Toon posts:

Juiste keuze...

Pagina: 1
Acties:
  • 613 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ScreamingEagle
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10-2018
Beste Tweakers,

Ik was van plan om een videokaart aan te schaffen zodat ik ook wat nieuwere games kan spelen op mijn pc.
Dit zijn de specificaties van mijn systeem:
-Besturingssysteem: Microsoft Windows 7 Ultimate (64-bit)
-Dell Optiplex 780
-QuadCore Intel Core 2 Quad Q9400, 2666 MHz (8 x 333)
-Systeemgeheugen: 8025 MB
-Huidige 'videokaart': Intel Q45/Q43 Express Chipset
-Er zit 1 PCI-E x1 slot in die nog vrij is

Hopelijk ben ik geen relevante informatie vergeten.

Ik ben van plan om voor de volgende videokaart te gaan:
pricewatch: Sapphire HD5830 XTREME

Nu was mijn vraag eigenlijk of dit een juiste keuze is. Mijn doel is dat de nieuwste games er goed op moeten kunnen draaien.(of op zijn minst dat het beeld niet meteen begint te haperen zodra ik tijdens het online gamen een smoke grenade tref)

Verder weet ik niet hoeveel watt de nieuwe voeding moet zijn die erin moet komen, want deze originele gaat het nooit trekken.

Alvast bedankt.

Tim

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-06 12:55

Je hebt minstens een 16x slot nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ScreamingEagle
Zou dit misschien een oplossing kunnen zijn daarvoor?
http://www.startech.com/p...16-Slot-Extension-Adapter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Niet voor je videokaart, want je mist gewoon bandbreedte. Je kan eventueel wel een andere kaart die niet zoveel bandbreedte nodig heeft in zo'n adapter zetten en dan de vrijgekomen slot gebruiken voor een videokaart.

Maar sowieso vind ik je systeem een wat rare balans hebben zonder videokaart maar wel met 8 GB aan RAM. Is het ding voor een specifiek doel gebouwd?

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 18:01
Je videokaart zou wel gewoon moeten werken in dat slot.
Het zou gewoon moeten passen en zo niet is daar ook met de dremel een mouw aan te passen, maar als je hier al naar moet vragen doe dat maar niet. Een adapter zou je niet nodig moeten hebben iig.

Zoals hierboven al gezegd: je komt gewoon bandbreedte te kort voor een stevige videokaart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Hij zou inderdaad moeten werken, maar geenszins op een manier dat je er naast alleen *beeld* ook wat aan hebt.

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Een Optiplex is dan ook een pc voor kantoorgebruik. Wij hebben tig van die dingen staan op het werk en naast het reguliere office en i-net kun je er alleen hartenjagen of patience e.d. mee doen:
http://www1.euro.dell.com...ex-780&cs=RC1078544&s=pad
De chipset is in deze al een clue, want de Q series worden meestal gebruikt voor kantoor/bedrijfs/IT pc's.

Edit:
Als ik die specs zo bekijk moet er wel een PCIe x16 slot in zitten, tenzij je een ultralow profile case hebt.
Heb jij er zo een of zit er iets anders in je PCIe x16 slot?
Maar of die standaard voeding het gaat trekken, denk het niet, want de grootste die erin zit is een 300W.

[Voor 60% gewijzigd door DaLoona op 22-05-2011 10:01]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ScreamingEagle
Bedankt voor alle reacties.

Het is inderdaad een pc voor kantoorgebruik, 8GB ram is dus inderdaad een beetje veel.

@DaLoona
Het klopt dat er bij de specs staat dat er een PCIe x16 slot op moet zitten.(ik heb die Mini Tower)
Hoe ik erbij kom dat er 1 PCIe x1 slot in zit, is dat ik dat met Everest heb opgezocht.
Onder Computer -> DMI -> Systeemslots, zie ik staan dat er 4 slots zijn.
Twee daarvan zijn PCI sloten, databusbreedte 32-bit.
Een ervan staat bij type: Proprietary. Geen idee wat dit is.
En de laatste staat bij type: PCIe x1, databusbreedte x1.

Misschien was het toch slimmer om even mijn kast te openen...

Zal ik nu ook even doen maar moet ik even de zooi om de desktop heen opruimen voordat ik hem kan openen...:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ScreamingEagle
Even een snelle reactie:

Ik denk dat die Proprietary slot, een PCIe x16 slot is...

Waarom?

De slot is circa 9 cm lang en is zwart van kleur, en lijkt exact op die van het plaatje hierboven. Wel raar vindt ik het dat Everest zegt dat de databusbreedte x1 is, terwijl ik hier duidelijk zie dat het zo'n lange is. Ik zie die korte x1 trouwens ook zitten, die is inderdaad net zo klein als die x1 van het plaatje.
Dan zitten er nog twee witte PCI sloten op, die net zo lang zijn als de zwarte.

In die Proprietary slot zit nu trouwens de huidige 'videokaart'. Zie ik ook net toevallig pas omdat ik dacht dat een Intel Express Chipset geen videokaart was, dacht dat het een onboard was. Maar ik zie dat er achter een DVI-out op zit, en dan ook enkel een DVI-out, geen VGA.
Mijn monitor zit op een VGA aangesloten die rechtstreeks van het moederbord komt, die loopt niet eens via de videokaart.

Ik vind het ook maar een rare constructie...

Klopt het dat het proprietary slot en PCIe x16 is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 21:12
Lijkt me sterk dat die geen PCix16 poort heeft. Die zit er altijd wel in. Anders even foto maken en hier plaatsen.
Overigens is de videokaart keuze goed (5830Xtreme) en uw voeding is goed zat. Ik zou er niet meer geld instoppen dan 80/90 euro. succes met upgrade.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ScreamingEagle
Dank u voor de reactie.

Ik hoop alleen niet dat het een PCIe x16 slot met laag profiel is, zoals de Desktop heeft in de link van DaLoona, dat zou goed mogelijk zijn maar ik heb geen idee hoe ik dit kan zien?
Als ik Everest moet geloven is de databusbreedte van SLOT1(de betreffende 'x16 slot) x1.
Dus het zal wel een low profile x16 slot zijn, klopt dat?

En dan meteen de vraag, welke riser card kan ik gebruiken om dit te verhelpen?

Alvast bedankt!

Edit: In SLOT1 zit nu overigens een Intel GMA 4500 videokaart.

[Voor 6% gewijzigd door ScreamingEagle op 22-05-2011 18:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je nou eens wat minder op allerlei tooltjes zou kijken en meer zou verdiepen in wat er fysiek in je kast zit...

1) 5 sec googlen op GMA 4500 toont dat dat geen kaart is maar integrated video.
2) wat dan ook er in je PCIe 16x slot zit, het is dus geen GMA 4500. Ik gok op een DVI-out bracket...
3) dat PCIe 1x en 16x op aparte plekken in je tooltje verschijnen komt doordat de 16x van de northbridge van je chipset afgetapt wordt en de 1x van de southbridge.

Je hebt dus gewoon een PCIe 16x slot. Daar kan willekeurig welke low-profile PCIe 16x kaart in.

Beetje eigen inzet mag ook wel. Als een tooltje je iets probeert te vertellen, zoek op wat het antwoord betekent ipv het gelijk naar ons gooien. Het is de bedoeling dat je zelf doet wat je kunt voor je hier een vraag stelt :o

[Voor 16% gewijzigd door dion_b op 22-05-2011 18:48]

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ScreamingEagle
Ik denk dat aan mijn reacties wel te zien is dat ik het een en ander heb nagezocht niet?
Ik weet er zeer weinig vanaf dus vond dit al heel wat, dat jij daar anders over denkt staat je natuurlijk vrij.

Ik schatte zelf in dat ik beter informatie van Everest kon neerzetten aangezien deze toch wel betrouwbaar moet zijn, en ik, zo mogelijk, nog minder verstand heb van wat er zich fysiek in mijn kast bevindt.
Dat dit niet jouw eerste keuze is kan ik begrijpen aangezien je er verstand van hebt, maar aangezien ik er weinig vanaf weet maakte ik de keuze om met een tooltje de informatie te verzamelen, zo'n rare keuze vind ik dat niet.

Omdat Everest aangeeft onder Scherm -> PCI/AGP VIdeo:
-Apparaatbeschrijving: Intel GMA 4500 Apparaattype: Video Kaart

Vandaar dat ik dacht dat het een videokaart was en vond het verder dus niet relevant om dit te gaan googlen.

Er staat verder trouwens niet veel op de vermoedelijke DVI-out bracket. Er staat alleen Dell op, en wat informatie over de standaarden waaraan hij voldoet plus wat logotjes.

Dus als ik het goed begrijp is het wel een echte PCIe x16 slot die erin zit, en kan ik gewoon de kaart kopen die ik op het oog had?
pricewatch: Sapphire HD5830 XTREME

Een beetje eigen inzet mag wel zeg je...iedereen heeft zijn eigen manier van interpreteren maar ik denk dat mijn inzet in deze op zijn minst valt onder 'een beetje'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:46

Ed_L

Crew Council
Dit soort vragen staan we alleen toe in [BBG aanschaf] Videokaarten. Stel je vraag daar dus even opnieuw, dan adviseren we je graag :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee