Toon posts:

Vage raid5 performance H67 onboard en 3x2TB F4

Pagina: 1
Acties:

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-05 23:45
Ik heb een Sandy Bridge pctje met een 2100t, 4Gb ram, een H67 mobo en 3x2TB spinpoint F4 disks in Raid5. De raid 5 wordt verzorgd door intel rapid storage. Ik heb op dit array 2 volumes; 1 van 76GB voor het Win7 x64, en de rest voor data, met write back cache op enabled. Na 24 uur initializeren is de data partitie eindelijk klaar, dus ik was natuurlijk benieuwd naar de prestaties. Op internet heb ik namelijk wel wat benchmarks gezien die redelijk dramatisch te noemen zijn.

Als ik ATTO of CrystalDiskMark draai wordt ik best blij van de figuurtjes die daar uit komen rollen. Zie hier

Het gaat echter mis wanneer er ook daadwerkelijk bestanden worden verplaatst. Als ik een 10GB bestand van een 1.5TB Spinpoint F3 naar data partitie kopieer gaat dit met zo'n 15MB(!) per seconde :F . Dat vind ik zeker gezien de resultaten die de benchmarks produceren nogal aan de lage kant.

Nu weet ik dat de performace van fake-raid vaak nogal slecht is, en dat een veelgebruikte oplossing: koop een raidcontroller is, maar de benchmarks laten zien dat het wel kan. Iemand enig idee waarom de real life performance ;( is?

Anoniem: 15758

Kun je ook AS SSD posten? Met name of de start alignment goed is (OK of BAD).

Je CDM ziet er goed uit. ATTO is ongeschikt omdat het maar met 256MB test.

CDM kun je beter 10GB testen met maar één run, ipv 5 runs van 1GB want CDM laat alleen de hoogste score zien en niet het gemiddelde, zoals AS SSD doet.

Dit is wel het beste wat je eruit kunt halen. Standaard explorer kopieert bestanden met te weinig buffering. Het schakelt dus voortdurend tussen read en write, terwijl het veel sneller zou zijn om eerst een halve gig in te lezen en daarna te schrijven. Ik denk dat dat je probleem is met de onderste benchmark.

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 07:43
De dataschijf is toevallig niet in gebruik door een p2p, Quickpar of iets in die richting?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:14
en van de data partitie -> 1.5TB schijf, gaat dat wel snel?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• accountabc
AS SSD zal ik eens runnen

Dit alles draait op een verse install van win7; ik heb nog vrijwel geen programma's geinstalleerd dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Die 1.5TB schijf haalt up to 100MB/s als ik vanaf die schijf naar een 1TB F3 copy, dus meer dan 15MB per seconde zou toch wel moeten lukken.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:14
ik bedoel meer of je wel snel van de raid5 kan lezen?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• accountabc
Aah, niet helemaal goed gelezen, sorry. Ik zal eens een bestandje naar de raid5 partitie kopiëren om het te testen.

AS SSD laat een iets lagere performance zien dan crystalmark, maar 200/160 voor r/w is nog steeds netjes. Ook zegt ie Iastor 132096K -OK dus ik gok dat dat Ok is. Dit is wel met de standaard settings. Moet ik nog wat in de instellingen van AS SSD veranderen?

• accountabc
de 1.5TB schijf zit bijna vol, dus heb een 700MB image van de Raid5-partitie naar de 1.5Tb gekopieerd. De eerste seconde gaf ie een snelheid aan van 400MB/s, maar daarna zakte dit heel snel in tot 60MB/s, en toen was ie klaar. Ik gok dat met een groter bestand de snelheid een stuk verder was ingezakt.

Als ik vanaf de raid5 partitie een 4.4GB bestand over een gigabit netwerk verplaats naar een Vertex2 SSD gaat dat met vrij constant met ongeveer 45MB/s, zonder abnormaal hoge piek in het begin. Ook niet echt een hoge waarde

edit: als ik vanaf de vertex2 over het netwerk een 4GB bestand verplaats naar de raid5 partitie komt de snelheid ook niet boven de 15MB/s. En jep, het is echt een gigabitnetwerk :P. heb al snelheden van 97MB/s gehaald voordat de schijven in raid stonden.

(overigens heb ik hierna het raidarray maar weer uit elkaar gegooid aangezien het dus voor geen meter werkte in de praktijk)

[Voor 26% gewijzigd door accountabc op 24-04-2013 22:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee