Toon posts:

[Ubuntu] deel GUI verdwenen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 18:42
Hallo mensen,

Ik heb weer eens een probleem met Ubuntu. Ik kom er meestal wel uit, maar dit keer hoop ik op hulp van echte pro's, want dit probleem kan ik niet oplossen... Het betreft 11.04 in Ubuntu Klassiek (dus Gnome 2, niet Unity of Gnome 3)

Het probleem
Gisteravond was ik met Ubuntu een beetje aan het klooien omdat een 720p filmpje constant bleef hangen in VLC op een Intel GMA 3150. Omdat ik hoopte dat dat toch wel enigzins vloeiend afgespeeld kan worden, en eigenwijs dat ik ben, was ik aan het kijken hoe ik misschien de drivers kon installeren. Er achter gekomen dat de Intel-drivers al functioneel waren. Ook één of twee bestandjes verwijderd met het Ubuntu-softwarecentrum die ik toch niet gebruikt. Verder heb ik hem gebruikt om mijn ANW PO op te typen.
Echter vanochtend wil ik hem opstarten om verder te gaan voordat ik naar Schiphol moet, start hij op met een schijfcontrole. ik dacht van 'zal wel, ik zie wel.' Echter als hij doorstart, blijkt er een deel van de GUI weg te zijn gegaan.

Wat dus duidelijk is, is dat er iets niet goed is, waarschijnlijk heb ik iets essentieels verwijdert. Dus ik kijken in de geschiedenis van Ubuntu Softwarecentrum:

Verwijderd op Zaterdag:
ubuntu-docs (11.04.3)
ubuntu-desktop (1.220)
gnome-user-guide (3.0.0+git20110406ubuntu9)
yelp (3.0.0-0ubuntu2)
gwibber (3.0.0.1-0ubuntu3)
libbabl-0.0-0 (0..022-1build1)
libgegl-0.0-0 (0.0.22-2ubuntu2)
gimp (2.6.11-1ubuntu6)
libgimp2.0 (2.6.11-1ubuntu6)
gimp-data (2.6.11-1ubuntu6)

Ik heb dus verwijderd (wat ik nog weet dat ik dat heb gedaan):
- GIMP en de verdere zaken die daartoe gerelateerd zijn
- gwibber
- ubuntu hulp (yelp, gnome user guide etc)

Wat ik niet meer weet (ik weet niet welk programma dit inhoud, zou kunnen dat ik dat zelf verwijderd heb):
- libbabl
- libgegl

Wat ik zeker niet zelf verwijderd heb:
- ubuntu-docs
- ubuntu-desktop

Nu sluit ik niet uit dat de twee zeker niet zelf verwijderde bestanden samen met een ander programma eruit vlogen. Ik heb zelf niet het verwijderknopje ingedrukt daarvoor.

Zelf heb ik het vermoeden dat ubuntu-desktop de boosdoener is. Wat namelijk ook op de foto's te zien is, mijn muis kan wel gewoon in het zwarte gedeelte functioneren. Ik kan zelfs een map in het zwarte verplaatsen en daar iets aanklikken, ik blijf mijn muis zien, de map gaat verborgen achter het zwarte. Wat overigens wel zo is, is als ik iets maximaliseer, dat hij maximaliseert in het zichtbare deel. Maar ik kan bijvoorbeeld wel mijn muis in Systeem -> Voorkeuren naar beneden scrollen als ik mijn muis op de goede positie in het zwarte zet. Het is dus niet dat het zwarte niks is, het is volledig functioneel, maar er mist gewoon een stukje beeld! Het wordt niet weergegeven!

Wat heb ik al gedaan:
- Ik heb gekeken naar xorg.conf. die file is weg, bestaat niet in /etc/X11/ !! Weg bestaat er een xorg.conf.failsafe, maar de echte xorg.conf is verdwenen!
- sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. In veilige modus.
- Veilige modus met GUI. Hier is de hele GUI wel te zien, dus geen zwart vlak.

Wat voor een vreemd probleem is dit? |:(

[Voor 4% gewijzigd door naarden 4ever op 22-05-2011 16:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je ziet is een probleem met Compiz denk ik. Omdat je in failsafe geen Desktop Effects hebt, krijg je alles normaal. Ga dus eens met je normale GUI naar Desktop Effects, zet ze uit en weer aan.
Waar je ook naar kan kijken is CompizConfig Settings Manager, of ccsm in de terminal. Kijk dan onder General Options, Display Settings. Wat staat daar bij Outputs? Verander het of verwijder eventuele regels daar. Log uit en weer in en kijk hoe dat eruit ziet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-03 22:17
Hij draait niet in failsave van unity maar in gnome 2 dacht ik?
De vraag is of dit niet gewoon een videodriver issue is, heb je het ook in unity?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 18:42
Ik kon dus niet switchen van Gnome 2 naar Unity of andersom, omdat mijn uitlog-button aan de rechterbovenhoek van het paneel zat :F

Ik heb het maar opgelost met een reïnstall. Had er geen zin meer in. Had gekeken of ik Ubuntu-desktop terug kon krijgen, was niet het geval, dus laat maar lekker. ;)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee