Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamjayjay
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik ben bezig met het aansluiten van mijn kabeltv en -internet en ik loop vast bij wat te doen met mijn netwerklayout. Mijn woning ziet er schematisch zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://img607.imageshack.us/img607/966/layoutn.png

Ik wil op de kabelmodem 3 apparaten bij voorkeur bedraad aansluiten; met name omdat de PS3 draadloos geen HD-content kan streamen. In principe moet het modem zo dicht mogelijk bij het AOP geinstalleerd worden. Ik heb echter geen stopcontact in de meterkast beneden, dus als ik dat wil moet ik dat aan laten leggen. Alle elektra wordt echter naar boven doorgeleid in een groepenkast (mijn appartement zit op de 1e etage; ik heb dus de meters beneden en de aardlek en de groepen in een kast boven), dus een stopcontact dat achter de groepen komt in de meterkast maken is een vrij omslachtige operatie.

In de groepenkast zit wel een dubbel stopcontact, maar om daar het kabelmodem te monteren moet ik de coaxkabel verlengen. Als ik dit toch moet doen hang ik het modem liever op de plek waar alle apparaten komen te staan (hemelsbreed vanuit de meterkast is dat 2 meter, ipv 8 meter naar de groepenkast en dan weer 8 meter terug). Ik zou dan een coaxkabel en een datakabel van de splitter op het AOP naar waar nu een CAI-punt in de muur zit moeten trekken, maar er zit daar op het eerste gezicht geen directe leiding... En meters UTP-kabel trekken door de woonkamer zie ik ook niet zo zitten. Grofweg:
  1. Stopcontact aanleggen in de meterkast, kabelmodem daar hangen, maximaal UTP doortrekken, switch
  2. Hoge kwaliteit coax doortrekken naar groepenkast, kabelmodem daar hangen, gemiddeld UTP doortrekken, switch
  3. Hoge kwaliteit coax + data van AOP recht naar boven trekken (door nog aan te leggen leiding?) en kabelmodem daar hangen, minimaal UTP
Het kost allemaal geld (overigens kan ik niet echt inschatten welke optie het voordeligst is), dus, zijn er nog creatieve ideeën? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:08
verlengsnoer naar je aop brengen?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je hebt al coax in je meterkast en/of kamer liggen?

Waarom probeer je je modem daar niet gewoon op aan te sluiten, grote kans dat een en ander zonder problemen werkt.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

iamjayjay schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:56:
In principe moet het modem zo dicht mogelijk bij het AOP geinstalleerd worden.
Dat zeggen kabelmaatschappijen graag (net als ADSL-boeren) maar die paar meter extra is, als je geen heel slechte coax hebt liggen, niet zo'n groot probleem. Als het voor jou handiger is om je kabelmodem ergens anders te zetten moet je dat gewoon doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Het Kastje Zoals ze wel eens zeggen wat je van de provider krijgt altijd zo dicht mogelijk bij de buiten kabel aansluiten voor de beste resultaten en vandaar uit verdelen.

Als het om netwerk gaat trek dan een Cat 6 kabel naar de meterkast of woonkamer waar je hem wilt hebben.
(waarom cat6 minst storings gevoelig, je kunt er meter mee maken zonder last te hebben van snelheid verlies en de snelheid voor de toekomst)
Leg waar je kabel uit komt een GB switch neer 20-50 euro heb je er al een als je even goed zoekt.
En begin vandaar uit te spitsen.

Coax Signaal zal ik ongeveer het zelfde doen ook eerst een goeie moeder kabel trekken naar het punt waar je wilt gaan verdelen en dan een splitter met evnt. als het signaal erg slap is een versterker er tussen.

(ik weet niet hoe de types enz bij coax lopen dus dat ben ik je verschuldigd)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamjayjay
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10-2024
Robinski schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:28:
Je hebt al coax in je meterkast en/of kamer liggen?

Waarom probeer je je modem daar niet gewoon op aan te sluiten, grote kans dat een en ander zonder problemen werkt.
Dat ga ik eerst proberen, eens kijken of dat de snelheid ernstig beïnvloedt. Ik denk, laat ik pro-actief zijn en alvast een plan hebben voor het geval het tegenvalt en ik vastloop in de "ZIGGO says no" want u heeft het kastje niet op de voorgeschreven plek hangen-cyclus.
Pagina: 1