Toon posts:

KPN Glasvezel met Experia Box ZTE H220N: DHCP / DNS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• morinel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01-2021
Hoi,

Sinds een paar dagen KPN Glasvezel met een ZTE H220N Experia Box. Verbinding werkt allemaal prima, snelheid ook goed.

Mijn setup is als volgt:
1. EB met kabeltje naar de Motorola 1963 STB voor de TV.
2. EB met kabeltje naar een switch die het verdeelt naar:
a. Linux server die o.a. als mail- en imap server fungeert
b. Vaste desktop PC
3. Twee laptops die zowel bedraad als wireless contact maken
4. iPhone / iPad via wireless

Ik heb een aantal poorten geforward naar mijn linux server (smtp, smtps, imap, imaps, ssh). Het is niet mogelijk om vanuit je interne netwerk je server via z'n externe naam / IP te bereiken. De oplossing is om /etc/hosts of c:\windows\system32\drivers\etc\hosts aan te passen, maar dat is onhandig voor een laptop die ook vanaf een externe locatie of via VPN bij diezelfde mailserver moet kunnen, laat staan je iPhone.

Dus ben ik een eigen DNS server gaan draaien die mijn externe domeinnamen resolvet naar interne IP adressen. Ik heb die DNS server als eerste in de netwerk settings van mijn Windows laptop, MacBook, iPhone en iPad ingevoerd. Dit werkt.

Echter:
1. Nu wordt deze DNS server ook gebruikt indien ik niet thuis ben. Het resolven timet dus out, hierdoor worden domain lookups traag (eerst mijn eigen DNS, dan pas de volgende).
2. Kom ik op weer een andere plek, dan moet ik achterhalen wat de DNS server is voordat ik weer verder kan... Kan dus niet meteen werken. En DNS servers achterhalen zonder een werkende DNS server is lastig ;-)

Twee vragen:
1. Is het mogelijk die ZTE H220N zodanig in te stellen dat 'ie mijn interne server toch via zijn externe IP adres kan benaderen?
2. Zo niet, kan ik de DHCP settings van de ZTE H220N dan zodanig aanpassen dat alleen als ik op mijn eigen interne netwerk zit, de DNS server op mijn eigen linux server voorrang krijgt?

Mochten beide vragen negatief beantwoord worden, is het dan een alternatief om een hele andere (managed) switch ertussen te zetten die deze mogelijkheden wel biedt? Maar hoe connect ik dan mijn analoge DECT telefoon?

Bedankt voor het meedenken.

Jeroen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:17
Ik bookmark deze ook even aangezien ik met hetzelfde probleem kamp maar tot op heden nog geen oplossing heb. Misschien dat iemand die wel heeft?

• spaceone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05-2018
Bij gebruik van een switch bijv slm2008 wordt de itv ontvanger rechstreeks aangesloten op 1 van de poorten welke is ingesteld op de vlan itv.
Voor telefoon gebruik je dan het ZTE H220N modem van KPN deze wordt aangesloten op 1 van de poorten van welke is ingesteld op de vlan telefoon.. (Omdat KPN niet de voip logingegevens niet vrijgeeft kan dit niet anders)
Voor internet zelf gebruik je dan een extra router ook deze wordt ook aangesloten op 1 van de poorten welke is ingesteld op de vlan internet.

Ik gebruik zelf met KPN glas een Thomson TG789vn dus geen ervaring met de ZTE H220N.

Trouwens poort 25 voor inkomende externe mail staat dicht bij KPN.

• morinel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01-2021
spaceone schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:41:
Bij gebruik van een switch bijv slm2008 wordt de itv ontvanger rechstreeks aangesloten op 1 van de poorten welke is ingesteld op de vlan itv.
Voor telefoon gebruik je dan het ZTE H220N modem van KPN deze wordt aangesloten op 1 van de poorten van welke is ingesteld op de vlan telefoon.. (Omdat KPN niet de voip logingegevens niet vrijgeeft kan dit niet anders)
Voor internet zelf gebruik je dan een extra router ook deze wordt ook aangesloten op 1 van de poorten welke is ingesteld op de vlan internet.

Ik gebruik zelf met KPN glas een Thomson TG789vn dus geen ervaring met de ZTE H220N.
OK, ik vind het alleen jammer om een router te moeten gebruiken om de port forwarding goed te krijgen. Zou je dan ook een wat slimmere Cisco, zoals de SG300-20 (level 3 switch), kunnen gebruiken en alle PC's / laptops / NAS aansluiten op hetzelfde VLAN en vervolgens met ACL de gewenste poorten dichtzetten op alle Cisco poorten behalve die ene waar de server aan gekoppeld is?

En vervolgens: kan de ZTE H220N dan ook nog in gebruik blijven als wireless access point?
Klopt, maar mailrelay.direct-adsl.nl heb ik MX backup gemaakt voor mijn domein en die forward het dan vervolgens intern weer terug naar mijn mail server op poort 25. Dus die moet wel open staan voor het ontvangen van externe mail.

Anoniem: 255718

Waarom maak je die DNS server niet gewoon bereikbaar vanaf buiten? Richt een tweede instance in die reageert op verzoeken vanaf het internet en zet daarn jouw interne servers met de externe IP adressen. Dan ben je toch klaar?

Of heeft KPN in haar groot-mongoolse wijsheid ook al de DNS poorten dichtgegooid?

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 12:24

shotputty

I'll be back

spaceone schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:41:

Sorry voor deze topic bump. Hoe kan je de ZTE dan aansluiten op de switch? De switch heeft toch je externe ipadres gekregen en de ZTE (experia box) wil toch ook dat ip krijgen?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• fl0ppy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-01-2022
Wij zitten hier met exact hetzelfde. Ik ben benieuwd naar hoe het jou is vergaan, morinel. Heb je dit inmiddels al verholpen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee