Toon posts:

MacBook 2009 loopt vast met Safari en crasht, blijft uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Mijn vriendin heeft een MacBook uit 2009 die met Safari problemen heeft. Als Safari te lang gebruikt wordt of er worden video's (YT, uitzending gemist etc.) gekeken dan loopt Safari vast of crasht.

Vandaag liep Safari weer vast, maar ditmaal ook gelijk heel de MB. Alleen de muispointer bewoog nog.
Na 5 minuten sloot hij zichtzelf helemaal af en nu wil hij helemaal niet meer aan.

Hoe krijg ik hem weer aan? Wat is de beste remedie om hem, als hij het weer doet, normaal te laten werken met video's (Flash en Silverlight) in Safari?

Als hij weer aangaat ga ik eerst Schijfhulpprogramma opstarten en een check doen, daarna als het moet eventueel een reinstall. Of zijn er betere manieren?

Specs:

Late 2009 MacBook unibody uit december 2009
OS X 10.6.7, alles up to date, dus ook Safari e.d.
Batterij is gezond en helemaal vol en de MB hangt aan de adapter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 18:17
klinkt als mobo defect o.i.d. ka je denk ik niet zoveel aan doen gezien een reparatie zo'n 900 euro kost. als je ooit eens in Veenendaal komt kan ik misschien wel een keertje ernaar kijken, maar ik denk niet dat het echt veel zal schelen. (heb nogal magische vingers denk ik. 4 laptops ff open schroeven beetje in blazen en weer dicht doen et voilà ze werken allemaal XD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 00:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Klinkt als een overhittende laptop. Voorzichtig demonteren, koelpasta vervangen, koelers schoonmaken en weer monteren. Bekijk ook de guides op iFixit.com. Mocht je in Den Haag zitten dan kan ik misschien je wel een keertje een avondje helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Hij blaast inderdaad heel hard bij het kijken van films e.d.

Inmiddels blijkbaar genoeg afgekoeld om hem weer opgestart te krijgen met Ctrl + Cmd + power. Dat is in ieder geval een pak van mijn hart.

Misschien maar even iStat Nano installeren om in de gaten te houden wat de temps doen bij Safari. Voordat ik een schroevendraaier ter hande neem nog meer tips qua softwarematige checks?

As we speak is Schijfhulpprogramma aan het controleren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersnathan94
nah ik weet het niet hoor. als hij echt oververhit is blijft ie niet eerst nog 5 minuten aanstaan. dan is het gelijk bots klaar uit. reinstall help denk ik ook niet erg.

denk dat het wel eens in de graka kan zitten. gezien het ook bij films werkt. (naja eigenlijk niet zeg maar.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 14:46
Als laatste redmiddel zou je eventueel een nog kunnen kijken naar een verse re-install om in ieder geval eventuele software problemen uit te sluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Schijf is ok, mijn vriendin is nu de DVD aan het halen. Reinstall is het eerstvolgende wat ik ga doen (na een backup, that is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 13:51
Je hebt toch nog gewoon garantie :) ?
Dit lijkt namelijk sterk op een Hardwarematig defect.

[Voor 41% gewijzigd door joon op 22-05-2011 16:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersnathan94
december 2009 valt helaas nu niet meer onder garantie tenzij je ook applecare hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 08:10
Wilf schreef op zondag 22 mei 2011 @ 15:45:
Mijn vriendin heeft een MacBook uit 2009 die met Safari problemen heeft. Als Safari te lang gebruikt wordt of er worden video's (YT, uitzending gemist etc.) gekeken dan loopt Safari vast of crasht.

Vandaag liep Safari weer vast, maar ditmaal ook gelijk heel de MB. Alleen de muispointer bewoog nog.
Na 5 minuten sloot hij zichtzelf helemaal af en nu wil hij helemaal niet meer aan.

Hoe krijg ik hem weer aan? Wat is de beste remedie om hem, als hij het weer doet, normaal te laten werken met video's (Flash en Silverlight) in Safari?

Als hij weer aangaat ga ik eerst Schijfhulpprogramma opstarten en een check doen, daarna als het moet eventueel een reinstall. Of zijn er betere manieren?

Specs:

Late 2009 MacBook unibody uit december 2009
OS X 10.6.7, alles up to date, dus ook Safari e.d.
Batterij is gezond en helemaal vol en de MB hangt aan de adapter.
Heb je AppleCare?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 13:51
supersnathan94 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:55:
december 2009 valt helaas nu niet meer onder garantie tenzij je ook applecare hebt.
Er is zoiets als europees consumentenrecht, hier heb je gewoon aanspraak op bij apple en dus recht op een 2e jaar garantie.
Dit geld niet voor mechanische componenten en componenten die in het eerste jaar hadden moeten falen als er sprake was van een fabrikage/productiefout (geheugen bijvoorbeeld)
Als je jezelf beroept op jou recht bij het punt van aankoop of een AASP dan wordt er gewoon een 2e jaar garantie gegeven op bijvoorbeeld je logicboard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Geen Applecare. De CPU zit nu op 83 graden en Safari zit alweer vast na 2 uurtjes YouTube. Firefox werkt nog steeds. Als safari niet gebruikt wordt dan is er niks aan de hand. Meestal blijft ook alleen safari hangen, zoals nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
reset safari en flush de cache eens en installeer de nieuwste flash.
heb je browser-addons? schakel deze eens uit.

het oververhitten kan veroorzaakt worden door oa. browser-addons en flash
dat je hardware dan over de z... raakt is dan een gevolg

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Er draaien geen plugins (behalve Flash) en Safari is al meerdere malen gereset, ook door mijn vriendin zelf (ze heeft ook gezocht op het probleem).

Als Safari in Activiteitenweergave gekilld wordt zakt de CPU temp naar 73 graden. Als er geen Flash gebruikt wordt gaat CPU A naar 55 graden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee