Toon posts:

Z68 en SSD caching opties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spil
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2021
De nieuwe Intel Z68 chipset heeft een SSD caching feature die je via Intel "Rapid Storage Technology" (RST) kunt configureren. Dat lijkt mij ten maar ten dele interessant, een SSD als boot-drive blijft de snellere optie.

De Z68 SSD caching gebruikt maximaal 64GB van een SSD, de rest blijft beschikbaar als een losse partitie. Vanuit Intel's RST Tool kan ik me dat voorstellen, maar hoe ziet dat er voor een ander OS uit? (Linux, FreeBSD).
Nog liever zou ik zelf de grootte van de SSD cache bepalen, zeg 20GB van je 120GB SSD voor caching van de 2TB disk en de overige 100GB als boot-drive.
  1. Is het mogelijk om dit flexibel te configureren?
  2. Zo ja, hoe configureer je dat? (eerst de 100GB aanmaken en daarna in RST de rest toewijzen of andersom?)

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Fout gelezen.

[Voor 86% gewijzigd door jan99999 op 22-05-2011 10:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

SSD als boot schijf is prima, maar als je 10TB als mixed data in een RAID5 hebt, wil je random I/O kunnen versnellen en dat kan prima met een kleine SSD. Metadata en kleine files worden dan vanaf de SSD geplukt.

Dit valt te vergelijken met L2ARC functie in ZFS onder FreeBSD en andere UNIX operating systems. Of het ook even goed werkt valt te bezien. Onder BSD platform heb je dit natuurlijk niet nodig; het is juist het Windows platform wat een dergelijke feature mist en Intel heeft deze nu proprietary toegevoegd met hardware erbij als koppel-verkoop. Hetzelfde doe je helemaal gratis met elk merk SSD met zowel ZFS onder UNIX platform als Btrfs onder Linux platform.

Ik kan me ook voorstellen dat Intel aan hardeschijf fabrikanten een cache module wilt leveren, zodat straks 4TB schijven een 20GB SLC NAND cache module hebben. Dat zal heel wat beter werken dan de huidige 'hybride hardeschijven' die door gebrek aan een intelligente controller niet goed gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van NAND.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spil
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2021
Anoniem: 15758 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:18:SSD als boot schijf is prima, maar als je 10TB als mixed data in een RAID5 hebt, wil je random I/O kunnen versnellen en dat kan prima met een kleine SSD. Metadata en kleine files worden dan vanaf de SSD geplukt.
Dat is zo'n beetje waar ik naar op zoek ben ja.
Anoniem: 15758 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:18:Dit valt te vergelijken met L2ARC functie in ZFS onder FreeBSD en andere UNIX operating systems. Of het ook even goed werkt valt te bezien. Onder BSD platform heb je dit natuurlijk niet nodig; het is juist het Windows platform wat een dergelijke feature mist en Intel heeft deze nu proprietary toegevoegd met hardware erbij als koppel-verkoop. Hetzelfde doe je helemaal gratis met elk merk SSD met zowel ZFS onder UNIX platform als Btrfs onder Linux platform.
De vraag is dan ook of deze Intel/Windows oplossing net zo flexibel is als L2ARC in ZFS (ook een van de redenen voor een nieuwe PC, spelen met ZFS). Voor zover ik weet heeft, naast (Open)Solaris, alleen NetBSD en FreeBSD op dit moment een bruikbare ZFS implementatie.
Anoniem: 15758 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:18:Ik kan me ook voorstellen dat Intel aan hardeschijf fabrikanten een cache module wilt leveren, zodat straks 4TB schijven een 20GB SLC NAND cache module hebben. Dat zal heel wat beter werken dan de huidige 'hybride hardeschijven' die door gebrek aan een intelligente controller niet goed gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van NAND.
De Intel implementatie onder Windows voegt die intelligentie toe, net als het OS dat voor ZFS moet doen. Het niet cachen van bv grote media bestanden en virus-scanner accessed blocks lijkt me erg moeilijk te implementeren in de hardware van de disk-controller. Via het OS danwel de kernel kun je dat natuurlijk wel sturen.

[Voor 40% gewijzigd door spil op 22-05-2011 12:03]

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 09:36

Eelke Spaak

- Vlad -

spil schreef op zondag 22 mei 2011 @ 10:37:
De nieuwe Intel Z68 chipset heeft een SSD caching feature die je via Intel "Rapid Storage Technology" (RST) kunt configureren. Dat lijkt mij ten maar ten dele interessant, een SSD als boot-drive blijft de snellere optie.

De Z68 SSD caching gebruikt maximaal 64GB van een SSD, de rest blijft beschikbaar als een losse partitie. Vanuit Intel's RST Tool kan ik me dat voorstellen, maar hoe ziet dat er voor een ander OS uit? (Linux, FreeBSD).
Nog liever zou ik zelf de grootte van de SSD cache bepalen, zeg 20GB van je 120GB SSD voor caching van de 2TB disk en de overige 100GB als boot-drive.
  1. Is het mogelijk om dit flexibel te configureren?
  2. Zo ja, hoe configureer je dat? (eerst de 100GB aanmaken en daarna in RST de rest toewijzen of andersom?)
Kleine bump van dit topic; hoop dat dit is toegestaan.

Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is of het bovenstaande mogelijk is. In mijn geval zou ik graag 40GB van mijn SSD willen gebruiken om het OS + wat apps op te installeren, en de overige 24GB gebruiken voor een SRT cache. Heeft niemand hier ervaring mee?

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eelke Spaak schreef op zondag 26 juni 2011 @ 14:54:
[...]

Kleine bump van dit topic; hoop dat dit is toegestaan.

Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is of het bovenstaande mogelijk is. In mijn geval zou ik graag 40GB van mijn SSD willen gebruiken om het OS + wat apps op te installeren, en de overige 24GB gebruiken voor een SRT cache. Heeft niemand hier ervaring mee?
Ja, dat kan. Zie productreview: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 review door TERW_DAN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 03-06 09:36

Eelke Spaak

- Vlad -

Goeie review, bedankt!

Ik zie echter niet expliciet iets over hoe ik met mijn vraag om zou moeten gaan. Kan je bij het installeren van Windows een partitie maken op de SSD, hem daarin installeren, en vervolgens (na OS install) de restruimte van de SSD gebruiken om een andere schijf te cachen?

TheStreme - Share anything with anyone

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee