Toon posts:

Bedraad netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 10:56
Dag allemaal,

onlangs heb ik een huis gekocht en ik ben nu bezig met de bekabeling door het huis heen. De tijd is nu aangebroken om de UTP kabels te gaan leggen. De planning van de kabels wil echter nog niet echt lukken.

De bedoeling is dat ik full-hd films kan steamen op mijn blu-ray speler vanaf mijn laptop die in de kantoorkamer staat (en in de toekomst kan streamen vanaf de netwerk-hardeschijf). Ook wil ik graag grote bestanden vanaf mijn laptop naar de toekomstige netwerk-hardeschijf kunnen transporteren, zonder dat dat veel tijd in beslag neemt. Heb een wireless router, maar merk toch dat de snelheid bij het streamen voor films gewoon te traag is, gevolg: schokken.

Ik heb dus 3 locaties:
- De kast waar al de netwerk apparatuur staat. (modem, router, toekomstige netwerk-hardeschijf, (misschien NAS))
- Het tv-meubel
- De kantoorkamer

Bij het tv-meubel wil ik graag de tv én blu ray-speler bedraad aansluiten (dubbele wandcontactdoos). In de kantoorkamer wil ik het liefst ook een dubbele UTP aansluiting.
Het liefst leg ik naar beide plaatsen maar 1 kabel.

Ik merkte dat ze bij de bouwmarkten niet zoveel van deze dingen hebben/weten. Bij de karwei en praxis hebben ze wel wandcontactdozen met dubbele UTP aansluiting, maar deze vereist ook 2 kabels.
In kantoorgebouwen/scholen zie je vaak van die vierkante opbouw wandcontactdozen. Hebben deze ook 2 kabels nodig, of splitten deze op een of andere manier wel? Bestaat het eigenlijk wel, een wandcontactdoos die gelijk een soort switch is? En waar kan ik die krijgen?

De kabels, allemaal cat6?

Alle tips zijn welkom! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cat6 kabels inderdaad, zijn toch niet veel duurder. Je kan UTP kabels niet splitsen, daarvoor zul je dus een switch moeten hebben. Het lijkt mij het makkelijkst om of meerdere kabels te trekken of de switch gewoon na de wandcontactdoos te plaatsen. Meestal zie je toch dat het gewoon meerdere kabels zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
Celica_T20 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:17:
Ik heb dus 3 locaties:
- De kast waar al de netwerk apparatuur staat. (modem, router, toekomstige netwerk-hardeschijf, (misschien NAS))
Ik weet niet hoe groot je kast is, maar als je er een NAS in wilt zetten zou ik wel op de temps gaan letten..
Ik merkte dat ze bij de bouwmarkten niet zoveel van deze dingen hebben/weten.
Welkom in de wereld van de winkelverkoop :F .
Bij de karwei en praxis hebben ze wel wandcontactdozen met dubbele UTP aansluiting, maar deze vereist ook 2 kabels.
Dit is normaal. Je kan 1 kabel wel splitsen en op beide 4 aansluiten, maar dan houd je maar 100Mb/s over.
In kantoorgebouwen/scholen zie je vaak van die vierkante opbouw wandcontactdozen. Hebben deze ook 2 kabels nodig, of splitten deze op een of andere manier wel? Bestaat het eigenlijk wel, een wandcontactdoos die gelijk een soort switch is? En waar kan ik die krijgen?
Niet voor zover ik weet, kan ook een duur geintje worden..
De kabels, allemaal cat6?
CAT5e kan ook, maar CAT6 bereid je alvast wat meer voor op de toekomst ;) eventueel een 10Gb/s netwerk. Het prijsverschil is minimaal.

Als je echt geen 2e kabel wilt/kan leggen is het plaatsen van een switch bij je mediaspelers het makkelijkste.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 63975
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Leuk en aardig, maar dit zijn vrij basic vragen.

Wat heeft TS zelf al gevonden aan informatie?

Zoals GoT een prachtige FAQ heeft;
Welke soorten bekabeling zijn er en welke moet ik gebruiken?

Kan ik ook twee pc's aansluiten met één UTP-kabel?

[Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 22-05-2011 12:35. Reden: Lekkere FAQ parsing :(]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17
D4NG3R schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:23:
Dit is normaal. Je kan 1 kabel wel splitsen en op beide 4 aansluiten, maar dan houd je maar 100Mb/s over.
...als je geluk hebt. Had het hier ook gedaan, ik haalde nog maar 100kbit (en ik had wel de goede aderparen bij elkaar en zo ;) ). Ik heb maar een simpel switchje gehaald om meer dingen op 1 kabel te krijgen :)

Als je toch bezig bent met het trekken van kabels is het net zo makkelijk 2 kabels te trekken als 1...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:03
Celica_T20 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:17:
Het liefst leg ik naar beide plaatsen maar 1 kabel.
Dat kan met alle doosjes die er te koop zijn, maar...
Je gaat niet hoger dan 100mbit; voor gigabit moet je namelijk alle 8 de aders gebruiken
Je moet zelf even uitvogelen hoe je de boel aan moet sluiten: tip.

