Toon posts:

HD4870 kapot aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:21
Hallo,

Ik heb een aantal maanden geleden een HD4870 1gb van een vriend overgekocht. Ik heb echter nu het probleem bij grafisch zware games (GTA IV) dat het beeld op zwart springt na circa 10 minuten. Hoe hoger de settings, hoe korter ik kan blijven spelen totdat het gebeurd. Ik weet bijna zeker dat het aan de videokaart ligt omdat ik dit bij mijn HD4850 512mb niet had. (Laat ik die nou net verkocht hebben :( ).
Mijn vraag is, heeft dit puur met koeling te maken, of is mijn videokaart echt aan het eind van zijn tijd?
Nu in idle stand is de videokaart 64! graden volgens Catalyst.

Alvast bedankt!

Nog iets wat ik was vergeten te melden. Laatste tijd maakt mijn pc ook erg veel geluid (de fans). Terwijl de laatste keer dat ik het heb schoongemaakt zo'n 5 maanden geleden was. Niet zo lang geleden dus.

[Voor 14% gewijzigd door -Edwin- op 22-05-2011 23:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11-2022
wat zijn je temps tijdens het gamen dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

een 4870 produceert meer hitte dan een 4859
Dus zoals met de meeste van koelingsvragen vragen.
Zet je koeling op standje insane (gooi er 4 120mm fans in, zet er een kamer ventilator voor)
En probeer het nog eens, weet je of het goed is.

Start evt furmark op en kijk wat er gebeurt.
De temp waarop ie afslaat zegt meer dan je idle temp !

Daarnaast trekt een 4870 meer stroom dan de ook al niet bepaald zuinige 4850.
Dus al eens aan je voeding gedacht ?

[Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 22-05-2011 23:42]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
SytseHartvelt schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:34:
wat zijn je temps tijdens het gamen dan?
Die gaan wel richting de 90-95.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 00:45

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In 5 maanden kan er anders aardig wat stof in je verzamelen. Dit is wel sterk afhankelijk van de ruimte waarin de PC zich bevind, maar als de PC in dezelfde ruimte als je bed staat gaat het hard kan ik je vertellen.
Ik probeer mijn stoffilter elke maand schoon te maken, maar vaak zat zit er een maandje tussen. Maximum hier is echter 3 maanden en dan zitten er serieus vlokjes voorop mijn kast.

Maar dikke kans dat de 4870 van binnen wat vol zit met stof. Is die van binnen al wel eens schoon gemaakt?
Zo nee: haal de beschermkap er eens netjes af en check wat er onder verstopt zit.
De lamellen even goed doorblazen met perslucht als deze vies zijn kan flink helpen.

Controleer verder ook de andere componenten van je PC. CPU temps zijn wel in orde? Diens koellichaam en fan is schoon?
Draai eens een paar uur memtest86+ om uit te sluiten dat je geheugen bitjes laat vallen.
En wat heuveltje zegt: kijk eens (na een schoonmaak!!) wat de temps doen in Furmark.
-Edwin- schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:35:
Die gaan wel richting de 90-95.
Op zich best warmpje, maar volgens mij helemaal niet vreemd voor een 4870 met stock koeling. Bedreigend is het in ieder geval niet voor de GPU.

[Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 22-05-2011 23:41]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Oke ik heb nu direct Furmark gedraaid. Ongeveer 5 minuten en de temperaturen kwamen uit op 93 graden. Fan begon heel hard te blazen, maar pc viel niet uit (toch processor probleem?). Maar ik zal het inderdaad eens schoonmaken. Echter heb nu examens dus dat zal dan na vrijdag worden. Met welk programma kan ik hetzelfde doen als Furmark, alleen dan om de processor te belasten? Waarbij ik ook de temperaturen kan volgen.

HWinfo geeft aan de temperatuur van de 1ste core 43 graden bedraagt. De andere cores zijn zo'n 34-38 graden. Het betreft een Intel Q9400.

Verder geeft HWinfo bij "systin3" 130! graden aan. Maar ik weet niet wat dit is?

[Voor 10% gewijzigd door -Edwin- op 22-05-2011 23:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
heuveltje schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:35:
een 4870 produceert meer hitte dan een 4859
Dus zoals met de meeste van koelingsvragen vragen.
Zet je koeling op standje insane (gooi er 4 120mm fans in, zet er een kamer ventilator voor)
En probeer het nog eens, weet je of het goed is.

Start evt furmark op en kijk wat er gebeurt.
De temp waarop ie afslaat zegt meer dan je idle temp !

Daarnaast trekt een 4870 meer stroom dan de ook al niet bepaald zuinige 4850.
Dus al eens aan je voeding gedacht ?
Voeding, daar had ik toen een hele thread over lopen op Tweakers. Ik had een voeding van 450W en hier werd mij meerdere malen bevestigd dat dat echt genoeg was voor mijn systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
Van welk merk is die voeding?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 173717

De VRTs ofzo worden erg heet bij de 4870. Zelfs met extra custom cooling van een CPU en een andere dubbele fan werden ze nog heet. Uiteindelijk heeft de mijne ook de geest gegeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Fortron Source.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
Hmm. Twee twaalf volt rails van 13 en 14A per stuk, betekent 156W en 168W, dat is samen 324W.
Medetweakers, gaat ie dat redden of niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:50

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ultraman schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:40:
[...]
Op zich best warmpje, maar volgens mij helemaal niet vreemd voor een 4870 met stock koeling. Bedreigend is het in ieder geval niet voor de GPU.
Zoals Ultraman al zegt, maak je videokaart een keer goed schoon.

De gpu kan die warmte wel aan, maar het geheugen gaat dat niet leuk vinden. Ik heb hier thuis een 4870 1gb van club3d die met temperaturen boven de 75 artifacts begint te geven. Waarschijnlijk bad luck hier, maar het kan dus wel een reden zijn dat het bij jou fout gaat.

De 4850 heeft een TDP van 110 watt.
De 4870 heeft een TDP van 160 watt, plus dat jij de 1gb versie hebt die iets meer verbruikt.

(wat ik hieronder zeg weet ik niet zeker :P)
Volgens mij als een voeding niet genoeg stroom kan leveren wordt het voltage onstabiel en dat vinden de VRMS niet leuk die dan warm worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
SytseHartvelt schreef op maandag 23 mei 2011 @ 11:56:
Hmm. Twee twaalf volt rails van 13 en 14A per stuk, betekent 156W en 168W, dat is samen 324W.
Medetweakers, gaat ie dat redden of niet?
Niet 13A en 14A maar twee keer 18A en samen 34A.

Zie:
-Edwin- schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:04:
Ik heb de kast opengemaakt. Het precieze model van de PSU is: FSP 450-60APN met 18A over twee 12V lijnen. Verder heb ik inderdaad maar 1 PCI-e 6 pins aansluiting, maar ik heb genoeg vrije 4 pin molex aansluitingen waarop ik een overgangskabel kan bevestigen. Dus, wat denken jullie ervan. Blijven bij de HD4850 512mb of overstappen naar de HD4870 1gb?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
-The_Mask- schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:10:
Niet 13A en 14A maar twee keer 18A en samen 34A.

Zie:
Haha, tsja, sorry, ik heb niet zijn hele postgeschiedenis doorgespit. Maar nee, dan zou dat in ieder geval voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Oke, dus stel dat we dat kunnen uitsluiten. Ik zal eens kijken nadat ik mijn videokaart goed heb schoongemaakt. Is het genoeg als ik Furmark gebruik om te testen (30 minuten oid aan laten). Of toch maar een game zoals GTA IV opstarten. Op zich zou het bij ieder vorm van GPU inspanning moeten gebeuren toch? Mocht het aan de gpu liggen tenminste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Ik ga nu even een test uitvoeren met GTA IV. Waarbij ik de temperaturen en fan speeds op mijn tweede scherm heb staan tijdens het gamen. Vervolgens doe ik hetzelfde na het schoonmaken van de kast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Na ongeveer 20 minuten GTA IV werd het beeld wit en liep het geluid ¨vast¨. Op het tweede scherm werd het beeld zwart en stond er niet ondersteund formaat. De temperaturen van de HD4870 werden maximaal 86 graden. Op het moment van uitvallen was het 82 graden. De fan stond op ongeveer 70% op dat moment. De momenten bij volle belasting 100%. De CPU werd niet warmer dan 60 graden, dus daar ligt het niet aan. Wel geeft HWInfo bij een bepaalde sensor de naam "SYSIN3" die 130! graden wordt. Wat dit betekent weet ik helaas niet.

Nu ga ik even de kast schoonmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Ook na het schoonmaken van de kast hetzelfde probleem. De temperaturen zijn ongeveer hetzelfde, er zat dan ook heel weinig stof in de kast. Ik heb zelfs de fan van de GPU afgehaald om het grondig schoon te maken. Ik ga nu nog maar tijdens het eten Furmark draaien en kijken of de pc aan blijft staan. Ben bang dat ik een videokaart moet kopen. Wat denken jullie?

EDIT: Na Furmark draaien wordt de GPU juist warmer dan GTA IV. Maar nu blijft de pc gewoon aanstaan. Zou het probleem dan simpelweg bij GTA IV liggen :)

[Voor 17% gewijzigd door -Edwin- op 30-05-2011 18:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r-vos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-04-2020
offtopic:
Ik denk dat je een edit-knop moet leren gebruiken.. :)

• -Edwin-
Is er niemand meer die verder wat weet?

• DrBreakalot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 08:25
Ik denk dat je zult moeten gaan uitvinden wat die SYSIN3 sensor is. Ik denk een op het moederbord, aangezien de grafische kaart belasten geen zin heeft.
Sowieso kan je even je kast openmaken en er een ventilator oprichten terwijl je speelt. Als de temperaturen nu wel beter worden en het niet meer crasht weet je dus dat het daar aan ligt.

Misschien ook even een tijdje prime32 draaien, om te kijken of je pc ook uit gaat als je alleen je cpu belast

• -Edwin-
Bij de sensor van moederbord staat er maximaal maar 40-45 graden. Maar ik moet inderdaad kijken wat SYSIN3 inhoud. Heb echter op Google niks kunnen vinden erover. Nog ideeën over hoe ik dat kan uitzoeken?

EDIT: Zou je ook een link naar Prime32 kunnen plaatsen. Via google kom ik niet echt op de bedoelde programma terecht denk ik :?

[Voor 24% gewijzigd door -Edwin- op 01-06-2011 22:27]

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-06 16:42
-Edwin- schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:23:
Bij de sensor van moederbord staat er maximaal maar 40-45 graden. Maar ik moet inderdaad kijken wat SYSIN3 inhoud. Heb echter op Google niks kunnen vinden erover. Nog ideeën over hoe ik dat kan uitzoeken?
Dat is waarschijnlijk niks, veel software geeft een temperatuur van 100+ graden aan wanneer een sensor niet uitgelezen kan worden (vaak ~127 graden)

Edit: Je moet ook geen Prime32 hebben, het programma heet Prime95 maar je zou ook IntelBurnTest kunnen downloaden die vind ik persoonlijk wat fijner in gebruik.
Eerste keer dat ik prime95 had gebruikt sloot ik het venster na een tijdje maar had niet in de gaten dat prime95 als proces door blijft gaan wanneer je hem niet echt stop zet vanuit het programma dus mijn pc werd nogal traag door 100% CPU load :P

[Voor 30% gewijzigd door Redblader op 01-06-2011 22:30]

• -Edwin-
En bedoelen jullie toevallig niet Prime95. Dat is namelijk wel een CPU stress program :P

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 12:58
Ja inderdaad, daarmee wordt Prime95 bedoeld ;)

• -Edwin-
Dan laat ik die maar een minuut of 15 draaien met weer sensorinformatie op de tweede scherm.

• -Edwin-
Ook Prime95 kan de pc niet uit laten vallen. De CPU werd 100% belast (wat ik wel raar vond is dat mijn pc vloeiend bleef werken). De CPU temperaturen gingen niet hoger dan 60 graden. De fan begon netjes harder te draaien. Ik weet het bijna niet meer hoor. Wel is het zo dat Modern Warfare 2 de pc niet uit laat vallen. Maar misschien is dat spel niet zwaar genoeg. Of dat, of het ligt gewoon aan GTA IV. Wat ik steeds meer begin te denken.

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik weet niet wat voor een moederbord je hebt, maar als je een northbridge hebt moet je even kijken of die wel fatsoenlijk gekoeld word. Dit is namelijk een probleem in mijn PC aangezien ze bij Asus (Wat een rot bedrijf!) dachten dat pasieve koeling genoeg zou zijn terwijl dat het lang niet is. Ben daarom ook blij dat ik ruimte heb om er een fan op te zetten, als deze er namelijk niet op zit krijg ik elke ~10 mins een BSOD terwijl met fan kan ik hem makkelijk 24/7 aan hebben staan zonder enige hickup.

• -Edwin-
noobynater schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 23:33:
Ik weet niet wat voor een moederbord je hebt, maar als je een northbridge hebt moet je even kijken of die wel fatsoenlijk gekoeld word. Dit is namelijk een probleem in mijn PC aangezien ze bij Asus (Wat een rot bedrijf!) dachten dat pasieve koeling genoeg zou zijn terwijl dat het lang niet is. Ben daarom ook blij dat ik ruimte heb om er een fan op te zetten, als deze er namelijk niet op zit krijg ik elke ~10 mins een BSOD terwijl met fan kan ik hem makkelijk 24/7 aan hebben staan zonder enige hickup.
Dit lijkt me niet. Aangezien met de HD4850 nooit problemen waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Ik heb weer meer details. Ik heb GTA IV gespeeld met de kast open een een ventilator ernaast. De temperaturen liepen nu op tot 79-80 graden. Iets minder dus dan die 82 graden zonder ventilator en met dichte kast. Maar dit moet niet uitmaken. Alsnog viel mijn pc na ongeveer 10 minuten uit en gaf een piepje. Hierna hoefde ik de aan/uit knop alleen maar te drukken (niet ingedrukt houden) om de pc af te sluiten :S

Daarnaast snap ik niet hoe het kan dat de pc aanblijft bij Furmark (92 graden) en hoe die uitgaat bij GTA (80 graden). Ik kan echt geen andere reden bedenken dan dat simpelweg GTA de boosdoener is. Maar aan de andere kant, hoe kan een spel ervoor zorgen dat de signalen naar beide schermen uitvallen en de pc niks meer doet?

Hebben jullie nog ideeën?
Windows 7 gaf trouwens de volgende details over het uitvallen:

Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8006FA9010
BCP2: FFFFF8800444445C
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\060511-22495-01.dmp
C:\Users\Edwin Basak\AppData\Local\Temp\WER-63570-0.sysdata.xml

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
ik heb zelf een ook de 4870 1gb, en idle is die 50 graden, gamend 65 graden.(onder gta iv)

overigens wel een nieuwe voeding aangeschaft, met 36a op 12 volt rails, en 18a voor de 4870 is wel weinig (verbeter me als ik fout zit)

ik heb trouwens een extra zalman cooler aangeschaft omdat hij heel veel lawaai maakte na een paar minuten gamen, dat wijst erop dat de 4870 met stock cooler aardig snel warm word (zoals al eerder hier werd gezegd probeer hem eerst eens schoon te maken, zoals je nu hebt gedaan en je gaf aan dat dat niet werkte, is een optionele cooler aanschaffen geen optie?)

EDIT: ik kan trouwens de hele dag gta iv spelen zonder dat de videokaart een krimp geeft.

[Voor 7% gewijzigd door Berreber op 05-06-2011 21:58]

If it ain't broke, don't fix it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Die extra cooler nodig hebben lijkt me uitgesloten. Aangezien ik al een test heb gedaan met de kast open en een ventilator ervoor. Ook verzekerde men hier mij in een ander topic, toen ik de HD4870 nog testte voor het kopen, dat mijn temperaturen normaal waren voor een HD4870. Alhoewel ik hieraan begin te twijfelen als ik zo jouw temperaturen zie. Ook werd er in datzelfde topic gezegd dat ik genoeg had aan mijn voeding.

Ik hoor dus tegenstrijdige verhalen en weet het nu ff niet meer 8)7
Zal ik maar de HD4850 512mb van mijn vriend terugkopen? Dan ben ik gelijk van de problemen af. Wel jammer, want die 1gb geeft mij veel voordeel t.o.v. die 512mb.

[Voor 30% gewijzigd door -Edwin- op 06-06-2011 00:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Wat ik nog wel even wil melden is dat mijn vriend twee HD4870 in crossfire had in zijn vorige pc. Eén daarvan is kapot gegaan omdat zijn pc te warm werd. De andere was goed volgens MyCom en daarom is het aan mij verkocht. Stel dat de videokaart beschadigd is. Dan blijft mijn vraag: Hoe zou het kunnen dat de pc aanblijft bij Furmark, waar de videokaart warmer wordt en constant 100% wordt belast, en niet bij GTA IV. Waar de temperaturen lager zijn en de belasting minder is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 23:23
Offtopic: zoals iemand voor mij al zei, gebruik de EDIT knop als je zelf de laatste poster bent. Meerdere posts onder elkaar is not done hier.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 11:15
Kun je niet even een simpel videokaartje ergens vandaan halen, dan weet je zeker of het aan je 4870 ligt of niet.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
EvaluationCopy schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:50:
Kun je niet even een simpel videokaartje ergens vandaan halen, dan weet je zeker of het aan je 4870 ligt of niet.
Jawel, al geprobeerd. Met de HD4850 512mb had ik geen problemen.

[Voor 11% gewijzigd door -Edwin- op 06-06-2011 15:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 13:55
-Edwin- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:52:
[...]

Kun je dan niet bij die kameraad de videokaart testen?
even een keer gta iv testen?

Zal hij vast wel goed vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvaluationCopy
-Edwin- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:52:
[...]

:F Och.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skire
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:27
95 graden is toch wel aan de hete kant in mijn ogen :)

Als ik jou was zou ik eens wat nieuwe thermal paste aanbrengen. Het oude spul met alcohol verwijderen en middels de "dot" techniek wat nieuwe thermal paste aanbrengen (niet teveel!).

Het kan zijn dat de koelpasta vanuit de fabriek verkeerd aangebracht is waardoor een air bubbles zijn ontstaan. Of dat ze koelpasta van mindere kwaliteit hebben gebruikt die inmiddels is uitgedroogd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Ik heb nu een half uur Mafia II gespeeld waarbij de GPU activity constant hoger was dan met GTA IV. De temperaturen liepen op tot zo'n 86 graden max, dat is dus warmer dan met GTA IV. De pc gaf geen krimp. Kon gewoon doorgamen. Ik denk nu toch echt dat het aan GTA IV moet liggen, jullie?

Ik zal ook eens kijken naar hoe en waar ik die thermal paste moet aanbrengen.

[Voor 17% gewijzigd door -Edwin- op 06-06-2011 16:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvaluationCopy
Sja. GTAIV staat wel bekend om zijn grote gebruik van videogeheugen. Misschien dat er op een gegeven moment geheugen aangesproken wordt wat de boel laat crashen terwijl Mafia zoveel niet gebruikt. Ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skire
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:27
Je vertelt ons eerst dat je temperatuur oploopt tot 95 graden en de boel dan vastloopt. Nu loopt hij 10 graden koeler en draait alles prima...

1+1=2? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Skire schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:23:
Je vertelt ons eerst dat je temperatuur oploopt tot 95 graden en de boel dan vastloopt. Nu loopt hij 10 graden koeler en draait alles prima...

1+1=2? :)
Nou vorige keer dat ik GTA IV weer uitprobeerde crashte de pc bij 82 graden. Terwijl die met Furmark en Mafia II blijft draaien bij respectievelijk 92 en 86 graden. Dus óf er is iets fout met de combinatie GTA IV/pc óf GTA IV gebruik inderdaad bijvoorbeeld meer geheugen wat de pc doet crashen.

EDIT: Ik heb even processor en RAM-geheugen gebruik vergeleken bij die 2 games. GTA IV gebruikt meer van de processor en de RAM. Juist minder van de GPU. Ik ga nu Prime95 en Furmark tegelijk draaien. Kijken wat er dan gebeurd. Vervolgens leen ik weer mijn oude HD4850 512mb en kijk wat er dan gebeurd bij GTA IV. Misschien is er iets anders van me pc kapot gegaan in die tijd. Ik informeer jullie nog wel daarover.

EDIT2: Ik waardeer jullie hulp zeer en wil zeker niet overkomen alsof ik jullie adviezen negeer. Maar ik zit met één grote vraag die ik jullie duidelijk wil maken. Ik heb nu een kwartier lang Furmark en Prime95 tegelijk gedraaid. De CPU belasting, GPU activity en RAM-gebruik met bijbehorende temperaturen waren allemaal hoger dan bij het spelen van GTA IV. Wat kan er dan voor zorgen dat de pc wel vastloopt tijdens GTA IV maar niet tijdens het draaien van Prime95 en Furmark. Het enige wat ik kan concluderen is dat de componenten van mijn pc wel goed moeten zijn, maar er iets softwarematig fout gaat bij GTA IV.

[Voor 51% gewijzigd door -Edwin- op 06-06-2011 17:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-06 16:42
-Edwin- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:27:
[...]

Nou vorige keer dat ik GTA IV weer uitprobeerde crashte de pc bij 82 graden. Terwijl die met Furmark en Mafia II blijft draaien bij respectievelijk 92 en 86 graden. Dus óf er is iets fout met de combinatie GTA IV/pc óf GTA IV gebruik inderdaad bijvoorbeeld meer geheugen wat de pc doet crashen.

EDIT: Ik heb even processor en RAM-geheugen gebruik vergeleken bij die 2 games. GTA IV gebruikt meer van de processor en de RAM. Juist minder van de GPU. Ik ga nu Prime95 en Furmark tegelijk draaien. Kijken wat er dan gebeurd. Vervolgens leen ik weer mijn oude HD4850 512mb en kijk wat er dan gebeurd bij GTA IV. Misschien is er iets anders van me pc kapot gegaan in die tijd. Ik informeer jullie nog wel daarover.

EDIT2: Ik waardeer jullie hulp zeer en wil zeker niet overkomen alsof ik jullie adviezen negeer. Maar ik zit met één grote vraag die ik jullie duidelijk wil maken. Ik heb nu een kwartier lang Furmark en Prime95 tegelijk gedraaid. De CPU belasting, GPU activity en RAM-gebruik met bijbehorende temperaturen waren allemaal hoger dan bij het spelen van GTA IV. Wat kan er dan voor zorgen dat de pc wel vastloopt tijdens GTA IV maar niet tijdens het draaien van Prime95 en Furmark. Het enige wat ik kan concluderen is dat de componenten van mijn pc wel goed moeten zijn, maar er iets softwarematig fout gaat bij GTA IV.
Het is heel goed mogelijk dat dit inderdaad gewoon aan GTAIV ligt, het is gewoon een erg brakke console port met verschrikkelijk veel problemen.
Als het dus alleen bij GTAIV gebeurt zou ik me geen zorgen maken over de crashes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Redblader schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:23:
[...]

Het is heel goed mogelijk dat dit inderdaad gewoon aan GTAIV ligt, het is gewoon een erg brakke console port met verschrikkelijk veel problemen.
Als het dus alleen bij GTAIV gebeurt zou ik me geen zorgen maken over de crashes.
Tot nu toe alleen GTA IV inderdaad. Heb nog met geen enkel ander programma de crash kunnen veroorzaken. Ook met Modern Warfare 2 niet. Ook al is die game wat minder zwaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
probeer anders de resolutie en dergelijke terug te schroeven? als hij het nog steeds blijft doen is het gta iv

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Berreber schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:23:
probeer anders de resolutie en dergelijke terug te schroeven? als hij het nog steeds blijft doen is het gta iv
Ja, ook dan blijft de pc uitvallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
dan kun je bijna met zekerheid zeggen dat het gta iv is,
en dat vanwege het feit dat hij het echt alleen bij gta doet en bij benchmarks en dergelijke, met zelfs nog hogere temps gewoon door blijft draaien,

als je nog meer vragen hebt stel ze gerust :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Bedankt voor de hulp allemaal! Als ik het ooit nog bij een andere programma tegenkom zal ik het zeggen.

• -Edwin-
Na een paar maanden ben ik het probleem van vastlopen van de hele pc weer tegengekomen. Dit keer gebeurt het al na een minuut in het hoofdmenu van ARMA 2. Het enige wat je ziet is een marineschip in zee waaromheen de camera draait. Helemaal niet GPU intensief dus. Het rare is dat ik in deze 2 maanden altijd MW2 en BC2 heb gespeeld zonder dat er iets vastloopt. En nog steeds kan ik deze 2 spellen spelen zonder problemen. Het ligt dus blijkbaar ook niet aan de GPU. Kan iemand mij verder helpen?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:41

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik zou je geheugen eens gaan testen, wat gebeurt er als je één van de 2 dimmetjes eruit laat en je met één reepje test?

Ik zou dus beide dimmetjes eruit halen, en stel je gebruikt bank 0 en 2 ( of 1 en 3) dan zou ik beide reepjes eerst eens op bank 0 testen, en daarna bank 2 met beide dimmetjes, blijft het werken met alleen 1 reepje erin en doen beide reepjes het gewoon prima zou je eens met wat voltages kunnen gaan spelen of T1 op T2 kunnen zetten.

Good Luck Figurin' it out!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• -Edwin-
sain onez schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:54:
Ik zou je geheugen eens gaan testen, wat gebeurt er als je één van de 2 dimmetjes eruit laat en je met één reepje test?

Ik zou dus beide dimmetjes eruit halen, en stel je gebruikt bank 0 en 2 ( of 1 en 3) dan zou ik beide reepjes eerst eens op bank 0 testen, en daarna bank 2 met beide dimmetjes, blijft het werken met alleen 1 reepje erin en doen beide reepjes het gewoon prima zou je eens met wat voltages kunnen gaan spelen of T1 op T2 kunnen zetten.

Good Luck Figurin' it out!
Bank 0 etc. Dat zijn gewoon de sloten waar het geheugen in gaat neem ik aan? En dat van die voltages met T1 en T2 snap ik niet helemaal. Sorry, weet er niet zo super veel vanaf 8)7

• -Edwin-
In ARMA 2 is het wel zo dat als je de settings hoger zet, je dit direct ziet op de achtergrond van het hoofdmenu. Ik merk dat als ik de settings lager zet ik wat langer kan spelen. Stel dat ik de view distance heel hoog zet (dat zie je dan direct op de achtergrond van het hoofdmenu) loopt de pc bijna direct vast. Bij wat lagere settings kan ik nog wel spelen, maar wel kort.

Dit is trouwens de foutlog die Windows geeft na het vastlopen en opnieuw opstarten:
Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Extra informatie over het probleem
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA80062174E0
BCP2: FFFFF880042FB9C8
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Ik zie via Google dat de BCCode 116 inderdaad met de videokaart te maken heeft.

EDIT: Ik heb even memtest86 uitgevoerd op de pc. En ik kreeg meer dan 1,2 miljoen foutmeldingen. Waarvan bijna allemaal bij de random number sequence test. Op een gegeven moment heb ik de test maar gestopt omdat de test niet verder liep. Er werden alleen maar errors bij opgeteld. Dus ik ga maar het advies van sain onez uitvoeren als ik tijd heb daarvoor.

[Voor 56% gewijzigd door -Edwin- op 16-08-2011 00:52]

• -Edwin-
Ik heb nu dus even gespeeld met de RAM reepjes. Dit zijn de resultaten:
Ram 1 in bank A1: PC freeze maar memtest geeft geen errors
Ram 1 in bank B1: PC freeze maar memtest geen geen errors
Ram 2 in bank A1: PC freeze en memtest geeft wel errors
Ram 2 in bank B1: PC freeze en memtest geeft wel errors
Ram 1 en 2 in bank A1 en B1: PC freeze en memtest geeft errors.

Het lijkt mij dus dat mijn RAM 2 sowieso "kapot" is. Maar daarmee wordt het probleem van het freezen van de pc tijdens games niet verklaard. Zal ik RAM 2 vervangen denken jullie, want ik merk er tijdens het dagelijks gebruik van mijn pc niks van. En nu RAM is uitgesloten voor het vastlopen van de pc, wat zou dan de oorzaak ervan kunnen zijn?

• -Edwin-
Kan niemand wat met deze info?

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 12:00
Mss flauwe opmerking, maar drivers zijn 100 procent up to date?

mixing a drink and music

Anoniem: 344302

Hoe lang heb je memtest gedraaid? Je moet het een paar uur foutloos kunnen draaien om er zeker van te zijn dat het geheugen goed is. RAM 2 is sowieso kapot dus als je het nog niet gedaan hebt zou ik met de eerste een paar uur memtest draaien.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 18:19
(heb niet alles door gelezen)

Ik had met een ATI 9600 Pro ook een probleem met bepaalde games.
Later bleken die alle 3D (hoe weinig ook) games te zijn, geen enkele driver enz. werkte.
Toen kwam ik erachter dat er ontiegelijk veel stof in de ventilator zat waardoor deze slecht draaide, resultaat -> oververhitting -> veiligheid switch -> noodstop.

• -Edwin-
Boefmans schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:51:
Mss flauwe opmerking, maar drivers zijn 100 procent up to date?
Jep, ik update altijd alles.
Anoniem: 344302 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:02:
Hoe lang heb je memtest gedraaid? Je moet het een paar uur foutloos kunnen draaien om er zeker van te zijn dat het geheugen goed is. RAM 2 is sowieso kapot dus als je het nog niet gedaan hebt zou ik met de eerste een paar uur memtest draaien.
Ohw oke, dan moet ik dat nog gaan doen. Ik zal binnenkort RAM2 er dan weer uit halen en memtest een paar uur aan laten staan.
DCG909 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:17:
(heb niet alles door gelezen)

Ik had met een ATI 9600 Pro ook een probleem met bepaalde games.
Later bleken die alle 3D (hoe weinig ook) games te zijn, geen enkele driver enz. werkte.
Toen kwam ik erachter dat er ontiegelijk veel stof in de ventilator zat waardoor deze slecht draaide, resultaat -> oververhitting -> veiligheid switch -> noodstop.
Oververhitting is het ook niet. Heb me al veel daarmee bezig gehouden.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:20
Ik heb hier exact hetzelfde met een 4670. Ik heb er al ruim een jaar last van, vorig jaar tijdens de zomer werd het erger, scherm op zwart, geluid gaat nog even door, piepje restart. Temperatuur bleek bij testen boven de 100 graden gekomen. Mijn airflow in de kast verbeterd, en eigenlijk geen problemen zolang ik geen spel opstart (gelukkig doe ik daar niet aan). Met een ventilator in de kast blazend hield alles het wel langer uit.

Sinds de nieuwe Catalyst gaat het echter al mis tijdens het opstarten, BSOD 116, videokaart drivers

Ik geloof dat het met het geheugen te maken heeft, met 1280x1024 resolutie had ik nooit een probleem, toen ik een groter scherm (1920x1200 erbij) kocht begonnen de problemen pas.

De drie zaken die van invloed schijnen te zijn (bij mij dan) zijn dan ook: warmte, resolutie (geheugen) en drivers.

Hoe het precies zit weet ik niet, ik hoop het te kunnen uithouden tot de nieuwe generatie videokaarten.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• -Edwin-
Daar ben ik weer heren. Het moment is gekomen dat ik Battlefield 3 heb gekocht. En jawel, ik hoopte dat het net zoals Bad Company 2 en sommige andere games zou werken, maar ook door dit spel loopt mijn pc vast. Nu wil ik beginnen met het vervangen van het RAM geheugen. Als ik dan toch RAM 2 vervang (die was sowieso kapot volgens memtest), kan ik beter de eerste ook vervangen. Nu heb ik een Asus P5QL Pro mobo, dus alleen DDR2. Welke RAM raden jullie mij aan? Ik heb geen idee waarop ik zou moeten letten, behalve dat het DDR2 ram moet zijn (kan DDR2 SODIMM ook?). Verder heb ik nu 4GB Ram, dit lijkt me ruim voldoende. Als er echter zo weinig verschil is in prijs, zou 6GB Ram ook kunnen.

Ik hoop dat jullie me met deze laatste stappen ook kunnen helpen, zodat ik uiteindelijk definitief van het probleem verlost ben.

Anoniem: 220612

hey edwin,

Ik had een tijd terug vergelijkbare problemen (q9450+hd4870), waarbij mijn computer op willekeurige momenten vast liep tijdens gamen + restarts. Ook verscheidene test gedaan om te achterhalen of het aan de cpu, gpu of geheugen lag. Uiteindelijk bleek ik in memtest een error te hebben. In het ene reepje sneller dan in de ander. Reepjes vervangen en het probleem was weg.
Wat betreft ram: ik heb toen hetzelfde type ram genomen als dat bij mij kapot was gegaan, wel van een ander merk: DDR2 PC6400 800mhz. Verder kan ik je daar geen adviezen over geven
hoop dat het je lukt!

• -Edwin-
Anoniem: 220612 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:03:
hey edwin,

Ik had een tijd terug vergelijkbare problemen (q9450+hd4870), waarbij mijn computer op willekeurige momenten vast liep tijdens gamen + restarts. Ook verscheidene test gedaan om te achterhalen of het aan de cpu, gpu of geheugen lag. Uiteindelijk bleek ik in memtest een error te hebben. In het ene reepje sneller dan in de ander. Reepjes vervangen en het probleem was weg.
Wat betreft ram: ik heb toen hetzelfde type ram genomen als dat bij mij kapot was gegaan, wel van een ander merk: DDR2 PC6400 800mhz. Verder kan ik je daar geen adviezen over geven
hoop dat het je lukt!
Precies! Ik hoop zo erg dat dit ook mijn probleem is. Het moet haast wel, want anders zou er bij Furmark of een CPU benchmark immers ook een crash voorkomen. Maar ik denk dat ik deze ga bestellen:
http://tweakers.net/price...eram-kvr800d2n5k2-4g.html

Ik hoop dat dat alles oplost. Het gaat anders natuurlijk ook veel geld kosten om alles te vervangen :'(

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 13:20
Ik zou even in de QVL van je moederbord gaan kijken (manual) welke merken en types ondersteund zijn. Verder moet je geen SODIMM hebben, dat is de formfactor die vaak voor laptops gebruikt wordt. Vergeet ook niet je bios even opnieuw in te stellen en het geheugen op de juiste frequentie, latentie en spanning te zetten. Misschien is een nieuwe Windows installatie ook geen overbodige luxe om softwareproblemen uit te sluiten.

edit: Kingston value ram is vaak een goede keuze mbt compatibiliteit. Test ze na plaatsing wel even 8 uur met memtest86+ (www.memtest.org)

[Voor 14% gewijzigd door jaapsander op 03-11-2011 16:16]

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 08:59
Je mag er vanuit gaan dat het Kingston setje wel zal werken. Het setje dat je zelf aanhaalde is prima. Succes!

• -Edwin-
Ik zie bij Mycom verschillende RAM geheugen. Ze staan niet in de lijst bij de handleiding van mijn mobo. Maar het is voor mij handiger met eventueel terugbrengen. Kan dat ook, of moet het geheugen echt op de lijst van de mobo staan?

[Voor 65% gewijzigd door -Edwin- op 04-11-2011 00:08]

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 12:15
Je zou ook nog Burn-In test kunnen proberen. Deze geeft ook aan, net zoals memtest eigenlijk doet met je werkgeheugen, als er geheugenfouten in je videogeheugen zitten, maar ook wanneer er een fout is die veroorzaakt wordt door de GPU zelf... (je hoeft nog niet altijd direct artifacts te zien) http://www.passmark.com/products/bit.htm je RAM zou ik in ieder geval vervangen, liefst gewoon het hele kitje (alle 2 de modules dus)

[Voor 19% gewijzigd door MineTurtle op 04-11-2011 10:34]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 13:20
-Edwin- schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:56:
Ik zie bij Mycom verschillende RAM geheugen. Ze staan niet in de lijst bij de handleiding van mijn mobo. Maar het is voor mij handiger met eventueel terugbrengen. Kan dat ook, of moet het geheugen echt op de lijst van de mobo staan?
Het hoeft niet perse, maar door geheugen te kiezen dat op de QVL staat heb je een extra zekerheid. Aan de andere kant als Mycom erg dichtbij zit en ze niet moeilijk doen over terugbrengen na incompatibiliteit kun je daar ook wat uitkiezen en als het na testen (dus minimaal 8 uur memtest86+) niet blijkt te werken kun je het terugbrengen.

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:54
Ik heb hetzelfde probleem eens gehad met een 8800. Temperaturen onder stress (FurMark) waren rond de 95 graden, maar viel niet uit.

Tijdens sommige games, op random momenten viel de computer uit zonder crashreport of iets dergelijks, zeg maar hetzelfde probleem als jij.

De kaart is toen omgewisseld en geen problemen meer gehad. Wellicht dat je het dus toch echt bij je videokaart moet zoeken.

• -Edwin-
Sorry voor mijn eigenwijsheid soms. Maar voordat ik RAM wilde kopen en naar aaleiding van het bericht van Rprp heb ik toch nog een andere GPU in me pc gedaan. Dit was een HD5450. En dan nu, met deze valt mijn pc niet uit. Ik heb een half uur GTA IV kunnen spelen (lagere settings), met de HD4870 was dit niet meer dan 5 minuten.
Verder kunnen ook andere spellen zoals Arma 2 worden gespeeld nu, op dezelfde settings.

Zou ik iets anders kunnen concluderen dan dat ik toch een nieuwe GPU moet kopen? Op Tweakers hier hebben we redelijk lang het erover gehad of mijn PSU van 450W genoeg was. Dit bleek het geval, aangezien deze 2 keer 18A lijntjes heeft. Het enige wat dan overblijft is het wisselen van de GPU lijkt mij.

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 01:32

Contagio

Vullend

Je problemen (na alles doorgelezen te hebben) wijzen met het vingertje naar geheugen.
Brak geheugen kan de meest rare problemen veroorzaken en zet je in het begin altijd op een dwaalspoor.
Wat ik kan aanraden is om het geheugen te testen met Memtest (de hele nacht lang!), maar dat heb je volgens mij al gedaan.
Dan zou het probleem in het geheugen van je GPU kunnen zitten, ook al omdat die vriend van je er problemen mee heeft gehad. Zou mycom een hele nacht het geheugen hebben getest..?

• -Edwin-
Contagio schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:58:
Je problemen (na alles doorgelezen te hebben) wijzen met het vingertje naar geheugen.
Brak geheugen kan de meest rare problemen veroorzaken en zet je in het begin altijd op een dwaalspoor.
Wat ik kan aanraden is om het geheugen te testen met Memtest (de hele nacht lang!), maar dat heb je volgens mij al gedaan.
Dan zou het probleem in het geheugen van je GPU kunnen zitten, ook al omdat die vriend van je er problemen mee heeft gehad. Zou mycom een hele nacht het geheugen hebben getest..?
Sorry, maar bedoel je hier het geheugen van de GPU of RAM geheugen?

Ik zal nog één reden geven waarom ik toch denk dat het aan de GPU ligt. Ik heb namelijk 2 reepjes RAM geheugen apart getest. De ene gaf geen fout. Maar toch viel de pc tijdens het gamen weer uit. Doe ik beide reepjes erin met een andere GPU, dan is er ineens niks aan de hand.
Graag hoor ik nog wat jullie denken hierover. Als het de GPU is ga ik trouwens ook gelijk een nieuwe voeding kopen met een hoger vermogen. Dit doe ik dan voordat ik een nieuwe GPU koop. Wie weet werkt dan alles wel omdat toch 450W te weinig is voor de HD4870.

[Voor 28% gewijzigd door -Edwin- op 04-11-2011 23:23]

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 01:32

Contagio

Vullend

Nou ik denk geen van beiden, maar ik bedoelde het geheugen van je GPU

• -Edwin-
Zijn er nog wat adviezen na het lezen van dit laatste? Direct een nieuwe GPU kopen, of zal ik toch eerst eens nieuwe RAM kopen?

EDIT: Het is gelukt volgens mij! :)
Met de nieuwe voeding in me pc speelde ik net al drie kwartier BF3 zonder ook maar één vastloper. Misschien was 450W toch niet genoeg voor de HD4870. Bedankt mensen! _/-\o_

Ik heb nu 600W erin van OCZ.

[Voor 49% gewijzigd door -Edwin- op 07-11-2011 23:47]

• -Edwin-
Ik heb te vroeg gejuicht. Nog steeds hetzelfde verhaal.. Ik moet nu dus waarschijnlijk toch een nieuwe GPU kopen.

EDIT: Wat ik nu heb gedaan is toch maar RAM kopen. Liever 50 euro "voor niks" betalen dan 250 euro aan de GPU. Bovendien als het aan de GPU ligt kan ik dan 8GB ram gebruiken. Dus het is niet voor niks ;)

[Voor 47% gewijzigd door -Edwin- op 10-11-2011 12:54]

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 08:31

porn*

...take on the world!

Heb je al geprobeerd om je ram settings (zoals timings) een stuk losser te zetten en als het kan ook de klok omlaag zodat je minder kans hebt op fouten? Dan 1 stickje draaien ipv 2 en kijken of je GTA een uur of wat kan draaien. Zonee, stickje eruit en de andere erin en kijken of het lukt.

Als je met 1 van de 2 goed kunt draaien goeie kans dat het in het geheugen ligt. Zoniet, wat geven de Asus tools aan als je je PC 10+ minuten flink belast met bijv. Futuremark? Dan met name 12/5v rails? Je hebt wel een andere voeding maar toch even ter check ;)

Bnet pindle#2913

• -Edwin-
porn* schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:51:
Heb je al geprobeerd om je ram settings (zoals timings) een stuk losser te zetten en als het kan ook de klok omlaag zodat je minder kans hebt op fouten? Dan 1 stickje draaien ipv 2 en kijken of je GTA een uur of wat kan draaien. Zonee, stickje eruit en de andere erin en kijken of het lukt.

Als je met 1 van de 2 goed kunt draaien goeie kans dat het in het geheugen ligt. Zoniet, wat geven de Asus tools aan als je je PC 10+ minuten flink belast met bijv. Futuremark? Dan met name 12/5v rails? Je hebt wel een andere voeding maar toch even ter check ;)
Dat met de timings en de klok lager zetten heb ik niet gedaan nee. Wat ik wel heb gedaan is GTA draaien met elk een afzonderlijke RAM reep. In beide gevallen was er alsnog een crash tijdens het spelen. Met futuremark heb ik nog geen test gedaan. Dat zal ik zo even doen.

EDIT: Heb de test uitgevoerd. Geen noemenswaardige dingen tegen gekomen. De 12V en 5V waarden bleven eigenlijk exact gelijk de hele tijd volgens HWinfo (is dat normaal?). Ik zelf ben er niet echt wijzer uit geworden :P

[Voor 38% gewijzigd door -Edwin- op 10-11-2011 15:33]

• -Edwin-
Sinds ik Battlefield 3 speel kan ik een nog duidelijkere lijn trekken tussen wanneer er wel en wanneer er geen crash is. Battlefield 3 heeft natuurlijk een grote verscheidenheid in de grootte van de maps.

Als ik relatief kleine maps speel, kan ik langer dan een uur gamen zonder crash. Een beetje zoals ik dat MW2 dus ook kan eigenlijk. Speel ik echter op grote maps dan houdt de pc het niet eens 10 minuten vol. Ik mag dan al heel erg blij zijn als ik één game kan spelen.

Ik ben overigens nog steeds aan het wachten op de levering van het RAM geheugen. Het wil niet echt opschieten bij de webshop waar ik het heb gekocht.

[Voor 13% gewijzigd door -Edwin- op 14-11-2011 11:47]

• -Edwin-
Ik weet dat dit uit den boze is, maar toch reageer ik even in plaats van editten omdat ik snel advies nodig heb. Ik kan nu nog de bestelling van het RAM geheugen annuleren namelijk.

Ik heb een progje gevonden (IntelBurnintest) die ook het RAM geheugen volledig zou belasten. Normaal zou mijn pc ook nu moeten crashen toch? Als het aan RAM geheugen lag. Want belasting van het fysieke geheugen was 95%, toch was de test succesvol. En dat is zeker meer dan bij Battlefield 3 of GTA IV. T

Zou ik nu mogen concluderen dat de crashes niet aan het RAM geheugen liggen?

Nogmaals sorry voor het reageren ipv editten.

• -Edwin-
Ik heb de Sapphire HD6950 2gb Toxic Edition binnen en het probleem is opgelost! De temperaturen zijn tijdens load ook zo'n 25 graden lager. Ik heb geen problemen meer en het werkt allemaal perfect. Bedankt mensen! :)

• Exbloder
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06-2021
Als je dus je eerste gevoel had gevolgd en een nieuwe grafische kaart had gekocht was je er dus al 6 maand geleden van verlost :p

* Exbloder snapt nog steeds niets van alle technische praat van de voorbije pagina's

• -Edwin-
Exbloder schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 20:40:
Als je dus je eerste gevoel had gevolgd en een nieuwe grafische kaart had gekocht was je er dus al 6 maand geleden van verlost :p

* Exbloder snapt nog steeds niets van alle technische praat van de voorbije pagina's
Ja tuurlijk. Aan de andere kant heb ik in die 6 maanden niet veel games gespeeld die problemen veroorzaakten, dus heb ik nu een betere videokaart kunnen kopen ;)

• Exbloder
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06-2021
Ik zie het verband niet echt tussen die twee zaken maar toch goed voor je ;)

• -Edwin-
Exbloder schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 20:45:
Ik zie het verband niet echt tussen die twee zaken maar toch goed voor je ;)
Nou, 6 maanden geleden had ik voor hetzelfde bedrag niet zo'n goede videokaart kunnen kopen toch?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee