Asus P5LD2-Deluxe - Pentium D 820 overclock vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341174

Topicstarter
Hallo allemaal ik heb even een vraag over de PCI-E frequentie bij het overclocken.

Ik draai nu op 3.75Ghz (Stock 2.80) (Jaa ik heb er een waterkoeler aan hangen ;))

Mijn probleem is:

Ik heb mijn PCI-E frequentie altijd op 'Auto' gehad maar na het overlijden van mij 8800 GTX ben ik mij gaan afvragen wat er mis is.. 1 optie is dat t gewoon niet al te beste kaarten zijn maar aan de andere kant kan het ook een soort overbelasting zijn.

Tijdens het OC'en ben ik er altijd van uitgegaan 'weet je niet wat het precies doet, blijf er dan af' maar dit lijkt dus niet helemaal juist te zijn aangezien ik me nu op de PCI-E freq. inlees en overal zie dat je deze het best op 100 Mhz kunt locken.

Maar... doe ik dat dan start de computer niet, zwart beeld geen piepje.
Dus ik ben gaan kijken vanaf welke freq. hij wel start, dat is 120 Mhz! lijkt me net een beetje teveel van het goede.

Hoe krijg ik deze lager? blijkbaar is het gekoppeld aan mijn FSB maar hij moet toch lager kunnen! Het kan niet de bedoeling zijn dat bij het OC'en mijn videokaart, sata en weet ik wat nog meer gebakken worden :P

Hier een opsomming van mijn actuele settings, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen zodat mijn nieuwe videokaart niet ook naar de knoppen gaat.

CPU Frequency: 268 (Dit is dus de FSB, x4 geeft 1072 Mhz) (CPU multi is x14, dus 3752 Mhz)
DRAM Frequency: DDR2- 893 Mhz (OCZ ReaperX 800)
Performance Mode: Turbo
PCI Express Frequency: 120 (Stond op Auto, geen idee welke waarde dat zou geven want ik heb nog geen programma kunnen vinden om dit te checken)
PCI Clock Sync. Mode: 33.33 Mhz
Memory Voltage: 2.10V
CPU VCore Voltage: 1.5V
FSB Termination Voltage: 1.40V
MCH Chipset Voltage: 1.55V
ICH Chipset Voltage: Auto

DRAM Timings 5-4-4-12-5

En dan heb ik nog de volgende settings deze staan onder 'Advanced Chipset Settings', ik heb hier wel mee geëxperimenteerd en ze hebben effect op benchmarks en temperatuur maar aangezien ik er niet achter kan komen wat ze precies beïnvloeden heb ik ze voor nu terug gezet op 'Auto' misschien kan iemand mij hier meer over vertellen?

PEG Buffer Length: [Auto - Long - Short]
Link Latency: [Auto - Slow - Normal]
PEG Root Control: [Auto - Disabled - Enabled]
PEG Link Mode: [Auto - Slow - Normal - Fast - Faster]
Slot Power: [Auto - Light - Normal - Heavy - Heavier]

NB. De computer loopt helemaal stabiel alleen ik wil dus mijn PCI-E frequentie op 100 of er dicht in de buurt hebben, ook wil ik hem iets verder tweaken misschien aan de hand van de PEG settings maar dan wil ik wel weten wat ze doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik denk niet dat de auto stand 120 MHz is, anders hadden je SATA poorten en NIC al lang over hun nek gegaan...

je bent bekend met de G80 serie gpu's en de solderingen? het is niet vreemd om aan te nemen dat je gpu hierdoor is overleden, wat waren precies je klachten?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mijn sata draait op dit moment op 120 Mhz en hier heb ik verder geen problemen mee.
ik heb hem van de auto stand af gehaald omdat het voor mijn idee zou kunnen dat die hem nog hoger zet de fsb is ongeveer 33% oc, als de bios hem lineair mee oc'd zou hij uitkomen op 133 Mhz,
ik zou graag willen achterhalen wat de frequentie is op auto maar zoals ik boven al vermeldde hem ik nog geen programma kunnen vinden dat deze frequentie weergeeft.
ik lees steeds dat 120 Mhz de bovengrens is voor een normaal normaal draaiend systeem

verder ja ik ben bekend met het probleem met de solderingen, ik heb de kaart nu voor de 2e keer gebakken en hij doet het voor dit moment weer even.
de klachten waren vage tekens ik beeld bij het opstarten en strepen in het beeld in windows.

maar ik wil uiteindelijk mijn pci-e freq gewoon weer op 100 hebben maar wel mijn oc houden.
eigenlijk wil ik de processor nog verder opkrikken t is een oud beestje maar hij kan behoorlijk wat hebben, lees zelfs over mensen die hem op 5 ghz draaien!
dat ter zijde, er moet een instelling zijn die die dit veroorzaakt! het kan niet de bedoeling zijn dat de pci-e omhoog moet als ik de fsb omhoog haal.

EDIT: Ik ben nog wat aan het rondkijken of ik een antwoord kan vinden, hierbij kwam ik deze post http://www.tomshardware.co.uk/forum/251641-11-mystery tegen. het beschrijft het probleem wat ik ook heb, hier is de conclusie een nieuw moederbord kopen.. ik dacht ik post de link hier even zodat het probleem wat duidelijker word

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 341174 op 22-05-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
de klacht van je gpu komt door dat probleem, dit staat los van je pci-e frequentie.. ik krijg door de regel rond de 110 MHz al problemen met controllers en data op mijn SSD's dus ik kan je niet vertellen of 120 normaal is of niet, vanuit mijn optiek iig niet..

het zou kunnen dat jij ook aan die lock zit waar het in je gelinkte forum over gaat.. in dit geval zou ik het niet te gek maken, als er iets stuk is ben je verder van huis.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nogmaals bedankt voor je antwoord nedernakker, een beetje jammer wel dat ik zo weinig reacties krijg op het forum hier met deze vraag..

maar..... ik ben er zelf al uit :)

ten eerste wil ik even zeggen dat ik het niet helemaal eens ben met de stelling dat het probleem niets met de te hoge pci-e freq. te maken heeft. neme het probleem met zwakke solderingen, voeg daar overmatige hitte door een te hoge pci-e frequentie (het verschil is bijna 20 graden met stock!!) dan gaan de solderingen in ieder geval sneller naar de knoppen :(

goed dit terzijde..

de lock zit in de ram divider, zet ik die omlaag dan kan ik hem in een keer wel op 100 zetten!

wat het allerleukste hier van is, is dat ik omdat ik mijn ram nu op 670mhz moet draaien (ipv. 868mhz) heb ik mijn timings naar bendeden gezet. van 5-4-4-12-5 naar 3-3-3-10-3 en de latency is nu al omlaag van 80.1 ms naar 77,8 ms!!

dus ik ga hier nog even wat verder mee tweaken ook kan ik mijn cpu nu verder opkrikken en daar ben ik wel heel blij mee :)

nogmaals jammer dat niemand niet mij verder heeft kunnen helpen maar wie weet helpt deze post anderen in de toekomst wel verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik weet dat het best voor defecten kan zorgen, maar gezien je klachtomschrijving en de 1000en mensen voor je die al een stervende G80 kaart hebben gehad geloof ik eerder dat de kaart door ouderdom is overleden dan door de snelheid.

top dat je het hebt gevonden, al zie ik technisch gezien niet in waarom je ram snelheid zo'n impact heeft op je pci-e freq. maar dit zal hem in de ouderdom van de chipset/moederbord zitten.

ik zeg: lekker blijven klokken.. enjoy!

Pagina: 1