[VMware ESXi 4.x] "unable to load module" bij installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb gisteren besloten de overstap te maken naar VMware ESXi 4.1 met mijn thuisserver. Omdat ik geen DVD-station heb, maak ik gebruik van een bootable USB-stick met de ISO van VMware er op. De stick boote zonder problemen en ik selecteerde de optie om VMware te installeren. Toen ik op f11 drukte om de overeenkomst te accepteren liep het echter fout.

Het volgende bericht verscheen op mijn scherm: "vmkctl.HostCtlException Unable to load module /usr/lib/vmware/vkmod/vmfs3: Failure". Na wat opzoekwerk ben ik tot de vaststelling gekomen dat dit waarschijnlijk aan mijn NIC ligt. Deze is namelijk een Realtek RTL8111E, en wordt niet ondersteund volgens de officiële site van VMware. Het vreemde hieraan is dat er bij het installatieproces geen exacte melding gegeven werd dat mijn NIC niet ondersteund werd, zoals meestal wel het geval is.

Na nog wat meer opzoekwerk (link) blijkt dat het mogelijk is de RTL8111 driver toch te installeren op VMware, dit met het aanpassen van het "oem.tbz" bestand. Volgens de uitleg (link) heb ik de open source distributie gedownload maar daarna kan ik niet zo goed meer volgen. Moet ik nu speciaal linux installeren (al dan niet virtueel) om de bestanden aan te passen?
Misschien kan iemand met meer ervaring mij eens eenvoudig uitleggen of omschrijven wat er precies moet gebeuren?

EDIT: probleem met NIC is reeds opgelost, maar bij de verdere installatie van ESXi zijn er nieuwe problemen i.v.m. opslag opgedoken (scroll naar beneden).

Even nog de specs van mijn systeem in de titelpost zetten:
  • Intel Core i3 2100
  • MSI H67MA-E45 (Revisie B3)
  • Corsair XMS3 4GB @ 1333
  • 2X Samsung F4EG 2TB
  • 2X Western Digital Caviar Green 500GB

[ Voor 10% gewijzigd door egonolieux op 08-06-2011 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Hier heb je wellicht wat aan.

http://www.vm-help.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=4

Voor het Windows gedeelte moet je naar beneden scrollen.

Edit:

Ja. Je hebt Linux nodig. Al dan niet in een VM, maar je hebt Linux nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Appel op 21-05-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Zojuist even Ubuntu 11.04 gedownload en deze draait nu reeds in VMware Player. Bij het verbinden met mijn Windows schijf voor het uitwisselen van bestanden (ISO & oem.tgz bestand) liep het echter al fout. Ubuntu vroeg een paswoord maar gelijk welk paswoord of gebruikersnaam ik probeerde, wou het steeds niet lukken. Ik heb dan maar de bestanden vanuit Ubuntu nog eens gedownload.

Vervolgens bij stap 2 van de door jou gegeven link loopt het alweer fout. Als ik ESXi 4.1 selecteer dan krijg ik de melding dat er geen .ISO bestand gevonden wordt ("no ISO, exititing.."). Ik snap eigenlijk niet hoe Ubuntu mijn ESXi 4.1 ISO bestand automatisch zou moeten herkennen? Het zou me logisch lijken moest ik naar de map kunnen verwijzen waar het zich in bevindt?

Update: ben er achter gekomen dat het ISO bestand gwn los in de map "egon" moest zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door egonolieux op 22-05-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Nog steeds geen vooruitgang, heb bijna alle mogelijke oplossingen geprobeerd... Misschien doe ik iets fout?
Er zijn mensen met dezelfde hardwaresetup waarbij het wel lukt en mijn moederbord blijkt ondersteund te worden http://www.vm-help.com//esx40i/esx40_whitebox_HCL.php ??? Ik begrijp er geen snars meer van. Misschien kan iemand me eens stap per stap uitleggen wat er nu precies moet gebeuren want ik begin stilaan mijn hoop en geduld te verliezen.

Ik heb al gebruik gemaakt van verschillende "mkesxiaio.sh" scripts, dit zonder succes.
Ik heb ook reeds verschillende versies van ESXi uitgeprobeerd (4.0 & 4.1), ook dit zonder succes.

Wat mijn hardware ID van mijn NIC betreft, misschien ligt het hieraan? Naar mijn weten moest ik niets meer aanpassen eens ik al een oem.tgz bestand in mijn bezit had.

Ik zal eens stap voor stap posten wat ik precies doe:

1) # sudo /home/egon/mkesxiaio.sh
2) selecteer ESXi 4.0
3) optie 3: USB Boot
4) install all (ssh, ftp...)? => YES
5) Edit proftpd => NO
6) Custom-esx? => NO
7) Edit inetd.conf? => NO
Edit pci.ids? => NO
9) Edit simple.map? => NO
10) Select USB-drive...
11) Finished

[ Voor 21% gewijzigd door egonolieux op 08-06-2011 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
egon088 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:08:
- MSI H67MA-E45 (met Realtek RTL8111E onboard NIC)
There you go.

Naar de winkel en een Intel kaartje halen. Voor 20 euro heb je al een Intel Gigibit CT Desktop kaartje, die werkt naadloos. ;)

Edit: VMware ESXi is heel beperkt compatible met NIC's, Intel wordt het meeste gesupport. Kijk ook eens in de HCL van hun. (De link mag je zelf opzoeken ;))

[ Voor 20% gewijzigd door Joseph op 25-05-2011 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Dat zou ik nog niet meteen zeggen; ik heb hem zojuist aan de praat gekregen :).
Nu zit ik wel weer met een ander probleem... Als mijn USB-stick door syslinux geschreven wordt, dan krijg ik steeds een error "menu.c32 not a COM32R image". Deze kwam me reeds bekend voor en het is een bug die opgelost kan worden door te downgraden naar een versie onder 4.0. Alleen weet ik niet goed hoe ik syslinux moet downgraden in Ubuntu. Ik heb reeds een paar guides gevonden maar door gebrek aan kennis in Linux snap ik er eerlijk gezegd geen snars van :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Heb mezelf even een spoedcursus ubuntu gegeven, en het is dus reeds gelukt... Eindelijk dacht ik, maar het was al gauw gedaan met de vreugde.

Bij het kiezen van een schijf voor het installeren van ESXi kreeg ik alleen de USB stick te zien waarvan ik boot, en waarop de installatiebestanden dus staan. Mijn SATA instellingen stonden standaard op SATA, en ik heb deze vervolgens veranderd naar ACHI. Omdat dit ook niet leek te werken, heb ik uiteindelijk de SATA instellingen op RAID gezet, en toen kon ik mijn schijven uiteindelijk wel zien.

Toen ik de gewenste schijf voor installatie selecteerde, kreeg ik opeens volgende foutmelding: http://www.ys-network.inf...nt/uploads/2010/10/00.jpg (dit is niet mijn systeem). Na wat opzoek werk zeggen de meeste dat de oorzaak van dit probleem ligt aan de SATA controllers die niet worden ondersteund. Toch kan ik dit moeilijk geloven aangezien ik een nieuw Sandy Bridge platform heb met de H67 chipset die volgens VMware WEL ondersteund wordt.

Als ik de foutmelding eens aandachtig lees, kom ik tot de conclusie dat dit misschien aan mijn USB stick zou kunnen liggen? Maar waarom kan hij er dan wel van booten als hij dan toch niet supported is?

Ik begin zo stilaan te overwegen om de Hyper-V server van Microsoft eens uit te proberen, maar omdat ik weet dat VMware een beter platform is, wil ik eerst 100% zeker weten of het nu zal lukken of niet met de installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door egonolieux op 31-05-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Wacht... Je hebt het werkend gekregen, maar kan niet opstarten vanwege een COM32R error? Dan klopt er iets niet...

Probeer het eens van een externe CDROM? USB met ESXi kan, maar het is knap ingewikkeld. Het is mij wel elke keer gelukt, daar niet van :*)

Hyper-V niet aan beginnen. Wreet te veel rescourses, loont alleen als je een beer van een server hebt. Is ook slecht compatible met Linux. En geloof me, ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 15:05

itsalwaysme

Graast voor DB

Sef24 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:46:
Wacht... Je hebt het werkend gekregen, maar kan niet opstarten vanwege een COM32R error? Dan klopt er iets niet...

Probeer het eens van een externe CDROM? USB met ESXi kan, maar het is knap ingewikkeld. Het is mij wel elke keer gelukt, daar niet van :*)

Hyper-V niet aan beginnen. Wreet te veel rescourses, loont alleen als je een beer van een server hebt. Is ook slecht compatible met Linux. En geloof me, ik spreek uit ervaring.
Hyper-V werkt gewoon goed hoor, zeker als je de core versie gebriukt. Het klopt dat er maar een paar distrobuties van linux ondersteund worden. Maar die ondersteuning is ook niet zo'n probleem. Bij SP1 is er erg veel verbeterd. Als je veel met Linux in VM's wilt doen, zou ik het inderdaad niet aanraden. Maar voor Windows in VM is het gewoon goed.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Sef24 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:46:

Neenee, die COM32R error wordt veroorzaakt door een bug in Syslinux 4.0 en hoger & UNetbootin 500 en hoger.
Deze was eenvoudig op te lossen door een eerdere versie te gebruiken. Alles loopt volgens plan, maar dan krijg ik de reeds vermelde error die zegt dat het geen installatie image kan vinden.

Aangezien mijn Sata controller raar doet, verdenk ik deze in de eerste plaats, maar langs de andere kant wordt deze supported door VMware en kan ik tot nu toe niemand vinden met een gelijkaardig probleem op H67 borden.

Anderzijds kan het misschien aan mijn USB stick zelf liggen, maar ik heb er reeds 3 verschillende gebruikt zonder succes. Met CDROM proberen is nogal moeilijk. Mijn server staat zodanig geplaatst dat als ik aan mijn CDROM station wil komen, dat ik 3 uur er over moet doen alles hier uit te breken - ik weet het, mijn eigen fout..." -.
Een extern CDROM station heb ik hier ook niet meteen liggen in huis.

Verder heb ik in een aantal artikels iets gelezen over een kickstart bestand. Ik weet nog niet precies wat dit inhoudt maar het heeft alleszins te maken met het installeren vanaf USB.

[ Voor 16% gewijzigd door egonolieux op 01-06-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
schopje...

[ Voor 164% gewijzigd door egonolieux op 04-06-2011 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik zal er ook maar even bij vermelden dat het me reeds gelukt is ESXi te draaien, maar dan op de USB-stick zelf geinstalleerd. Ik verdenk dus in de eerste plaats SATA. Op het net kan ik blijkbaar nog niet zoveel vinden over de H67 chipset in combinatie met ESXi, maar van hetgeen ik reeds gevonden heb blijkt dat de H67 chipset geen probleem zou mogen zijn.

Het feit dat het eerder gelukt is om te booten vanaf dezelfde USB-stick, duidt er volgens mij op dat het probleem niet bij de USB-stick zelf ligt.

Straks ga ik eens proberen met ESXi 4.0 en zien wat dat geeft...

UPDATE:

Met ESXi 4.0 is het perfect gelukt, joepie :).
Deze middag heb ik even een upgrade uitgevoerd naar 4.1 vanaf 4.0, en ook dit is perfect verlopen.
Probleem opgelost zou ik dus zeggen.

[ Voor 97% gewijzigd door egonolieux op 04-06-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
- Zucht - Nu dit eindelijk is opgelost zit ik weer met een ander probleem. Als ik namelijk een fysieke harde schijf probeer toe te voegen (configuratie-storage) dan krijg ik volgende error als ik een schijf selecteer om toe te voegen:

Call "HostDatastoreSystem.QueryVmfsDatastoreCreateOptions" for object "ha-datastoresystem" on ESXi "192.168.1.30" failed.

Mijn server telt in totaal 4 schijven: 2 keer 500GB en 2 keer 2TB. 1 Schijf van 500GB dient om mijn virtuele machines op te slaan, de andere 3 moeten dienen voor opslag en dergelijke. Ik krijg de foutmelding zowel bij de 500GB schijven als bij de 2TB schijven wat op zich al direct uitsluit dat het aan de grootte van de schijf ligt die niet ondersteund wordt.

Na wat opzoekwerk lijkt het eenvoudig op te lossen met fdisk door de partities te verwijderen, maar mijn schijven zijn namelijk volledig leeg "rauw" zonder enige partities...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Welke type en merk moederboard heb je?
Word de satacontroller wel ondersteund?

[ Voor 53% gewijzigd door arjants op 08-06-2011 13:30 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Heb ik reeds vermeld in vorige post:
  • Intel Core i3 2100
  • MSI H67MA-E45 (Revisie B3)
  • Corsair XMS3 4GB @ 1333
  • 2X Samsung F4EG 2TB
  • 2X Western Digital Caviar Green 500GB
De Sata controller in de H/P67 chipsets zouden normaal gezien voor geen problemen mogen zorgen. Bij mijn bord wordt alleen de NIC niet ondersteund, maar dat heb ik reeds opgelost (zie eerdere posts). Deze lijst geeft een overzicht van bekende problemen met moederborden: link. Zoals je ziet zijn er buiten de NIC geen verdere problemen.

Misschien ligt het aan het feit dat mijn SATA instellingen op RAID stonden in UEFI, maar als ik deze uitschakel ben ik niet meer in staat mijn schijven te detecteren.

[ Voor 27% gewijzigd door egonolieux op 08-06-2011 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
UPDATE:

Ik heb even verschillende versies van ESXi proberen herinstalleren met als SATA instellingen ACHI, IDE of RAID, en wat blijkt is dat bij al deze versies enkel de RAID modus de schijven kan herkennen.
Ik ga straks eens proberen mijn schijven volledig te herformatteren - ook al zijn ze leeg - en zien wat dat geeft. Alleen nog even uitzoeken hoe ik dit moet doen want het ziet er nogal omslachtig uit... (tips?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Herformatteren (partities verwijderen met fdisk) blijkt ook niet te helpen... Dit moet toch op een of andere manier op te lossen zijn? Het is alleszins niet onmogelijk, want ESXi is zelf op een identieke schijf geinstalleerd...

[ Voor 39% gewijzigd door egonolieux op 20-06-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter

[ Voor 3% gewijzigd door egonolieux op 16-06-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik denk dat ik de vermoedelijke oorzaak heb gevonden... ESXi loopt namelijk vast op harde schijven die eerder GPT partities bevatten. Hierbij is het verwijderen van deze partities met fdisk niet genoeg, en moet ik mijn schijven een per een grondig zien "leeg te maken (write zero's etc)". Deze GPT partities zijn afkomstig van FreeNAS, die reeds voor ESXi geinstalleerd was.

Na wat opzoeken ben ik uitgekomen op "DBAN, www.dban.org", en deze blijkt een handige tool te zijn om harde schijven te beheren en werkt als een bootdisk, m.a.w. het is onafhankelijk van een geinstalleerd besturingssysteem en herkent de schijven via SATA (IDE, SCSI, ACHI,...).
Ik heb reeds een bootable USB stick van DBAN gemaakt, maar eens ik in dban zit kan deze mijn harde schijven raar genoeg niet detecteren. Ik heb reeds alle mogelijke SATA configuraties gebruikt zonder succes.
Het blijkt dus nu ik een potentiele oplossing voor mijn probleem gevonden heb, dat dit ook weer voor moeilijkheden gaat zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Vandaag ben ik uitgekomen op Linux KNOPPIX, hiermee zou het ook moeten lukken. Momenteel zijn 2 van de 4 schijven bezig; ben benieuwd wat dit zal geven.

UPDATE: Alle schijven zijn gewist, nu even opnieuw ESXi installeren.
UPDATE2: Succes! De schijven werden zelfs automatisch herkend bij het installeren :), nu hopen dat er verder geen problemen meer optreden.

[ Voor 42% gewijzigd door egonolieux op 24-06-2011 22:15 ]

Pagina: 1