[Mediaplayer] Mediaplayer met idiot-proof interface gezocht

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben voor mijn broer aan het rondkijken naar een mediaplayer met ingebouwde harddisk. Normaal is dit niet direct een vraag die ik zo open zou stellen, maar in dit geval staat criterium "idiot-proof" gigantisch hoog op het eisenlijstje.

Kleine toelichting, mijn broer is meervoudig gehandicapt, hulpbehoevend, maar zeker niet dom. Hij woont in een internaat, waar hij op zijn eigen kamer sinds begin dit jaar een nieuwe tv heeft hangen (een Samsung 32" HD-tv). Nu is hij op dit moment volledig afhankelijk van het verzorgend personeel als hij een dvd wil kijken. Gevolg is dat dat er eigenlijk niet van komt. Zorgen dat hij hier onafhankelijk van kan worden, is ons (mij en mijn ouders) best veel waard.

Vorige week had ik mijn mediaspeler (een Popcornhour C-200) tijdelijk bij m'n ouders staan, en kwamen we eigenlijk al snel tot de conclusie dat een interface zoals de NMJ van popcornhour voor mijn broer ideaal is. We weten dat hij mentaal meer dan slim genoeg om dit te begrijpen en met een wall via zijn andere hulpmiddelen te bedienen is.

Nu komt alleen de vraag, welke speler komt voor hem in aanmerking... De C-200 vind ik persoonlijk geen geschikte kandidaat, hij is namelijk te duur en naar mijn zin niet stabiel genoeg. Bovendien maakt de C-200 gebruik van een RF-remote, terwijl IR een vereiste is om bediening via z'n andere hulpmiddelen een vereiste is. Nu is de C-200 via een externe ontvanger wel voor IR geschikt te maken, maar dat is te storingsgevoelig.

Voor ons geldt het volgende lijstje van eisen:
  • Idiot-proof interface (NMJ/MythTV-achtig)
  • Ingebouwde harddisk (mag 2,5" zijn)
  • IR-bediening
  • max budget 150 tot 200 euro
De laatste 3 punten zijn uiteraard gewoon via de pricewatch op te zoeken, maar het gaat vooral om die eerste. Op dit moment is de Popcornhour A-210 een redelijke kandidaat, maar er zijn vast concurrenten die vergelijkbare mogelijkheden kunnen bieden.

Overigens, bediening voor afspelen moet mogelijk zijn met zo min mogelijk knoppen (een 4-weg knop, ok, play, stop, direct access voor muziek en video en power). Deze worden dan geprogrammeerd in een spraakcomputer (het hulpmiddel waarmee hij ook IR-commando's kan sturen via een touch-screen, een soort tablet-pc). De media-jukebox (video-wall) hoeft overigens niet standaard aanwezig te zijn, als hij maar geïnstalleerd kan worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• r.brands
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 18:05
A210 is mij tot nu toe nogal tegengevallen. Vereist vaak het nodige instelwerk. Ook lijkt hij niet heel stabiel (paar keer moeten resetten).

Gr

• WBT
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-04-2024

WBT

Persoonlijk zou ik je in dit geval een Popcorn Hour A-200 (met fan) of A-210 (zonder fan) aanraden. Vervolgens zou ik YAMJ gebruiken i.p.v. NMJ. Met het nodige huiswerk kan je ervoor zorgen dat YAMJ altijd direct opstart, zodat je dus geen last heb van allerlei menu's en dus direct op basis van filmhoezen de gewenste film kan kiezen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@r.brands
Dat is waar ik ook bang voor ben met een Popcornhour. Ik heb zelf nu 1,5 jaar de C-200 staan en voor mij is het geen probleem soms iets meer te moeten doen dan een gemiddelde gebruiker zou kunnen of accepteren. Maar dat is wel een grote no-go voor de toepassing bij mijn broer. Dat apparaat moet gewoon werken.

@WBT
YAMJ ken ik zelf niet (ik gebruikte zelf tot voor kort Oversight, maar het idee is hetzelfde), maar de technische min-punten van de Popcornhour apparaten maken dat ik wat huiverig ben om deze bij mijn broer neer te zetten.

Maar Popcornhour is maar 1 van de vele fabrikanten. Omdat je pas bij gebruik het echte gebruiksgemak kan ervaren, is dit niet iets wat ik via websites of filmpjes op Youtube kan achterhalen (in die filmpjes werken zaken als de NMJ van Popcornhour perfect, in de praktijk blijkt dat nog regelmatig tegen te vallen, bijv.).

Maar hoe zit het met bijv. de Asus O-Play? Of AC Ryan spelers?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
Misschien is de Boxee Box wel wat voor je. Ik was plesant verrast over de eenvoud van de interface van Boxee, is in ieder geval van te voren al enigzins te previewen door Boxee op je eigen PC te installeren. De PC versie loop wel achter maar zal je in ieder geval een idee geven van hoe het werkt.
Wel weer een niet-IR remote maar een standaard Media Center remote werkt ook (Remotes goedkoop te vinden op ebay/dealextreme). Heb het zelf op de htpc staan omdat voor mijn ouders XBMC te ingewikkeld werkt.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

deepbass909 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 02:01:
Maar hoe zit het met bijv. de Asus O-Play? Of AC Ryan spelers?
De asus is op basis van de realtek-chipset en de AC-ryan geloof ik ook. Al deze spelers hebben eenzelfde soort interface (ik heb de asus en een eminent) die heel basic is en ook niet aan te passen is. Er kan geen YAMJ o.i.d. overheen en muziek afspelen is een hel. Ook hier heb je wat dingen in te stellen e.d. Ik denk dat de PCH nog de beste keuze is.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:20

HeroS

SmartHome Nerd

Ik zou ook voor de PCH a210 gaan. Als je hem meteen met de movie database op laad starten dan kan iedereen hem bedienen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 15:17

RV

®

Waarom niet de WD TV Live Hub? Je krijgt een scherm met keuzes, oa. games en movies videos. Vervolgens kies je Movies Videos, kies je de film en klaar. Simpeler kan niet. Geloof dat je de standaardondertiteling op NL kan zetten, maar zeker weten doe ik dat niet.

De afstandsbediening heeft ook nog eens 4 programmeerbare knoppen én kan via de computer bediend worden. Screenshot van interface:

Afbeeldingslocatie: http://www.westerndigital.nl/global/images/products/livehub/ov/WDTV_Live_Hub_page_comp900_15.jpg

Succes ermee!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Deepbass; heb je toevallig nog een keuze kunnen maken hierin?

M'n vader is nogal een digibeet, en zit een beetje met dezelfde vraag...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 16:23:
Deepbass; heb je toevallig nog een keuze kunnen maken hierin?

M'n vader is nogal een digibeet, en zit een beetje met dezelfde vraag...
Nog niet, ik ben nog aan het rondkijken met m'n vader. Waarschijnlijk kunnen we een fonds aanschrijven, omdat dit motiveerbaar de levenskwaliteit van mijn broer kan vergroten (hij wordt zo minder afhankelijk van verplegend personeel voor persoonlijk vermaak) wat waarschijnlijk het budget ook vergroot. Maar dat zal nog steeds rond de €300 max gaan komen.
Xthemes.us schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:46:
Misschien is de Boxee Box wel wat voor je. Ik was plesant verrast over de eenvoud van de interface van Boxee, is in ieder geval van te voren al enigzins te previewen door Boxee op je eigen PC te installeren. De PC versie loop wel achter maar zal je in ieder geval een idee geven van hoe het werkt.
Wel weer een niet-IR remote maar een standaard Media Center remote werkt ook (Remotes goedkoop te vinden op ebay/dealextreme). Heb het zelf op de htpc staan omdat voor mijn ouders XBMC te ingewikkeld werkt.
Hoe zit dat met de remotes? Moet er een losse IR-ontvanger aangesloten worden, of zit die wel ingebouwd? Het maakt namelijk niet uit wat voor IR-remote erbij zit, als het apparaat maar IR kan ontvangen zonder een losse ontvanger nodig te hebben.
Bediening gaat namelijk via een spraak-computer gebeuren, die een programeerbare IR-zender heeft speciaal voor het bedienen van apparatuur (waaronder al z'n huidige tv, dvd en radio).

Boxee kunnen testen van te voren is wel een prettige bonus. Ik heb op het moment toch mijn pc naast de tv staan, dus kan ik goed testen hoe het allemaal werkt en eruit ziet.
HeroS schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:06:
Ik zou ook voor de PCH a210 gaan. Als je hem meteen met de movie database op laad starten dan kan iedereen hem bedienen.
Voordeel hiervan is dat ik inmiddels de software door en door ken (is immers vrijwel identiek aan de C-200) en er zijn redelijk goede video-wall apps voor te krijgen (YAMJ, Oversight), die met een simpele "hack" ook automatisch starten. Nadeel vind ik persoonlijk dat ik de stabiliteit van de C-200 tegen vind vallen en de A-210 op dat vlak ook niet echt anders is...

Pagina: 1