Acties:
  • 0Henk 'm!

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-05 13:01
Hallo,

Ik heb dus twee routers achter elkaar staan.
Vooral omdat de eerste (wifi)router van mijn provider (UPC) is en geen Wifi N / 1Gb heeft heb ik een tweede router aangeschaft die dit wel heeft.

Ik heb verschillende dingen gelezen over de tweede router als accespoint instellen.
Eerste router laten fungeren als DHCP server, tweede router instellen als "switch" door de DHCP server uit te zetten. Kabel van router 1 naar router 2 in een LAN poort stoppen en het zou moeten werken toch?

Nu vraag ik mij alleen af, heb ik dan nog wel 1Gb bekabeld en 300Mbit draadloos?

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Jahoor. Het verkeer binnen je netwerk gaat nog steeds via de wlan en lan van de 2e router.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rpd
Thnx, ga ik dat eens proberen op te tuigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja en nee.

300Mb haal je met WiFi(-n) nooit, dat is onmogelijke marketingblaat. Om te beginnen tellen ze dan up- en download bij elkaar op (zo redenerend zou 1Gb Ethernet 2Gb Ethernet zijn |:( ), vervolgens negeren ze overhead. In het allerbeste theoretische geval ga je rond de 130Mb/s kunnen halen, maar in praktijk mag je al blij zijn met 60-70Mb/s voor WiFi-n.

Zolang dat (en niet 300Mb/s) je verwachting is, gaat het prima werken :)

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 16:37
Wat je wilt kan maar het is niet optimaal.
Het kost je een LAN poort op je GB router en je gebruikt de WAN poort niet.
Je kunt eventuele andere geavanceerde functies van je GB router niet gebruiken.

Beter zou het zijn als je de UPC router in bridge mode zet. Dat kun je er maar een apparaat aanhangen en die krijgt dan je externe IP adres. Dat moet dan je GB router zijn, op de WAN poort. Dan kun je alle functies van je GB router gebruiken.

Overigens, ik heb geen UPC, maar bij die installaties die ik gezien heb levert UPC geen router maar een modem met 1 netwerk aansluiting die zich precies gedraagt als een modem in bridge mode.

Als je dus dit hebt:

UPC Modem ------ UPC Router ------ GB router

dan kun je die UPC router er beter helemaal uit halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
dion_b schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:27:
Ja en nee.

300Mb haal je met WiFi(-n) nooit, dat is onmogelijke marketingblaat. Om te beginnen tellen ze dan up- en download bij elkaar op (zo redenerend zou 1Gb Ethernet 2Gb Ethernet zijn |:( ), vervolgens negeren ze overhead. In het allerbeste theoretische geval ga je rond de 130Mb/s kunnen halen, maar in praktijk mag je al blij zijn met 60-70Mb/s voor WiFi-n.

Zolang dat (en niet 300Mb/s) je verwachting is, gaat het prima werken :)
Maak het niet moeilijker dan het is :P Je uitleg is volledig correct, maar of de TS nu twee routers achter elkaar gebruikt of een van de twee als bridge/access point instelt, de WLAN-overhead zal er niet door veranderen.
locke960 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:46:
Wat je wilt kan maar het is niet optimaal.
Het kost je een LAN poort op je GB router en je gebruikt de WAN poort niet.
Je kunt eventuele andere geavanceerde functies van je GB router niet gebruiken.

Beter zou het zijn als je de UPC router in bridge mode zet. Dat kun je er maar een apparaat aanhangen en die krijgt dan je externe IP adres. Dat moet dan je GB router zijn, op de WAN poort. Dan kun je alle functies van je GB router gebruiken.

Overigens, ik heb geen UPC, maar bij die installaties die ik gezien heb levert UPC geen router maar een modem met 1 netwerk aansluiting die zich precies gedraagt als een modem in bridge mode.

Als je dus dit hebt:

UPC Modem ------ UPC Router ------ GB router

dan kun je die UPC router er beter helemaal uit halen.
Ik heb geen idee hoe het zit met UPC, maar hier in België levert Telenet standaard all-in-one devices (modem/router/access point gecombineerd) in plaats van modem-only's. Die zijn enkel nog te verkrijgen als je met een (in hun ogen) goed argument kan komen (wat helaas niet altijd even gemakkelijk is :X )

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 16:37
Petervanakelyen schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:00:
Ik heb geen idee hoe het zit met UPC, maar hier in België levert Telenet standaard all-in-one devices (modem/router/access point gecombineerd) in plaats van modem-only's. Die zijn enkel nog te verkrijgen als je met een (in hun ogen) goed argument kan komen (wat helaas niet altijd even gemakkelijk is :X )
juck. Mijn argument zou zijn dat die dingen door de provider remote gemanaged kunnen worden, en dat ik dus niet voor 100% de controle heb over mijn beveiliging. m.a.w., of ze nou een modem leveren of een all-in-one, ik moet er toch een eigen firewall / router tussen zetten ivm de beveiliging.

Nog een reden om de UPC-router er tussen uit te halen. (tenzij het gewoon een of andere standaard router van een bekend merk is natuurlijk)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Petervanakelyen schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:00:
[...]

Maak het niet moeilijker dan het is :P Je uitleg is volledig correct, maar of de TS nu twee routers achter elkaar gebruikt of een van de twee als bridge/access point instelt, de WLAN-overhead zal er niet door veranderen.
Nee, maar ik zie anders het volgende topic al komen: "300Mbit draadloze netwerk haalt maar 60Mbit?"

Kwestie van verwachtingen managen ;)
[...]

Dat is tenminste nog voorspelbaar. Als je bij UPC in NL internet bestelt is het maar de vraag wat je krijgt. Het schijnt per product en per week te verschillen. Enige zekere manier om bridge-mode modem te krijgen is bij een UPC winkel langs te gaan en het gewenste type meenemen.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rpd
Dat was weer even geleden, nog geen tijd gehad om het te proberen maar ik kan jullie wel even wat extra info geven.

Ik heb dus zoals ze dat bij UPC zeggen een draadloos modem.
Het is een thomson modem met 4 ethernet poorten, wifi en het lastigste VOIP!

Graag had ik heel het UPC verhaal de deur uit gedaan maar helaas, ik heb ook nog telefoon.

Gezien het feit dat ik dus een 1Gb/300Mb(nouja 60 ;) ) router er naast heb wil ik dit graag zo configureren dat ik de voordelen heb van de snelle router maar dat ik niet de nadelen heb van de langzame.

Komt er op neer dat ik dus ga proberen wat ik in mijn eerste post voorstelde.

Erg bedankt voor het mee denken! Ik verwacht niet dat in één keer goed gaat dus wellicht kom ik nog wat domme dingen vragen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rpd
Wat ik nog vergeten was, dat UPC modem/router kan niet in bridge modus gezet worden.

Maar het is gelukt...

Mijn Modem/Router van UPC heeft het IP: 192.168.0.1
De Gb/WIFI-N router heeft statisch IP: 192.168.0.2
DHCP van Modem begint bij 192.168.0.10
Deze pc heeft dus ook logischerwijs IP: 192.168.0.10 gekregen.
En voor de zekerheid heb ik mijn NAS statisch geconfigureerd op IP: 192.168.0.4
DHCP van Gb router is uit.

De snelheid van de verbinding tussen mijn pc en NAS is het zelfde als bij de vorige configuratie dus dat is perfect.
Nu maakt het ook niet meer uit bij welke router men zich aan meld, allemaal in de zelfde IP range dus verbinding moet kunnen worden gemaakt.

Die ene poort op mijn Gb router kan ik trouwens wel missen en anders ik heb ook altijd nog die andere 3 (100Mbit) poorten op mijn UPC router.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee