Toon posts:

Folder-toegang o.b.v. DLNA

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beantherio
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 21:40
Vraagje. Is er een reden waarom ik vanaf een netwerk-radio op m'n ene DLNA-enabled apparaat (m'n Windows 7 laptop) wel op folder niveau mijn muziekbestanden kan opzoeken en op m'n andere DLNA-enabled apparaat (een aan een Iomega iConnect gekoppelde harde schijf) niet? Op die laatste kan ik wel op niveau van album, categorie of artiest bestanden opzoeken, maar niet op bestand/folder-niveau. Kan dit een configuratie-issue zijn of kan het een apparaat specifiek iets zijn? Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat DLNA een soort van standaard was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DLNA is geen standaard, het is puur een reeks van afspraken (specifieker: zo'n 220 bestandsprofielen) om de in beginsel onbeperkte mogelijkheden van uPnP-AV in de kaderen.

Maar goed, je probleem zit waarschijnlijk in die afspraken. Sommige devices zijn 'loose' en tonen alles wat met uPnP-AV ontdekt wordt (en proberen het doorgaans ook af te spelen), anderen zijn 'strict" tonen alleen dingen die binnen DLNA-profielen vallen EN - en dat is waar het hier waarschijnlijk mis gaat - geadverteerd worden als bestandstype dat overeenkomt met wat afgespeeld worden.

Ik vermoed dus dat je netwerk-radio enkel en alleen shares toont die als "Audio" geadverteerd worden, en dat je Iomega iConnect bestanden als een andere type (allicht "Video") of zonder typeaanduiding deelt.

Windows Media Player 12 (in Windows 7) behoort doorgaans tot de stricte DLNA-devices, maar sorteert wel netjes: audiobestanden worden als audio gedeeld.

Als wat ik hier roep klopt zou je als het goed is in de config van je iConnect moeten zorgen dat de dirs waar je muziekbestanden in zitten gedeeld worden als "Audio", dan zouden ze op je netwerk-radio zichtbaar moeten worden.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beantherio
Ik begin te denken dat het een beperking van de iConnect is, want ik kom nergens een configuratie-optie tegen waarmee het in te stellen zou moeten zijn. Jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Veel embedded meuk maakt gebruik van miniDLNA, een erg simpel maar effectieve Linux appje die ik zelf ook gebruik, ik vind de config file zoveel overzichtelijker dan andere GUI gevallen. Je zou kunnen kijken of je naar de iConnect kunt telnetten en dan handmatig de config file aanpassen.

Edit:
Heb even in m'n eigen minidlna.conf gekeken. De file is uitstekend gedocumenteerd. Shares worden zo gedefinieerd:
code:
1
media_dir=/pad/naar/bestanden

Als je wilt opgeven dat een bepaald pad voor audio is, moet je er een "A," tussen zetten, dus:
code:
1
media_dir=A,/pad/naar/audiobestanden

[Voor 34% gewijzigd door dion_b op 24-05-2011 23:49]

Soittakaa Paranoid!

• beantherio
dion_b schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 21:01:
Veel embedded meuk maakt gebruik van miniDLNA, een erg simpel maar effectieve Linux appje die ik zelf ook gebruik, ik vind de config file zoveel overzichtelijker dan andere GUI gevallen. Je zou kunnen kijken of je naar de iConnect kunt telnetten en dan handmatig de config file aanpassen.

Edit:
Heb even in m'n eigen minidlna.conf gekeken. De file is uitstekend gedocumenteerd. Shares worden zo gedefinieerd:
code:
1
media_dir=/pad/naar/bestanden

Als je wilt opgeven dat een bepaald pad voor audio is, moet je er een "A," tussen zetten, dus:
code:
1
media_dir=A,/pad/naar/audiobestanden
Bedankt voor de tip! Via deze pagina kwam ik er achter dat de iConnect Debian Linux als OS gebruikt, dus daar moet wel iets mee te doen zijn. Ik ga er binnenkort eens wat tijd aan besteden.

edit: Googelen op 'iomega iconnect debian' levert trouwens allerlei info op over het zelf installeren van software op de iConnect. Daarmee moet ik wel wat kunnen.

[Voor 12% gewijzigd door beantherio op 25-05-2011 12:51]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik die link zo lees gebruikt de iConnect Twonky ipv miniDLNA. Waarschijnlijk kun je daar hetzelfde doen, maar zal de syntax net iets anders zijn. Iig ziet de situatie er veelbelovend uit voor je :)

Soittakaa Paranoid!

• beantherio
Hmm.. Ik heb nu root-access en ik zie hoe ik Twonky moet configureren om DLNA-folder toegang mogelijk te maken voor audio-bestanden, maar ik kan geen wijzigingen wegschrijven omdat het file-systeem kennelijk read-only is. De enige oplossing lijkt te zijn om Debian opnieuw te installeren, maar dat lijkt me wel heel heavy voor zo'n kleine aanpassing. :/

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
misschien kun je het filesystem opnieuw mounten met wel write permissie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beantherio
Het lijkt erop alsof de webinterface van de iConnect Twonky niet o.b.v. de settings uit de /usr/local/twonky folder start. Als ik hem namelijk via de console start dan gebruikt ie andere opties dan wanneer ik hem via de webinterface start. Maar waar ie die settings dan vandaan haalt is me nog niet duidelijk. Iemand hier die al eens eerder onder de motorkap van een Iomega NAS is gedoken en dat vraagstuk aan de hand heeft gehad?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee