Premium diensten gaan altijd naar een shortcode toe (ook om deze reden). Je kan via zo'n website geen sms naar 4444 sturen aangezien dat alleen een geldig nummer is BINNEN het eigen mobiele netwerk.
En waarom dit mogelijk is? Tja naar mijn idee komt dit door de verschuiving van aanbieders op SMS en Telco diensten.
Vroeger was het alleen voor grote partijen mogelijk om SMSjes te versturen en aan te sluiten op het telefonie netwerk. Telefooncentrales waren ook altijd van aanbieders als Siemens en Avaya.
Deze partijen vertrouwen elkaar allemaal en er zijn afspraken dat er correct wordt omgegaan met de CLID (nummer afzender). Het protocol zelf gebruikt dit absoluut niet voor routeringen maar is slechts een getal.
Sinds de opkomst van Internet en tussenproviders is dit echter geheel anders geworden. Doordat kleine providers (als anoniem smsen) diensten afnemen en zich buiten deze afspraken bevinden/het wereldje is groter geworden gaat het nu mis. Dat dit een groot risico is klopt maar dit kan je beter zien onder de algemene term van identiteit fraude.
Een vorm naast SMS is telefonie spoofing. Je kan bij sommige VOIP providers zelf een CLID invoeren waardoor ik de koninging als ware met het nummer van de minister kan laten bellen. Probleem is dat je dan ook de stem moet nadoen maar als die gebelde persoon de ander nog nooit gesproken heeft hoeft dit ook niet meer.
Prive nummer is ook zon leuke
Als jij mij belt met je nummerherkenning uit zit het CLID wel degelijk in het gesprek verwerkt. Er staat echter ook een vinkje actief "hide". Door gebruik te maken van bijvoorbeeld een eigen Voip server/of aanbieders is het mogelijk om ook het onderdrukte nummer hierdoor eruit te halen.
Voetnoot hierbij is wel dat dit niet altijd het geval is. Het is ook goed mogelijk om absoluut geen nummer mee te sturen. Dit kan je herkennen aan (op de nokia destijds) melding "oproep" ipv "prive nummer". Maar ook dit is weer alleen te doen met eigen apparatuur/programmatuur en niet met standaard telefoons. Dit kwam je bv soms tegen als je iemand vanuit een telefooncel belde.
Bottomline: Het hele systeem is opgebouwd op basis van vertrouwen, en door de toename van deelnemende partijen bestaat dit vertrouwen niet meer