Toon posts:

Harde schijf kapot na stroomstoring

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 17:05
Vanmiddag was er in mijn woonplaats een stroomstoring waarvan de oorzaak nog op de webpagina van de energiemaatschappij moet komen te staan.

Nu is het zo dat nadat de stroom er weer op ging beide harde schijven vrijwel dood waren, HDD1 (system) kon nog gebruikt worden maar gaf de melding 'bad sectors' HDD2 (data) gaf dezelfde melding maar was niet beschikbaar.

Nu heb ik dat vaker gehad met oude harde schijven en heb daan CHKDSK overeen gehaald en heb de data nog kunnen redden maar vanmiddag heb ik hetzelfde op de server gedaan maar het loste niets op.

Ik ben dus maar gaan zoeken naar de logboeken waarin de laatste melding van vanmorgen 11 uur dateert met de uptime van de server in seconden. Hierna staan meldingen van 'the unexpected shutdown' en daarna heel veel meldingen waar 'bad sector' in voor komt.

Nu is de data niet het grootste probleem aangezien ik wekelijks backups maak maar vind het vooral vreemd dat dit kan, nu is mijn vraag aan jullie; Hebben jullie dit ook wel eens gehad? / komt het bekend voor?

P.S. De server draait op Win 2003 enterprise, de hdd's zijn vrijwel identiek, het betreffen Maxtor Diamondmax plus 8 met 40GB opslag en IDE aansluiting.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Welke voeding in de PC zit lijkt mij hier ook belangrijk. Een slechte voeding zal bij zulk soort dingen veel eerder problemen geven dan een goede voeding.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Hoe oud zijn die schijven? Heeft de server tijden hiervoor aan gestaan en nu dus even niet? Ik weet hier dat we jaren teurg hadden dat die 40GB Maxtor schijven bij bosjes overleden.

Anoniem: 15758

Mogen we de SMART-data inzien van de schijven die nog aanspreekbaar zijn? Niet een self-test maar de échte SMART data. Met name Current Pending Sector count is belangrijk.

Onder Windows kan dat met HDtune (health tab) onder Linux met smartctl (Ubuntu kun je ook de disk utility bij gebruiken).

En wordt schijf 1 wel in je BIOS herkend? Anders is het einde oefening voor die schijf.

[Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 21-05-2011 18:32]

• Bramboos
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 18:31:
Mogen we de SMART-data inzien van de schijven die nog aanspreekbaar zijn? Niet een self-test maar de échte SMART data. Met name Current Pending Sector count is belangrijk.

Onder Windows kan dat met HDtune (health tab) onder Linux met smartctl (Ubuntu kun je ook de disk utility bij gebruiken).
Ik zal kijken of ik die er uit kan krijgen.

De schijven/server zijn redelijk oud en hebben al vele uren erop zitten maar het kan toch niet dat er zonder meldingen ineens 2 schijven stuk zijn...

De voeding betreft een standaard voeding welke bij een Compaq Evo D510 geleverd wordt, deze voeding geeft 175 watt af.

EDIT: Beide schijven worden in de BIOS omschreven, zelfs de grootte.

[Voor 4% gewijzigd door Bramboos op 21-05-2011 18:35. Reden: aanvulling]

Dan zijn je schijven prima maar wat bad sectors die je prima kunt repareren of forfeiten (zero-writen). Dus je kunt alles recoveren lijkt me.

Ik zou beginnen met te kijken naar de Current Pending Sector, als de raw value daarvan niet 0 is, is dat dus het probleem. Je kunt die fixen met Spinrite of zero-writen in Linux. Daarna in Windows een chkdsk en je schijven zijn weer bruikbaar en je kunt desgewesnt de data ervanaf halen.

En voortan netjes backups maken. Een 2TB schijfje voor 60 euro zou ik in deze tijden niet meer laten liggen. Externe behuizing erbij en als je hem alleen aan zet als je een backup synct heb je al goedkoop een prima bescherming.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:25
BramBoos schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 18:34:
[...]

Ik zal kijken of ik die er uit kan krijgen.

De schijven/server zijn redelijk oud en hebben al vele uren erop zitten maar het kan toch niet dat er zonder meldingen ineens 2 schijven stuk zijn...
Waarom niet? startup/shutdown is het zwaarste moment voor een schijf. Een minimale slijtage zorgt niet voor problemen zolang de schijf z'n 5400/7200 rpm draait, maar kan wel de reden zijn waarom 'ie niet meer goed op toeren komt of tijdens de spinup enige speling heeft en de kop een beetje aantikt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 19:10:

En voortan netjes backups maken. Een 2TB schijfje voor 60 euro zou ik in deze tijden niet meer laten liggen. Externe behuizing erbij en als je hem alleen aan zet als je een backup synct heb je al goedkoop een prima bescherming.
Nu is de data niet het grootste probleem aangezien ik wekelijks backups maak maar vind het vooral vreemd dat dit kan, nu is mijn vraag aan jullie; Hebben jullie dit ook wel eens gehad? / komt het bekend voor?

Overheen gelezen, sorry. :)

Maar in dat geval: flikker die 40GB schijfjes in de prullenmand, 40GB @ 8W laten draaien is enorm inefficient. Dan liever 2000GB @ 4W laten draaien dat is een factor 100 efficienter.

• Bramboos
Er waren ook al plannen voor een nieuwe zuinige Atom server maar het gaat mij er nu om waarom die kapot is gegaan, zoiets gebeurt toch niet zo maar?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:07
De stroom die er ineens afklapt noem ik niet 'zomaar'. :p Volgens mij blijven de armen (?) van de HD dan ook losstaan, wat niet goed is. Ook was hij misschien net bezig met een schrijfactie die hier vervolgens niet heeft kunnen afmaken. :)

Zomaar de stroom eraf? Dan kun je een head crash krijgen; dus héél logisch dat je schijven daar een opdonder van krijgen of zelfs helemaal de geest kunnen geven. Vaker komt voor dat de schijven dan een aantal bad sectors ontwikkelen; dat lijkt bij jou het geval te zijn.

• Bramboos
Ik hoop maar dat ik dit uit de inboedelverzekering vergoed kan krijgen en anders moet ik maar een schadeclaim indienen bij die desbetreffende energiemaatschappij.

Ik wil jullie bedanken voor de zeer snelle reacties, bedankt!

• Anoniem: 197141
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Meen je dat nu serieus, een schadeclaim voor twee 40 Gig Maxtor HD's van minimaal 5 jaar oud?

• Bramboos
Anoniem: 197141 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 19:58:
Meen je dat nu serieus, een schadeclaim voor twee 40 Gig Maxtor HD's van minimaal 5 jaar oud?
Nee, omdat ik die hdd toch nog zal moeten repareren om de data van afgelopen 2 dagen terug te krijgen. Achteraf bekeken kun je servers toch beter elke dag back-uppen.

Verder kan er nu 10 man niet bij hun documenten/mail of printen, niet dat dat een ramp is maar het levert een boel frustrates op.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BramBoos schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:46:
[...]
Nee, omdat ik die hdd toch nog zal moeten repareren om de data van afgelopen 2 dagen terug te krijgen. Achteraf bekeken kun je servers toch beter elke dag back-uppen.

Verder kan er nu 10 man niet bij hun documenten/mail of printen, niet dat dat een ramp is maar het levert een boel frustrates op.
Een schade claim bij de energie maatschappij hoef je echt niet aan te beginnen, zeker niet als dit een bedrijfsservertje is. In een dergelijke geval is dit geheel jouw eigen verantwoording, dan had je maar een UPS moeten kopen. Prive gezien, heb ik ook zwaar mijn twijfels dat een energie maatschappij twee 40GB 5 jaar oude hardeschijfen gaat vergoeden, deze zijn econimisch gezien volledig afgeschreven. Wat betreft jouw data, dat is in beide gevallen (zakelijk en prive) jouw verantwoording, dan moet je maar voor een dagelijks backup zorgen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Twee schijven met problemen in hetzelfde systeem zou mij af doen vragen of het iets anders in dat systeem is dat de problemen veroorzaakt. Je zou de schijven eens in een ander systeem kunnen aansluiten en kijken wat je dan met chkdsk te zien krijgt.

En natuurlijk ook even testen met de diagnostische tools van de fabrikant. Nu bij Seagate de SeaTools of die van Maxtor als je die nog/al hebt. En dan ook liefst in een ander systeem.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
Mijn Maxtor Diamondplus 40 GB is ook laats overleden, denk dat er in ieder geval IETS niet helemaal jofel was met die serie.

I'm a photographer, not a terrorist

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:14
Juist als je 2 identieke evenoude schijven hebt is het volstrekt logisch dat ze na 5 jaar 24/7 trouwe dienst en misschien wel al een jaar lang niet uit zijn geweest na een uitschakeling niet meer op willen komen. Ze zijn gewoon op. Ben wel eens in een serverpark bezig geweest met het omzetten van voedingen. Daar lagen de reserve hd's al klaar :) 5% schijfuitval haal je dan wel en dat is dan nog als de servers gecontroleerd uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 19:10:

Ik zou beginnen met te kijken naar de Current Pending Sector, als de raw value daarvan niet 0 is, is dat dus het probleem. Je kunt die fixen met Spinrite of zero-writen in Linux. Daarna in Windows een chkdsk en je schijven zijn weer bruikbaar en je kunt desgewesnt de data ervanaf halen.
Na een zero write lijkt mij dat je dan toch alle data kwijt bent, of bedoel je hier iets anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 9449

_Dune_ schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:57:
Prive gezien, heb ik ook zwaar mijn twijfels dat een energie maatschappij twee 40GB 5 jaar oude hardeschijfen gaat vergoeden, deze zijn econimisch gezien volledig afgeschreven.
Die gaat uiteraard helemaal niets vergoeden bij stroomuitval (ik ga ervan uit dat in dit geval storing = uitval), er is namelijk nergens beloofd dat de stroom er altijd is.

Alleen bij uitval van meer dan 2 uur krijg je een klein bedrag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

jan99999 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 02:51:
[...]

Na een zero write lijkt mij dat je dan toch alle data kwijt bent, of bedoel je hier iets anders.
Bij een bad sector (in SMART-output Current Pending Sector) zijn er één of meerdere sectoren van 512-bytes die niet meer recoverable zijn door de HDD zelf. Je kunt proberen of je met Spinrite softwarematig kunt recoveren, je kunt het hardwarematig laten recoveren door 10 koppen (= 10 duizend euro) uit te geven en naar een lab in zweden te sturen, of je kunt simpelweg de 512-bytes zero-writen.

Bij dat laatste, waarbij je dus NIET de hele schijf zero-write maar alleen de bad sectors zelf, zal de hardeschijf de bad sectors omwisselen voor reserve sectoren. Je geeft dan recovery op en zorgt ervoor dat alle sectoren weer leesbaar zijn. De data die in de bad sectors stond ben je dan dus wel kwijt en is nu corrupt omdat er allemaal nullen staan; maar met een chkdsk is dat vaak te corrigeren, mogelijk met wat filesystem schade maar meestal valt dat reuze mee.

Als je dit niet doet zal Windows blijven proberen die sector te lezen en terugvallen op PIO transfer mode; wat je hele systeem kan vertragen en zelfs de muis kan laten stotteren door een ware golf van interrupts te veroorzaken. Dat bemoeilijkt het softwarematig recoveren omdat je hardeschijf zonder TLER-feature dus tot 2 minuten probeert die sector te lezen en PIO mode betekent dat alles baggertraag wordt. Recoveren in die situatie is dus niet praktisch en je moet dus eerst die Current Pending Sectors (ofwel: ACTIEVE bad sectors die je OS kan 'zien') weg zien te krijgen.

Na zo'n zero-write, waarbij je dus alleen de bad sectors overschrijft, kun je gewoon in windows of met een recoveryprogramma de data ervanaf halen. Als je het pro wilt doen maak je eerst een ruwe surface dump en ga je pas daarna recoveren. Als iemand hier ooit assistentie bij wilt: stuur me een DM. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramboos
De stroom is er meer dan 2 uur afgeweest omdat anders de server niet uit was. De UPS kan het ongeveer 40 minuten volhouden en dan is het over.

Zowiezo ga ik morgen even met een bedrijf bellen welke alle pc's in dit huis hebben geleverd om te vragen of hun de data van de hdd af willen halen. Als het dan fout gaat heb ik het niet gedaan.

Het zijn trouwens wel 2 identieke hdds maar de ene komt uit jan '04 en de ander uit oktober '04 en ze komen beide uit verschillende computers en hebben dus verschillende doeleinden gehad. Het vreemde is dus dat ze op hetzelfde moment stoppen. Maar goed, die vergoeding zal ik nog eens over nadenken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Misschien handig om de UPS aan te koppelen aan de server, zodat als de UPS nog maar 10% vol is, de server automatisch uitschakelt (op de normale manier).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 08:51
Inderdaad. Je hebt een UPS om bij stroomuitval stroom te leveren en dingen veilig op te slaan etc. Nu laat je de UPS er ook uit knallen ? :? Bovendien is het niet zo slim om belangrijke data op 7 jaar oude schijven op te slaan. Wss als je wat nieuwe schijfjes had gekocht was er niets aan de hand ook. Goed, succes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramboos
De UPS is net als de server en alles ook extreem oud en is dus waarschijnlijk ook gewoon uitgevallen.

De nieuwe schijfjes, voeding en behuizing liggen klaar maar wat ik eerder ook al zei; de plannen zijn er maar moesten alleen nog uitgevoerd worden. De server was misschien net een maand te vroeg stuk gegaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 265941

Aangezien bij ons een keer of 4 per jaar de stroom uitvalt(?) heb ik toch maar een UPS aangschaft. Ups is gekoppelt aan PC via USB.
Zodra de spanning uitvalt sluit de PC keurig af en is er dus ook geen risico voor je onderdelen.
Kosten voor UPS (met data koppeling) zijn ongeveer €180. Wel de moeite voor beschermen van je DATA (Natuurlijk ook regelmatig ff een back-up maken).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramboos
Anoniem: 265941 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:04:
Aangezien bij ons een keer of 4 per jaar de stroom uitvalt(?) heb ik toch maar een UPS aangschaft. Ups is gekoppelt aa PC via USB.
Zodra de spanning uitvalt sluit de PC keurig af en is er dus ook geen risico voor je onderdelen.
Kosten voor UPS (met data koppeling) zijn ongeveer €180. Wel de moeite voor beschermen van je DATA (Natuurlijk ook regelmatig ff een back-up maken).
Hier ook netjes gekoppeld maar door een brakke accu waarschijnlijk eerder uitgevallen dan berekend was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:19

TommyGun

Stik er maar in!

BramBoos schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:08:
[...]

Hier ook netjes gekoppeld maar door een brakke accu waarschijnlijk eerder uitgevallen dan berekend was.
Lijkt me sterk. De UPS initieert doorgaans een shutdown (althans, is in te stellen bij een bepaald accu-niveau).

Maar ik verbaas me een beetje over de combinatie "thuis - oude troep - belangrijke data - klagen"...

[Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 22-05-2011 12:09]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BramBoos schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 19:52:
Ik hoop maar dat ik dit uit de inboedelverzekering vergoed kan krijgen en anders moet ik maar een schadeclaim indienen bij die desbetreffende energiemaatschappij.

Ik wil jullie bedanken voor de zeer snelle reacties, bedankt!
Bin there, done that, no succes.

Mijn PSU knalde er ooit eens uit met een stroomstoring in Hengelo. Ding was gewoon doorgefikt, en kreeg te horen van niet mijn energieleverancier maar een boer daar nog boven dat een PSU doorberekend is op pieken en dalen in het spanningsnet, en dat moet kunnen opvangen. Staat ook in hun AV dat hun in de meeste gevallen niet verantwoordelijk voor zijn. Ook mijn verzekeraar kon er weinig aan doen omdat het door 3rde partijen was veroorzaakt (Niet mijn schuld / valt niet onder inboedel).

Goed dat je nog backups had. Schijven kunnen er om de gekste manieren mee ophouden.

M'n magische bol werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 9449

Ja, het is natuurlijk een grijs gebied, spanningspieken die eventueel opgetreden zijn. Want je hebt toch geen meetgegevens. Alleen als een aantal mensen getroffen zijn is dat m.i. een bewijs dat er echt wat misgegaan is en verwacht ik dat je kosten zonder meer vergoedt worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met een UPS kun je evt. wel meetgegevens verkrijgen. Eerder deze maand maakte mijn UPS plotseling het geluid alsof ie op accubedrijf overging. Ik keek meteen naar displays van andere apparaten om te zien of de stroom was uitgevallen en toen stopte het weer na misschien 3 seconden. De stroom was niet uitgevallen maar er was wel een forse dip geweest.

Ik vond het bijzonder genoeg om maar even met een capture van de grafiek uit de Powerchute software vast te leggen. Even een val naar 177 Volt! :S

Mijn homeserver had ook geen contact meer maar dat bleek aan een switch te liggen die blijkbaar net niet tegen die dip kon. Even de stroom eraf en weer aan en hij liep weer.

Toch hoop ik dat dergelijke zaken niet al te vaak gebeuren want ik kan me voorstellen dat er een keer een apparaat niet tegen kan en de geest geeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:44

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
BramBoos schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:08:
[...]

Een UPS accu vervang je in een kritische omgeving (lees: server voor een bedrijfje) om de 3 jaar, en test je af en toe.

Je hebt nu dus antieke hardware draaien, hdds uit 2004, win2003 op een desktopje uit het jaar kruik, een ups die al jaren geleden overleden is (accu's).. wees blij dat t uberhaupt nog zo lang gedraaid heeft :X
BramBoos schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:46:
[...]

10 man? als je dat ding serieus zakelijk gebruikte (ik mag hopen van niet) is het nu iig een goede reden om iets fatsoenlijks te kopen. Een simpele ML110 en een upsje heb je voor <1k en is een stuk sneller/zuiniger/betrouwbaarder dan een desktopje.

maar goed, wees blij dat je iig backups hebt, dan is de ellende nog te overzien.
Wel een leermomentje: Backup wat vaker. Desnoods gewoon op een aparte disk, dan vang je individuele crashes op. Beter nog, gebruik raid. Raid is natuurlijk GEEN backup, maar kan in vele gevallen wel meerwaarde bieden. In dit geval had die hdd crash minder desastreus hoeven uitpakken.

Beste is natuurlijk een offsite backup dagelijks, desnoods online. Als je nu 40Gb disks hebt kan t nooit veel data zijn.

[Voor 16% gewijzigd door DJSmiley op 22-05-2011 16:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramboos
Het is niet veel data maar wel belangrijke data, gelukkig was het afgelopen week mooi weer en dus weinig gebruikt gemaakt van de pc's in huis. Er zijn hooguit een paar documenten kwijt maar na rondvraag niets belangrijks.

Het gaat ook niet om een bedrijf maar gewoon thuis (grote familie, veel pc's). Dit was een paar jaar geleden dé oplossing hier thuis want iedereen had overal wat staan en altijd ruzie daarom. Verder was het gewoon leuk om mee te spelen maar langzamerhand steeds meer afhankelijker geworden van de server.

EDIT; Offsite backups werden ook een soort van gemaakt, vorig jaar 2 WD schijven van 1,5 TB gekocht. 1 daarvan zit er aan en de ander ligt bij familie. Eens in de 2 weken ruilen we de schijven om zodat (in geval van brand) er nog steeds weinig verloren gaat.

[Voor 19% gewijzigd door Bramboos op 22-05-2011 18:31. Reden: Aanvulling]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:22
Zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt, net terwijl ik aan het defragmenteren was. Stroom viel uit. Me pc wilde toen ook niet meer normaal opstarten, en volgens HDTune waren er een hoop bad sectors aanwezig. Ik had het toen opgelost door alles LOW LEVEL te formatteren, windows er opnieuw op te zetten (naja image dan) en toen waren alle zogenaamde "bad sectors" weg. "wrs softwarematige bad sectoren" alhoewel deze aanpak natuurlijk weinig nut heeft als je je data wilt bewaren...

Anders zou ik ook zeggen: gooi die oude schijffies weg en zet er nieuwe in. voor 30 euro heb je al een nieuwe 160Gb schijf... (sata) en een 2ehands van 80Gb IDE schijfje kun je ook al voor 2 tientjes kopen...

[Voor 21% gewijzigd door MineTurtle op 22-05-2011 18:50]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-06 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Helaas gebruiken de mensen de verwarrende term Low Level format voor het op een normale manier formatteren van een harde schijf (in dit geval NTFS) zodat je daarna een OS er op kunt zetten.

Een 'echte' low level format kun je zelf als consument niet uitvoeren, zoiets kan alleen in de fabriek. Er was ooit een tijd dat je nog wel via 'debug' via het bios een low level format kon uitvoeren, maar dan praten we over het 80086 tijdperk. Those where the days.

[Voor 21% gewijzigd door Q op 22-05-2011 20:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:22
Wat dacht je hiervan? gebruik ik ook altijd. met een schijffie van 500Gb is ie ruim 4 uur zoet ;)
http://hddguru.com/softwa...DD-Low-Level-Format-Tool/

Edit: Ok, dan ben ik ook verkeerd voorgelicht. toch wel vreemd dat dit bij mij toen wel geholpen heeft toen destijds...

[Voor 30% gewijzigd door MineTurtle op 23-05-2011 09:13]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

Dat is niets meer dan een zero-write. Een low-level format is eentje die sectoren opnieuw indeelt, en dit opnieuw de SYNC/DAM en ECC indeelt. Dit is absoluut niet meer mogelijk met moderne hardeschijven. Wel kun je nog via HPA (Host-Protected Area) de hardeschijf instructies geven, en bij SSDs kun je daarmee de mapping table (inhoudsopgave van gemapte sectoren) resetten naar fabrieksinstellingen.

Je kunt echter niet meer opnieuw een hardeschijf low-level formatten, zoals bijvoorbeeld moest gebeuren met 1,44MB floppies die in principe 2.00MB opslag hebben maar na formatteren er 1,44MB bruikbare sector-opslag overblijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

G=C800:5 :p

Ik verwacht van de tools van de fabrikant dat die in principe het meeste 'weten' over de schijf en die zou ik dus altijd als eerst gebruiken om een schijf te testen. Ik heb niet de indruk dat de OP dat ondertussen gedaan heeft.

Ik blijf erbij dat het verstandig zou zijn om dat wel te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bramboos
Zoals ik al zei laat ik het liever door een gespecialiseerd bedrijf doen zodat ik niets verkeerds kan doen.

offtopic:
Wel een beetje aan de economie denken he ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29
een bedenking bij dit verhaal; als ik hoor dat dit over redelijk oude schijven gaat, die 24/24 gewerkt hebben, en nu niet meer kunnen starten, zou het dan niet kunnen dat het huidige probleem veroorzaakt kan zijn door versleten bearings (beetje analoog met oudere WD schijven). Vooral bij de 2e schijf, die niet meer herkent wordt, zou dat een verklaring kunnen zijn.

Waarom ik het zeg: in dat geval zou je gewoon een keer kunnen zien wat er gebeurt als je ze in een andere positie houdt - of je dan meer/andere data kunt terugvinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met SeaTools kun je niet echt iets verkeerd doen. Je laat gewoon de standaard tests runnen en dan rapporteert de software zijn bevindingen. De uitslag "Goed" of "Probleem X" is gewoon nuttige informatie. Heb je die dan zie je daarna weer verder. Zonder informatie kom je niet echt verder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee