Toon posts:

[CCiP]Classified

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 11:35

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter

De oorsprong:

Het is alweer 2 jaar geleden dat ik mijn eerste zelfgemaakte kast heb geproduceerd, en het is zo langzamerhand wel tijd voor vervanging, zowel van de kast als van de hardware zelf. Daarom ga ik dan nu ook beginnen aan de bouw van mijn nieuwe kast, die een evolutie/opvolger is van mijn 1e kast.
De afgelopen 2 jaar heb ik een aantal punten gevonden die mij niet bevielen of die beter konden, naast het opdoen van genoeg nieuwe/creatieve ideeën voor de nieuwe kast. Die wil ik allemaal zo goed mogelijk verwerken in de nieuwe kast die ik nu ga bouwen.
De kast:
Zoals gezegd, de basis is het ontwerp van 2 jaar geleden, maar dan wel verder verfijnd en aangepast, naast nieuwe toevoegingen en uitbreidingen.
Daar waar ik de vorige keer nog maar werkte met 1 smalle radiator wordt er deze gebruik gemaakt van 2 grote radiatoren, samen met een sterkere pomp, om zo mijn koelvermogen sterk te verbeteren. Verder zal de uiteindelijke hardware ook wat duurder en extremer zijn, vandaar de keuze om de koeling te verbeteren.
Om de koeling en de luchtstroom in de kast te optimaliseren wil ik alle kabels en blokkerende elementen zo veel mogelijk weg werken en "verstoppen", zodat deze niet meer de luchtstroom blokkeren, maar ook niet meer zichtbaar zijn voor iemand die de kast van buiten bekijkt.
De (voorlopige) indeling van de kast komt er dus zo uit te zien:

Vanaf buitenaf ziet het er dan zo uit:

Zoals je kunt zien, zal je uiteindelijk alleen het gebied rondom het moederbord kunnen bekijken, terwijl de overige apparatuur zoals HDD's, PSU ect ect in een ander compartiment zitten en niet zichtbaar zijn.
Rondom het moederbord lopen altijd vrij veel kabels, deze wil ik weg werken door gebruik te maken van verschillende "lagen" rondom het moederbord. Dit is al gedeeltelijk te zien in het ontwerp, de grijze kaders rondom het moederbord zijn de toplaag. Daaronder zal een laag komen waarin alle kabels geplaatst worden. Daaronder, en ook onder het moederbord zelf, komt nog een laag, die de lucht vanaf onderin de kast en gedeeltelijk vanaf de voorkant, achter het moederbord en de kabels langs voert naar boven toe. Een soort "diffuser" dus.
Onderin de kast zal ik mijn HDD's plaatsen, samen met mijn PSU, die lucht krijgen van een ventilator voor de HDD's. Voorin de kast, boven de HDD's zal er ruimte zijn voor het reservoir en de pomp en helemaal bovenin zal mijn Brander een plek krijgen.
Het thema/ontwerp:
Zoals je kunt zien in de tweede schets, zal het raam de tekst Classified dragen, dat is uiteraard niet zonder redenen. Omdat ik gebruik wil maken van het EVGA X58 Clasified moederbord en alles zo goed mogelijk weg wil werken leek het mij wel leuk om dan de gehele PC aan het thema Classified te wijden. Waar lopen de kabels langs? That's Classified! Waar zit je HDD? Je PSU, ect ect? All Classified!
Het is dus wel duidelijk waar ik heen wil met het thema/ontwerp. De kleuren zijn dus zwart en rood, en alles in de kast zelf zal zwart worden, behalve de slangen van de waterkoeling en eventueel de koelblokken en hardware zelf op het moederboord. Ook zal ik een Classified tekst in het raam graveren, die door 3mm rode LED's verlicht zal worden.
Het materiaal:
Ik zal voor de kast zelf gebruik maken van MDF in verschillende diktes, omdat ik al ervaring heb met het materiaal en dus goed weet wat er wel en niet mee kan. Zeker gezien het feit dat ik veel nieuwe dingen probeer leek het mij niet verstandig om dan ook nog te beginnen met metaal als basis/dragend materiaal. Het raam zal bestaan uit polycarbonaat, omdat dit materiaal sterker en krasbestendiger is dan Acryl, wat prettig is omdat ik er vrij veel bewerkingen aan uit zal voeren. Verder zal ik gebruik maken van allerlei schroefjes, boortjes en noem maar op, en uiteraard van mijn mooie Dremel.
Het verloop van de bouw
Dag 1: Leren solderen en graveren(Staat hieronder)
Dag 2: Zagen en schuren met de voorkant
Dag 3: De bovenkant
Dag 4: Het betere binnenwerk

Dag 1: Leren solderen en graveren

Omdat een bestelling wat langer duurt dan verwacht, vandaag maar begonnen met voorbereidende werkzaamheden aan het uiteindelijke raam van Classified. Omdat ik totaal geen ervaring heb met solderen, nog enig idee had hoe fel de LED's waren, heb ik 2 keer 50 LED's besteld, in 3mm en 5mm dikte, samen met de benodige weerstanden in dubbele hoeveelheid.

Hier zie je de strippentang liggen, de LED's en bijbehorende weerstanden en wat plakband bij gebrek aan krimpkous. De ventilator ligt erbij omdat deze zijn stroom-draadjes gedoneerd heeft voor gebruik met de LED's.
Ik heb dus, zoals berekent, 5 LED's genomen en deze samen met een 120 Ohm weerstandje, aan elkaar gesoldeerd. Het was niet het mooiste soldeerwerk, maar ik had er wel vertrouwen in dat het zou werken.

Maar na het aansluiten op de PC bleek het niet te werken. Dit was niet helemaal een verrassing, omdat ik hier al rekening mee had gehouden dus bewust teveel LED's had besteld om zo te kunnen oefenen. Dus heb ik een tweede set LED's gemaakt, deze keer met 3 LED's en 330 Ohm weerstand, om zeker te zijn dat ik alles goed deed. Maar ook deze weigerde te werken.

Toen ben ik maar gaan controleren of de cathode, weerstand en kabels goed waren aangesloten, en dat zat ook goed aangesloten, echter zat het verkeerd om...
Dus na het omdraaien van de gele en zwarte kabel, samen met het weerstandje, nog een poging gedaan de LED's te laten schijnen. En jawel, deze keer werkten ze wel naar behoren.

Nadat ik dit ook had gedaan met de 1e set LED's, bleken ook deze gewoon te functioneren. Oftewel, mijn doel was bereikt, ik wist hoe ik moest solderen, hoe die LED's aan elkaar moesten en kon controleren hoeveel licht ze gaven. Dus door naar het volgende punt van vandaag! Graveren!

Gelukkig beschik ik al wel over een Dremel met bijbehorende accessoires, echter de vaardigheid en ervaring ontbrak nog. Oftewel, we gaan oefenen op een oude plaat om te kijken hoe het werkt, wat ik ermee kan en hoe het straks eruit ziet.
Dit is het resultaat van mijn 1e poging:

Het is niet in spiegelbeeld, nog is het veel tekst, maar het ging er voornamelijk om om te kijken wat mogelijk is en hoe het er straks uitziet. En zo ziet het eruit als de LED's het verlichten:

Niet verkeerd toch? Straks zal er licht op vallen vanaf 4 kanten, waardoor het nog mooier/feller wordt, maar dit was puur om te testen of ik het wel in elkaar kon zetten.
Dit was het voor vandaag, volgende week hoop ik wat meer te kunnen doen als de bestelling eindelijk binnen is, maar dit is alvast het begin van hopelijk iets heel moois.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Om hem goed te keuren is het nog wat magertjes qua foto's. Wellicht dat je meer updates hebt als de spullen binnen komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ja, hoop volgend weekeinde meer foto's te maken als ik wat meer werk kan verzetten, dus zal dan tegen die tijd topic updaten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter

Dag 2: Zagen en schuren met de voorkant

Gisteren/vandaag bezig geweest met de voorkant van de kast, om deze in de grondverf te krijgen voor verdere verwerking :) .
Afgelopen week kwam dan eindelijk mijn verwachte bestelling aan, met daarin dit moois:

Een XSPC RX360 en een RX240 Radiator
Een Liang Ultra pomp, samen met EK Top
5 meter aan UV-rode slang
Swiftech Reservoir V2
8x Zwarte schroefaansluiting voor de slangen
2x Zwarte schroefjes en dergelijke voor in je PC van Phobya
2x 1 Liter Feser Ultra Water, staat niet op de foto

Verder kwamen er nog 6 donker rode ventilatoren binnen, echter lijken ze niet echt rood:

Maar zodra je ze aansluit worden ze al wat roder, en zeker tijdens de nacht is het echt mooi rood om te zien:

Maar genoeg geklets over wat er allemaal binnen kwam, laten we eens aan de slag gaan! Daar gaat het uiteindelijk om!
Eerst maar eens de exacte positie van de radiator+ventilatoren aan de voorkant bepaalt, samen met de plek van het reservoir en de pomp.

Het past, zoals ik al bedacht had, maar nu verder met de voorkant. De verschillende afstanden van ventilatoren, aan/uit knop en DVD-drive overgedragen naar de voorkant, om zo een beeld te krijgen van waar alles komt:

Erna de middel-lijn bepaalt, samen met de middelpunten van de ventilatoren. Dat zijn de rode streepjes op het MDF, als je ze kunt zien:

Erna een gat geboord door de rode aangegeven plekken, waarom zal ik zo uitleggen:

Als je namelijk een goeie passer hebt, en die heb ik kunnen lenen, kun je die vastzetten op een bepaalde afstand. Passer vastgezet op 11.6cm, puntje in het gatje en tekenen maar! Zo krijg je namelijk op allebei de kanten een cirkel die gelijk is qua afstand en qua plek! Wel zo makkelijk als je straks erin gaat zagen en schuren en het een beetje recht wilt houden :)

Dat trucje 2 keer herhaald en dan krijg je dit:

Nadat alle lijnen en cirkels bepaald waren, kon dan eindelijk de zaag erin, waarna alles af werd gewerkt/geschuurd door de dremel.

Nadat dit allemaal goed was afgewerkt, kon de verf er dan op.
Eerste laag grond-verf erop:

Na 3 lagen verf krijg je dan dit als resultaat:

In het echt ziet er nog mooier uit, zeker als je er een ventilator achter gaat houden :) . Uiteindelijk wordt het allemaal zwart, maar wou het alvast in de grondverf hebben om te kijken of alle vormen er wel mooi uitkomen, en omdat ik straks niet alle hoeken zal kunnen verfen als de kast in elkaar zit, wil ik er wel enige bescherming/verf op hebben.

Voorkant ligt nu nog te drogen, ben nu bezig met de andere kant te verven, maar zal vanavond wel wat foto's maken met ventilatoren achter de voorkant, het ziet er echt niet verkeerd uit, tenminste, als je het mij vraagt.

Planning is om volgende weekeinde de bovenkant ook in de verf te krijgen, want erna komt het moeilijkste, maar ook leukste gedeelte, het uitwerken/doctoren van de binnenkant van de kast :D . Ook zal ik tegen die tijd gaten gaan boren voor de bevestiging van de ventilatoren/radiatoren, maar omdat ik liever geen schroeven zie aan de buitenkant wil ik nog even broeden op een oplossing die ik weg kan werken in het MDF.

[Voor 6% gewijzigd door Darkasantion op 30-05-2011 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En toestemming, succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Alweer een MDF build... Magoed het werkt dus waarom ook niet! Btw, ik heb precies dezelfde striptang, das niet echt een fijne om mee te werken maar voor de wat dikkere draad werkt ie prima. Dunne draad however... :X

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

FiXeL schreef op maandag 30 mei 2011 @ 19:39:
Alweer een MDF build... Magoed het werkt dus waarom ook niet!
Nee MDF werkt dus juist niet!! 8)7

/all sarcasm aside: succes met de build man! Ik hoop eigenlijk met deze thread zelf weer een beetje de motivatie terug te vinden om de boel hier af te maken, maar je begin ziet er al goed uit. Weet je wel zeker dat je dat paneel trouwens gelijk in de grondverf had moeten zetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik vind deze strippentang juist wel fijn werken, kon er heel makkelijk paar draadjes van ventilatoren mee strippen, dus tot nu toe geen klachten erover :).

De reden dat ik het onderdeel nu al in de grondverf heb is om zo een beter beeld te krijgen of alles klopt en er mooi uitziet, en omdat ik eventueel later nog dingen moet wijzigen omdat de binnenkant nogal een complex iets wordt en ik zo straks niet allerlei lijntjes door elkaar heen heb lopen. En straks als ik het ga af-verven is het ook makkelijker, weet ik zeker dat elk onderdeel helemaal "bewerkt" is met grondverf, dus dat de uiteindelijke verf snel en goed hecht.
Moet er nog gaten in boren voor de schroeven van de Radiator, maar omdat ik daarmee nog aan het puzzelen ben, alvast de grondverf erop gezet om zo het resultaat te bekijken.

En nog even 2 foto's van de voorkant met 2 ventilatoren erachter:
Overdag:

Nachts:

[Voor 13% gewijzigd door Darkasantion op 31-05-2011 11:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 10:04

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hoewel de rondjes niet helemaal rond zijn vind ik het verfwerk wel erg strak gedaan d:)b
Ga zo door zou ik zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter

Dag 3: De bovenkant

Vandaag leek een vrij korte dag te worden, 3 gaatjes in de bovenkant was alles. Tenminste dat dacht ik.
Want zo bleek, de 2 stukken die ik had gemaakt voor boven en onder de kast waren net iets te kort, namelijk 1,2cm...

Dus moest ik eerst dat stuk opnieuw maken. Gelukkig had ik al een extra plaat MDF gekocht voor het geval dat er iets mis zou gaan, opnieuw gemaakt moest worden, of ik gewoon meer nodig had dan gepland.
Geweenste lengte, met dus 1.2cm erbij, uitgetekend op de plaat, waarna de zag erin kon

De bewuste plaat iets te ruim afgezaagd, zodat ik het laatste stukje eraf kon schuren met de dremel en wat handwerkzaamheid.

Dat leidt tot het volgende beeld, waarin de plaat nu wel goed past, of eigenlijk, oversteekt.

Op dezelfde manier als de vorige keer heb ik toen de cirkels uitgetekend, dus midden bepalen, uitzoeken waar de radiator/fans komen, overteken op de bewuste plaat op beide kanten, erna erdoor boren en dan het rondje uittekenen.

Na het nodige zaag en schuurwerk krijg je dan dit. 3 hele mooie rondjes, strak op elkaar en precies in het midden.

En ook dit stukje werk, mag weer in de verf.

Nu 2 stuks gedaan zijn, toch even kijken of het al op iets lijkt.

En het lijkt er al wel wat op, en is ook wel een mooi gezicht. Er moet nog genoeg gebeuren, maar het is wel zo leuk om af en toe te bekijken wat je al hebt :) .

Volgend weekeinde heb ik geen tijd voor Classified, dan ben ik bezig met Pinksteren, maar als het goed is, kan ik het weekeinde erna volledig eraan werken, en die tijd heb ik ook wel nodig, want ik ga me dan bezig houden met de binnenkant, waar ik nogal wat van plan ben, dus zal er flink getekend, gezaagd en gekeken moeten worden voordat dat af is. Dus na deze kleine update hopelijk de volgende keer meer, met een uitgewerkte binnenkant.

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter

Dag 4: Het betere binnenwerk

Na een flinke geen tijd te hebben gehad voor Classified, en ook nog op vakantie te zijn geweest, heb ik de afgelopen dagen dan weer eindelijk de tijd gevonden om flink wat werk te verzetten aan de kast.
http://i3.photobucket.com.../Darkasantion/Afb0283.jpg
Nadat ik de de vorige keer bezig ben geweest met de buitenkant, heb ik me deze keer gericht op de binnenkant. Allereerst ben ik bezig gegaan met het stukje onder en rondom het moederbord, deze zou wou ik met behulp van 2 dunne 4mm MDF platen omsluiten om zo alle kabels uit het zicht en de lucht-stroom weg te werken.

Dus eerst verschillende kleine aerodynamische blokjes gemaakt die onder die platen zou komen, en gekeken of het een beetje mooi lijkt en of de hoogte gelijk is aan de moederbord ophogers.

En dat werkte, dus erna met behulp van een boor gaten voorgeboord en erna de blokjes bevestig aan de achterplaat.

En zoals je hier kunt zien, zweeft het moederbord net iets boven de blokjes.

Na wat meet en zaagwerk was dan ook de 1e plaat klaar.

Maar omdat de plaat 4mm dik is, en het moederbord's PCB niet zo dik is, waren er dus verschillende connectoren die net tegen de plaat aanzaten.

Maar met behulp van de dremel en wat slijpwerk paste het erna wel perfect:

En enige tijd later was de 2e plaat ook klaar en gereed voor installatie:

En na wat boorwerk had ik dan ook de tussenbuisjes geïnstalleerd voor het bevestigen van de 2e plaat, terwijl de plaat dus nog wel makkelijk verwijderbaar is, en alle ruimte biedt voor kabels en kabelmanagement :) .

En zo zit het er dan uit als ook de 2e plaat bevestigd is.

En zo ziet het tussen de 2 platen er dan uit. Ik vindt het wel wat hebben :D

Het geheel ziet er wat mij betreft wel lekker strak uit, alles valt precies tussen de platen en sluit lekker aan, en de lucht kan er dus ook makkelijk langsstromen zonder teveel hinder :) . Het idee wat ik in mijn hoofd had was dus wel uitvoerbaar.

Enigste probleem wat ik nog heb is dat de aansluiting voor de 24-pins stekker niet helemaal tussen de platen gaat passen, dus dat zal ik op een later moment nog aan moeten passen.

Opmeten van het volgende stukje, en even kijken hoe goed de platen nu echt aansluiten. Nou, het scheelt minder dan 1 mm als ik het goed heb bekeken, dus daarmee kan ik tevreden zijn! :P

En na wat meet, zaag en schuurwerk is de het volgende onderdeel bijna klaar, alleen het gaatje voor de kabels moet er nog in.

En het onderdeel sluit ook perfect aan bij de 2 platen, dus geen uitstekende randjes of hoekjes, nee gewoon lekker strak :) .

Maar toen moest ik nog een manier bedenken om het gaat in de balk te maken, zonder dat ik hem zou slopen met een zaag ofzo. Na enig zoekwerk kwam ik ineens de grafveerpunt van mijn Dremel tegen, die precies dat gat zou kunnen maken en meteen ook mooi afwerken. Zoals hier te zien,

En ook aan de onderkant zit een gat, dat een mooi uitzicht biedt op het moederbord.

Nu dan de balk klaar was, kon ik mij gaan bezig houden met de plaat tussen het moederbord en de voeding in komt te zitten.

En ook deze sluit weer mooi aan op de 2 platen rondom het moederbord :).

Maar de plaat is nog niet helemaal klaar, want ook hier zullen verschillende kabels voor stroom en data langs moeten, dus pakken wij de Dremel er weer bij en maken er nog en gat in :D .

Nadat het dubbelplaat systeem zo goed gewerkt heeft rondom het moederbord, heb ik besloten hetzelfde trucje ook toe te passen voor de voeding, om zo ervoor te zorgen dat de kabels mooi weg gewerkt worden en de lucht ook daar mooi vrij kan stromen. Dus eerst maar 2 platen en blokjes gemaakt. Plaatjes zijn iets langer dan het gaat in de tussen-plaat erboven, zodat je vanaf boven nooit de kabels zult zien.

En na wat boor en schroef-werk zitten deze 2 platen dan ook vast :)

De laatste klus van vandaag was de plaat tussen de HDD's en de pomp/Radiatoren. En ook deze was ook zo gereed voor installatie.

En nadat die plaat ook bevestigd is, ziet de kast er nu zo uit. Afstand tussen de 2 platen is precies 12mm aan de bovenkant, en de onderste plaat staat niet helemaal recht, maar dat zal opgelost worden met de achterkant. :F

Deze onderdelen zijn nog niet gespoten omdat ik eerst wil kijken of alles goed in elkaar past en goed eruit ziet, en uiteindelijk zal ik de gehele kast uit elkaar halen en dan spuiten en afwerken :) .

Morgen wil ik beginnen aan de achterkant van de kast, de boven en voorkant voorzien van schroefgaten voor de ventilatoren en deze aan de kast vastmaken en indien mogelijk, de plek voor de HDD's uitzoeken :D . Dit was het in elk geval voor vandaag.

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 20:06

TimvH

Kletsmajoor

Het ziet er goed uit tot nu toe!
KUTGB

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
ziet er goed uit inderdaad, maar wat mij opviel was dat de bovenste sata-poorten nu worden geblokkeerd door je bovenste moederbord-kabel-wegwerk-plaat or whatever je het wilt noemen...

• rikstroink
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-05 22:02
Ziet er interessant uit! :)

Misschien moet je als je foto's maakt wel wat meer lampen aanzetten, sommige foto's zijn wat bewogen/korrelig.

• TimvH
  • Laatst online: 23-05 20:06

TimvH

Kletsmajoor

Haribo112 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:54:
ziet er goed uit inderdaad, maar wat mij opviel was dat de bovenste sata-poorten nu worden geblokkeerd door je bovenste moederbord-kabel-wegwerk-plaat or whatever je het wilt noemen...
Hij moet daarvoor een stuk eruit zagen en een soort tunneltje schuin naar beneden maken, dan zie je het niet eens ;)

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Haribo112 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:54:
Weet ik, maar omdat ik die poorten toch niet ga gebruiken, laat ik het zo zitten, want ik heb er verder geen last van.

En zal proberen de volgende keer wat meer licht te hebben voor betere foto's :)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:06
Nice, een MDF build. En ook nog eens met een Classified thema. Ik ga hem volgen!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter

Deel 5: Grote stappen, niet snel thuis!

Het is alweer een beste tijd geleden dat ik een update geplaatst hebt, deels omdat het werk over meerdere dagen/weken werd uitgesmeerd en deels omdat ik gewoon geen tijd had dit helemaal bij te werken, wat ik nu wel bij deze doe :) .

Nadat ik de vorige keer met de binnenkant bezig was gegaan, was het nu tijd geworden om mij te focusen op de achterkant, en dan het I/O-shield in het bijzonder. In plaats van gebruik te maken van een metalen achterplaat, wou ik deze keer gebruik maken van een zelfgemaakte plexi achterkant. Dus dan moet ik er ook gaten in hebben voor de connectoren op mijn moederbord. Maar hoe maak je die dan? Nou, vrij simpel, daadwerkelijk I/O-shield foto kopiëren, en dan gewoon op het plexi plakken. Erna even goed uitmeten om te zorgen dat alle gaten kloppen en erna met behulp van plak-band alles vastzetten en met de dremel erop!
http://i3.photobucket.com.../Darkasantion/Afb0440.jpg

Na een tijdje werken krijg je dan ineens allerlei gaten die uitkomen op de connectoren:

Maar het plexiglas kwam iets teveel naar achteren, waardoor het stukje MDf dat erachter kwam, ineens niet meer helemaal paste:

Omdat de 6mm van het Plexiglas te dik waren om de connectors goed te laten verbinden met de aansluitingen op het moederbord, moest de dremel er weer bij komen om zo'n ~3mm aan plexi eraf te frezen. En dan heb je dit als resultaat. Staat ook niet verkeerd:

Ondertussen had ik ook een 1mm uit het MDF gefreesd om het dikte verschil op te vangen, dus dan zou het wel moeten passen, tenminste op papier...

En jawel, alles past nu wel precies :D :

Door naar het volgende probleem, namelijk de uitbreidingsgaten in het plexi krijgen, die allemaal de juiste maat hebben en ook passen op de connectors op het moederbord. Na enig zoek en rekenwerk had ik dan eindelijk de betreffende maten gevonden, en enig daadwerkelijk nameten op het moederbord en andere kasten bevestigde deze maten. Dus dan maar een "mal" gemaakt voor de gaten, en dat ziet er dan zo uit:

En dan moet je het geheel nog goed op het Plexi weten te krijgen en te bevestigen, maar na enig geklungel was ook dat gelukt!

Nadat de dremel weer zijn tandjes had laten zien, zag dezelfde foto er ineens anders uit. Volgens mij mist er iets... :+

En ook vanaf de andere kant is goed te zien dat het allemaal klopt:

Nadat ik klaar was met deze gaten, kreeg ik het leuke idee om iets te doen met de lege ruimte boven het I/O-shield. Namelijk het logo van Classified erin graveren! Ik had voldoende LED's en weerstanden besteld voor het grote raam dat ik later nog ga maken, dus dan kon ik nu alvast oefenen met aansluiten en uitwerken voordat ik de grote verpruts. Dus eerst met behulp van Paint een goed en duidelijk omlijning van het logo gemaakt, waarna ik deze op het plexiglas mooi op het plexi kon plakken voor de maten:
http://i3.photobucket.com.../Darkasantion/Afb0465.jpg[img][/img]
Na de 1e ronden graveren ziet het er dan zo uit:

En nadat ik de groeven wat dieper en duidelijk heb gemaakt krijg je dan dit:

Moet zeggen, het staat wel goed op de achterkant, geen spijt ervan gehad dat ik dit gedaan heb:

Door naar het volgende projectje, de bevestigingsbalk voor de uitbreidingskaarten. Deze moet precies tussen het MDF en het I/Oshield passen, en als het goed is, straks helemaal wegvallen aan de achterkant, dus daar is ie niet te zien:

Het geheel in elkaar gezet, zonder "balkje":

Hier kun je goed het gat zien waar straks de balk in moeten vallen, terwijl ie wel onzichtbaar blijft vanaf de achterkant:

Omdat ik het geheel rond het Plexiglas moet solderen, moest de MDF-basis ervan alvast in de verf, want straks kan ik dat niet meer losmaken, dus weer de spuitbus erbij en verven maar!:

Classified is het thema van deze build, dus alles moet zo "geheim" mogelijk uiteraard, dus ook de bekabeling van alles moet zo goed mogelijk verstopt zijn. Hoe handig is het dan om in de onderkant van het Plexi een sleuf te maken waarin precies de kabel past, die je dan straks helemaal niet meer kunt zien? Nou, vrij makkelijk als je wat geduld en een dremel hebt...

Alles in elkaar gezet, goed is te zien dat de dwarsbalk heel mooi aansluit op het plexi en ook precies in de gleuf tussen plexi en MDF past. Ook kun je links al de gaten zien voor de LED's.

En na een halve dag door werken en alles doormeten en testen heb je dan ineens 8 LED's die staan te branden:

Moet zeggen, het ziet er wel mooi uit vanaf de achterkant, en is in het echt nog veel mooier als op de foto :)

Natuurlijk moeten de LED's en hun kabels ook weer verdwijnen, dus na enig zaag en schuurwerk heb je dan een mooi afdekplatje voor je LED's

Past het trouwens wel? Volgens mij wel hoor...

Nog een foto van de LED's in actie, nu helemaal bevestigd, blijft een mooi gezicht, helemaal als het donker is

Om je toch een beetje een idee te geven van de kleur en de felheid van de LED's, even een vergelijkings foto tussen de voorkant en de achterkant, en ik moet zeggen, de kleuren en felheid past wel mooi bij elkaar :)

Nadat ik dus de achterkant had afgerond, werd het tijd om bezig te gaan met de bevestiging van mijn HDD's. In eerste instantie zal ik er 1 hebben van 3TB, maar mocht het ooit te weinig zijn, wil ik wel de ruimte hebben voor een 2e schijf, dus moet ik een constructie maken die 2 schijven kan dragen. Na flink wat teken en denkwerk bedacht ik het volgende ontwerp, dat in mijn ogen de luchtweerstand zo veel mogelijk beperkt, niet teveel ruimte opeist, makkelijk te gebruiken is en ook wel aansluit bij de rest van de kast. Ook hier kun je straks niet zien hoe het vast-zit, maar het zit dus wel geborgen in de sleuven van de "dragers".

Door naar het volgende punt, de voeding. Deze wil ik wel vast hebben, maar ook hier wil ik eigenlijk geen metalen plaat of zo hebben om het geheel vast te zetten, dus hebben wij maar voor een andere, misschien iets makkelijkere oplossing gekozen. Namelijk gat in de achterkant ter grotte van de voeding, met aan de voorkant 2 kleine beugels die het geheel tegenhouden. De beugels moeten niet veel gewicht dragen, dus kunnen zij klein en compact blijven.

Het geheel ziet er dan zo uit:

Het geheel in elkaar gezet ziet er dan zo uit:

En nadat ik de beugel voor de Brander had gemaakt en de andere drager kon ik dan eindelijk de binnenkant helemaal in elkaar zetten! Eindelijk klaar!

Wat nog over blijft is het maken van de zijdeuren en het plexiglas+LED's erin, alle interne hardware zoals pomp en reservoir plaatsen en monteren, om erna alles uit elkaar te halen en in de verf te zetten.
De uiteindelijk hardware druppelt ook al binnen, dus binnen 1 maandje moet Classified dan eindelijk zijn tandjes kunnen laten zien >:) . Tot dan :D

[Voor 3% gewijzigd door Darkasantion op 29-09-2011 10:06]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Lekker wat werk verzet. :) Het classified logo ziet er mooi uit, ga je het plexi aan de achterkant ook spuiten, of laat je het transparant?

Mn 3D printer blogje..

• Ryber
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 22:15

Ryber

'Raaiber'

Ziet er zeer tof uit zo!
Ben alleen geen liefhebber van je fans (zijn imho echt te rozig).

Ga je de plexi plaat aan de achterkant nog wat mooier afwerken?
Ik ga je volgen!

KUTGW!

Core i9 9900k // Nvidia RTX3070 // AOC AG352UCG

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 08:21
Wow ziet er mooi uit. Ik ga het volgen. Succes! :)

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 10:38

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Vet logo!

* Ghost Dog doet volgen

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• [Remmes]
  • Laatst online: 08-05 14:04
is 1Hdd van 3TB wel zo'n goed idee?....

kast ziet wel wel mooi uit, en mobo ziet er netjes uit zo verzonken

ja, daag.

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
De Plexi achterkant is inmiddels al afgewerkt, dus die rafels en randjes zoals je die zit op de foto zijn er niet meer.

Ik heb straks een HDD van 3TB voor de grote opslag, en een OCZ Revodrive SDD van 240GB voor Windows/Programma's/

• Anoniem: 392481
  • Niet online
Ziet er mooi uit, ga ik zeker volgen.

Wat voor hardware komt er allemaal eigenlijk in te zitten??

• [Remmes]
Darkasantion schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 10:33:
De Plexi achterkant is inmiddels al afgewerkt, dus die rafels en randjes zoals je die zit op de foto zijn er niet meer.

Ik heb straks een HDD van 3TB voor de grote opslag, en een OCZ Revodrive SDD van 240GB voor Windows/Programma's/
ja ok maar ALS die HHD kapot gaat dan zit je mooi...af en toe een extra back-up maken is aangeraden

[Voor 5% gewijzigd door [Remmes] op 03-10-2011 17:09]

ja, daag.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dat geldt natuurlijk altijd, of je nou alles over meerdere HDD's hebt verdeeld of alles op 1 hebt staan.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ziet er mooi uit, you go, dude !

Android developer & dürüm-liefhebber

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:09:
Dat geldt natuurlijk altijd, of je nou alles over meerdere HDD's hebt verdeeld of alles op 1 hebt staan.
als je het verspreid verlies je minder data dan ineens 3TB.. oftewel al je bestanden
maar back-ups zijn altijd aangeraden ja..of gewoon in raid ja

[Voor 8% gewijzigd door [Remmes] op 04-10-2011 09:46]

ja, daag.

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Raid draaien, verlies je niets bij uitval van een van de disks.. ;)

OT: leuke mod, mag alleen wel hopen dat je de afwerking nog wat strakker doet.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | Samsung 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik heb altijd backups van mijn personlijke bestanden verdeeld over mijn HDD's, dus in dit geval zal er wat staan op de 3TB HDD, maar ook op de SDD, voor het unieke geval dat 1 van de 2 de geest eraan geeft heb ik dan toch mijn persoonlijke data nog over. Games en zo vind ik minder belangrijk, dus zo groot is die backup toch niet :) .

Afwerking wordt nog beter, straks gaat heel de kast weer uit elkaar voor de verf, dus dan zullen de laatste details helemaal bijgewerkt worden.

Hardware wordt nogal extreem, maar is waarschijnlijk de 1e en laatste keer dat ik zo los kan gaan met mijn PC, dus dan doen we dat ook maar :).

CPU: Intel Core i7 990X
Mobo: EVGA Classified 3
Geheugen: 3x2GB @ 2000Mhz@CAS 8-8-24-8
Opslag: OCZ Revodrive 3 x2 240GB + 3TB HDD
Voeding: Enermax Revolution 1250 Watt
VGA: 2xHD6970 Crossfire
Audio: Creative X-Fi Titanium HD+Sennheiser HD 595
Koeling: 1x360 XPSC Rad+1x240 XPSC Rad+Laing Ultra 12v+Swiftech Apogee XT Ultra+2x EK FC-5970 blokken+EK EVGA Classified blok.

Dat was het volgens mij wel, en uiteraard gaan we dat alles nog eens flink opvoeren, doel is toch wel minimaal 5GHz op de i7, en dat moet(theoretisch) mogelijk zijn als 24/7 clocks. VGA's moeten ondertussen de 1GHz barriere doorbreken, dus de laat ligt wel hoog, maar de hardware is er ook naar, dus ik ga er wel voor.

[Voor 59% gewijzigd door Darkasantion op 10-10-2011 17:37]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Meelobee schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:29:
Raid draaien, verlies je niets bij uitval van een van de disks.. ;)
offtopic:
Maar wel als de voeding de pc frituurt, of iets anders de pc helemaal sloopt.
Raid != back-up!

• Haribo112
  • Niet online
Volgens mij heb je meer aan een i7 2700k dan aan een 990X... die laatste is wel geiler natuurlijk :p

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 07:09
Haribo112 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:02:
Volgens mij heb je meer aan een i7 2700k dan aan een 990X... die laatste is wel geiler natuurlijk :p
nee hoor.

maar volgens mij heeft hij wel meer aan een tripple set ramm dan aan een dual set :p

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Er komt ook een triple set RAM in, tenminste, dat is wel de bedoeling :+

• Haribo112
  • Niet online
Darkasantion schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:35:
Er komt ook een triple set RAM in, tenminste, dat is wel de bedoeling :+
in je lijst met hardware, een paar posts omhoog, staat "2x3GB RAM"... ;) dat moet dus zijn "3x2GB RAM"?

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 19:34
Darkasantion schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 10:33:
Ik meen me te herinneren uit een mod van vapochiller dat je niet kon booten vanaf zo'n Revodrive.

specs

• Connellius
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-01 21:07
Ik gebruik momenteel een revodrive2 x2 (weliswaar maar de 160 GB versie) maar je kunt er gewoon van booten je moet wel bij de installatie eerst de drivers inladen bij de windows setup omdat het een raid drive is en hij niet standaard herkent word

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Je kunt de Revodrive gewoon gebruiken, maar je moet eerst op andere PC update van de Firmware uitvoeren, dat kan niet als ie Primary drive is, en dan zou ie moeten werken, maar dan moet je ook in je BIOS de instelling van IDE naar AHCI of zo veranderen :)
Haribo112 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:26:
[...]

in je lijst met hardware, een paar posts omhoog, staat "2x3GB RAM"... ;) dat moet dus zijn "3x2GB RAM"?
Ooh, dat was dan een typo :7 . Is dus gewoon 3x2GB :)

[Voor 36% gewijzigd door Darkasantion op 10-10-2011 17:37]

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Inmiddels is de kast al (lang) af, maar ben ik door drukte en allerlei andere zaken vergeten deze thread te updaten. Waarvoor excuses, zal ik vanavond/morgen asap doen.

Maar de PC werkt inmiddels wel naar behoren, de koeling is goed, de prestaties zijn uitstekend en de WOW!!/Show-factoor is hoog, iedereen die hem ziet is er weg van en is vol lof/bewondering voor de gehele kast.

Specs zijn uiteindelijk geworden:
CPU: Intel Core i7 990X @ 4.65Ghz
Mobo: EVGA Classified 3
Geheugen: 3x2GB @ 1866Mhz@CAS 9-9-24-9 (Was eerst 2000Mhz versie maar die kon ik niet meer krijgen, eventueel van de zomer update naar de 12GB 2000Mhz versie...)
Opslag: OCZ Revodrive 3 x2 240GB + 3TB HDD
Voeding: Enermax Revolution 1250 Watt
VGA: 2xHD6970 Crossfire @ 1020/1400Mhz(2e kaart is beetje gevoelig, denk dat 1e nog wel flink harder wil. Eventueel van de zomer vervangen door 2x MSI HD7970 Lightning's...)

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:33

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben benieuwd wat ervan geworden is!

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• l3p
  • Laatst online: 31-05 14:46
Inderdaad, ook benieuwd :)

L3p - HF - PC - HT - MK - PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter

Deel 6: De laatste stappen, en de finish

Zoals reeds gezegd, is Classified al enige tijd klaar, maar ben ik gewoon vergeten dit hier weer te geven en up te daten. Maar dat nu dus wel eindelijk gebeurdt.

Ik zal halverwege een sprongetje maken qua foto’s, omdat ik toen zo druk bezig was met het werken aan de kast dat ik gewoon vergaat hier foto’s van te maken. Maar ik heb het uiteindelijke product uiteraard wel vastgelegd, dus die zal ik jullie niet onthouden.

Nadat ik in de vorige update eigenlijk al het binnenwerk had gedan, was het nu tijd om bezig te gaan met de laatste stukjes buitenkant, namelijk de 2 zijdeuren.
Daar waar ik de vorige keer nog voor een iets andere opstelling qua deuren had gekozen, wou ik deze keer de deuren ter hoogte van de middelste balk laten splitsen. De deuren zijn verder gemaakt van 8mm dik MDF. Hier kun je de grotere deur zien, al geïnstalleerd in de kast.

Waar ik de vorige keer nog gekozen had voor leuke pianoschanieren, wou ik het deze keer eleganter oplossen. En dankzij het ophangsysteem van de Ikea Billy kasten, had ik dan ook mijn “schanieren” waarop de deur kon draaien. Ook kun je al duidelijk de ronding zien die is aangebracht op de draaiende zijde van de deur.

Het geheel nogmaals, op wat meer afstand.

En hier kun je dan de gehele kast zien, met de 2e deur geïnstalleerd. Het sluit allemaal wel lekker naadloos en strak aan elkaar aan.

Even een kijkje naar binnen, met de deur open. Begint al ergens op te lijken…

En nu volgt even de sprong waar ik het over had. In de periode hiertussen heb ik de zijruit helemaal gegraveerd en van 40 gatjes voorzien, 40 LED’s aan elkaar geknopt en verbonden, alle MDF onderdelen mat zwart gespoten, de waterkoeling en hardware geïnstalleerd, en ondertussen was ook al bezig met de eerste pogingen tot het overcloken van Classified. Een vrij drukke periode dus, waarin ik gewoon helemaal vergeten ben foto’s te maken van de voortgang.
Het is helaas niet een al te duidelijke foto, maar je kunt al wel zien dat er vrij veel kabels in de PC zitten die later nog weg werden gewerkt, dat de zijruit ook vrij veel kabels had die nog weggewerkt moesten worden, dat het logo er vrij goed uitziet en rood opgloeid en dat het geheel op zich wel goed bij elkaar past.

Even een close up op het logo, het lijkt allemaal vrij fel en druk, maar dat komt omdat er op dat moment nog plastic achter zat op de andere kant, om die kant zo lang mogelijk te beschermen tegen schade en dergelijke.

Erna weer een klein sprongetje, maar wel de leukste, want dit is de kast zoals ie er nu echt bijstaat en uitziet. Dit is dus het eindresultaat!

En een foto terwijl het wat donkerder is op de kamer, en iets betere hoek.

De kast zoals ik hem meestal zie/bewonder.

En nog even een kleine close-up op de zijkant van de kast.

Uiteindelijk ben ik wel heel blij met deze kast, het doel wat ik voor ogen had qua bouw/ontwerp heb ik gehaald en op bepaalde vlakken zelfs overtroffen, terwijl ik ook veel nieuwe dingen heb geleerd. Ik heb op sommige vlakken echter niet helemaal datgene kunnen bereiken wat ik bedacht had, maar gelukkig kon ik dan altijd weer wel een werkbare oplossing verzinnen. Dus op naar de volgende mod...

[Voor 5% gewijzigd door Darkasantion op 02-05-2012 13:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee