Toon posts:

Waarom zit een tankdop links of rechts

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30
Heeft iemand enig idee waarom bepaalde modellen en merken hun tankdop links danwel rechts hebben? En wie bepaalt dat? Ik kan me voorstellen dat het handig is om het gelijk verdeelt te hebben over alle auto's zodat niet iedereenbij b.v. de links-bediende pompen wil tanken. Ok, de slangen zijn lang genoeg natuurlijk, maar ik wil alleen een voorbeeld geven.

Ik weet dat een merk niet op alle modellen dezelfde kant gebruikt. Zo kan bij een 207 het ding links zitten en bij de 308 rechts. Maar waarom? Is dat de overheid ofzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verdeling, inderdaad. Gemiddeld heeft 50% 'm links en 50% 'm rechts wat fijn is aan de pomp. (D'r zullen er ook een paar zijn waar 'ie in het midden zit.. die tellen we voor het gemak niet mee.)

wildhagen: auto-ontwerpers hebben natuurlijk prima de mogelijkheid om de uitlaat altijd rechts te doen en de dop altijd links he :P

[Voor 56% gewijzigd door CyBeR op 23-05-2011 13:42]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Of het waar is, weet ik niet, maar ik heb wel eens gehoord dat de tankdop niet aan dezelfde kant mag zitten als de uitlaat. Dit ivm eventueel morsen van brandstof die dan door de nog hete uitlaat in brand kan vliegen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf / Backend developer

wildhagen schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:41:
Of het waar is, weet ik niet, maar ik heb wel eens gehoord dat de tankdop niet aan dezelfde kant mag zitten als de uitlaat. Dit ivm eventueel morsen van brandstof die dan door de nog hete uitlaat in brand kan vliegen.
Lijkt me niet de belangrijkste reden, er zijn immers ook auto's met aan beide kanten een uitlaat :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:46

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Dat zou nog niet eens zo'n gekke reden zijn.Wat Erkens zegt. :+

Misschien heeft het ook iets te maken met gewichtsverdeling? Iets wat in elke auto afhankelijk van het ontwerp anders uit kan pakken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
Gonadan schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:42:
[...]

Dat zou nog niet eens zo'n gekke reden zijn. Misschien heeft het ook iets te maken met gewichtsverdeling? Iets wat in elke auto afhankelijk van het ontwerp anders uit kan pakken?
Dat lijkt me een prima reden om met de tank te gaan schuiven, maar het gewicht van een vulpijp en vuldop lijkt me verwaarloosbaar.

Volgens mij hebben de meeste Europese auto's hem rechts en zit de opening bij Japanners, Koreanen en Amerikanen links?
CyBeR schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:41:
wildhagen: auto-ontwerpers hebben natuurlijk prima de mogelijkheid om de uitlaat altijd rechts te doen en de dop altijd links he :P
Bij rechtsrijdend verkeer is het logischer om de uitlaat links te maken, ver van eventuele fietsers of voetgangers vandaan? :P

[Voor 25% gewijzigd door Xander op 23-05-2011 13:47]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Erkens schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:42:
[...]

Lijkt me niet de belangrijkste reden, er zijn immers ook auto's met aan beide kanten een uitlaat :)
Ja, duh, dan heb je weinig keus natuurlijk, je kan moeilijk de tankdop op het dak plaatsen ;)

Maar de overgrote meerderheid heeft natuurlijk maar één uitlaatpijp.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Xander schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:44:
[...]

Dat lijkt me een prima reden om met de tank te gaan schuiven, maar het gewicht van een vulpijp en vuldop lijkt me verwaarloosbaar.
Bij mij is het een tank van 80L capaciteit. Is snel zo'n 57.6 kilo aan benzine alleen. Oudere auto's hebben vaak een stalen tank en je hebt ook nog je bevestigingsmaterialen.
[...]
Volgens mij hebben de meeste Europese auto's hem rechts en zit de opening bij Japanners, Koreanen en Amerikanen links?
Ik denk dat je gelijk hebt: ik heb het idee dat het uitmaakt voor (primair) welke markt de auto ontwikkeld is: bestuurder links / tank rechts en vice versa. Wellicht ook vanwege eventuele brandveiligheid: mocht je wagen in de fik vliegen ben ik het liefst zo ver mogelijk verwijderd van de tank.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Bij rechtsrijdend verkeer is het logischer om de uitlaat links te maken, ver van eventuele fietsers of voetgangers vandaan? :P
Oh, ja precies die rijdje toch altijd maar van één kant aan als je achteruit rijdt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

CyBeR schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:50:
[...]

Oh, ja precies die rijdje toch altijd maar van één kant aan als je achteruit rijdt.
Denk dat CyBeR Xander eerder doelde op de uitlaatgassen die ingeademd worden door voetgangers/fietsers. Door de uitlaat zo ver mogelijk van hun te verwijderen kunnen deze beter verwaaien voor het inhaleren.

[Voor 1% gewijzigd door noes op 23-05-2011 13:56. Reden: verkeerde persoon genoemd, oops :x]

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

noes schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:51:
[...]

Denk dat CyBeR eerder doelde op de uitlaatgassen die ingeademd worden door voetgangers/fietsers. Door de uitlaat zo ver mogelijk van hun te verwijderen kunnen deze beter verwaaien voor het inhaleren.
Ik niet, maar Xander waarschijnlijk wel. Ik acht het effect daarvan echter niet zo groot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Waar ik me overigens meer aan erger is aan linkshangende slangen die nét 30 cm te kort zijn om in een rechtse tankdop te kunnen gebruiken, mochten de 'rechterdoppen-plaatsen' allemaal in gebruik zijn.

Vooral bij Esso-pompen kom ik dit nog wel eens tegen, maar dat kan toeval zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je hebt ook auto's die aan beide kanten een tankdop hebben, ik heb dat wel eens op een Jaguar gezien. Dat exemplaar had ook 2 uitlaten (was een V8 dacht ik) dus die 'niet aan de kant van de uitlaat' regel ging daar ook niet op.

Nou weet ik niet of dat nou 2 aparte tanks waren of niet, neem aan dat ze gewoon verbonden zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

True.
Ah dat is het hem Europeanen laten hun vrouw tanken, de rest doet het zelf. :+
wildhagen schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:56:
Waar ik me overigens meer aan erger is aan linkshangende slangen die nét 30 cm te kort zijn om in een rechtse tankdop te kunnen gebruiken, mochten de 'rechterdoppen-plaatsen' allemaal in gebruik zijn.

Vooral bij Esso-pompen kom ik dit nog wel eens tegen, maar dat kan toeval zijn.
Klopt, dat is erg irritant. Ik neem dan ook bij voorbaat alleen maar pompen aan de juiste kant, dan ga ik wel in de rij staan. Veel pompen hebben trouwens expres een korte slang, omdat hij ander buiten de speciale vloer komt.

[Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 23-05-2011 13:59]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
noes schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:50:
[...]

Bij mij is het een tank van 80L capaciteit. Is snel zo'n 57.6 kilo aan benzine alleen. Oudere auto's hebben vaak een stalen tank en je hebt ook nog je bevestigingsmaterialen.
Daarom zeg ik ook dat de plaatsing van de tank inderdaad uitmaakt voor de gewichtsverdeling. Maar hoeveel weegt jouw vulpijp...?

(de tank zit meestal gewoon in het midden toch?)
Ik denk dat je gelijk hebt: ik heb het idee dat het uitmaakt voor (primair) welke markt de auto ontwikkeld is: bestuurder links / tank rechts en vice versa.
Dat verklaart alleen niet waarom hij in Amerikaanse auto's weer links zit. Misschien zijn de mensen daar te lui om rond de auto te lopen ofzo? :P
noes schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:51:
[...]

Denk dat CyBeR Xander eerder doelde op de uitlaatgassen die ingeademd worden door voetgangers/fietsers. Door de uitlaat zo ver mogelijk van hun te verwijderen kunnen deze beter verwaaien voor het inhaleren.
Ja, dat dus. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-05 11:38

Silasje

www.Entjes.eu

GekkePrutser schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:58:
Je hebt ook auto's die aan beide kanten een tankdop hebben, ik heb dat wel eens op een Jaguar gezien. Dat exemplaar had ook 2 uitlaten (was een V8 dacht ik) dus die 'niet aan de kant van de uitlaat' regel ging daar ook niet op.

Nou weet ik niet of dat nou 2 aparte tanks waren of niet, neem aan dat ze gewoon verbonden zijn.
Dat kan, de auto van mijn ouders heeft dat ook Mitsubishi Grandis (2004) maar dan is links de benzine en rechts LPG.

Ook is het voor fabrikanten het handigst om de tank in het midden van de auto te plaatsen, omdat het gewicht van de tank kan varieëren. (leeg of vol). Ook is het voor de veiligheid middenin het handigst. op het moment dat de tank naast het rechter wiel zit ofzo en je krijgt een aanrijding aan die kant, is de kans veel groter dat deze scheurt.

Ook is aan de zijkant van de auto vaak minder ruimte om de tank te plaatsen, omdat boven de wielen ook nog een enorme ruimte voor de ophanging/vering zit.

Het enige wat fabrikanten kunnen doen is de tank van achter naar voor verplaatsen (zie porsche 911 motor achterin. tank voorin)

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:39

OzzieMann

PSN: OzzieMann

‘Het heeft inderdaad te maken met het land van productie. In principe zet men de dop aan de andere kant dan waar het stuur zit, om veiligheidsredenen. Dat voor landen waar aan de andere kant van de weg wordt gereden het stuur ook aan de andere kant wordt gezet, is onvermijdelijk. Maar het ombouwen van de carrosserie om de tankdop aan de andere kant te krijgen, is veel te duur. Voor Europese auto’s komt de dop dus rechts. Britse auto’s zijn er eigenlijk niet meer en de Britse thuismarkt is te klein om van te kunnen leven, dus zitten die doppen ook allemaal rechts. Japan heeft een voldoende grote markt van linksrijders – het eigen land incluis – om dat als basis te gebruiken. Dus kunnen Japanse fabrieken het zich permitteren de doppen links te plaatsen, ongeacht waar die auto’s verkocht gaan worden. Vroeger zat bij de meeste Amerikaanse auto’s overigens de dop midden achterop. Daar is men van afgestapt omdat het toch te onveilig was.’
bron: http://www.intermediair.nl/artikel/127461/dop.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30
Het argument dat de tankdop altijd ver van de bestuurder moet zitten, ivm een mogelijk brand gaat natuurlijk niet op. Auto's kunnen geexporteerd worden naar landen waar het stuur aan de andere kant zit, en dan gaan ze natuurlijk niet het ontwerp aanpassen, zodat ook de tankdop op de andere plek zit.

Hmmm dus toch? Maar waarom zit niet bij alle europese auto's bijvoorbeeld de dop links?

[Voor 14% gewijzigd door Night-Reveller op 23-05-2011 14:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Gaat volgens mij niet op? Jaguar X-type bijvoorbeeld heeft de tankdop rechts zitten, terwijl het toch een Britse auto is, waar links gereden word...

En in tegenstelling tot wat het artikel zegt, bij Rover zaten ze bijvoorbeeld weer wél links, en niet rechts, ondanks dat de Britse markt kennelijk te klein was.

Artikel spreekt zichzelf een beetje tegen dus?

[Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 23-05-2011 14:16]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 14:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Waarom zit uitlaat dan links/rechts?

Kan me overigs ook voorstellen dat je de bezinetank/leiding niet boven de hete uitlaat zet, en dat je meer ruimte onder de wagen hebt als de demper aan de ander kan zit als de tank.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedHat
  • Laatst online: 23:18
Wildhagen: lees het stukje nog eens door.
Britse auto’s zijn er eigenlijk niet meer en de Britse thuismarkt is te klein om van te kunnen leven, dus zitten die doppen ook allemaal rechts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 15:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens mij een kwestie van een muntje opgooien tijdens het tekenen van zo'n auto.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
GekkePrutser schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:58:

Ja, dat zijn 2 aparte tanks bij een Jaguar (XJ). Volgens mij moet je die dus wel apart vullen. En het zal een V12 geweest zijn, geen V8

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:14

-tom-562

Oliesjeik

wildhagen schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:15:
[...]

Gaat volgens mij niet op? Jaguar X-type bijvoorbeeld heeft de tankdop rechts zitten, terwijl het toch een Britse auto is, waar links gereden word...

En in tegenstelling tot wat het artikel zegt, bij Rover zaten ze bijvoorbeeld weer wél links, en niet rechts, ondanks dat de Britse markt kennelijk te klein was.

De jaguar x-type is een omgebouwde Ford Mondeo ;)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

RedHat schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:17:
Wildhagen: lees het stukje nog eens door.

[...]
Lees jij mijn reply nog eens goed door. Ze zitten niet "allemaal rechts" zoals het artikel stelt, want Rover had/heeft ze gewoon links zitten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:06

GaMeOvEr

Is een hork.

Het gaat niet altijd meer op.

De plaatsing van de uitlaat en de tankdop werd primair bepaald door of het auto was uit een linksrijden of rechtsrijden land.

Vroeger hadden dus alle japanners de uitlaat rechts (europeanen links) dus van de stoep weg. En de tankdop dus aan de andere kant, europeanen rechts, japanners links. :) Door diverse samenwerkingsverbanden (bijvoorbeeld de eerste Volvo V/S40 was qua onderstel gelijk met de Mitsubishi Carisma) en Aziaten die opeens hun auto's ergens in europa gingen produceren is deze regel een beetje vertroebeld. En uitzonderingen zul je er ook altijd wel op gehad hebben. ;)

De Jaguar X-type was overigens een veredelde Ford Mondeo, dus dat verklaart het voor die auto weer. ;)

/edit

Moet ik niet links en rechts om gaan draaien. 8)7

[Voor 13% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-05-2011 14:31]

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzzieMann

OzzieMann

Blijkt trouwens ook dat het plaatje in de auto aangeeft waar de tankdop zit.
Tankje met slang links=tankdop links
Tankje met slang rechts=tankdop rechts

Ik weet niet of dit waar is, zal vanmiddag eens kijken in mijn auto.
wildhagen schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:15:
[...]

Blijkbaar vonden ze de Britse markt toen nog groot genoeg? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29
GaMeOvEr schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:19:
Het gaat niet altijd meer op.

De plaatsing van de uitlaat en de tankdop werd primair bepaald door of het auto was uit een linksrijden of rechtsrijden land.

Vroeger hadden dus alle japanners de uitlaat links (europeanen rechts) dus van de stoep weg. En de tankdop dus aan de andere kant, europeanen links, japanners rechts. :) Door diverse samenwerkingsverbanden (bijvoorbeeld de eerste Volvo V/S40 was qua onderstel gelijk met de Mitsubishi Carisma) en Aziaten die opeens hun auto's ergens in europa gingen produceren is deze regel een beetje vertroebeld. En uitzonderingen zul je er ook altijd wel op gehad hebben. ;)

De Jaguar X-type was overigens een veredelde Ford Mondeo, dus dat verklaart het voor die auto weer. ;)
Van de stoep weg is toch links voor europese auto's? Het lijkt mij gewoon een keuze van de designers, via welke kant kunnen ze het makkelijkst de leiding kwijt.

[Voor 5% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 23-05-2011 14:24]

dot.blaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 21:04

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat betreft de plaatsing van de tank in de auto, hier een paar voorbeelden van brandstoftanks uit BMW's (respectievelijk 3-serie, Z4 en 6-serie):

Hoewel de tanks niet symmetrisch zijn liggen ze wel in het midden van de auto.

Bij een voorwielaangedreven auto zal de plaatsing van de tank wat makkelijker zijn omdat er geen cardanas en differentieel in de weg liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Rostvertol-Mil schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:23:
[...]

Van de stoep weg is toch links voor europese auto's? Het lijkt mij gewoon een keuze van de designers, via welke kant kunnen ze het makkelijkst de leiding kwijt.
Sorry, ik zeg het precies andersom inderdaad. Links en rechts verdraaid.

Europeanen: Uitlaat -links- tankdop rechts
Aziaten: Uitlaat -rechts- tankdop links.

Moeilijk hoor, links en rechts. :+

Maar het was geen keuze van de designers hoor. Vroeger zag je eigenlijk zo goed als geen uitzonderingen. Kijk maar eens naar jaren 80 en vroeg jaren 90 auto's, toen was dat links/rechts nog behoorlijk consequent. :)

[Voor 20% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-05-2011 14:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De tankdop van m'n Mazda zit anders gewoon links? Als in, de bestuurderskant :P de uitlaat rechts. Dat was bij m'n Daihatsu Charade, Toyota Starlet en Daihatsu Cuore ook zo

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Mazda is dan ook een Japans merk, en die hebben hem meestal aan de linkerkant zitten ja.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:27:
[...]

Sorry, ik zeg het precies andersom inderdaad. Links en rechts verdraaid.

Europeanen: Uitlaat -rechts- tankdop links
Aziaten: Uitlaat -links- tankdop rechts.

Moeilijk hoor, links en rechts. :+

Maar het was geen keuze van de designers hoor. Vroeger zag je eigenlijk zo goed als geen uitzonderingen. Kijk maar eens naar jaren 80 en vroeg jaren 90 auto's, toen was dat links/rechts nog behoorlijk consequent. :)
Volgens mij haal je ze nu weer door elkaar ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Roenie schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:31:
[...]
Volgens mij haal je ze nu weer door elkaar ;)
Djeez. Geef mij meer koffie. 8)7 Ik maak het allemaal lekker duidelijker door het de hele tijd verkeerd te typen. :P

[Voor 17% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-05-2011 14:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

-tom-562 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:29:
De tankdop van m'n Mazda zit anders gewoon links? Als in, de bestuurderskant :P de uitlaat rechts. Dat was bij m'n Daihatsu Charade, Toyota Starlet en Daihatsu Cuore ook zo
Ja, klopt toch ook? Uitlaat rechts (dus dat is europa naast de stoep, in japan van de stoep weg)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedHat
  • Laatst online: 23:18
wildhagen schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:19:
[...]

Lees jij mijn reply nog eens goed door. Ze zitten niet "allemaal rechts" zoals het artikel stelt, want Rover had/heeft ze gewoon links zitten.
Dat móet je er wel bij geëdit hebben, want ik heb die zin niet opgemerkt. Je loopt me gewoon te foppen :P

Of ben ik nou zo gek?

[Voor 7% gewijzigd door RedHat op 23-05-2011 14:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
nickvanozzie schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:22:
Als dat consequent zo is dan zou dat een behoorlijke uitkomst zijn! Gouden tip!

Ik rij vaak in huurauto's en heb dan regelmatig zo'n 'Oh ja... :X' momentje als ik aan kom rijden bij het pompstation en me bedacht dat ik nog van plan was om te kijken waar dat ding zat :D Zal vanmiddag ook even kijken, en bij de auto van mijn vriendin. Mijne zit rechts, de hare links.

Trouwens hier (Ierland) heb je ook zoiets met die stokjes voor richtingaanwijzer en ruitenwisser. In Nederland zijn die redelijk consequent in elke auto, maar hier (links rijdende auto's) hebben sommige fabrikanten het omgedraaid en sommige niet. Dus dat is de eerste paar bochten ook even verbaasd naar de ruitenwissers kijken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Dat zou geniaal zijn, mijn ene auto heeft hem links terwijl hij bij de andere rechts zit. En ik heb wel eens zo'n momentje dat ik denk; "zat ie bij deze nou rechts... of..."

Ik zal het dus ook ff checken bij beide. thx voor de tip iig.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35
De vorige Ford Ka van mijn vrouw had de uitlaat rechts en de tankdop links.
Dat was het model Ka dat vanaf 1996 geproduceerd werd en lijkt me een Europese auto?
Sinds anderhalf jaar heeft ze het huidige model van de Ford Ka en die heeft de uitlaat links en de tankdop rechts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzzieMann

OzzieMann

Flagg schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:53:
[...]

Dat zou geniaal zijn, mijn ene auto heeft hem links terwijl hij bij de andere rechts zit. En ik heb wel eens zo'n momentje dat ik denk; "zat ie bij deze nou rechts... of..."

Ik zal het dus ook ff checken bij beide. thx voor de tip iig.
Bij mij in de auto staat er zelfs een pijltje bij wijzend naar links, Mitsubishi Space Star, en laat de tankdop nou ook eens links zitten. Tekeningetje van de tank met slang links klopt ook bij mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
En anders de plaats van het plaatje.

Plaatje links van de meter = tankdop links
Plaatje rechts van de meter = tankdop rechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Xander schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:29:
[...]

Bij mij staat er een klein pijltje naast het plaatje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, maar als er zoveel verschillende methodes zijn om dit aan te duiden loop ik wel een rondje om de auto hoor.

(wat inderdaad erg irritant is als je elke week een keer in een andere huurauto rijdt en je bij een pomp moet tanken waar je de slang niet ver genoeg kunt uittrekken. Been there, done that)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bij veel staat idd een pijltje er bij, dat is wel handig, dat van die slang dat weet ik nu zo 1 2 3 niet, als ik geen pijltje zie trek ik gewoon voor dat ik bij een pomp ben het klepje open en dan zie ik 'm vaak in 1 v/d spiegels wel verschijnen.

Overigens was het van oudsher idd door dat de pompen aan de kant van de weg stonden daar ook het tankklepje kwam. Echter is dat nu niet meer zo belangrijk en dat merk je ook. Zo heeft de Mitsubishi Galant 'm rechts en een Mercedes sprinter of een Ford Transit weer links

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:25
Xander schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:29:
[...]

Bij mij klopt er dan helemaal niets van. Mijn tank indicator zit bijna helemaal rechts, de slang van de pomp ook rechts. En ik tank toch echt aan de linker kant. >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Youk
  • Laatst online: 22:31

Youk

Volvo For Life

Het is niet de bedoeling om via het achterraampje benzine naar binnen te gooien hé. >:) :+

Bij de 7xx serie van Volvo (jaren '80, begin '90) zit de tankdop links en de uitlaat rechts. Bij mijn 144 uit '72 en mijn 850 uit '94 zit de tankdop rechts en de uitlaat links. Afbeeldingen zou ik nog moeten bekijken, dat kan ik niet onmiddellijk zeggen.

Ow en op mijn motor zit de tankdop in het midden en de uitlaat rechts. :P

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Trek, aan de hendel en kijk in de spiegels, dan weet je aan welke kant je uit moet stappen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzzieMann

OzzieMann

Ik stap hoe dan ook altijd links uit... 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Ik heb geen hendel of knopje, moet het met de hand aan de buitenkant open doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Gonadan schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:52:
Trek, aan de hendel en kijk in de spiegels, dan weet je aan welke kant je uit moet stappen. :+
Welke hendel :P

Maar ik stap meestal (als bestuurder) aan de linkerkant uit, is namelijk best lastig om over de versnellingspook te klimmen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Ow wacht, ik heb wel een hendel in de 850, maar deze zit achter de bekleding rechts achter in de koffer. Deze is er in geval het slot niet meer los wil, dan kun je handmatig het slot open maken. Heb dit al één keer nodig gehad. Stond toen aan de pomp, maar kreeg die klep niet open, dan maar naar huis gereden en gaan opzoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 23:56
Snif, de Opel Insignia van mijn vader heeft de dop rechts en aan beide kanten een uitlaat. De Opel Meriva van mijn moeder heeft de dop rechts en links een uitlaat. Maar onze Opel Agila heeft de dop links en de uitlaat rechts.

Tot zover het argument dat Europese auto's generiek zijn, zelfs binnen een merk zit er dus verschil?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

De Opel Agila is toch ook een Suzuki Splash (dus japans en links)?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MoiZie schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:59:
Snif, de Opel Insignia van mijn vader heeft de dop rechts en aan beide kanten een uitlaat. De Opel Meriva van mijn moeder heeft de dop rechts en links een uitlaat. Maar onze Opel Agila heeft de dop links en de uitlaat rechts.

Tot zover het argument dat Europese auto's generiek zijn, zelfs binnen een merk zit er dus verschil?
Opel Agila is een verbouwde Suzuki Wagon R+

-edit-

De nieuwe Agila is idd een Co-model van de Splash (opvolger van de Wagon R+)

[Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 23-05-2011 16:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Jep, vandaar ook mijn eerdere opmerking over de Jaguar X-Type, dat is een Mondeo (dus 'Europees' en niet Brits)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchmania
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 13:03
Nu we toch aan het discuzeuren zijn over de plek van de tankdop; Een kennis van me zij dat je aan het dashboard kunt zien waar de tankdop zit, als je kijkt naar het logo van de pomp en dan de kant waar de slang zit, zit ook je dop. In het volgende plaatje zou je tankdop dus aan de rechterkant zitten:

Ik weet niet of het waar is hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik ga straks eens kijken, volgens mij zit bij mijn mazda de slang aan de rechterkant (de dop aan de bestuurderskant)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dutchmanic schreef op maandag 23 mei 2011 @ 16:18:
Nu we toch aan het discuzeuren zijn over de plek van de tankdop; Een kennis van me zij dat je aan het dashboard kunt zien waar de tankdop zit, als je kijkt naar het logo van de pomp en dan de kant waar de slang zit, zit ook je dop. In het volgende plaatje zou je tankdop dus aan de rechterkant zitten:
[afbeelding]

Dat is al eerder genoemd, maar klinkt niet logisch. Als de slang namelijk aan de rechterkant van het pompje hangt zou je verwachten dat de dop aan de linkerkant van de auto zit. Anders moet je namelijk een pomp uitzoeken die helemaal niet op het plaatje lijkt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchmania
hahaha ja zo heb ik er nog nooit over nagedacht :P
Zou inderdaad niet logisch zijn..

Ik weet ook niet zeker of het waar is hoor, moest er ineens weer aan denken bij het lezen van dit topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 23:56
GoldenSample schreef op maandag 23 mei 2011 @ 16:12:
[...]

Opel Agila is een verbouwde Suzuki Wagon R+

-edit-

De nieuwe Agila is idd een Co-model van de Splash (opvolger van de Wagon R+)
Oh is dat zo? Dan zijn Duitse auto's toch opeens weer goed, want die van ons is niet Duits meer, dus mag hij stuk zijn! :+

offtopic:
Het dashboard valt steeds uit, ze weten geen oplossing

edit: Shit, dacht ik dus Duits te kopen...

[Voor 4% gewijzigd door MoiZie op 23-05-2011 16:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
Klopt, maar dat is niet bij alle merken het geval. Mijn Toyota heeft een soort klein 'pijltje' wat wijst naar de kant waar de tankdop zit. Dat staat zelfs zo geschreven in de handleiding die bij de auto kwam...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

..

[...]

..
Recentelijk gereden:
Mijn Peugeot 207 : Tankdop links
Opel Corsa voorloopauto: Tankdop rechts
Citroen DS: Tankdop links

En bij mijn moeders 206 zit hij weer aan de rechterkant...

Zit totaal geen logica in :/

[Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 23-05-2011 18:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 12:00
[afbeelding]

Ik dacht dat ook tot ik in een Citroen C3 stapte (huurwagen dus recent model) waar dit niet zo was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb het voor de gein even nagekeken (lees, gegoogled ;) ) voor een hele zwik auto's waar ik in gereden heb, (stuk of 10) dat waren allemaal europeanen met de tankdop rechts en bij het tankmetertje stond dan ook altijd een pompje met de slang aan de rechterkant. Zelf heb ik hier nooit op gelet, dus ik weet niet in hoeverre de "tankmetersymbooltje correspondeert met tankklepje" stelling klopt. In de auto's die ik gereden heb klopt hij iig wel. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Type: Mazda 626, 1999
Origine: Japans
Tankdop: Links
Slang tankdop logo: Rechts, zowel bij de meter als bij het hendeltje om hem open te maken

:P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 22:48

Stewie!

Keen must die!

[...]

Mijn uit Amerika geimporteerde Japanse Infiniti heeft de opening rechts :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
-tom-562 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:01:
Type: Mazda 626, 1999
Origine: Japans
Tankdop: Links
Slang tankdop logo: Rechts, zowel bij de meter als bij het hendeltje om hem open te maken

En waar staat het benzinepomp-symbooltje ten opzichte van de meter? :P
Stewie! schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:07:
[...]

Euh. Min keer min is plus? :+

[Voor 23% gewijzigd door Xander op 23-05-2011 19:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 12:55

tdw

Amai seg!

De cuore van m'n moeder heeft de uitlaat rechts, dop links, en op het tanksymbooltje staat rechts.
Mijn eigen auto heeft de uitlaat links, dop rechts en het tanksymbooltje ook rechts. :Y)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 07:41
Xander schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:08:
[...]

Slang rechts, symbool rechts, maar m'n tankdop zit toch echt links ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Xander schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:08:
[...]

Net gekeken, ook rechts 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
Het gaat niet om de slang, maar om een pijltje wat er naast staat (bij een moderne toyota):

In dit geval dus links (goed kijken):

Rechts! (op rhd model)

Zover ik weet zit het tankdopje bij de meeste jappen links. Bij Subaru echter zit ie altijd rechts (op de boxer modellen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mitsubishi Carisma, meter links, slangetje rechts, pijl naar links, dop links.

Edit: Stuur links. :+

[Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 24-05-2011 10:53]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ebia schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 01:36:
Het gaat niet om de slang, maar om een pijltje wat er naast staat (bij een moderne toyota):

In dit geval dus links (goed kijken):
[afbeelding]

Rechts! (op rhd model)
[afbeelding]

Zover ik weet zit het tankdopje bij de meeste jappen links. Bij Subaru echter zit ie altijd rechts (op de boxer modellen).
Ja, dat is leuk dat één merk dat schijnbaar doet bij zijn moderne auto's, maar dat maakt het nog geen "regel die altijd opgaat". Zoals uit dit topic blijkt is dat schijnbaar ook niet zo consequent. ;)

Volgens mij is dat tankpompsymbooltje gewoon altijd met de slang rechts (lees: het symbool hebben ze wel universeel gelijk gemaakt) en klopt het dus meestal bij europese auto's omdat die toch meestal de tankdop rechts hebben. Vervolgens heb je nog fabrikanten die hem vervolgens links of rechts van de tankmeter zetten of een pijltje erbij, dus is het ook weer zo'n situatie dat je het er soms uit af kunt leiden en soms niet. :P

[Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-05-2011 11:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11-2022

krietjur

Where am I?

Zoals ik het zie suggereert het symbooltje juist dat je een pomp moet nemen met de slang aan de rechterkant, dus voor auto's met de dop links :+ En zo valt het op meerdere manieren uit te leggen, en klopt het altijd! ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchmania
Zoals ik het nu zie is er totaal geen logica te ontdekken waar de tankdop zit. Het verschilt zowel in land van herkomst, merk van auto, welke kant de uitlaat zit.

Ook het logo wat ik aangaf zal wel een gestandaardiseerd logo zijn (heb hem nog niet gezien met de slang naar links) zodat ook hier geen info uitgehaald kan worden, uitgesloten sommige nieuwere auto's die er een pijltje bij hebben staan. Ook kan dit logo op verschillende manieren opgevat worden.

Ik denk dat het gewoon een muntje opgooien is bij het ontwerp of dat het verdeeld wordt zodat de stroom beter is bij het tankstation.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Naja er is idd geen keiharde regel meer. Maar de -meeste- europeanen zullen de tankdop rechts hebben en de meeste aziaten zullen de tankdop links hebben. :)

Probleem zijn samenwerkingsauto. Zoals de Opel Agila, die eigenlijk een Suzuki basis heeft (japans dus) of de Citroen C1/Peugeot 107 die weer gelijk zijn aan een Toyota Aygo dus die zullen hem ook links hebben. Of de eerder genoemde 1st gen Volvo V/S40 die gelijk zijn aan de Mitsubishi Carisma.

Dus dan zit je weer op meerdere uitzonderingen die de regel bevestigen auto's. ;)

Ik heb echter nog geen Mercedes, BMW, VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) gezien met de tankdop links ipv rechts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:29:
Ik heb echter nog geen Mercedes, BMW, VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) gezien met de tankdop links ipv rechts.

Volgens mij hebben de bestelbusjes van die merken hem ook links (Mercedes Sprinter en VW Transporter).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Caddy ook links.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Volgens mij hebben de bestelbusjes van die merken hem ook links (Mercedes Sprinter en VW Transporter).
VW Transporter gewoon rechts volgens mij?

(vlak onder de passagiersingang)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 23:15
Van een VW Transporter T5 zit de dop in ieder geval aan de linkerkant. Zou niet weten hoeveel keer ik dat klepje per ongeluk open heb gekregen tijdens het uitstappen :)

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Grappig genoeg zit het klepje bij mijn Skoda Octavia ook rechts, en dat is nog wel een linksrijdend model (met stuur rechts dus). Daar heeft het kennelijk ook niks mee te maken. Symbooltje klopt bij mij wel (slang hangt rechts op het plaatje, geen pijltje aanwezig).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:29:
Naja er is idd geen keiharde regel meer. Maar de -meeste- europeanen zullen de tankdop rechts hebben en de meeste aziaten zullen de tankdop links hebben. :)

Probleem zijn samenwerkingsauto. Zoals de Opel Agila, die eigenlijk een Suzuki basis heeft (japans dus) of de Citroen C1/Peugeot 107 die weer gelijk zijn aan een Toyota Aygo dus die zullen hem ook links hebben. Of de eerder genoemde 1st gen Volvo V/S40 die gelijk zijn aan de Mitsubishi Carisma.
Dus dan zit je weer op meerdere uitzonderingen die de regel bevestigen auto's. ;)

Dat is dan weer grappig, want de Carisma is een "Nederlandse" auto, net zoals de Volvo :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-tom-562 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:15:
Dat is dan weer grappig, want de Carisma is een "Nederlandse" auto, net zoals de Volvo :P
Mja misschien is dan de Volvo wel degene die de uitzondering is? De Carisma klopt prima met het Japanse idee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Naja, ze werden idd allemaal bij NedCar gebouwd volgens mij. :) Maar waarschijnlijk is het hele ding in Japan ontworpen. :)

En nu zijn er natuurlijk ook weer allerlei duitse auto's met de klep verkeerd. Verdorie, laat ook maar. :+

[Voor 30% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-05-2011 14:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:30:
Naja, ze werden idd allemaal bij NedCar gebouwd volgens mij. :) Maar waarschijnlijk is het hele ding in Japan ontworpen. :)
Yup, het grootste voordeel dat mij Clisma uit Born komt is dat hij Europese stoelen heeft. Gewoon genoeg voor je hele been, lekker ruim en zit comfortabel. Niet van die kleine Jappen-bankjes. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

Blijkbaar vonden ze de Britse markt toen nog groot genoeg? :+
Uhm nope, vandaag ff opgelet en zelfs doorgereden tot de reserve aansprong, maar slangetje zit aan de rechterkant en mijn dop toch echt links. En dan hebben we het over een VW caddy.

Voordeel van dit topic is wel dat ik zo bewust erop gelet heb nu dat ik het ws nooit meer vergeet. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• OzzieMann

OzzieMann

Is dit topic toch nog ergens goed voor Flagg!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-05 22:42
GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:30:En nu zijn er natuurlijk ook weer allerlei duitse auto's met de klep verkeerd. Verdorie, laat ook maar. :+
Opel Astra SportsTourer Caravan, Slang rechts, pijltje rechts, dop rechts, uitlaat links, stuur links, antenne in het midden

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 23:15
In m'n Twingo zit de slang rechts, en de dop ook rechts... Echter zat de dop van de Opel Vivaro ( Renault trafic & Nissan nogwat ) links, terwijl de slang gewoon rechts zat. Geen pijl oid....

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05 14:34

mace

Sapere Aude

CyBeR schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:41:
Verdeling, inderdaad. Gemiddeld heeft 50% 'm links en 50% 'm rechts wat fijn is aan de pomp. (D'r zullen er ook een paar zijn waar 'ie in het midden zit.. die tellen we voor het gemak niet mee.)

Een paar Amerikaanse sloepen hebben hem idd in het midden, dan zit het nummerbord op een klepje en als je dat wegklapt kun je tanken.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:23
Bij mij is het irritant. Ik heb een kamionet van het werk die ik om de 2 weken moet vullen en daar zit de tankdop links. Mijn eigen auto heeft de tankdop rechts(en die hoef ik maar 1 keer in de 6 weken vol te smijten). Bijkomend is dan ook nog dat mijn kamionet diesel heeft en mijn eigen auto benzine :+ Altijd 2 keer nadenken dus waar de tankdop zit en of ik benzine of diesel moet tanken :P

http://specs.tweak.to/16567

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46

Mrs Redhair

TruckingGirl

mace schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:24:
[...]

Een paar Amerikaanse sloepen hebben hem idd in het midden, dan zit het nummerbord op een klepje en als je dat wegklapt kun je tanken.
Klopt , mijn Firebird uit 1971 had dat ook, het maakte niet waar je ging staan met tanken. Wel zo handig dus.

Mijn Blazer heeft hem rechts, omlopen dus.

[Voor 5% gewijzigd door Mrs Redhair op 28-05-2011 16:54]

Instagram:Ambitielozemeisjes

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 23:21

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Tot nog toe hadden al mijn benzine auto's de dop links en de diesel auto's rechts. Ik had zelf de conclusie getrokken dat het afhankelijk van het type brandstof was. Maar dat lijkt niet zo te zijn :+

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Het klopt inderdaad wat GaMeOvEr zegt. De uitlaat is verwijderd van de stoep (geen uitlaatgassen bij de voetgangers) en de tankdop zit juist aan de stoepkant voor het bijvullen. Vroeger werd er altijd vanaf de stoepkant getankt:

Door de samenwerking met andere merken of de variatie in doelgroep is dit inderdaad niet heel consequent meer.

Bij de oudere fords (jaren 90) zag je ook dat de auto's op de engelse markt gericht waren. Hier zat namelijk ook de tankdop aan de linkerkant. De nieuwe Ford Ka is gebaseerd op de Fiat Panda en dus zit ie aan de rechter kant.

.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35
AkroBatik schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:33:
Bij de oudere fords (jaren 90) zag je ook dat de auto's op de engelse markt gericht waren. Hier zat namelijk ook de tankdop aan de linkerkant.
Zie hier een Ford escort uit 1994, stuur rechts, tankdop rechts en de foto is niet in spiegelbeeld.
Heb zelf ook een escort gehad uit 1992 en daar zat de tankdop rechts.

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05 22:01

TMDevil

Blaat

Stewie! schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:07:
[...]

Dat klopt, want die auto is voor de Amerikaanse markt (waar de stoep rechts zit), net als het gehele merk Infiniti overigens.

n54 power!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee