Toon posts:

[ADSL] Ontabiele verbinding, KPN heeft geen oplossing.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een aantal maanden geleden ben ik verhuist en sindsdien is het internet onstabiel. De maximale snelheid is prima alleen zakt de snelheid constant in om vervolgens weer omhoog te gaan. De 2 onderstaande plaatjes geven het probleem weer.

http://tweakers.net/ext/f/GYZ1AyDpNKzXuLzegUMxEZAK/full.jpg

Zoals op de plaatjes te zien is komt de maximale snelheid netjes op de 1.2MB/s. Alleen daalt dit dus constant naar rond de 200 a 300KB/s om vervolgens weer omhoog te gaan. Als ik Speedtest een aantal keren draai is het resultaat precies hetzelfde. Dit probleem doet zich voor bij meerdere computers en dit is zowel draadloos als bedraad.

Nu heb ik hier inmiddels al een aantal keren contact over gehad met KPN en zojuist heb ik ze weer aan de lijn gehad. Nu wordt er gezegt dat ze niets meer voor mij kunnen doen. Er is al een andere modem gekomen met een andere lijn, namelijk van ADSL naar een VDSL lijn, ook is het abbo veranderd van 8Mbit naar 16Mbit. Dit heeft helaas niet geholpen. Als KPN een test doet zeggen ze dat alles prima is. Ook zeggen ze dat de lijn er erg goed uitziet. Een plaatje van lijn staat hier onder.

Alles wat de KPN aangegeven heeft wat te proberen is heb ik gedaan. De modem/router zit direct zonder splitter aangesloten en dit is gedaan met een orgineel kastje van KPN. De kabel naar de modem toe is nog geen 1 meter lang en een andere kabel heb ik geprobeerd. Verder meerdere computers geprobeerd. Getest zonder telefoon aangesloten. Getest met WLAN uitgeschakeld. Er is dus een andere lijn met andere modem gekomen. Het probleem was er dus met de vorige lijn en modem ook. Modem meerdere malen gereset, enz, enz, enz.

Net de KPN een dikke 45 minuten aan de lijn gehad en die zeggen geen oplossing te hebben. Ook vertelde de persoon mij dit nog nooit eerder mee gemaakt te hebben. Is er hier iemand die enig idee heeft hoe dit komt en hoe het op te lossen is ? Zoals het nu is kan ik niet online gamen en downloaden tegelijk, tenzij is de maximale download snelheid op 150KB/s zou zetten.

Er staat hier vast iets niet bij dat ik wel geprobeerd heb maar ik kan mij niet voorstellen wat ik nog kan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

De line-attenuation op je up-stream is wel verdomde hoog... (hoort eigenlijk lager te zijn dan die van je downstream)
Buiten dat ziet die lijn er eigenlijk best goed uit.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Volgens mij is de line attenuation wel normaal voor een vdsl lijn. Bij adsl is het meestal zo dat de downstream +- 2x zo hoog is als de upstream maar na wat googlen lijkt dit voor vdsl net andersom. Als ik de stats zo zie snap ik wel waarom de helpdesk het ook niet meer weet. Je hebt een ander modem, zit op een andere dslam (adsl naar vdsl migratie), je hebt alles binnenshuis uitgesloten en nog bestaad het probleem. Is er al een keer een ticket aangemaakt zodat de 2e lijn van kpn dit op pakt? Dat kan je nog proberen, de eerste lijn kan je iig niet verder helpen.

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-04 20:52

Robinski

A.K.A. RHarmsen

MazeMouse schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:02:
De line-attenuation op je up-stream is wel verdomde hoog... (hoort eigenlijk lager te zijn dan die van je downstream)
Best goed? Die lijn ziet er erg goed uit!
Er kan op de betreffende VDSL lijn maximaal 50 Mbit/s download en 9 Mbit/s upload gehaald worden.
PilatuS wordt ingetraind op 33 Mbit/s down en 3 Mbit/s up... dat zal zijn abbonement (of DLM) wel zijn.

Het blijft uiteraard erg vreemd dat er zo een wisselend patroon te zien is bij het downloaden, maar aan de lijn lijkt het mij niet te liggen.

KPN heeft het modem al een keer vervangen, dat wil zeggen dat het specifieke modem dat eerst geleverd was niet defect is, maar het kan wel betekenen dat alle modems van KPN dit probleem hebben, alleen kijkt de gemiddelde gebruiker hier nooit naar.

Ik vrees dus dat hier geen oplossing voor is, of velen moeten hier last van hebben zodat KPN de modems eens goed onder de loep neemt.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18
MazeMouse schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:02:
Dat geldt bij ADSL ja, maar bij VDSL2 niet meer.

[Voor 64% gewijzigd door bjck op 24-05-2011 10:00]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:25
Waar download je eigenlijk mee? Dat screenshot lijkt op newsleecher. Download je van newsgroepen en dan ook nog van de 'gratis' KPN newsgroepen, dan kaan daar ook nog een oorzaak liggen.

Hoe is je netwerk opgebouwd. Misschien kan je Router het verkeer niet aan?

Al eens getest met 1 pc rechtstreeks in de modem? M.a.w. is het werkelijk een KPN probleem of een intern probleem?

Edit: Had je dus allemaal al gedaan... ** Lezen mcsluis..!!**

[Voor 42% gewijzigd door mcsluis op 24-05-2011 10:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-03 17:34
Precies de zelfde issue hier, met een KPN abo, na contact met KPN dezelfde conclusie. Nooit opgelost.

Overigins woon ik in een oud pand in de binnenstad, wat zou kunnen meespelen. Echter speel het probleem pas sinds de verhoging van 8Mbit naar 12 Mbit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
IceM schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:35:
Is er al een keer een ticket aangemaakt zodat de 2e lijn van kpn dit op pakt? Dat kan je nog proberen, de eerste lijn kan je iig niet verder helpen.
Als dat niet gebeurd is, raad ik aan dat alsnog te laten doen.
Laat KPN maar een monteur sturen om in de wijkcentrale en/of bij je thuis alles te controleren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 300018

wasted247 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:19:
Precies de zelfde issue hier, met een KPN abo, na contact met KPN dezelfde conclusie. Nooit opgelost.

Overigins woon ik in een oud pand in de binnenstad, wat zou kunnen meespelen. Echter speel het probleem pas sinds de verhoging van 8Mbit naar 12 Mbit.
Lijkt op dit probleem dat wij hadden op WBA-E DSLAM's: Dip(s) in snelheid tijdens downloadsessie

Bij die overgang van 8 naar 12 bent u waarschijnlijk ook op een WBA-E DSLAM aangesloten. Uiteindelijk is het hier opgelost nadat iemand van KPN "iets" heeft aangepast.

Hugo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-03 17:34
Anoniem: 300018 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:28:
[...]

Lijkt op dit probleem dat wij hadden op WBA-E DSLAM's: Dip(s) in snelheid tijdens downloadsessie

Bij die overgang van 8 naar 12 bent u waarschijnlijk ook op een WBA-E DSLAM aangesloten. Uiteindelijk is het hier opgelost nadat iemand van KPN "iets" heeft aangepast.

Hugo
Kijk, dat is nuttige info, die gaan we is naar KPN doorspelen! Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MazeMouse
  • Nu online

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

bjck schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:58:
[...]

Dat geldt bij ADSL ja, maar bij VDSL2 niet meer.
Idealiter wil je alsnog een lagere attenuation op je upstream (die is sowieso al gevoeliger voor storing) Neemt niet weg dat die attenuation uberhaupt vrij hoog is voor een VDSL2 lijn.

Maar goed, laat deze eens doorsturen naar de 2e lijn. Wisselvallige snelheden kunnen we ook gewoon onderzoeken. Ik mag er zelf geen ticket voor aanmaken dus bewandel de officiële weg even ;)

[Voor 12% gewijzigd door MazeMouse op 24-05-2011 17:20]

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik ga weer contact met KPN opnemen en dan laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18
MazeMouse schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:19:
[...]

Idealiter wil je alsnog een lagere attenuation op je upstream (die is sowieso al gevoeliger voor storing) Neemt niet weg dat die attenuation uberhaupt vrij hoog is voor een VDSL2 lijn.
Dat is de normaal situatie bij ADSL inderdaad, maar niet bij VDSL. Komt doordat VDSL in tegenstelling tot ADSL weer een upstream blok na het downstream blok heeft in de frequentie verdeling. Bij ADSL zit de upstream onder de downstream alleen.

[Voor 7% gewijzigd door bjck op 24-05-2011 21:40]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• MazeMouse
  • Nu online

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

bjck schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 21:39:
[...]

Dat is de normaal situatie bij ADSL inderdaad, maar niet bij VDSL. Komt doordat VDSL in tegenstelling tot ADSL weer een upstream blok na het downstream blok heeft in de frequentie verdeling. Bij ADSL zit de upstream onder de downstream alleen.
Ik weet de verdeling, ik zit bij de KPN de hele dag naar (onder andere) die frequentie grafieken te loeren ;) (up, down, up, down, up. Ja, die eerste up is "optioneel" bij VDSL maar wordt bij KPN wel gebruikt)
Daarom dat ik op face value die attenuation op de upstream niet leuk vind (want een lijn kan al instabiel worden op een upstream die niet gehaald wordt. Al is dat uit attainables wel te zien ;))

Maar sowieso kun je met die waardes uit het modem vrij weinig zonder alle grafieken erbij. Er zijn regelmatig lijnen die op de basis meetwaardes prima lijken te zijn waar je dan uit de grafieken ineens allerhande bekabelingsproblemen kunt waarnemen.
Dus deze attenuation kan bij VDSL geen probleem zijn of juist het probleem. Aangezien ik geen verdere aanleiding en informatie heb buiten deze waardes wijs ik ze even aan als mogelijk probleem. Meer dan een "mogelijk probleem" kan je er ook niet uit halen zonder de overige informatie.

EDIT:
Ben trouwens uberhaupt wel benieuwd naar welke oplossing eruit gaan komen zodra dat ticket bij ons is. Deze "interessante" problemenuitdagingen zijn leuker dan weer de zoveelste monteur aansturen wegens geen line-sync.

[Voor 9% gewijzigd door MazeMouse op 25-05-2011 12:15]

sudo apt-get rekt

• PilatuS
  • Niet online
Gisteren via een tweaker die bij KPN werkt het een en ander besproken. Hij zal vandaag een ticket aanmaken en dan wordt ik daar vandaag of morgen over terug gebelt.

Wat misschien nog wel interessant is is hoelang de verbinding snel is en hoelang deze langzaam is. Het is 30 sec een nette snelheid van 1.6MB/s. Daarna daalt het vrijwel direct naar 200 a 300KB/s en dat duurt 15 sec tot de snelheid weer omhoog gaat. Het is dus constant 30 sec snel en 15 sec langzaam en dit herhaalt zich dan weer.

[Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 25-05-2011 14:13]

• PilatuS
  • Niet online
De afgelopen tijd een aantal keer gebelt door de KPN om te zien of het opgelost was. Alle keren was dat toen niet het geval. Nou werd ik vandaag weer gebelt en nu is het wel opgelost :)

Wat ze nu uiteindelijk veranderd hebben is de QoS setting in de wijkcentrale. De verbinding is nu constant stabiel en ik haal dus altijd netjes de snelheid van het abonnement dat ik heb.

Alleen een beetje jammer dat toen QoS hier in dit topic vermeld werd ik dat direct doorgegeven heb en er dus een lange tijd niets mee gedaan is. Maar goed, ik ben erg blij dat het nu opgelost is :*)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee