Toon posts:

[OC] 2600K koeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-06 21:32

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

Topicstarter
Omdat mijn mobo een weekje met rma moet(omruilen ivm sata bug) moet de cpu en de koeler uiteraard verwijderd worden, dit vond ik dit een mooie aangelegenheid om de koeler en de pasta te vervangen.
De cpu loopt nu op 4ghz(stock 3.4) en heeft een core-temp van 34 idle en 50-55 load, nou is mijn doel 4,5-4-7ghz (beetje maximaal zonder voltage aan te passen ed.) en even wat koeler dan 55 load bij 4 ghz, vind dat net even te hoog voor het mooie zeker bij 4,7ghz kun je dan wel 60-70 verwachten.

Nou is het met zoveel koelers erg lastig om een goede balans te vinden, het volgende heb ik zelf al geconstateerd:

Mugen2B: -Koelt "te goed" voor een 2600k -is veels te groot&zwaar +goedkoop
Noctua lijn: -duur +stil =redelijke geluid-koel verhouding
Megahalems: zelfde als de mugen ook overkill -te groot&zwaar -duur
Corsair H60: -duur -extra geluid van fan en een pomp +apart design +klein +koel
Corsair H70: -duur -te grote rad +koel

Aangezien het stock intel koelertje de 2600K op 4ghz nog goed bij kan houden is zon fancy giga koeler dus onzin, ik zoek dus een kleine en stille koeler zonder de hoofdprijs te betalen, die net even een slag beter is als een intel boxed.
Alle knappe reviews en testen gebruiken de bovenstaande koelers of onbekende meuk welke erg veel herrie maken en niet goed koelen dus daar schiet ik ook niks mee op.
Beetje zelfde idee dat er enkel supercars worden getest terwijl je op zoek bent naar een auto van 10k

De voorkeur gaat op dit moment uit naar een H60 set vanwege zijn formaat en omdat ze gewoon gaaf zijn ;) heb alleen geen idee hoeveel herrie zoiets maakt tov een kleine koele en stille koeler, aangezien ze enkel tegen de bovenstaande koelers zijn getest.

Als iemand tips of links heeft hoor ik dat graag, evt specs staan in signature.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 18:35
Je kan nooit teveel koeling hebben,
als je later nog eens alsnog op 5Ghz+ wilt draaien, kun je dat gewoon doen zonder koeler te verwisselen.
Misschien nog een betere kandidaat dan de koelers die jij noemde: Thermalright Venomous X
Koelt nog wat beter als een mugen, en hangt niet over je ramslots

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Die is al een stuk platter ja, maar ik ga zo ie zo niet zover overclocken dat ik het voltage moet verhogen daar begin ik niet aan. Zoek eigenlijk iets met een 80mm formaat en geen 120mm fans erop.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:08
Ik ben het met Abeltje eens, tevens is te groot te zwaar toch niet echt een argument?
Enige keer wanneer dat een nadeel is, is als die niet in je kast past ;)
4.5Ghz is niet iets wat je zonder voltage verhoging haalt.... en voltage op auto is niet hetzelfde als stock!
Daar heb je toch wel zo'n 1.3-1.34v voor nodig.
Als je geen degelijk moederbord hebt, dan wordt het helemaal lastig.

Ik zou echt voor een 120MM kiezen als ik jou was, voor de zelfde luchtverplaatsing maakt dit minder geluid, vandaag dat die mugen 2 ook zo stil is en nog steeds goed koelt, dit gaat bij 80MM niet lukken.
ALs ik zo naar de testresultaten van HW.info kijk, dan is de Mugen 2 echt de beste voor jou.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/488/248921;252114
Die venomous x is wel minder lomp, maar is wel iets slechter dan de mugen 2, maar het scheelt niet veel.

Wat zijn je overige specs? Dan weet je of het gaat passen met je memory en kast e.d.

[Voor 9% gewijzigd door Willie Billie op 22-05-2011 10:01]

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Tja maar zon mugen heb je gelijk een kilo staal aan je mobo hangen en een gigantisch blok in je kast.
De 2600k draait 4.5ghz zonder het standaard voltage te verhogen hoor ;)

Specs staan onderaan zoals in OP staat ;) ram is gewoon hyperX dus geen onzinnige koelribben op het ram oid.

Maar zoals ik al zei zijn die mugen towers en consorten echt overkill als de cpu zelfs met een boxed koeler al netjes gekoeld wordt wat moet je dan met zon bakbeest?

zoiets zoek ik eigenlijk maar zalman heeft een aantal goeie en een aantal slechte koelers dus dat maakt het ook weer lastig

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-07-2020

thieske-bc

NCC 1701

Ik heb inmiddels meer dan 100x de scythe mugen2 ingebouwd. Ik heb nog nooit één probleem gehad met de mugen2 en zijn gewicht. Het is eerder een voordeel dan een nadeel. Het grote gewicht wordt immers veroorzaakt door het koelvermogen in koper (transport) en gigantische oppervlakte aan lamellen (afdracht).

Verder zou ik als alternatief de Hyper 212+ nemen als je gewicht een issue vind. Ik zou er echter niet wakker van liggen! Je moederbord zit met op zijn minst 6 schroeven vast, die gaat niet krom trekken of iets dergelijks.

Verder lees ik dat je een stock koeler goed genoeg vind, want hij koelt immers "goed genoeg". Ik vind dat een absoluut non-argument. Als je pc staat te loeien in de zomer omdat je stock koelertje vol zit met stof, de lagers beginnen te knarsen vanwege de hoge rpm's die hij moet draaien, tsja.... Als dat hetgeen is wat je wil?

Tower Koelers zijn geen overkill. Als jij graag lang wil genieten van een rustige, stabiele pc dan zou ik toch investeren in fatsoenlijke koelcapaciteit voor je CPU. Wat kost dat nou? 4-5 tientjes? Met een Hyper 212+ zit je op 2-3 tientjes.

Zeker als je gaat overclocken, met je stock koelertje gaat ie met gemak over de 70 graden heen met 4,5 Ghz. Is mij toch te ver uit de comfortabele zone... Zeker als dat mini-ventilatortje op max rpm zit te loeien.

[Voor 42% gewijzigd door thieske-bc op 22-05-2011 10:52]

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34

Deathchant

Don't intend. Do!

hmmm ik ben het wel eens met de dingen die thieske-bc zegt. Ik heb zelf de prolimatech megahalems shadow, en ga ook een i7 2600k gebruiken. Maar ja, ik wil gewoon dat mijn CPU koeler wordt. Hoe koeler hoe beter :) en voor het gewicht hoef je je absoluut geen zrogen over te maken (backplates zorgen sowieso voor stevigheid).

Je wilt wel een Gigabyte GTX570 SOC (ook rond de 800-900 gram) aan je PCI-E 16x slot hangen ;)

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
thieske-bc schreef op zondag 22 mei 2011 @ 10:36:
Ik heb inmiddels meer dan 100x de scythe mugen2 ingebouwd. Ik heb nog nooit één probleem gehad met de mugen2 en zijn gewicht. Het is eerder een voordeel dan een nadeel. Het grote gewicht wordt immers veroorzaakt door het koelvermogen in koper (transport) en gigantische oppervlakte aan lamellen (afdracht).
Dat klopt idd hoe groter hoe beter qua koeling.
Verder zou ik als alternatief de Hyper 212+ nemen als je gewicht een issue vind. Ik zou er echter niet wakker van liggen! Je moederbord zit met op zijn minst 6 schroeven vast, die gaat niet krom trekken of iets dergelijks.
Als ik toch voor een tower ga dan hang ik er wel een mugen in, jammer genog is de mugen 3 er nog niet die is een slag kleiner.
Verder lees ik dat je een stock koeler goed genoeg vind, want hij koelt immers "goed genoeg". Ik vind dat een absoluut non-argument. Als je pc staat te loeien in de zomer omdat je stock koelertje vol zit met stof, de lagers beginnen te knarsen vanwege de hoge rpm's die hij moet draaien, tsja.... Als dat hetgeen is wat je wil?
De fan draait zowat nooit op zn maximale snelheid maar ik had ook vermeld dat ik wat anders wil maar dat het geen extreme koeler hoeft te zijn aangezien de boxen het aardig kan bijhouden.
Tower Koelers zijn geen overkill. Als jij graag lang wil genieten van een rustige, stabiele pc dan zou ik toch investeren in fatsoenlijke koelcapaciteit voor je CPU. Wat kost dat nou? 4-5 tientjes? Met een Hyper 212+ zit je op 2-3 tientjes.
De prijs boeit me niet zo gek veel of het nou 35 of 50 is maar aangezien de Sandy Bridge cpu's veel beter met hun warmte omgaan vind ik het wel degelijk overkill om een koeler die "gemaakt" is om op een zwaar overgeclockte 775 te zetten.
Zeker als je gaat overclocken, met je stock koelertje gaat ie met gemak over de 70 graden heen met 4,5 Ghz. Is mij toch te ver uit de comfortabele zone... Zeker als dat mini-ventilatortje op max rpm zit te loeien.
Daarom komt er ook wat anders ;)
Deathchant schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:55:
hmmm ik ben het wel eens met de dingen die thieske-bc zegt. Ik heb zelf de prolimatech megahalems shadow, en ga ook een i7 2600k gebruiken. Maar ja, ik wil gewoon dat mijn CPU koeler wordt. Hoe koeler hoe beter :) en voor het gewicht hoef je je absoluut geen zrogen over te maken (backplates zorgen sowieso voor stevigheid).
mjah gewicht dat komt wel goed ja (ben alleen 1 mobo spacer kwijt :( ) maar zon blok staal in je kast is ook niet alles voor de looks.
Je wilt wel een Gigabyte GTX570 SOC (ook rond de 800-900 gram) aan je PCI-E 16x slot hangen ;)
Een cpu koeler zit niet vast aan de pci-slots in de behuizing O-) :+

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:08

InFamous

excommunicado

Misschien moet je de vraag nog eens lezen

quote:
Je wilt wel een Gigabyte GTX570 SOC (ook rond de 800-900 gram) aan je PCI-E 16x slot hangen
Hiermee bedoeld hij dat je geen cpu koeler van 900 gram aan je moederbord wil hangen, maar wel een videokaart van 900 gram.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Abeltje130
naaitsab schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:32:
[...]

[...]
mjah gewicht dat komt wel goed ja (ben alleen 1 mobo spacer kwijt :( ) maar zon blok staal in je kast is ook niet alles voor de looks.
Als je toch voor de looks wilt, moet je absoluut voor een h50/60/70 of iets dergelijks gaan, en zowieso niet aan een heatsink-koeler denken.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar zo'n scythe mugen ziet er vanaf boven mooi zilver uit, en niet rommelig ofzo
[...]
Een cpu koeler zit niet vast aan de pci-slots in de behuizing O-) :+
hij had het over de videokaart :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
InFamous schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:35:
Hiermee bedoeld hij dat je geen cpu koeler van 900 gram aan je moederbord wil hangen, maar wel een videokaart van 900 gram.
Die koeler neemt niet mn halve mobo in beslag en wordt vanaf fabriek geleverd :>

Heb even wat neergezet:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Hydro H60€ 57,26€ 57,26
1Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 5,65€ 5,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 62,91

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 4,90€ 4,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 44,55

#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman CNPS8700 LED€ 26,36€ 26,36
1Zalman ZM-CS5B€ 2,25€ 2,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,26

De nexus fan ziet er aardig uit qua airflow en geluidsniveau en door de pwm ook aan te sluiten op de cpu-fan aansluiting zonder gedoe. Bij de zalman is met wat aanpassingen mogelijk om de nexus fan te gebruiken ipv de zalman 110mm fan die er standaard op zit.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de onderste uit, mis bij de 1e en 3e nog wel artic silver 5 a 5 euro

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Abeltje130
naaitsab schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:05:
[...]

Die koeler neemt niet mn halve mobo in beslag en wordt vanaf fabriek geleverd :>

Heb even wat neergezet:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Hydro H60€ 57,26€ 57,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 62,91

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 4,90€ 4,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 44,55

#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman CNPS8700 LED€ 26,36€ 26,36
1Zalman ZM-CS5B€ 2,25€ 2,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,26

De nexus fan ziet er aardig uit qua airflow en geluidsniveau en door de pwm ook aan te sluiten op de cpu-fan aansluiting zonder gedoe. Bij de zalman is met wat aanpassingen mogelijk om de nexus fan te gebruiken ipv de zalman 110mm fan die er standaard op zit.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de onderste uit, mis bij de 1e en 3e nog wel artic silver 5 a 5 euro
Er zit trouwens al thermal paste bij de scythe mugen, misschien niet super goede kwaliteit, maar het scheelt wel een paar euro's.
vergeet trouwens niet dat de scythe mugen 2 ramslots bezet, mocht je de fan in push boven je ramslots hebben (is de meest logische & beste plek)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maegrim
  • Laatst online: 04-06 13:13
Abeltje130 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:07:
[...]

vergeet trouwens niet dat de scythe mugen 2 ramslots bezet, mocht je de fan in push boven je ramslots hebben (is de meest logische & beste plek)
Niet per se, gewoon RAM zonder koelvinnen past er prima onder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Abeltje130
Maegrim schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:27:
[...]

Niet per se, gewoon RAM zonder koelvinnen past er prima onder
nouja dat bedoelde ik dus :)
maar corsair vengeance enz. gaat er niet onder passen, wel ernaast (spreekt uit ervaring).
Dus je moet er alsnog rekening mee houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Mn ram kan ik niet verplaatsen dus dan zou ik de koeler of de fan moeten draaien.

Blijft lastig, klein en fijn voor de zalman of groot en lomp voor een mugen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willie Billie
  • Laatst online: 20:08
ALs je geen hoge heatspreaders op je mem hebt zou ik echt voor de mugen 2 gaan.
De koeler die daarbij zit is ook perfect, dus enkel Arctic silver 5 erbij en gaan :)
Ik heb zelf een h50 maar een Mugen 2 presteerd alles behalve slechter, en is stiller en goedkoper.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Lees inderdaad dat de pompjes van de h5/6/70 erg rumoerig kunnen zijn dus ik denk dat ik die maar schrap aangezien hij ook het dubbele van de rest kost.

Nog aan het twijfelen tussen een mugen of een zalman en die modden.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-06 14:32
Arctic Freezer 7 dan? Die is volgensmij perfect voor Jou eisen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee