Toon posts:

Help a.u.b.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe IBM 30 Gb harde schijf gekocht. Deze wilde ik in mijn PC zetten, maar het bleek dat mijn BIOS eerst geflashed moest worden. Erg spannend, want dat heb ik nog niet eerder gedaan; ik zie er ook erg tegenop. Ik heb al informatie gevonden op het internet, maar heb nog een paar vragen:

1) in de uitleg staat dat ik DOS moet booten, maar dat mag dan niet met behulp van opstarten in DOS-mode. Weet iemand hoe dat dan wel moet?

2) er wordt uitgelegd dat ik eerst een boot disk moet maken. Dan wordt gezegd dat ik de BIOS file die ik van internet heb gedownload moet uitpakken en dat ik vervolgens de BIOS-file en Flash Utility-file in de boot disk moet zetten.
Hoe doe ik dat (ik ben nl. niet thuis in bestandsbeheer in DOS)?

4) Moet ik de DMA-settings ook uitzetten, en welke dan allemaal? Ik heb een CD-ROM en brander, moet er nog meer uitgezet worden?

En de firewall en virusscanner, moeten die ook uit?

Hopelijk kan iemand me helpen.
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

• _Cyber_
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:22
De gedownloade file moet je uit pakken, mag op flop maar zelf doe ik het altijd op mijn HDD.
Je moet inderdaad in DOS booten met een boot flop.(waarschijnlijk heb je zo'n ding wel ergens liggen van je windows installatie)
Als je de boot flop in je pc stopt en de pc aan zet dan start hij op in een dos scherm.
(je hoeft cd-roms te laden)
Als hij op gestart is dan zie je waarschijnlijk als laatste regel A:\ of C:\
oid. Nu moet je naar het pad gaan waar je de files hebt uitgepakt. We gaan er even van uit dat het op de C: schijf staat.
achter je prompt tik je, dir (directory waar bestanden staan) en je geeft een enter. Als het goed is staat je nu in die map, dit is het gedeelte dat achter C:\ staat. Nu moet je het flash programma opstarten. (iets van flash.exe, verschilt per merk)In dat flash programma zal je waarschijnlijk de naam van de BIN file moeten zetten die je wil laden. (deze BIN file heb je als het goed is mee uitgepakt) Maar ook dit verschilt weer per flash programma. Nou als het goed is moet tie nu aan het flashen zijn, dit duurt iets van een minuut ofzo. Daarna flop eruit en pc rebooten.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is....

-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg! Het begint nu wel duidelijker te worden. Maar heb toch nog een paar vraagjes:

1)Hoe kom ik erachter welk flash programma ik heb?

2)Als ik een backup wil maken van mijn BIOS, is dat dan al een vast onderdeel van het flashprogramma of moet ik dat als aparte stap doen?

3)Mijn BIOS-update heb ik gedownload bij http://www.spacewalker.com/english/download.htm#HOT-661
Ik heb een moederbord HOT-661/p. Welke versie kan ik dan het beste downloaden vanaf die site? De HOT-661 of HOT-661v?

Groetjes

Verwijderd

Het flashprogramma staat op een CD-Rom die je bij je moederbord gekregen hebt... Meestal wordt het bestand... awdflash genoemd (als je een Award BIOS hebt)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het is me gelukt.
Bedankt voor alle hulp!

Groetjes.