Toon posts:

koppig socket A abit moederbord met allerlei boot problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:31
hallo

Ik ben nu 2 dagen bezig met een computer van een vriend. 'hij deed het niet meer' na hem uitvoerig uitgestoft te hebben en een ram probleem opgelost te hebben (hij moest in slot 4 ipv 1, geen problemen bij memtest).

alleen zijn we er nog niet.
ik kreeg hem weer opgestart in zijn originele win xp. alleen deed zowel muis als toetsenbord niks meer, waarschijnlijk is de windows beschadigd.

Nu wou ik xp gaan installeren op een andere hd (die ik nog heb) en later zijn eigen schijven terug plaatsen zodat hij zijn data rustig uit kan zoeken. later zou hij dan een nieuwe xp installeren op zijn eigen schijven.

alleen daar ging het fout.

zijn schijven afgekoppeld.
een eigen ide schijf erin. cdrom drive erin met xp cd (die al eerder heeft gewerkt).
bios instellen op cdrom voor hdd. alleen bij de restart krijg ik geen post piep meer en doet hij niks.

na een bios reset zit ik dan weer op floppy en dan hdd.
toen probeerde ik het met een win me en een win 98 floppy. en dan de cd openen. maar op geen enkele drive letter krijg ik verbinding. overal 'invalid path'

ik heb nu 2 hd's en 2 cd'rom drives geprobeerd met 2 verschillende cd's. en het doet niks.
soms wel een post, maar dan pikt hij alsnog geen drives op.

het bios is denk ik mede reden van het euvel. deze onthoudt zijn instellingen niet vermoed ik. als ik bijvoorbeeld de bootvolgorde verander. opsla en de pc uitzet (stroom eraf) staat hij weer op standaard instellingen.
er is regelmatig een melding "cpu cpu unworkable or has been changed" melding en ik las al dat dat te maken kan hebben met een lege bios batterij oid (dat hij de instellingen steeds vergeet).
bij de originele batterij geeft het bios 3.1v aan. met een uit een ander (werkend) moederbord 3.2v. maar de problemen blijven. de bios jumper staat ook goed en een volledige reset (met die jumper) heb ik al geprobeerd).

Het gaat om een Abit KR7A met een 850MHz amd duron en een enkel plankje merkloos DDR sdram.

Ik heb nu zo'n beetje alles geprobeerd wat ik kon bedenken, maar vast nog een hele boel overgeslagen.

waar kan dit aan liggen?

alvast bedankt voor de hulp

timberleek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JdM

Gas?Gas!

Heb je de jumpers op de HDD en cd-rom spelers wel goed staan? Slave/Master?

[Voor 7% gewijzigd door JdM op 23-05-2011 21:01]

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
volgens mij wel.

de speler aan het einde van de kabel op master en in het midden op slave (volgens mij moest het zo)
en de blauwe connector in het mobo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
Heb je al eens een BIOS-update van de Abit plank gedaan? Het RAM van slot verwisselen zou overigens ook geen effect mogen hebben op het wel/niet werken van het systeem, als dat effectief het probleem 'oploste' zou het kunnen dat er meer niet klopt (danwel gaar is) dan enkel een verkeerde configuratie.

[Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 23-05-2011 21:07]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JdM

Gas?Gas!

timberleek schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:02:
volgens mij wel.

de speler aan het einde van de kabel op master en in het midden op slave (volgens mij moest het zo)
en de blauwe connector in het mobo
Start eens op met alleen de HDD, wordt die dan wel herkend?

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
dat van de ramplank kwam ik tegen via google. iemand met een ander abit mobo waarbij bleek dat de eerste plank in slot 4 moet.

maar ik heb nog een andere plank (265 mb) die deed het in alle slots (gek genoeg, terwijl de 'slechte plank' geen fouten gaf). die kan ik er wel even in doen.

ik heb nog geen bios update gedaan. ik ben nu even bij abit aan het kijken hoe dat moet bij dat mobo.

edit:
gewoon een lege hdd?

hij wordt overigens wel herkend in de post. dan zie je een rijtje met aansluitingen voorbij komen en dan zijn er ene paar niet aangesloten (klopt) en bij de andere zie je de betreffende drives staan. dat stuk klopt wel.

maar ik kan ze bijvoorbeeld niet benaderen met een floppy. en als ik direct op de cdrom ga krijg ik een error 'no bootable device' of zoiets

[Voor 33% gewijzigd door timberleek op 23-05-2011 21:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de elco's op het bord al eens bekeken? De Abit Socket A bordjes hadden ook vaak genoeg last van het euvel dat de elco's stuk gingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
de elco's zien er op het ook allemaal goed uit. nu kunnen ze nog wel rot zijn zonder bol te staan, maar ik heb geen esr meter.

ik zie alleen een probleem bij abit.
het is een kr7a. maar op een stickertje staat kr7a-raid (raid staat niet op het mobo zelf, tussen de pci slots).
maar als ik de huidige bios versie bekijk geeft hij de code vt8366A-8233-6a6lva1ac-cx. volgens abit zijn die laatste 2 karakters de huidige versie. maar versie cx komt bij geen enkel moederbord voor op de site (ook niet als first release)...

edit:
met de andere ramplank hetzelfde verhaal.
opstarten gaat. ik ga in bios. pas wat dingen aan. vooral 'onbelangrijke' dingen als max cpu temp. even ter test.
bij de herstart blijft het scherm dan zwart en geen piepjes whatsoever. herstart dmv power knop inhouden tot hij uitgaat en dan weer aanzetten helpt niet.
pas na een complete power down (netvoeding schakelaar uit, kortom alle spanning weg) doet hij het weer, maar dan is het bios natuurlijk weer gereset.
dus duidelijk wordt hij boos van veranderende instellingen

[Voor 94% gewijzigd door timberleek op 23-05-2011 21:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bij het uitstoffen niet perongelijk de cpu gecrushed he?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
dat lukt toch niet zomaar?

uitstoffen is gebeurt met een klein kwastje. zo een:

geen stofzuiger in de buurt geweest.

later heb ik de cpu koeler en chipset koeler verwijderd en uitgespoelt (pas met water en moeite kwam alles los). de fan's ook met het kwastje gedaan en verder voorzichtig geblazen. koelblokken natuurlijk goed uitgedroogt door met toiletpapier tussen de vinnen door te gaan.

er is geen stofzuiger oid in de buurt geweest.

oude koelpasta is natuurlijk zorgvuldig verwijderd en vernieuwd.

update

ik ben weer wat verder gegaan.
ik ben wat gaan meten. bleek dat de batterij 0,8v afgaf. (terwijl hij uit een goed mobo kwam...) misschien ergens kortgesloten onderweg.

hij onthoud nu wel weer de instellingen (tijd, boot volgorde enzo).
een restart werkt nog steeds niet. als ik de bios instellingen verander en opsla dan herstart hij automatisch (zoals altijd), dan start hij niet meer op. (blijft hangen zonder post piep). dan moet hij uit. stroom er even af en er weer op. en dan doet hij het weer (nu onthoudt hij wel de instellingen).

maar we zijn een stap verder.

update 2:
de oude windows installatie is weer opgestart.
ik kreeg hem nu wel werkende. eerst nog wel een bsod bij opstarten 'inaccessable boot device'.
de 2e harde schijf (slave) afgekoppeld en hij bootte

systeemherstel gedaan omdat ik de usb poorten niks deden (alleen een tobo op ps2 werkte). was niet nodig. bleek dat er een venster openstond van nieuwe hardware gevonden (graka) en hij initialiseerd niet 2 apparaten tegelijk (dat vertelde configuratiescherm mij toen ik handmatig probeerde toe te voegen). fout/onwetendheid van mezelf. dat is dus opgelost. usb muis en tobo doen het nu wel.

ik zag overigens wel dat hij verkeerde spanningen meet.
siw geeft 5.65v aan op de 12v lijn terwijl de eigen meters wel gewoon 12v aangeven (12.25).
maar dat is nu niet heel belangrijk denk ik

[Voor 63% gewijzigd door timberleek op 24-05-2011 18:49]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee