De oorsprong:
Het is alweer 2 jaar geleden dat ik mijn eerste zelfgemaakte kast heb geproduceerd, en het is zo langzamerhand wel tijd voor vervanging, zowel van de kast als van de hardware zelf. Daarom ga ik dan nu ook beginnen aan de bouw van mijn nieuwe kast, die een evolutie/opvolger is van mijn 1e kast.De afgelopen 2 jaar heb ik een aantal punten gevonden die mij niet bevielen of die beter konden, naast het opdoen van genoeg nieuwe/creatieve ideeën voor de nieuwe kast. Die wil ik allemaal zo goed mogelijk verwerken in de nieuwe kast die ik nu ga bouwen.
De kast:
Zoals gezegd, de basis is het ontwerp van 2 jaar geleden, maar dan wel verder verfijnd en aangepast, naast nieuwe toevoegingen en uitbreidingen.Daar waar ik de vorige keer nog maar werkte met 1 smalle radiator wordt er deze gebruik gemaakt van 2 grote radiatoren, samen met een sterkere pomp, om zo mijn koelvermogen sterk te verbeteren. Verder zal de uiteindelijke hardware ook wat duurder en extremer zijn, vandaar de keuze om de koeling te verbeteren.
Om de koeling en de luchtstroom in de kast te optimaliseren wil ik alle kabels en blokkerende elementen zo veel mogelijk weg werken en "verstoppen", zodat deze niet meer de luchtstroom blokkeren, maar ook niet meer zichtbaar zijn voor iemand die de kast van buiten bekijkt.
De (voorlopige) indeling van de kast komt er dus zo uit te zien:
Vanaf buitenaf ziet het er dan zo uit:
Zoals je kunt zien, zal je uiteindelijk alleen het gebied rondom het moederbord kunnen bekijken, terwijl de overige apparatuur zoals HDD's, PSU ect ect in een ander compartiment zitten en niet zichtbaar zijn.
Rondom het moederbord lopen altijd vrij veel kabels, deze wil ik weg werken door gebruik te maken van verschillende "lagen" rondom het moederbord. Dit is al gedeeltelijk te zien in het ontwerp, de grijze kaders rondom het moederbord zijn de toplaag. Daaronder zal een laag komen waarin alle kabels geplaatst worden. Daaronder, en ook onder het moederbord zelf, komt nog een laag, die de lucht vanaf onderin de kast en gedeeltelijk vanaf de voorkant, achter het moederbord en de kabels langs voert naar boven toe. Een soort "diffuser" dus.
Onderin de kast zal ik mijn HDD's plaatsen, samen met mijn PSU, die lucht krijgen van een ventilator voor de HDD's. Voorin de kast, boven de HDD's zal er ruimte zijn voor het reservoir en de pomp en helemaal bovenin zal mijn Brander een plek krijgen.
Het thema/ontwerp:
Zoals je kunt zien in de tweede schets, zal het raam de tekst Classified dragen, dat is uiteraard niet zonder redenen. Omdat ik gebruik wil maken van het EVGA X58 Clasified moederbord en alles zo goed mogelijk weg wil werken leek het mij wel leuk om dan de gehele PC aan het thema Classified te wijden. Waar lopen de kabels langs? That's Classified! Waar zit je HDD? Je PSU, ect ect? All Classified!Het is dus wel duidelijk waar ik heen wil met het thema/ontwerp. De kleuren zijn dus zwart en rood, en alles in de kast zelf zal zwart worden, behalve de slangen van de waterkoeling en eventueel de koelblokken en hardware zelf op het moederboord. Ook zal ik een Classified tekst in het raam graveren, die door 3mm rode LED's verlicht zal worden.
Het materiaal:
Ik zal voor de kast zelf gebruik maken van MDF in verschillende diktes, omdat ik al ervaring heb met het materiaal en dus goed weet wat er wel en niet mee kan. Zeker gezien het feit dat ik veel nieuwe dingen probeer leek het mij niet verstandig om dan ook nog te beginnen met metaal als basis/dragend materiaal. Het raam zal bestaan uit polycarbonaat, omdat dit materiaal sterker en krasbestendiger is dan Acryl, wat prettig is omdat ik er vrij veel bewerkingen aan uit zal voeren. Verder zal ik gebruik maken van allerlei schroefjes, boortjes en noem maar op, en uiteraard van mijn mooie Dremel.Het verloop van de bouw
Dag 1: Leren solderen en graveren(Staat hieronder)Dag 2: Zagen en schuren met de voorkant
Dag 3: De bovenkant
Dag 4: Het betere binnenwerk
Dag 1: Leren solderen en graveren
Omdat een bestelling wat langer duurt dan verwacht, vandaag maar begonnen met voorbereidende werkzaamheden aan het uiteindelijke raam van Classified. Omdat ik totaal geen ervaring heb met solderen, nog enig idee had hoe fel de LED's waren, heb ik 2 keer 50 LED's besteld, in 3mm en 5mm dikte, samen met de benodige weerstanden in dubbele hoeveelheid.Hier zie je de strippentang liggen, de LED's en bijbehorende weerstanden en wat plakband bij gebrek aan krimpkous. De ventilator ligt erbij omdat deze zijn stroom-draadjes gedoneerd heeft voor gebruik met de LED's.
Ik heb dus, zoals berekent, 5 LED's genomen en deze samen met een 120 Ohm weerstandje, aan elkaar gesoldeerd. Het was niet het mooiste soldeerwerk, maar ik had er wel vertrouwen in dat het zou werken.
Maar na het aansluiten op de PC bleek het niet te werken. Dit was niet helemaal een verrassing, omdat ik hier al rekening mee had gehouden dus bewust teveel LED's had besteld om zo te kunnen oefenen. Dus heb ik een tweede set LED's gemaakt, deze keer met 3 LED's en 330 Ohm weerstand, om zeker te zijn dat ik alles goed deed. Maar ook deze weigerde te werken.
Toen ben ik maar gaan controleren of de cathode, weerstand en kabels goed waren aangesloten, en dat zat ook goed aangesloten, echter zat het verkeerd om...
Dus na het omdraaien van de gele en zwarte kabel, samen met het weerstandje, nog een poging gedaan de LED's te laten schijnen. En jawel, deze keer werkten ze wel naar behoren.
Nadat ik dit ook had gedaan met de 1e set LED's, bleken ook deze gewoon te functioneren. Oftewel, mijn doel was bereikt, ik wist hoe ik moest solderen, hoe die LED's aan elkaar moesten en kon controleren hoeveel licht ze gaven. Dus door naar het volgende punt van vandaag! Graveren!
Gelukkig beschik ik al wel over een Dremel met bijbehorende accessoires, echter de vaardigheid en ervaring ontbrak nog. Oftewel, we gaan oefenen op een oude plaat om te kijken hoe het werkt, wat ik ermee kan en hoe het straks eruit ziet.
Dit is het resultaat van mijn 1e poging:
Het is niet in spiegelbeeld, nog is het veel tekst, maar het ging er voornamelijk om om te kijken wat mogelijk is en hoe het er straks uitziet. En zo ziet het eruit als de LED's het verlichten:
Niet verkeerd toch? Straks zal er licht op vallen vanaf 4 kanten, waardoor het nog mooier/feller wordt, maar dit was puur om te testen of ik het wel in elkaar kon zetten.
Dit was het voor vandaag, volgende week hoop ik wat meer te kunnen doen als de bestelling eindelijk binnen is, maar dit is alvast het begin van hopelijk iets heel moois.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!