Ik heb een Sandy Bridge pctje met een 2100t, 4Gb ram, een H67 mobo en 3x2TB spinpoint F4 disks in Raid5. De raid 5 wordt verzorgd door intel rapid storage. Ik heb op dit array 2 volumes; 1 van 76GB voor het Win7 x64, en de rest voor data, met write back cache op enabled. Na 24 uur initializeren is de data partitie eindelijk klaar, dus ik was natuurlijk benieuwd naar de prestaties. Op internet heb ik namelijk wel wat benchmarks gezien die redelijk dramatisch te noemen zijn.
Als ik ATTO of CrystalDiskMark draai wordt ik best blij van de figuurtjes die daar uit komen rollen. Zie hier
Het gaat echter mis wanneer er ook daadwerkelijk bestanden worden verplaatst. Als ik een 10GB bestand van een 1.5TB Spinpoint F3 naar data partitie kopieer gaat dit met zo'n 15MB(!) per seconde
. Dat vind ik zeker gezien de resultaten die de benchmarks produceren nogal aan de lage kant.
Nu weet ik dat de performace van fake-raid vaak nogal slecht is, en dat een veelgebruikte oplossing: koop een raidcontroller is, maar de benchmarks laten zien dat het wel kan. Iemand enig idee waarom de real life performance
is?
Als ik ATTO of CrystalDiskMark draai wordt ik best blij van de figuurtjes die daar uit komen rollen. Zie hier
Het gaat echter mis wanneer er ook daadwerkelijk bestanden worden verplaatst. Als ik een 10GB bestand van een 1.5TB Spinpoint F3 naar data partitie kopieer gaat dit met zo'n 15MB(!) per seconde

Nu weet ik dat de performace van fake-raid vaak nogal slecht is, en dat een veelgebruikte oplossing: koop een raidcontroller is, maar de benchmarks laten zien dat het wel kan. Iemand enig idee waarom de real life performance