Toon posts:

Gedeelde map XP - Windows 7, geen toegang

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:35

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

Hoewel ik dit al ontelbaar keren gedaan heb, lijk ik nu iets over het hoofd te zien.
Ik deel een map op een (virtuele) XP-machine. Bij het benaderen hiervan krijg ik simpelweg de melding dat ik geen toegang heb. Ik krijg geen inlogscherm te zien, zoals ik gewend ben.

De firewall is het probleem niet. Wanneer ik authenticated users verander in all users heb ik vrije toegang. Maar niet iedereen moet hier toegang hebben uiteraard ;-).

Dezelfde melding verschijnt als ik vanaf een Windows 2003-server de XP-machine probeer te benaderen, dus een probleem tussen XP - 7 lijkt het niet te zijn.

Het gast-account staat uit, maar zou gezien bovenstaande melding geen bezwaar mogen zijn.

Wat zie ik over het hoofd :/ :/ ? Ondanks dat ik hier best ruime ervaring mee heb, snap ik nu even niet wat ik fout doe..

[Voor 21% gewijzigd door Eagle Creek op 23-05-2011 20:22]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 19:13
Is er überhaupt netwerkcommunicatie tussen de (virtuele) machines?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
LzpAppel schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:23:
Is er überhaupt netwerkcommunicatie tussen de (virtuele) machines?
Ja.. Ik heb mijn post na het plaatsen nog enigszins aangevuld.

Overigens is slechts de XP-machine virtueel, maar ik heb niet het idee dat dit relevant is.

[Voor 29% gewijzigd door Eagle Creek op 23-05-2011 20:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:50
Heb je een wachtwoord op het account waarmee je toegang probeert te krijgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beide accounts (Administrator en 'de ander') hebben wachtwoorden.
Ik krijg echter niet de mogelijkheid om deze in te vullen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probeer eens of het werkt als je de share mount met als user de machinenaam erbij? Dan gebruik je het lokale domein van de machine, dat zou gewoon moeten werken :)

Overigens is dit soort dingen een stuk makkelijker te testen onder een command prompt mbv het net use commando ;)

[Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 23-05-2011 20:41]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:41:
Probeer eens of het werkt als je de share mount met als user de machinenaam erbij? Dan gebruik je het lokale domein van de machine, dat zou gewoon moeten werken :)
Beste, ik krijg helemaal niet de optie om in te loggen. Er valt dus ook niets te gebruiken met de machinenaam erbij. ;)
Overigens is dit soort dingen een stuk makkelijker te testen onder een command prompt mbv het net use commando ;)
Vind je? Ik vind de GUI makkelijker.

Nevertheless werkt handmatig mounten met geforceerd een UN/PW opgeven ook niet.

"Er wordt geprobeerd verbinding te maken met (...)" staat erg lang in beeld, geeft geen foutmelding (na 5 min afgebroken).

Via de commandline hetzelfde probleem. Hij poogt verbinding te maken, maar slaagt hier niet in.
Ik krijg dan:
Systeemfout 1219.

Meerdere verbindingen met een server of een gedeelde bron van een gebruiker die
meerdere gebruikersnamen gebruikt, zijn niet toegestaan. Verbreek alle eerdere v
erbindingen met de server of de gedeelde bron en probeer opnieuw.
Als ik echter alle huidige verbindingen verbreek en delete, blijft de melding terugkomen. Het lijkt erop dat Windows "ondergronds" verbinding probeert te maken met een ander account, en dat deze voor de weigeringsmelding zorgt. Dit lijkt zowel via GUI als command line het probleem te zijn.

Via de command line krijg ik actief een foutmelding. Via de GUI faalt de inlogpoging en retouneert dit een foutmelding van geen toegang, in plaats van de mogelijkheid om in te loggen.

[Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 23-05-2011 20:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik probeer jullie te voorzien van zoveel mogelijk informatie. Indien iets niet duidelijk (genoeg) is, vraag hier dan gerust om.

Je merkt aan mijn berichten ook wel denk ik dat ik wel redelijk weet waar ik over praat. Daarom snap ik ook niet zo goed waar het nu misgaat..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Misschien dat je dit helpt..

Wanneer ik in plaats van "authenticated users" de groep "everyone" read-permissie geef, kom ik er direct en probleemloos op.
Wanneer ik op de XP-machine vervolgens de shared folder sessions bekijk, zie ik als username mijn eigen naam. Of concreter: de naam van het account waarmee ik ben ingelogd op de computer, waarmee ik de share wil benaderen (dus waar ik eerst een foutmelding kreeg). Verder staat er: Guest - Yes

Dit bevestigd mijn eerdere vermoeden: Windows meld zich gewoon aan met het huidige gebruikersaccount, dit faalt (immers dit account is niet op de XP-machine aanwezig).
Dit verklaart echter niet waarom ik niet gewoon een inlogscherm krijg zoals ik gewend ben (en zoals volgens mij ook hoort gezien de classic auth. instelling), en ook niet waarom inloggen met andere referenties niet werkt als ik deze opgeef.

Ik heb hier ook een Windows 2003-machine staan. Wanneer ik daar een map op aanmaak, deze deel, slechts één user toegang geeft en de share probeer te benaderen, krijg ik te maken met exact hetzelfde probleem.. Deze machine staat echter geheel los van de XP-machine.

Binnen Internet Explorer heb ik onder
Verificatie van de gebruiker
Aanmelden
Alleen automatisch aanmelden in de intranetzone

Aangepast in
Om gebruikersnaam en wachtwoord vragen

Dit loste het probleem niet op.

Waneer ik van de Windows XP-machine de Wnidows 2003-machine benader, krijg ik WEL netjes een inlogscherm.

[Voor 31% gewijzigd door Eagle Creek op 23-05-2011 21:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik troubleshoot ondertussen rustig door... Even een helder beeld scheppen.

Wanneer ik van de XP-machine de 2003-share wil benaderen, krijg ik bij het benaderen van DE MACHINE (en niet bij de map!) een inlogverzoek. Dit deed mij aan het volgende denken.

In XP (en 2003) is het zo dat "access this computer from the network" standaard de waarde "everyone" kent. Dit betekent dus dat wanneer ik vanaf mijn eigen Windows 7-pc de XP-machine benader, ik op de machine inlog met mijn eigen accountnaam (Eagle Creek dus). Eagle Creek heeft echter geen toegang tot de share map. Derhalve krijg ik geen inlogmelding, maar een toegansweigering.

Tot zover is e.e.a. prima logisch. Op de XP-machine heb ik nu "access this computer from the network" aangepast: "everyone" heb ik vervangen door "authenticated users".
(Dit doe je onder gpedit.msc -> computer configuration -> windows settings -> security settings -> local policies -> user rights assignments)

Dit levert echter de volgende melding op:

En dus nog steeds geen loginverzoek...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
We are getting close!!

Op het moment dat ik de XP-machinenaam invoer, krijg ik direct dit scherm:

Naast de gedeelde map heb ik een nieuwe map gedeeld, en de netwerkpermissies van "everyone" op "read" gezet. Nu krijg ik een inlogscherm.

Hier kan ik inloggen, en ik heb toegang tot de oorspronkelijke map!
Daarna heb ik de testmap verwijderd, en nog steeds het inlogverzoek.

De pc herstart, en nog steeds een inlogverzoek.

Lijkt vooralsnog dus opgelost...

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:17

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft natuurlijk niets met Professional Networking & Servers te maken. Dit had in Windows Clients of Serversoftware en Windows Servers geplaatst moeten worden. Vandaar dat ik hem alsnog nog even verplaats.

@Topicstarter: Zou je, wanneer je informatie toe te voegen hebt en jij bent de laatste poster, je laatste bericht willen editten in plaats van telkens een nieuwe post te maken.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee