Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2
Fout gelezen.
[Voor 86% gewijzigd door jan99999 op 22-05-2011 10:52]
Anoniem: 15758
SSD als boot schijf is prima, maar als je 10TB als mixed data in een RAID5 hebt, wil je random I/O kunnen versnellen en dat kan prima met een kleine SSD. Metadata en kleine files worden dan vanaf de SSD geplukt.
Dit valt te vergelijken met L2ARC functie in ZFS onder FreeBSD en andere UNIX operating systems. Of het ook even goed werkt valt te bezien. Onder BSD platform heb je dit natuurlijk niet nodig; het is juist het Windows platform wat een dergelijke feature mist en Intel heeft deze nu proprietary toegevoegd met hardware erbij als koppel-verkoop. Hetzelfde doe je helemaal gratis met elk merk SSD met zowel ZFS onder UNIX platform als Btrfs onder Linux platform.
Ik kan me ook voorstellen dat Intel aan hardeschijf fabrikanten een cache module wilt leveren, zodat straks 4TB schijven een 20GB SLC NAND cache module hebben. Dat zal heel wat beter werken dan de huidige 'hybride hardeschijven' die door gebrek aan een intelligente controller niet goed gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van NAND.
Dit valt te vergelijken met L2ARC functie in ZFS onder FreeBSD en andere UNIX operating systems. Of het ook even goed werkt valt te bezien. Onder BSD platform heb je dit natuurlijk niet nodig; het is juist het Windows platform wat een dergelijke feature mist en Intel heeft deze nu proprietary toegevoegd met hardware erbij als koppel-verkoop. Hetzelfde doe je helemaal gratis met elk merk SSD met zowel ZFS onder UNIX platform als Btrfs onder Linux platform.
Ik kan me ook voorstellen dat Intel aan hardeschijf fabrikanten een cache module wilt leveren, zodat straks 4TB schijven een 20GB SLC NAND cache module hebben. Dat zal heel wat beter werken dan de huidige 'hybride hardeschijven' die door gebrek aan een intelligente controller niet goed gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van NAND.
Dat is zo'n beetje waar ik naar op zoek ben ja.Anoniem: 15758 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:18:SSD als boot schijf is prima, maar als je 10TB als mixed data in een RAID5 hebt, wil je random I/O kunnen versnellen en dat kan prima met een kleine SSD. Metadata en kleine files worden dan vanaf de SSD geplukt.
De vraag is dan ook of deze Intel/Windows oplossing net zo flexibel is als L2ARC in ZFS (ook een van de redenen voor een nieuwe PC, spelen met ZFS). Voor zover ik weet heeft, naast (Open)Solaris, alleen NetBSD en FreeBSD op dit moment een bruikbare ZFS implementatie.Anoniem: 15758 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:18:Dit valt te vergelijken met L2ARC functie in ZFS onder FreeBSD en andere UNIX operating systems. Of het ook even goed werkt valt te bezien. Onder BSD platform heb je dit natuurlijk niet nodig; het is juist het Windows platform wat een dergelijke feature mist en Intel heeft deze nu proprietary toegevoegd met hardware erbij als koppel-verkoop. Hetzelfde doe je helemaal gratis met elk merk SSD met zowel ZFS onder UNIX platform als Btrfs onder Linux platform.
De Intel implementatie onder Windows voegt die intelligentie toe, net als het OS dat voor ZFS moet doen. Het niet cachen van bv grote media bestanden en virus-scanner accessed blocks lijkt me erg moeilijk te implementeren in de hardware van de disk-controller. Via het OS danwel de kernel kun je dat natuurlijk wel sturen.Anoniem: 15758 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:18:Ik kan me ook voorstellen dat Intel aan hardeschijf fabrikanten een cache module wilt leveren, zodat straks 4TB schijven een 20GB SLC NAND cache module hebben. Dat zal heel wat beter werken dan de huidige 'hybride hardeschijven' die door gebrek aan een intelligente controller niet goed gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van NAND.
[Voor 40% gewijzigd door spil op 22-05-2011 12:03]
Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2
Kleine bump van dit topic; hoop dat dit is toegestaan.spil schreef op zondag 22 mei 2011 @ 10:37:
De nieuwe Intel Z68 chipset heeft een SSD caching feature die je via Intel "Rapid Storage Technology" (RST) kunt configureren. Dat lijkt mij ten maar ten dele interessant, een SSD als boot-drive blijft de snellere optie.
De Z68 SSD caching gebruikt maximaal 64GB van een SSD, de rest blijft beschikbaar als een losse partitie. Vanuit Intel's RST Tool kan ik me dat voorstellen, maar hoe ziet dat er voor een ander OS uit? (Linux, FreeBSD).
Nog liever zou ik zelf de grootte van de SSD cache bepalen, zeg 20GB van je 120GB SSD voor caching van de 2TB disk en de overige 100GB als boot-drive.
- Is het mogelijk om dit flexibel te configureren?
- Zo ja, hoe configureer je dat? (eerst de 100GB aanmaken en daarna in RST de rest toewijzen of andersom?)
Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is of het bovenstaande mogelijk is. In mijn geval zou ik graag 40GB van mijn SSD willen gebruiken om het OS + wat apps op te installeren, en de overige 24GB gebruiken voor een SRT cache. Heeft niemand hier ervaring mee?
Ja, dat kan. Zie productreview: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 review door TERW_DANEelke Spaak schreef op zondag 26 juni 2011 @ 14:54:
[...]
Kleine bump van dit topic; hoop dat dit is toegestaan.
Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is of het bovenstaande mogelijk is. In mijn geval zou ik graag 40GB van mijn SSD willen gebruiken om het OS + wat apps op te installeren, en de overige 24GB gebruiken voor een SRT cache. Heeft niemand hier ervaring mee?
Goeie review, bedankt!
Ik zie echter niet expliciet iets over hoe ik met mijn vraag om zou moeten gaan. Kan je bij het installeren van Windows een partitie maken op de SSD, hem daarin installeren, en vervolgens (na OS install) de restruimte van de SSD gebruiken om een andere schijf te cachen?
Pagina: 1