Ola!
Ik ben aan het overpeinzen en uit aan het vogelen hoe ik het best mijn Illustrator, Photoshop project kan omzetten voor het web. Het gaat om kleurprofielen dus consistentie versus accuratesse van kleuren en het 'algemene beeldscherm'.
Na het lezen van het artikel van CG Artitst Johan Steen heb ik een duidelijk beeld gekregen hoe ik in Photoshop of illustrator met kleurprofielen moet omgaan.
Mijn Wide-gamut HP scherm hardware gecalibreerd met i2 en kleurprofielen mooi in jpg toevoegen dacht is the way to go... maar niet dus. Er bestaan bewoners op deze aardbol met een computer die niet zijn gecallibreerd en unmanaged browsers draaien. Eigenlijk is dit het overgrote gedeelte van de internettende populatie.
of te wel veredelde typemachine ziet?
Wat naslagwerk over png gamma probleem.
ff in kort wat ik heb geleerd over kleur in Photoshop;
Photoshop klopt altijd qua kleur, is fully colormanaged. Na hardware Callibratie is Photoshop voor bv sRGB, adobeRGB en mooie Gebruik GEEN Soft Profiling aka 'Proof Setup' als uitgangspunt om een project te beginnen. Je kan met profiling bekijken hoe een project uit een printer komt rollen of hoe het op (ander) beeldscherm hoogstwaarschijnlijk eruit komt te zien. Oh ja altijd ff in Photshop 'convert to sRGB (standard non-colorormanaged)' aanvinken in 'Save For Web & Devices' doen.
Ik ben aan het overpeinzen en uit aan het vogelen hoe ik het best mijn Illustrator, Photoshop project kan omzetten voor het web. Het gaat om kleurprofielen dus consistentie versus accuratesse van kleuren en het 'algemene beeldscherm'.
Na het lezen van het artikel van CG Artitst Johan Steen heb ik een duidelijk beeld gekregen hoe ik in Photoshop of illustrator met kleurprofielen moet omgaan.
Mijn Wide-gamut HP scherm hardware gecalibreerd met i2 en kleurprofielen mooi in jpg toevoegen dacht is the way to go... maar niet dus. Er bestaan bewoners op deze aardbol met een computer die niet zijn gecallibreerd en unmanaged browsers draaien. Eigenlijk is dit het overgrote gedeelte van de internettende populatie.
- Na het lezen van artikel over 'color-accuracy versus color-consistency' het gebruik van ICC-kleurprofielen, non color-managed browsers en png kwam ik tot de conclusie zoals de auteur aangeeft om geen kleurprofiel in je jpg bij te sluiten.
- Alleen Safari en Firefox zijn color-managed EN komen kleuren tussen png en jpg niet overeen omdat er in PNG een Gamma correctie zit. Die je trouwens weer het beste met een Image optimizer als PNG Crush of Smush It (in ySlow plugin FireFox) eruit kan halen.
- Dus ik heb voor color-accuracy gekozen omdat ik consistentie in mijn ontwerpen wil.
- Wanneer ik mijn nieuwe project in jpg ZONDER kleurpofiel opsla en vervolgens deze op mij wide-Gamut scherm open krijg ik lasogen. Dit klopt omdat de conversie iets zal zijn in de trent van' geef mij 253/255ste van volledig rood' (zonder kleurcorrectie wegens ontbreken van profiel), dit ziet erin in een wide-Gamut scherm (bijna volledig / 92% van adobeRGB) natuurlijk veel verzadigder uit dan een standaard sRGB-scherm.
- Het gegeven dat er steeds meer wide-gamut schermen op de markt komen en je nog eens te maken heb met kleurweergave van een TN, IPS, PVA of MVA scherm te maken heb. Dan heb ik het nog geen eens over CCFL versus LED-verlichting!

Wat naslagwerk over png gamma probleem.
ff in kort wat ik heb geleerd over kleur in Photoshop;
Photoshop klopt altijd qua kleur, is fully colormanaged. Na hardware Callibratie is Photoshop voor bv sRGB, adobeRGB en mooie Gebruik GEEN Soft Profiling aka 'Proof Setup' als uitgangspunt om een project te beginnen. Je kan met profiling bekijken hoe een project uit een printer komt rollen of hoe het op (ander) beeldscherm hoogstwaarschijnlijk eruit komt te zien. Oh ja altijd ff in Photshop 'convert to sRGB (standard non-colorormanaged)' aanvinken in 'Save For Web & Devices' doen.
[Voor 32% gewijzigd door johan2009 op 22-05-2011 22:01]