Als je HD materiaal wilt streamen is 50Mbit/sec genoeg.
Dataoverpompen gaat uiteraard maar met 11MB/sec.

Gigabit (dus 2 kabels voor 2 aansluitingen) echter is zoveel fijner en sneller dat ik nu niet meer terug zou willen naar 100mbit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Trek er 2 naar elke locatie, ik weet hoe het is met 1 te weinig, echt dat is crap.. 100Mbit wil niet je niet meer en je wil 1Gbps 1Gbps haal je alleen met 8 aderparen, en een kabel heeft er max 8 op dit moment, dus je moet voor goeie streams kwaliteit etc een dubbele kabel leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 9449

job schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:44:
Als je HD materiaal wilt streamen is 50Mbit/sec genoeg.
Dataoverpompen gaat uiteraard maar met 11MB/sec.
Veel mensen halen die 50Mbit/sec helemaal niet met gigabit, laat staan dat laatste. Als ik TS was zou ik eerst een test doen of "full-hd films kan steamen op mijn blu-ray speler vanaf mijn laptop die in de kantoorkamer staat (en in de toekomst kan streamen vanaf de netwerk-hardeschijf)" uberhaubt wel lukt.

Edit: sorry, ben in de war, met 500 Mbit/sec zou het moeilijk worden maar met 50 Mbit/sec gaat het i.d.d. wel lukken.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 22-05-2011 13:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zouden mensen dat niet halen? Je bedoelt omdat de apparaten die snelheid niet aan kunnen? Dat zou in dit geval enkel de Blu-Ray speler zijn. Laptop haalt dat wel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

Veel mensen halen maar 3 MB/s met gigabit (bij file transfers), maar ik vergiste me in een factor 10 (zie boven).

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 22-05-2011 13:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Celica_T20
Bedankt voor alle reacties!

Het zijn idd wel basic vragen, maar een beetje hulp is altijd welkom. Misschien dat ik dan idd maar een hoop kabels ga leggen. Snelheid is wat ik wilde bereiken met het bekabelen, en als de snelheid dan de helft omlaag gaat door 1 kabel te leggen, kan ik net zo goed 2 leggen nu alles toch open ligt.

Probleem is misschien wel het aantal poorten wat de router heeft. Ik heb nog geen gigabit router, maar zie dat die meestal ook 4 poorten hebben. TV + Blu-ray + 2*kantoorkamer = 4. Dat betekend geen plek meer voor een evt. netwerk hardeschijf.
Werkt zoiets: http://www.allekabels.nl/...RNET-5-POORTS-SWITCH.html
of dat gewoon rotzooi die je snelheid omlaag haalt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 10:27
Die switch die je linkt is een 100 Mbit switch, je zal dan toch beter kiezen voor een gigabit model denk ik ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Je moet echt niet bij bouwmarkten zijn als het gaat om kabel en aansluitmiddelen voor IP netwerken. Ga dan naar (web) winkels die zich toeleggen op ICT en netwerken.

bijvoorbeeld: http://www.mnm-computers.nl/kabels-netwerk-c-29_1131.html

Verder zou ik zeker NIET gaan voor het splitsen van aderparen om zo 2 aansluitingen op 1 kabel te creëren. Het is niet veel meer moeite om 2 kabels aan te leggen tov van maar 1 kabel.

Het mooist is om in ieder vertrek zoveel kabels te trekken als je netwerkaansluitingen wil gebruiken. Alternatieven zijn om draadloos te gaan of per vertrek een kleine switch neer te leggen. Beiden hebben zo hun beperkingen.

Prijsverschil tussen Cat5e en Cat6 is overigens een factor 2. Cat5e kost (vanaf) 20-25 cent per meter, cat6 kost (vanaf) 40-50 cent per meter. Beiden kunnen Gigabit aan. Voor thuisgebruik twijfel ik wel aan de meerwaarde van Cat6 boven Cat5e hoewel de kosten in totaal niet heel schrikbarend zullen zijn.

En als switch: kijk eens in de pricewatch: een 5 of 8 poorts Gb switch is er al vanaf 25-30 euro. http://tweakers.net/price...0Ue09MLiuzj6n2rT9fcBUSjkB

[Voor 14% gewijzigd door 26779 op 22-05-2011 13:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Celica_T20
Bedankt voor de info!

Die webwinkel is ook erg handig.

Ik denk dat ik naar de kantoorkamer toch maar 1 kabel leg. Dan heb ik op de router nog 1 poort over. In de kantoorkamer zal ik toch niet direct meer dan 1 poort nodig hebben. Als ik in de toekomst daar toch meer poorten nodig heb koop ik zo'n switch.

Thx!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 9449 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:01:
Veel mensen halen maar 3 MB/s met gigabit (bij file transfers), maar ik vergiste me in een factor 10 (zie boven).
Oh, verklaar eens?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 12:22
nou sorry hoor, maar ik haal hier met een airport extreme en een externe schijf van Lacie (1TB) toch makkelijk 11 MB/s en dat komt door de 100 mbps router/switch die er boven nog tussenhangt. anders had ik boven ook een volledige 1gbps lijn liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 06:00
euhm... TS....

in je verhaal merk ik dat je momenteel alleen op 3 locaties een bedrade verbinding wil gaan gebruiken.

heb je ook nagedacht over de toekomst? en daarmee gezegd.. in alle kamers van je huis utp leggen met een fatsoenlijke switch erachter?

als je toch eenmaal bezig bent is het een kleine moeite om alles in 1x te doen, ook kosten technisch

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:39

painkill

Pain(k)(ill)

Je hebt sowieso per aansluiting 1 kabel nodig. (Cat5 of Cat6 maakt voor 1gbit niet uit!)
Deze trek je dan vanuit de kamers naar 1 punt in het huis (meterkast oid).
Daar sluit je ze aan op een 1 gbit switch.
De gbit switch verbind je dan met de router.

Want ik neem aan dat je router niet beschikt over 10 aansluitingen? :P
Waar je absloluut WEL op moet letten is de volgorde van de paren in de kabel zelf.
Gebruik je AMP blokjes, dan is er niks aan de hand.

Maar gebruik je losse connectoren, dan moet je er op letten dat je kabels goed aan sluit, de goede volgorde is te vinden in de FAQ, die hier al genoemd is.

En zo heb jij een 1gbit netwerk :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Celica_T20
@painkill
ok thx for the info!

@shure-fan
Dat is zo'n beetje m'n hele huis :P
Heb zo alleen geen bekabelde verbinding in de keuken en slaapkamer (oja en badkamer en toilet).
Slaapkamer denk niet dat ik daar ooit een bekabelde verbinding ga gebruiken. Keuken/badmkamer/toilet spreekt voor zich :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Celica_T20 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 16:01:
@painkill
ok thx for the info!

@shure-fan
Dat is zo'n beetje m'n hele huis :P
Heb zo alleen geen bekabelde verbinding in de keuken en slaapkamer (oja en badkamer en toilet).
Slaapkamer denk niet dat ik daar ooit een bekabelde verbinding ga gebruiken. Keuken/badmkamer/toilet spreekt voor zich :)
Ik heb al genoeg mensen gehad met internet en tv in de keuken hoor :)

Trouwens, wat ga je gebruiken, opbouwdozen? Inbouwdozen? De kabels gewoon los laten liggen?

Als ik je een advies mag geven, en het is enigszins mogelijk, zorg er dan voor dat je buizen kunt maken vanaf de meterkast naar de verschillende kamers, om zo met inbouwdozen te werken.
In de meterkast gebruik je dan opbouwdozen met amp blokjes. Dit is allemaal, op amp blokjes na denk ik, te koop bij je bouwmarkt :)

Dit maakt eventuele vervanging, uitbreiding etc veel makkelijker.
Ook kun je zo wel 4-5 kabels per buis trekken. Dus per kamer 1 buis is meer dan genoeg.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Traag Gigabit netwerk

Dit soort topics, zijn er honderden van.

Ik haal zelf ook maar iets van 30 MB/s tussen 2 gigabit NICs (file transfer in Windows). Dit ligt natuurlijk ergens aan (OS/bus/hdd/nic/settings), alleen zijn dit wel beperkingen waar je rekening mee moet houden als je echt ~10 MB/s wil.

[Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 22-05-2011 18:14. Reden: 3 -> 30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat een onzin, dus omdat er ergens bij sommige mensen problemen zijn met hun netwerk moet je er opeens rekening mee houden? Elk modern OS kan met gigabit overweg, elke gigabit NIC is er snel genoeg voor en elke gigabit switch kan er mee overweg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:55
@Grizzlybeer
Dan zit er ergens toch iets niet goed ben ik bang. Ik haal met gemak +10MB/s via wlan (130N). Over een 1Gbit lan haal ik 30MB/s vanaf mijn slome NAS. Vanaf een bedraade Gbit nic naar een andere gaat toch wel met 75-90 MB/s afhankelijk van de hardware (met name oude hdd). Dus die snelheden van 3MB/s dat hoort toch echt niet te kunnen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

En trouwens, gigabit komt overeen met maximaal 125 MB/s.
Maar met de helft mag je met redelijke apparatuur ook wel blij zijn :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Celica_T20
painkill schreef op zondag 22 mei 2011 @ 16:17:
[...]

Ik heb al genoeg mensen gehad met internet en tv in de keuken hoor :)

Trouwens, wat ga je gebruiken, opbouwdozen? Inbouwdozen? De kabels gewoon los laten liggen?

Als ik je een advies mag geven, en het is enigszins mogelijk, zorg er dan voor dat je buizen kunt maken vanaf de meterkast naar de verschillende kamers, om zo met inbouwdozen te werken.
In de meterkast gebruik je dan opbouwdozen met amp blokjes. Dit is allemaal, op amp blokjes na denk ik, te koop bij je bouwmarkt :)

Dit maakt eventuele vervanging, uitbreiding etc veel makkelijker.
Ook kun je zo wel 4-5 kabels per buis trekken. Dus per kamer 1 buis is meer dan genoeg.
Zo uitgebreid wil ik het denk ik niet gaan doen. Ik denk niet dat ik hier veel langer dan 5 jaar blijf wonen.
Ik gebruik nu wel een kast al centraal punt (niet de meterkast, die zit in de kelder :X ).
Het laminaat is nu overal gelegd en ik leg nu alle kabel langs het laminaat, waar de plinten nog bovenop komen. Alleen op plaatsen vlakbij de centrale kast stapelen de kabels zich nu wel op (2x coax, 2x UTP). Op die plaatsen past een simpel plintje er niet meer overheen, daar moet ik nog even iets op bedenken.
Wil trouwens in de kamers opbouwdozen gebruiken.

En internet in de keuken ga ik niet aan beginnen 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Je kunt dan p25 wandgoot gebruiken, deze valt haast niet op deze kun je goed boven de plint bevestigen.
Daar kun je denk ik wel 4-5 kabels in kwijt.

Dit is ook gewoon bij de bouwmarkt te koop :)
Moet je er wel op letter dat je de bochten er ook bij moet kopen..

[Voor 28% gewijzigd door painkill op 22-05-2011 16:43]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-04 11:18
Waarom UTP en geen STP/SFTP? Die meerprijs is ook niet echt overdreven, en alle kleine beetjes helpen om storingen van buitenaf weg te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Celica_T20
Heb daar idd ook aan zitten denken, óf een soort verhoogde plint, die aan de binnenkant wat hol is, waardoor er meer ruimte onder zit. Weet eigenlijk niet of die bestaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Celica_T20
Klojum schreef op zondag 22 mei 2011 @ 16:48:
Waarom UTP en geen STP/SFTP? Die meerprijs is ook niet echt overdreven, en alle kleine beetjes helpen om storingen van buitenaf weg te houden.
Nog niet eerder gezien, maar aan wat voor storingen zou ik dan moeten denken? Misschien als ik een stroomkabel langs de UTP kabel laat lopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Onzin, twisted pair is genoeg om storingen weg te nemen.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
Vandaar dat ik met elke PC hier in huis (Waaronder ook 1 laptop uit 2003 met een 100Mb/s aansluiting) gewoon 12.5 a 13MB/s haal bij fileoverdracht?..

Elk 1000Mb/s device haalt ook gewoon tegen de 70 a 80MB/s.

UTP is meer als voldoende tegen storing in een gewoon huis.

[Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 22-05-2011 18:15]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

D4NG3R schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:11:
[...]

Vandaar dat ik met elke PC hier in huis (Waaronder ook 1 laptop uit 2003 met een 100Mb/s aansluiting) gewoon 12.5 a 13MB/s haal bij fileoverdracht?..
Ik heb mijn post hierboven inmiddels aangepast, ik bedoelde 30 MB/s.

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-01 15:48

Tarabass

Webmaster

Bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels al mijn netwerkbenodigdheden daar besteld. Erg goede service en niet duur :)

Ik weet dat ik het topic omhoog kick, maar wilde wel even bedanken.

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 13:35
painkill schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:31:
Onzin, twisted pair is genoeg om storingen weg te nemen.
Inderdaad bijvoorbeeld stroom, maar onder normale omstandigheden voldoet UTP, zelfs met stroom in de buurt.

STP is ook niet makkelijk te hanteren omdat het een hele stugge kabel is, dus het is moeilijker om deze door muren of om hoekjes heen te trekken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee