Toon posts:

Voorbereiding op netwerk in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 404687

Topicstarter
In de aan staande grote vakantie wordt het huis hier verbouwt. Me vader is nogal een film gek wilt zo nu en dan eens films lenen van me neef, echter had ik het idee om dan een NAS aan te schaffen of zelf te bouwen voor films en die dan in het gbyte netwerk te zetten.

Ook zitten er 3 computers in dit netwerk en nu 1 TV met internet. Dit wordt vervangen voor 3 TV's die een internet aansluiting hebben. En ook een PS3.

Nu moet dit dus in de vakantie in ons netwerk komen:

3x PC (2 boven, 1 beneden)
3x TV (2 boven, 1 beneden)
1x PS3 (Boven)
1x NAS (Slaapkamer, meterkast,woonkamer nog niet zeker)

Netwerk apparaten die al aanwezig zijn:

1x modem (Motorola van Ziggo uit. | Beneden)
1x router (D-Link 825 | Beneden)
1x switch (Sitecom 10/100mbit | Boven)

SWITCH || Sitecom 10/100mbit

Als we in het nieuwe netwerk gaan aanleggen zal er dus ook een 2e switch bij moeten komen en dus ook vervangen moeten worden voor een Gbyte switches.

MODEM || Motorola SBV5121E

Ding is een jaar of 3 oud en vermoed dat die gene Gbyte netwerk ondersteund ? Kan er weinig over op internet vinden.

ROUTER || D-Link 825

Paar dagen geleden via V&A gekocht en bevalt me goed.

Mijn vragen nu:

1) SWITCH: Boven moet die dus 2x TV, 2x PC 1x, PS3 aansturen
Beneden moet dus 1x TV, 1x PC

2) MODEM: Ondersteund deze modem al Gbyte netwerk ? Zo nee welke zou ik dan moeten hebben. Wij hebben geen vaste telefoon lijn dus die optie is niet boeiend, wel moet een een COAX aansluiting opzitten.

3) KABELS: Welk type zal ik gebruiken ? CAT5e of CAT6 ? Heb wel al een doosje van 15 AMP RJ45's gekregen bij me lokale computer winkel. De kabels kan ik ook wel eventueel voor minder krijgen, het maken van kabels is een eitje.

Mijn gedachten hoe alles aangesloten zou moeten komen:

Ik hoop dat ik toch duidelijk ben met mijn verhaal en dat mensen me kunnen helpen met welke 2 switchen, modem en welke kabels ik zal gaan gebruiken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 00:00
Ik zou boven en beneden een Gb switch plaatsen en dan alles op de switches aansluiten.
Op die manier heb je overal Gb tot je beschikking :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 13:31
switchen zijn volgens mij niet zo kritisch

ik heb zelf de tp-link sg1008. een 8 poorts met gbit natuurlijk. tot nu toe volledig tevreden.

geen idee hoeveel kabel je nodig hebt, maar een tijdje geleden heb ik ook een berg opnieuw aangelegd. toen heb ik gewoon een doos met 100 meter cat 6 gekocht met van die afgeschermde connectoren.

edit:
deze switch:
http://www.alternate.nl/h...TP-LINK/TL-SG1008/430593/?

deze kabel:
http://www.alternate.nl/h...n/Patchkabel_CAT.6/66748/?

en deze connectoren
http://www.alternate.nl/h..._Stekker_shielded/396351/?

[Voor 32% gewijzigd door timberleek op 22-05-2011 18:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-04 11:18
Als je toch de boel in 1x goed wil doen, zou ik zeggen Cat6 STP (shielded/afgeschermde) kabels ipv UTP-kabels. Die kabels zijn ook nauwelijks duurder.

[Voor 1% gewijzigd door Klojum op 22-05-2011 18:06. Reden: Klein vautje!]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
volgens het opschrift van de kabel is het sstp.
elk aderpaar zit omhult door folie. en nog wat shield draden om het geheel heen

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
timberleek schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:57:
switchen zijn volgens mij niet zo kritisch

ik heb zelf de tp-link sg1008. een 8 poorts met gbit natuurlijk. tot nu toe volledig tevreden.

geen idee hoeveel kabel je nodig hebt, maar een tijdje geleden heb ik ook een berg opnieuw aangelegd. toen heb ik gewoon een doos met 100 meter cat 6 gekocht met van die afgeschermde connectoren.

edit:
deze switch:
http://www.alternate.nl/h...TP-LINK/TL-SG1008/430593/?

deze kabel:
[...]
en deze connectoren
http://www.alternate.nl/h..._Stekker_shielded/396351/?
Bedankt voor de moeite! Alleen lijkt me die connectoren overdreven als ik al CAT6 STP kabels zou kunnen halen dan. (Weet niet of die kabel STP is en liever GEEN Sharkoon, slechte ervaring met die kabels, die draden zijn hartstikke slap en kun je voor geen meter een RJ45 op zetten.)

Verder de switch, wat is nou echt het verschil tussen een switch van 15 euro met 8x 1gb/s poorten en 1 van 35-40 euro ? Puur de naam/looks/levensduur (De ene 5jaar de andere 8jaar oid ?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 18:12
Die "switch1" (beneden) zou ook niet nodig zijn als de Router 4 aansluitingen heeft. Zit dan lekker vol.
Nadelen: Beide losse kabels, beneden uitbreiden kan niet meer.
Voordelen: Kabels liggen er w.s. al, geen extra switch (+stroomverbruik)
Alternatief: Een of meerdere apparaten via WiFi.

De modem moet je niet vervangen, enkel vanwege de "Gigabit verbinding!" ;)
Tenzij je ook een Gbit internet verbinding hebt, zal dat toch de bottleneck zijn. Het interne netwerk zal het niet beïnvloeden.

let the past be the past.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
die connectoren zullen ook niet heel veel verschil maken, maar het zijn de enige die alternate heeft. dus voor mij was de keuze vrij simpel.

volgens het opschrift is het zelfs sstp.
volgens google is stp dat elk aderpaar afgeschermd. dat is zo bij die kabel.

ik had op zich geen problemen met die kabel. maar dat is een keuze. het flexibele vind ik juist wel wat handiger dan die stugge zooi. maar nogmaals dat is een keuze.

en dan de switch.
geen idee. ik heb niet veel switches gehad.
er zal wel wat verschil in zitten, tp link staat niet echt bekend als overpriced (kijk maar naar de wr1043nd router)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@SPee,

Dat klopt wat je zegt, echter is de TV beneden dan die geen verbinding kan maken met de NAS en dat is dus niet de bedoeling en komt er dus een Switch beneden. Ik gebruik WiFi alleen voor me telefoon. En een tablet die me moeder binnenkort 1 wilt gaan halen)

@timberleek.

Als je goed had gelezen heb ik al 15 AMP RJ45's liggen. Dus die zijn niet meer nodig. Ik heb dus inderdaad liever een stuge kabel, die is veel makkelijker in de RJ45 te krijgen en makkelijker op maat te maken.

Maar ik weet niet of dat juist alleen bij Patch is of bij heel Sharkoon. Ik heb zelf ook 10m patch Sharkoon liggen maar vind het echt niks. Andere patch kabels nooit gehad.

Over de switch wil ik dus nog even wat duidelijkheid, ik zal in ieder geval toch niks bij Alternate halen puur omdat het gewoon duurder is, even in de Pricewatch kijken en vergelijken en je hebt zo alweer wat geld bespaard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Heb zitten neuzen en waarschijnlijk haal ik 2x: http://www.digitique.nl/nl/product/5214

Alleen nog iemand tips waar ik 50m-100m CAT6 STP kabel kan halen ? De inwendige kabels moeten stug zijn en niet soepel. Mits op die lengtes geen stuge zijn dan toch soepele.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
En ik haal denk ik een gewoone CAT6 kabel. 2x 30m https://www.digitique.nl/nl/product/11833

Ben in totaal 76.70 kwijt voor het nieuw netwerk systeem. Of heeft misschien toch iemand anders nog suggesties voor een switch ?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee