Toon posts:

Radion 4800 oorzaak crashes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 16:32
Beste allemaal,

Ik heb een vervelend probleem met mijn computer. Tot voor kort hing mijn systeem op vrij random momenten (altijd wel na een soort 'actie', bijv. het openen van Firefox), ging het beeld op zwart (muziek stopte ook) en na ongeveer 5 seconden herstelde alles en kwam er een melding dat de Ati videodriver gecrashed was en dat die meteen hersteld was. Opzich irritant, maar het gebeurde sporadisch dus ik zocht er niet teveel achter.

Echter, de laatste tijd gebeurde het om de haverklap en ook meermaals dat het hele beeld freezed en niet meer hersteld (restart is nodig). Eenmaal ook een BSOD gehad.

Nu zat ik vandaag weer achter mijn bak, en ja hoor, hij sloeg weer vast. Even opnieuw opstarten dacht ik, maar ook dit ging niet meer. Geen BIOS piepje te horen dus hij bleef hangen met de fan en al draaiende. Paar keer resetten, geen zin. Ik de kast opengemaakt, voor de zekerheid even de stofzuiger (met beleid) en doorheen want er zat nogal wat stof in. Tijdje laten staan, druk 'm weer aan en voila! Bios piepje hoorde ik weer, en hij deed 't weer. Nu liep 't systeem weer zo'n 20 minuten na het opstarten vast, met hetzelfde resultaat, geen bios piepje dus geen windows.

Ik heb toen zo'n ARC (oid) reset gedaan mbv de jumpers op mijn mobo waarna de computer na een tweede bootpoging weer opstartte. Daarna een snelle poging gedaan de videokaartdrivers te updaten, maar dit hielp allemaal weinig.

Iemand enige idee of dit door de videokaart komt, en wat ik hier eventueel aan kan doen?

Mijn videokaart is een Ati Radeon 4800 en ik draai Win 7 64-bit als OS. Moederbord is een Asus P5Q-E

P.S. Ik wist niet precies in welk subforum mijn topic hoorde, ik vermoed dat het aan de videokaart ligt, vandaar in V&B.

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Het feit dat hij het weer doet nadat je hem een tijdje hebt laten staan doet al snel denken aan een probleem met de temperatuur. Heb je dat al nagekeken?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeniepoenie
Rupie schreef op maandag 23 mei 2011 @ 16:36:
Het feit dat hij het weer doet nadat je hem een tijdje hebt laten staan doet al snel denken aan een probleem met de temperatuur. Heb je dat al nagekeken?
Ja dit schoot wel even door mijn hoofd, maar vanwege mijn onkunde heb ik dit niet gecheckt, zou namelijk niet weten hoe.

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:27

Dennis1812

Amateur prutser

Kun je zien met een programma als Speedfan, Aida64 extreme, CPUcool etc.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel0416
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10-2018
Even MSI afterburner downloaden en alle benodigde gegevens worden zo op je scherm getoverd!

http://event.msi.com/vga/afterburner/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeniepoenie
Ik zat net in de bios wat configuraties door te nemen toen hij daar ook al vastsloeg. Dit lijkt me duiden op een hardware falen, toch?

Ik zal zo even MSI Afterburner proberen, mocht mijn pc nog opstarten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel0416
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10-2018
Als ie in de bios al vast loopt dan vermoed ik ook wel iets met temps.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 11:16
Waarom zou hij in de bios warm worden?
Ik vermoed eerder dat er iets mis is met je mobo.
Om dingen uit te sluiten zou ik eens beginnen met een andere videokaart erin te proppen,
vervolgens even OCCT draaien om je cpu te stressen en temps uit te lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeniepoenie
Zojuist mijn ultimatebootcd erin gepropt, en daar runde ik net een memorytestje memtest86 mee, die 2x op hetzelfde punt (~7%) ging rebooten. Ik draai nu memtest86+ en die loopt op 't moment nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeniepoenie
Even een kleine update, memtest86+ liep ook vast (op ongeveer 31%), de CPU stresstest ging wel goed. Zonet nog even Windows Memory Diagnostic gedraaid, en die gaf in eerste instantie aan dat er iets met WMD was omdat iets de 4gig overschreed (ik heb 2 reepjes van 2gb geheugen erin zitten), maar daar gewoon doorgegaan en toen is de test succesvol afgesloten..

Uiteindelijk nog een keer memtest86 geprobeerd, die blijft snel na t begin rebooten, en memtest86+ blijft vastzitten.

Betekent dit dat het geheugen malfunctioned? Hoe kan ik testen of het nog ergens anders aan ligt? Of is het gewoon verstandig deze twee reepjes te vervangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 10:18

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

Dit geeft vrij duidelijk een geheugen fout aan ja.

Mijn advies is dan ook om gewoon je RAM te vervangen.
Zo gek duur is dat tegenwoordig ook niet meer.

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeniepoenie
OK super vaag,

Ik heb zojuist een aantal tests gedaan waar ik 1 reepje eruit haalde, en vervolgens alle combinaties van 1 reepje in linker- of rechterslot uitprobeerde, deze slaagden allemaal. Oftewel: met 1 reepje geheugen (welke dan ook, op welke plek dan ook) gaat het prima. Daarna weer tests met 2 reepjes, waar met de reepjes op beide plekken de memtest vrij direct na het beginnen gaat rebooten.

Is dit nu een moederbord kwestie (dat er iets mis is wanneer beide sloten bezet zijn) of toch gewoon iets mis met die geheugenreepjes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Koeniepoenie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:46:
(ik heb 2 reepjes van 2gb geheugen erin zitten), maar daar gewoon
2 DIMM's van 2GB

2gb vs 2GB is een verschil van factor 8... 256MB vs 2GB.

Edit: Sterker nog. 2gb bestaat niet eens.. 2Gb of 2GB wel.
Koeniepoenie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:20:
Is dit nu een moederbord kwestie (dat er iets mis is wanneer beide sloten bezet zijn) of toch gewoon iets mis met die geheugenreepjes?
Het kan beide zijn. De makkelijkste manier van uitsluiten is om het geheugen in een andere PC te testen.

[Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 24-05-2011 16:25]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee