Toon posts:

[XP] installeren binnen XP

Pagina: 1
Acties:

• Digital-Punk
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-10-2022
Ik denk dat de titel wat meer duidelijkheid vereist.

Het probleem is als volgt:
Van een collega heb ik een laptop waarop Windows XP opnieuw geïnstalleerd moet worden.
Appeltje-eitje, alleen de DVD-drive werkt niet.
Voor een PC eenvoudig: nieuwe drive erin en hoppa.

Het betreft de volgende laptop:Fujitsu Siemens Amilo M1425.
De harde schijf is een 80GB IDE laptopschijf welke in twee partities is opgedeeld (geen verborgen partitie).
Deze laptop kan niet booten van USB (geen USB-stick, USB-HDD, USB cd-drive) en ook een opstartbare SD-kaart in de cardreader met daarop een Windows XP installatieschijf bood geen uitkomst.
In het BIOS wordt niet gerept over USB-modi, wel kan ik opstarten vanaf Removable Device, zoals ik bij alle USB opties heb geprobeerd, maar het mag niet baten.

Nu heb ik dus een aantal opties, waarvan ik nieuwsgierig was naar de volgende:
Kan ik een Windows XP installatie installeren binnen een Windows XP omgeving zonder aan een hardware ID gebonden te zijn?

Ik wil dan namelijk de schijf uit de laptop via USB aan mijn computer hangen, hier een XP installatie op installeren (desnoods virtueel?), vervolgens de schijf weer terug in de laptop, drivers erop en klaar!
Ik twijfel aan het probleem met een hardware ID, of mag dit niks uitmaken?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of is er zelfs iemand die een beter idee heeft?

• rikstroink
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-06 15:37
Als je bij die boot-options wel kunt kiezen tussen partities kun je misschien een partitie maken op je hdd waar je dan die xp CD op zet en daar van booten?

• Digital-Punk
rikstroink schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:20:
Als je bij die boot-options wel kunt kiezen tussen partities kun je misschien een partitie maken op je hdd waar je dan die xp CD op zet en daar van booten?
Het leek me inderdaad een geniaal idee, echter gebruik ik een programma USB_Multiboot wat de schijf in zijn geheel formatteerd, ongeacht partities op de schijf.
Ik probeerde naar aanleiding van jouw reactie meteen twee partities aan te maken, waarvan 1 geformatteerde NTFS partitie van 10GB en de overige 70GB (64 werkelijke) een ongeformatteerde partitie.
Echter krijg ik de melding dat ik een geldig opstartmedium moet invoeren, welke ik dus niet heb :P
"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_"

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 23:57

Frostbite

🤦🏻‍♂️

een deel van de installatie alvast op je eigen laptop uitvoeren en dan overzetten naar die laptop.

Maar raar hoor wel usb maar geen dvd. Bios update is er niet ?

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Je kunt de de xp-installatie vanuit DOS starten. Formateer de schijf in een andere pc, maak hem dos bootable met sys x:, gooi de installatiebestanden er op en boot hem in de laptop. Vanaf de prompt kun je de setup starten.
eea staat hier beschreven: How to start the Setup program from MS-DOS in Windows XP

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Digital-Punk
Sc0rPi0N schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 22:04:
een deel van de installatie alvast op je eigen laptop uitvoeren en dan overzetten naar die laptop.

Maar raar hoor wel usb maar geen dvd. Bios update is er niet ?
Er zit wel een dvd speler in de laptop alleen deze is kapot ;)
Zer0 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 22:28:
Je kunt de de xp-installatie vanuit DOS starten. Formateer de schijf in een andere pc, maak hem dos bootable met sys x:, gooi de installatiebestanden er op en boot hem in de laptop. Vanaf de prompt kun je de setup starten.
eea staat hier beschreven: How to start the Setup program from MS-DOS in Windows XP
Goed idee, echter ben ik ondertussen zover dat ik 1 partitie heb gemaakt van 10GB en de overige ruimte ongepartitioneerd heb gelaten, met als gevolg dat de installatie van start is gegaan.
Ik gok dat het zo moet werken!

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 23:57

Frostbite

🤦🏻‍♂️

kun je niet gewoon ergens een slimline cd / dvd speler te pakken krijgen die je erin kan zetten.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-05 17:25

Quintus

Eg wel! Dus....

Dit heb ik zelf ooit ook eens gehad. Geen CD, geen bootable USB op een pc en toch moest er XP op komen te staan. Op tweakers kreeg ik de volgende oplossing aangereikt die werkte. Dat topic kan ik alleen niet terugvinden, wel heb ik de instructies gevonden.

Op een andere pc stop je de WinXP cdrom in de CD-ROM drive en geef je het volgende commando in het venster bij "Start" "Uitvoeren"

X:\i386\winnt32.exe /syspart:C: /tempdrive:C: /makelocalsource /noreboot

TIp: verander “/tempdrive:C:” in de drive waar je de uitgepakte installatiebestanden wilt deponeren. Deze bestanden ga je gebruiken om straks op je HDD te zetten die in de andere PC komt.
X:\ staat voor de CD-rom driveletter

2. Volg de aanwijzingen. Mocht de vraag om het volume naar NTFS te converteren met komen deze met "Nee" beantwoorden.

3. Het setupprogramma sluit zonder melding af, dat betekent niet dat het fout is gegaan.

4. Kopieer de bestanden uit de tijdelijke map op de root van de HDD en bouw hem weer in. Als de HDD vooraan in de opstartvolgorde staat zou de installatie op die pc nu verder moeten gaan.

Plaatje van de installatiebestanden in de tijdelijke map:

Unknown

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee