Toon posts:

Cloud VPS vs Shared Hosting - Hoe werkt cloud?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crankyslap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-05 16:34
Hai,

mijn shared webhosting account bij Dreamhost loopt 9 juni af, maar ik ben er niet zó van onder de indruk dat ik nog een jaartje wil. Ik wil dus overstappen naar cloud VPS hosting, maar 't is me niet helemaal duidelijk wat ik er van kan verwachten. Ik krijg dus een VPS met CentOS of Ubuntu voorgeschoteld, met toegang tot command line. Ik vind ubuntu met user interface al lastig, aangezien ik zelfs daar soms vastloop met command line gebeuren. En dan is 't weer uuren googelen tot ik het uiteindelijk maar opgeef. 't is me ook niet helemaal duidelijk of ik nu wel of geen browser-control-panel krijg of niet.

Dus, weet iemand of dit inderdaad lastig is?

Wat ik wil is gewoon net als bij dreamhost gemakkelijk domeinen / sub-domeinen toevoegen, die dus naar 'n folder op de server verwijzen en tadaaaa website staat online. Ook MySQL databases toevoegen etc. en email forwarden naar gmail. DNS gebeurt vanaf de registar dus da's geen probleem.

Dusjah, zou dit 'n goed idee zijn of toch maar bij shared hosting blijven?

[Voor 5% gewijzigd door Crankyslap op 22-05-2011 01:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 20:15
Je kan perfect een VPS krijgen met een controlpanel voorgeinstalleerd, dat is naar wat ik van je uitleg opmaak net wat je zoekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crankyslap
Ik ben nog aanbieders aan 't vergelijken, maar stel nou dat ik er een vind die perfect bij me past maar dus geen control panel aanbied.

Is het dan mogelijk een open source control panel ofzo te installeren via de command line?
of
Moet ik alles dan met commandline doen?

En ook; aangezien ik dan toch toegang krijg tot de commandline, is het dan niet mogelijk via dat een soort van remote desktop applicatie te installeren zodat ik toch met user interface wat dingen kan regelen, of zouden VPS'en wordne geinstalleerd zonder enige form van grafische mogelijkheden? Weetniet of ubuntu dat uberhaubt heeft bvb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 13:01
Ik heb zelf toevallig een VPS bij Strato en dat wordt default geleverd met Plesk erop. Da's inprincipe wat jij wilt.
Andere VPS'en hebben ook vaak zat Plesk of CPanel erbij.

Je kan natuurlijk, als je dat wilt, VPS'en krijgen met Windows erop ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 16:26
Ik denk dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat je bij 99% van alle VPS providers ook directadmin/cpanel/plesk kunt kopen. Per bedrijf is het afhankelijk of ze dit voor installeren of zeggen hier heb je de licentie en de vps veel plezier ermee.

Servers ( ja een VPS valt daar ook onder ;) ) worden altijd zonder grafische mogelijkheden opgeleverd omdat ze toch op een aparte locatie staan en een grafische schil alleen maar resources verbruikt. Als je een grafische schil wil zul je dit zelf moeten installeren ( KDE, Gnome, XFCE, Unity) en daarbij ook nog VNC. Hou dan wel rekening met je geheugen bij aanschaf.
Is het dan mogelijk een open source control panel ofzo te installeren via de command line?
of
Moet ik alles dan met commandline doen?
Houd er rekening mee dat ook al installeer je een control panel dat niet wil zeggen dat je de command line niet hoeft te gebruiken. Je moet je server immers ook updaten en mocht je iets slopen aan je control panel zul je het toch met de command line op moeten lossen.

Ik kan je alleen maar deze tips geven om je op weg te helpen in je zoektocht:

- Wil je een omgeving hebben die je helemaal zelf in kunt richten en beheren alsook dat je het niet erg vindt om soms een aantal uur te fout zoeken waarom je webserver het niet doet.
- Vindt je het niet erg om in een commandline omgeving te werken.

Kies dan voor een VPS als je er het budget voor hebt.
Houd wel rekening met het geheugen als je een VPS aanschaft, een VPS met 64mb geheugen zal imho nooit een control panel aankunnen, dit begint vanaf 512MB.

Heb je hier allemaal geen kaas van gegeten of heb je zoiets van ja maar ik wil dat mijn site nooit down gaat. Dan raad ik je ofwel een managed VPS aan waarbij de hosting partij voor je de boel onderhoud, dit kan een hoop kosten. Een shared hosting pakken bij een andere aanbieder. Of een Windows VPS.

Ga nu niet teveel op de centjes letten, een VPS waarbij je 1GB geheugen, een hoop dataverkeer ed. krijgt voor €5,00 euro in de maand is over het *ALGEMEEN* niet veel van bijzonders.

Sorry van de lange rant, maar ik wilde toch even reageren en duidelijk maken wat er allemaal bij een VPS komt kijken omdat ik het idee heb dat je niet goed weet wat het precies inhoud. Mocht je zoiets hebben van ik wil een VPS en het zal mij wat of dat ding een paar uur offline is kan ik je een VPS van harte aanbevelen en een site als howtoforge gebruiken om Linux commandline te leren :)

* Ik heb algemeen express in hoofdletters gezet omdat ik natuurlijk niet alle VPS providers die een dergelijke VPS verkopen over een kam wil scheren, er zullen ook genoeg prima providers zijn die het aanbieden die hun zaken prima op orde hebben.

[Voor 4% gewijzigd door jimmy87 op 22-05-2011 02:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crankyslap
Bedankt voor de reacties,

Dat m'n sites een tijdje offline zijn doet me niet zo heel veel. Ben alleen altijd bang dat ik 't grondig verkloot, ze lang offline zijn, en m'n zoek resultaten in google e.d. eraan moeten geloven.

En dit sprong er toch wel uit voor me; 5 euro p/m met 1gb geheugen? Ik zit nu al 'n tijdje aanbieders te vergelijken en ze beginnen toch over 't algemeen allemaal bij 'n tientje met 512MB ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimmy87
Zoals ik al zijn er zijn er natuurlijk die hun zaken wel op orde hebben ;) Vooral de Amerikaanse wil je doorgaans mijden door overboeking ed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 342137

Heel misschien heb je hier iets aan: http://www.ramhost.us/?page=vps/linux-openvz-germany-eu
(stond nog in mijn bookmarks :-) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crankyslap
jimmy87 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 02:36:
Zoals ik al zijn er zijn er natuurlijk die hun zaken wel op orde hebben ;) Vooral de Amerikaanse wil je doorgaans mijden door overboeking ed.
Oh, je bedoelde juist dat die té goedkopen beter te vermijden zijn? Ik dacht te lezen dat je het juist aanrade :o

Foutje :D
Anoniem: 342137 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 02:48:
Heel misschien heb je hier iets aan: http://www.ramhost.us/?page=vps/linux-openvz-germany-eu
(stond nog in mijn bookmarks :-) )
Hmm vond 't er initeel aantrekkelijk uitzien maarja; 100Mbps poort ipv 1000, da's toch een wereld van verschil :o

[Voor 81% gewijzigd door Crankyslap op 22-05-2011 02:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 01:26
Ja, gigabit.. maar hoe vaak verwacht je dat werkelijk langer dan even te gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 20:15
Even om in te pikken op dat '100Mbps - 1000 Mbps' stukje.

Wat ben je op een budget VPS met een 1000 Mbps poortje? Die zal je nimmer of nooit volledig gebruiken. Als je VPS slechts 1 GB RAM heeft en enkele 10tallen GB diskspace, maakt dat echt niets uit welke poort hij op aangesloten is. En vergeet niet, de poortsnelheid wil niets zeggen. De uplink speed wel daarentegen. Ik kan je perfect een VPS'je leveren die een 10Gbit poort heeft, echter de uplink is dat niet, jij zal in je VPS'je 10Gbit zien verschijnen als uplink speed, maar zal je nooit of te nimmer halen.

Stel je een partij voor die 100 budget VPS'jes verhuurt aan een tientje per maand met een 1000 Mbps poort geadverteerd, reken en tel hoeveel uplink speed hij dan moet hebben om dat voor elk van die VPS'jes waar te maken.

Een budget VPS op een degelijk en stabiel netwerk is wat telt of dat nu een 100 of 1000 Mbit poort is maakt niet veel uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimmy87
ItsValium schreef op zondag 22 mei 2011 @ 10:44:
Even om in te pikken op dat '100Mbps - 1000 Mbps' stukje.

Wat ben je op een budget VPS met een 1000 Mbps poortje? Die zal je nimmer of nooit volledig gebruiken. Als je VPS slechts 1 GB RAM heeft en enkele 10tallen GB diskspace, maakt dat echt niets uit welke poort hij op aangesloten is. En vergeet niet, de poortsnelheid wil niets zeggen. De uplink speed wel daarentegen. Ik kan je perfect een VPS'je leveren die een 10Gbit poort heeft, echter de uplink is dat niet, jij zal in je VPS'je 10Gbit zien verschijnen als uplink speed, maar zal je nooit of te nimmer halen.

Stel je een partij voor die 100 budget VPS'jes verhuurt aan een tientje per maand met een 1000 Mbps poort geadverteerd, reken en tel hoeveel uplink speed hij dan moet hebben om dat voor elk van die VPS'jes waar te maken.

Een budget VPS op een degelijk en stabiel netwerk is wat telt of dat nu een 100 of 1000 Mbit poort is maakt niet veel uit.
Je merkt het wel degelijk hoor :P Een VPS doos aan 100Mbit is na de 20ste vps niet meer vooruit te branden ;) Een 10gbit VPS leveren op een budget host? Vergeet het maar ;) Alleen al de infrastructuur kosten lopen in de duizenden. En daarbij kan een Linux doos dat lang niet altijd goed aan, daar komt echt wel wat tweaken bij kijken.. Over het algemeen zal de VPS node met meerdere git uplinks aan het internet gehangen worden zodat de netwerkload verdeelt kan worden en het internet niet wegvalt als er een kabel kabot gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 16:32
jimmy87 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 00:49:
[...]

Je merkt het wel degelijk hoor :P Een VPS doos aan 100Mbit is na de 20ste vps niet meer vooruit te branden ;)
Waarom niet? Als je geen gameservers of streaming doet op een node dan komt 'ie normaliter echt niet op de 100mbit/s. Dat klinkt misschien weinig maar is aan internet verkeer toch best veel. :) Ik doe zelf met 25 nodes zo'n 150mbit/s (excl streaming).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crankyslap
't is nog gelukt trouwens. Hele nacht lang vol frustratie gezocht naar vanalles maar dan heb je ook wat, en nu heb ik 't hele command line gebeuren opgeslagen in 'n tekstbestandje dus her installatie is ook geen probleem :D En dan heb je ook wat! Websites laden vele malen sneller dan ze deden op welke shared host dan ook (Dreamhost, Hostgator etc.) En ook bij het downloaden van bestanden van m'n websites haal ik nu gewoon mijn volle 120mbps (15 megabyte per seconden) terwijl ik bij de shared hosts blij mocht zijn met 10mbps (ja, letterlijk). En dat voor ongeveer dezelfde prijs ^^

Tevreden tot nu toe dus.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee