Toon posts:

Twee servers verbinden met elkaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-05 20:56
Beste,

Ik heb een probleem met een ontwerp van me.

Ik heb 2 servers en die hangen in het DC onder elkaar.
Beide servers hebben 2 GIGABIT netwerkpoorten.

Server A heeft een draadje naar een GIGABIT switch.
Server B heeft een draadje naar een 100 MBIT switch.

De GIGABIT en de 100 MBIT switch zijn met elkaar verbonden.

Echter heb ik nu beide servers met een direct lijn aan elkaar verbonden.

Pingen naar beide servers gaat goed indien het juiste IP adres opgegeven wordt.

Nu heet heeft server A in de DNS server 192.168.1.1 en bijv. 88.100.200.201
Nu heet heeft server A in de DNS server 192.168.1.2 en bijv. 88.100.200.202

Echter als ik een ping doe naar server A vanaf B gaat hij via het publieke spoor dus naar 88.100.200.201

Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij het interne 192.168.1.0 netwerk pakt ?

Dit 192.168.0 netwerk is dus GIGABIT en er zit dus geen switch tussen die van GIGABIT naar 100 MBIT gaat.

Webgangster

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Andere hostnames of ip-adressen gebruiken. En minder hoofdletters.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 263644

Hoi,

Je zou een statische route kunnen zetten. Gezien hetgeen jij waarschijnlijk wilt kan het ook makkelijker. Maak voor iededere server een extra A-record aan in je DNS:

server1.intern.domein.tld 192.168.1.1
server2.intern.domein.tld 192.168.1.2

Wil je toch de statische route zetten:
serverA:
ip route add 88.100.200.202/32 via 192.168.1.2 dev eth1

serverB:
ip route add 88.100.200.201/32 via 192.168.1.1 dev eth1

Nu wil je dat deze routes na een reboot terug komen. Je kunt moeilijk doen in je netwerk configuratie (CentOS neem ik aan?) of makkelijk door de shell regels in /etc/rc.local te zetten. De laatste file wordt na een reboot automagisch uitgevoerd.

Edit: Sorry Stefan, ik ging even te makkelijk van Linux uit. Voor Windows is het vrijwel hetzelfde. Je hebt geen rc.local file, maar wel een persistent mode (de -p switch in het route commando). Nu kan ik het hier heel mooi beschrijven, maar klikridder even naar deze site. Dat scheelt mij wat eelt op de vingertoppen.

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 263644 op 23-05-2011 20:52. Reden: Aanvulling voor WS2008]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee