldoen. Hier haakt dan wel weer de Wet bescherming persoonsgegevens op in die definieert wat je wel en niet mag doen met gegevens. Dat is alleen verder allemaal niet heel interessant.

Is iemand hier toevallig op de hoogte of er nog andere eisen zijn waar een programma aan moet voldoen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Wil je de functionele eisen weten (die verschillen per land kan ik je al vertellen) of de niet functionele eisen? Wat vind je zelf terug bij de andere aanbieders van dergelijke pakketten?
Moet je bijvoorbeeld rekening houden met dingen als Basel II/III, heb je bepaalde auditeisen, heb je verder al nagedacht?

En.. je bent blijkbaar niet de eerste: klik en eventuele verdere vragen om te stellen

[Voor 34% gewijzigd door Wish op 24-05-2011 13:30]

No drama

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avalaxy
Wish schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:13:
Wil je de functionele eisen weten (die verschillen per land kan ik je al vertellen) of de niet functionele eisen? Wat vind je zelf terug bij de andere aanbieders van dergelijke pakketten?
Moet je bijvoorbeeld rekening houden met dingen als Basel II/III, heb je bepaalde auditeisen, heb je verder al nagedacht?

En.. je bent blijkbaar niet de eerste: klik en eventuele verdere vragen om te stellen
Ik ben vooral op zoek naar welke data globaal opgeslagen moet worden, of en zo ja, welke eisen er zijn aan de manier waarop de data opgeslagen wordt, of je programma gekeurd moet worden door de fiscus, of data die de gebruiker verwijdert écht verwijderd moet worden, etc.

Wat we nu doen is gewoon kijken naar wat de eindgebruiker wilt, en dat maken we. We houden daarbij tot dusver echter nog niet (veel) rekening met wat een fiscus wilt, aangezien ik aanneem dat hun visie nog wel kan verschillen van de visie van een eindgebruiker.

Ik heb hierbij ook naar andere pakketten gekeken waaronder Exact Online en OSFinancials, maar elk pakket is weer anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 21:54
Correct me if I'm wrong maar in principe zul je met een applicatie aan dezelfde eisen moeten voldoen als het bijhouden van een papieren administratie. Het enigste wat er bij digitale archivering nog extra bij komt kijken is informatica recht. Persoonlijk zou ik even met een administrateur of accountant in gesprek gaan over de eisen van het bijhouden een administratie. Tevens zou ik mij verdiepen informatica recht, hiervoor zijn veel makkelijk weg te lezen boeken ( zie bol.com) . Mocht je bovenstaande bevestigt willen zien zou ik eens contact opnemen met de belastingdienst, indien financiele software specifieke eisen heeft moet deze bij hun bekend zijn.

Veel succes met je opdracht! :)

*edit: Bovenstaande reply nog niet gelezen, de punten die jij benoemd staan beschreven in het informatica recht! Mogelijk kan de user nare man, gezien zijn brede juridische kennis hierover nog een toelichting geven.

[Voor 13% gewijzigd door r.e.s op 24-05-2011 15:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avalaxy
-RoB- schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 15:54:
Correct me if I'm wrong maar in principe zul je met een applicatie aan dezelfde eisen moeten voldoen als het bijhouden van een papieren administratie.
Wat is je definitie van een papieren administratie in dezen? Een boekhouding op papier? In dat geval komt het niet overeen, met een computer kun je namelijk een hoop tussenstappen weglaten en automatiseren, zolang je maar dezelfde output krijgt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 21:54
Avalaxy schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 15:56:
[...]

Wat is je definitie van een papieren administratie in dezen? Een boekhouding op papier? In dat geval komt het niet overeen, met een computer kun je namelijk een hoop tussenstappen weglaten en automatiseren, zolang je maar dezelfde output krijgt :)
Mijn definitie van een papieren administratie is een administratie zonder het gebruik van een boekhoudpakket, dit kan bijvoorbeeld met excel zijn maar ook met een grote papieren archiefkast.

De overeenkomst tussen een papieren en digitale administratie is er wel degelijke de input en output is namelijk het zelfde alleen hoe je het invoert en hoe je de output verwerkt is verschillend.

Een voorbeeld is dat een verkeerde boeking in het systeem vroeger en nu! alleen gecorrigeerd mag worden door middel van een tegen boeking. Ondanks je met de huidige automatiseringsmogelijkheden prima de boeking kunt aanpassen wil de belastingdienst dit niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 16:32
De (Nederlandse) Belastingdienst heeft eigenlijk maar een hoofdeis: de boekhouding moet controleerbaar zijn. Er zijn geen eisen aan de vorm van boekhouden of de implementatie daarvan. Wel zijn er nog allerlei aanvullende zaken, bijvoorbeeld dat de factuurnummers oplopend zijn. Feitelijk is dat laatste voorbeeld een uitsplitsing van die controleerbaarheid, zo kan de Belastingdienst inzien of alle uitgaande facturen zijn overlegd.

Verder moeten de meeste bedrijven jaarverslagen maken. Deze jaarverslagen moeten worden goedgekeurd door een accountant, die daarmee aangeeft dat het jaarverslag een correcte weergave van de financiele situatie is. Nu zal een accountant niet zomaar de uitvoer van een programma vertrouwen, hij kan gevangenisstraf krijgen als hij te goed van vertrouwen is en ten onrechte een jaarverslag goedkeurt. Om die reden hebben accountants hun eigen normen voor boekhoudsoftware.

Ofwel, zoek eens verder in de accountancy.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 14:46
Een administratie is het verwerken van alle inkopen, verkopen en de bank- en kastransacties.
Niets meer en niets minder. De reden dat veel bedrijven een administratie voeren, om maar eens wat te noemen:
1. de fiscus dit wil voor de omzetbelasting
2. de wet verplicht uitgaven en inkomsten transparant te maken
3. sommige bedrijven een jaarrekening op moeten stellen
4. de ondernemer zelf ook wil weten of hij wel winst maakt

Toevallig hebben administratie- en accountantskantoren hier een expertise in.

Als je een goed boekhoudpakket wilt maken heb je veel informatie nodig.
Je kan al eens gaan beginnen met het btw aspect weg te laten en te beginnen met de basis van een grootboekschema, dagboeken en journaalposten. Als je die drie termen begrijpt dan denk ik dat je een heel eind komt.

Overigens worden administraties vrijwel overal op dezelfde wijze gevoerd. Dat ze in Denemarken 25% btw hebben en hier 0%, 6% en 19% is eigenlijk niet relevant want dit is meestal in elk land zo ingesteld. De basis van alles wat er vooraf gebeurd is gelijk aan wat we hier in Nederland doen.

De controleerbaarheid van de belastingdienst heeft overigens ook maar een doel. De belastingdienst wil graag dat jij veel belasting betaald (dus veel winst). Door een administratie bij te houden kunnen ze dus kijken of er echt een factuur is geweest en of die wel echt betaald is. De administratie verlicht het werk waardoor ze snel en gericht kunnen zoeken.
Maar als jij besluit om je administratie op een sigarendoos bij te houden vind men dat ook prima, zolang het maar correct is, de belastingdienst of wie dan ook zal het programma dan ook niet keuren.

[Voor 35% gewijzigd door Houston3 op 27-05-2011 23:05]

http://www.houston3.nl

• Avalaxy
Ok top, bedankt voor je antwoord :) De hele opzet van het programma zijn wel al zo goed als klaar mee, het was inderdaad mijn vraag of er nog een soort 'keuring' gedaan dient te worden.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 18:17
Ik weet niet wat de eisen van de school uit zijn maar voor de volledigheid zou ik zoals eerder werd aangegeven contact zoeken naar een accountant naar de specifieke eisen en dan wel iemand met internatationale ervaringen. Mij lijkt dit toch wel een wezenlijk iets om goed een programma te kunnen schrijven wat behalve de functionele eisen ook de nadere eisen kunnen zijn in bijvoorbeeld veiligheid. Zo kan ik me goed voorstellen dat bepaalde data uberhaubt niet van land naar land mag gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-05 07:10
Ik ben nu wellicht een beetje advocaat van de duivel.. maar kan je boekhouden? :) Dat is nogal essentieel voor de mensen die een goed software pakket willen ontwikkelen.

Het systeem moet heldere journaalposten maken zonder dat men zelf de tussenstappen hoeft te maken, denk bijvoorbeeld aan tussenrekeningen, transitoria en voorraadmutaties etc.

Het lijkt me inderdaad verstandig om met een accountant te gaan praten als je in detail wilt gaan, want dit soort boekhoudtechnische en fiscale vragen m.b.t. de omzetbelasting heb je niet binnen een uurtje beantwoord ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avalaxy
mauwz schreef op zondag 29 mei 2011 @ 12:54:
Ik ben nu wellicht een beetje advocaat van de duivel.. maar kan je boekhouden? :) Dat is nogal essentieel voor de mensen die een goed software pakket willen ontwikkelen.
Yep, ben geen boekhouder, maar heb er wel veel research naar gedaan.
Het lijkt me inderdaad verstandig om met een accountant te gaan praten als je in detail wilt gaan, want dit soort boekhoudtechnische en fiscale vragen m.b.t. de omzetbelasting heb je niet binnen een uurtje beantwoord ;)
Alright!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee