Toon posts:

SSD i.c.m. RAID 1 opstelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 20:37
Zoals de topictitel weergeeft, wil ik een ssd naast een raid 1 opstelling maken. Wat ik wil bereiken is snelheid en veiligheid.

windows, applicaties en games -> SSD (AHCI :?)
films, muziek en pics -> HDD's in raid 1

Mijn hardware is:
  • Asus p8h67-v 3 mobo
  • intel 510 120gb SSD
  • 2x Western Digital Caviar Green WD10EADS
Hoe pak ik dit aan? Ik heb nog nooit eerder een raid opstelling gemaakt en zeker niet i.c.m een SSD :|

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 26306

Wat bedoel je precies met veiligheid? RAID 1 is bedoeld voor uptime en continuïteit en niet voor "backup"-achtige toepassingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jwakie
Het is inderdaad het plan om raid 1 te gebruiken voor opslag en backup.
Als 1 van de schijven kapot gaat, dan zijn de bestanden nog niet verloren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:37
Ik zie de moeilijkheid niet zo eerlijk gezegd. Gewoon het BIOS induiken, naar de RAID instellingen (staat vast in het boekje) en RAID aanzetten, je 2 HDDs aan de array toevoegen en je SSD buiten de array laten. Vervolgens Windows op de normale manier installeren.

Wat je ook nog kunt doen is het geheel in RAID1 zetten in het OS zelf. Hiervoor installeer je eerst het OS, en daarna start je het schijfbeheer van het OS op om de 2 hardeschijven in RAID te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

jwakie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:45:
Het is inderdaad het plan om raid 1 te gebruiken voor opslag en backup.
Als 1 van de schijven kapot gaat, dan zijn de bestanden nog niet verloren.
Bij filesystem corruptie, een virus of een menselijke fout kun je nog steeds dataverlies hebben. Een RAID array is daarom geen backup.

Een backup is een kopie van de originele data die geen hardware deelt met het origineel. Dat is RAID dus per definitie niet.

Voor thuisgebruikers is RAID1 dan ook onzin. Voor hetzelfde geld configureer je die als echte backup, zonder RAID. Dan heb je geen bescherming tegen downtime, maar wel extra bescherming voor je data.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:01

Snow_King

Konijn is stoer!

Waarom wil je een Intel SSD nog in RAID-1 zetten? Ik geef toe, op diverse plekken (servers) draai ik X25-M's van 80GB in RAID-5, maar in de bijna 2 jaar dat deze nu al 24/7 staan te stampen heb ik nog geen enkele kapotte SSD gezien.

Voor de duidelijkheid, bij ons zijn er zo'n 40 X25-M SSD's in gebruik.

Ik zou zeggen, neem hiernaast lekker een 2TB disk en backup zo eens in de tijd je belangrijke data (al dan niet automatisch) naar die disk.

Gebruik lekker die enkele SSD, maak gebruik van de TRIM functionaliteiten, RAID-1 is imho, helemaal voor thuis gebruik, overbodig.

[Voor 6% gewijzigd door Snow_King op 24-05-2011 09:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jwakie
Ok raid 1 vergeet ik maar :D

Het is was niet het plan om mijn vandaag te ontvangen SSD in raid opstelling te plaatsen maar er naast.

Wat zouden jullie doen met 2x Western Digital Caviar Green WD10EADS en een intel 510 120gb SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:44
Verkopen....

Nee maar ehh OS + apps op de SSD. Persoonlijke data op 1 van de 2 WD schijven. De andere steek je in een behuizing en gebruik je als backup. Al dan niet offsite.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee