Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 13:20
Hoi!

Vrijdag heb een paar nieuwe spulletjes gekocht om mijn oude C2D 3Ghz te vervangen. Complete systeem ziet er als volgt uit:

Antec P183
Antec CP-850 PSU
MSI P67A-GD80 B3
Corsair Vengeance 2x4GB 1600/8-8-8-24/T1
Asus HD69502GB/DirectCU II
80GB SSD Intel X25M G2
2 x 1,5TB Seagate SATA HD's
ouwe 500GB WD SATA voor backup/temp zooi
SATA DVD burner

Nieuwe installatie Windows 7 Ultimate x64.

BIOS staat default, ondertussen heb ik wel de memory timings van AUTO afgehaald en deze op de waarden volgens de leverancier ingesteld. Dit heeft onderstaand probleem ten dele verholpen.

Over het algemeen werkt het systeem heel erg stabiel. Uiteraard ben ik daar erg blij mee maar over het algemeen genomen vind ik de snelheid wat tegen vallen. Ik merk wat vertragingen die ik met mijn oude C2D niet had.

Meerdere benchmarks die ik draai vallen allemaal lager uit dan vergelijkbare systemen, zowel CPU als memory benchmarks zijn te laag. CPU valt nog mee maar geheugen is echt veel te langzaam vergeleken met vergelijkbare systemen. Bandwidth is aanzienelijk lager, maar met name 'Small Block Allocation' is gewoon 4 x langzamer dan de langzaamste uit de lijst met vergelijkbare systemen.

Probleem is met name merkbaar met copieren van grote folders met veel bestanden. HD benchmarks zijn op zich wel goed en als ik een enkele grote file kopieer is de snelheid erg goed (beter dan m'n oude systeem).

Kopieerde gisteren 22GB aan data van disk 1 naar 2 (dus niet op dezelfde schijf) en het systeem raakte bijna buiten westen. Ik start een simpel programmaatje en dat duurde gewoon 30 (!!) seconden. Ook een klikje daarna in het menu duurde 10 seconden voordat het verscheen. Ondertussen zakte de copy slag in tot ~30MB/s ...

Wat me op viel was dat er geen een process was wat veel resources vrat, maar dat op de disk waar het naar toe ging de disk queue length >10 stond. Ik weet niet beter dan dat dit sporadisch eens hoger dan 2 of 3 mag staan, maar nooit langer dan een seconde of wat. Dit was consequent boven de 10.

Ik heb alles meerdere malen nagekeken, geen idee wat er verkeerd zou staan. Power features staan uit, Intel Speedstep staat uit, Core temperatures komen niet boven de 40 graden uit.

Ik heb gechecked op memory errors (memtest86+ 4.2, meerdere passes zonder probleem), Prime95 x64 een aantal uur gedraaid, geen problemen. HCI Memtest, geen probleem.

Ik heb ook een draadje geopent op MSI forums: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=148948.0 in de hoop op wat nuttige tips.

Hopelijk heeft hier iemand goeie ideeen of tips wat ik kan checken en proberen.

BVD!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:45
installeer eens de nieuwste chipsetdrivers van je moederbord.
is kleine moeite om te proberen en sluit weer iets uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41
Heb je al eens gekeken of er bios updates beschikbaar zijn? Misschien waren er al performance issue's bekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:31
Dit klinkt misschien flauw, maar waar komt die 'Windows 7 Ultimate x64' vandaan?
De download-dvd's van use- en torrentnetwerken zijn iet altijd even 'virusvrij'. Dus al líjkt je pc schoon, in feite...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Bedankt voor de reacties!

Nieuwste drivers zijn geinstalleerd, er is geen nieuwe BIOS. Windows is van m'n Technet abo.

Ik heb zojuist Windows opnieuw geinstalleerd en alleen de broodnodige drivers geinstalleerd. Zie hier het resultaat van Passmark:
https://spreadsheets.goog...zSkZFZnZjbzBma2c&hl=en_US

In het kort, de langzaamste met een ruime 16% in CPU en tegen de 20% in geheugen. Volgens mij klopt er dan iets niet ... :S

Edit: Laat ik er trouwens wel meteen bij zeggen dat ik die extreem hoge resultaten niet vertrouw hoor. Die had ik in een andere sheet er al uitgefilterd maar feit blijft ook zonder die dat mijn eigen resultaten veel te laag zijn.

[Voor 19% gewijzigd door InflatableMouse op 23-05-2011 20:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:45
draait je geheugen wel dual channel?
verder zou ik me om benchmarks niet zo druk maken, maar je beschrijft ook dat het systeem langzaam aanvoelt dat zou niet moeten kunnen lijkt me zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

je SSD wel in AHCI modus?
Je geheugen wel in dual channel?
post eens een screenshot met cpu-z aan en laat em dan eens de testjes doorlopen die cpu intensief zijn (zoals orthos of prime95)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Ja, draait dual channel... maar wat wel extreem vaag is wanneer ik het geheugen van de standaard 1333-9-10-10-25-T2 naar 1600-8-8-8-24-T1 zet (de waarden van de fabrikant, Corsair) het op sommige benches langzamer word ... :s

Ik heb overigens eindelijk een site gevonden die het bord ook benched met exact dezelfde CPU op default BIOS waarden. Ik ga even dezelfde draaien en dan kan ik ze mooi vergelijken.

@ApC_IcE, al gedaan hoor, staat ook hierboven in de OP ;) De screenshot van CPU-Z kan ik even niet posten maar dat ziet er gewoon goed uit allemaal.

[Voor 15% gewijzigd door InflatableMouse op 23-05-2011 20:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Ik heb zojuist de scores eens aangepast en een tweede sheet toegevoegd waaruit ik alle extremen heb gehaald.

CPU is structureel 2,5% trager dan de rest en memory ~6%, in alle tests. Niet meer zo extreem als dat het eerst leek maar toch ... Da's toch raar als je in alle reviews (ook hier op tweakers) dat mobo's qua performance heel erg dicht bij elkaar liggen en je een bord eigenlijk koopt voor de features en overclocking dan voor de stock performance? Waarom is dit bij mij dan zoveel trager?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat kan de bottleneck zijn dan? Bekabeling? Storingsfactoren in de kast? SSD getrimmed? Hoop wel dat je 't gefixed krijgt, mijn nieuwe systeem lijkt erg veel op die van jou :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Ik heb geen idee, is er wel wat te fixen, zelfs dat is mij op dit moment onduidelijk omdat ik natuurlijk niet weet hoe die andere benchmarks zijn gemaakt.

Ik heb zojuist 2 nieuwe harddisks binnen gekregen, m'n 1TB disk heeft de geest gegeven en ik vond dat die ouwe 500GB ook wel eens aan vervanging toe was. Al dat kopieren duurt nog wel een paar uur maar morgen zal ik opnieuw nog eens wat dingen testen.

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 14:41
Probeer eens je PC uit elkaar te halen en dan weer helemaal opnieuw in elkaar zetten. Heeft bij mij mijn grote probleem verholpen. En over dat 10 seconden laden van een simpel programma: Wat voor programmas? er is zoveel bullshit tegenwoordig

[Voor 106% gewijzigd door MrFax op 25-05-2011 12:35]

That's it, I'm done.

• InflatableMouse
Het probleem is verholpen.

Verklaren kan ik het niet helemaal, maar nadat ik die HD's heb vervangen lijkt het nu goed. CPU en Memory benchmarks in Passmark 7 liggen binnen een procent of 2 van elkaar. Soms ben ik wat sneller en soms een ander. Dat is precies wat ik wilde zien, voor mij betekent het dat alles werkt zoals het hoort.

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 14:41
misschien was je HD wel gewoon corrupt. had je ff hd tune aan moeten zetten en ff naar S.M.A.R.T toe gegaan zijn x)

That's it, I'm done.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee